Beperkingen van materieel naar Nederland

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Beperkingen van materieel naar Nederland

Bericht door Steve »

Was "het plan" juist niet om zeker ook de IC door te trekken tot Roosendaal? Ik weet wel dat dat momenteel moeilijk is, maar over pakweg een jaar zullen we bij wijze van spreken niet meer weten waar we de M7 moeten steken en dan is de context plots helemaal anders.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Beperkingen van materieel naar Nederland

Bericht door Zwoopaman »

Ik heb zelf al iemand, die in opdracht van de NS of Prorail een risicoanalyse moest uitvoeren, zien meerijden en filmen op lijn 12 tussen Kapellen en Roosendaal om te zien hoe het TBL1+ systeem werkte.

Indien er snel (voor vervoersplan december 2020) TBL1+ komt tussen Essen en Roosendaal schat ik de kans redelijk hoog in dat de S32 Puurs - Essen wordt doorgetrokken. Men kan namelijk redelijk simpel de keertijd van de serie 4xx beperken van de huidige 44 min tot 14 min.
Het zou er dan bijvoorbeeld als volgt kunnen uitzien: Aankomst te Roosendaal als 4xx om xx:08, vertrek om xx:22 als 25xx. Vervolgens aankomst om xx:38 te Roosendaal als 25xx en vertrek om xx:52 als 4xx. Als uurregeling voor de 25xx serie kan je die van de 4xx nemen +/-30 min. De huidige uurregeling van de 25xx serie is onmogelijk om te volgen met een MR75 wegens het beperkte acceleratievermogen. Indien er wordt voor gekozen om Kijkuit buiten de spitsuren te blijven overslaan als halte kan je de uurregeling natuurlijk met een minuut of 2 aanpassen voor die treinen.

De MR75 die hiervoor nodig zijn (minstens 3, liefst een paar extra voor de spitsuren) kunnen volgens mij wel verschoven worden van de Turnhout - Binche of Antwerpen C - Lokeren/Dendermonde verbindingen die dan Desiro's in de plaats krijgen.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Beperkingen van materieel naar Nederland

Bericht door rvdborgt »

Zwoopaman schreef: 29 nov 2019, 16:59 Het zou er dan bijvoorbeeld als volgt kunnen uitzien: Aankomst te Roosendaal als 4xx om xx:08, vertrek om xx:22 als 25xx. Vervolgens aankomst om xx:38 te Roosendaal als 25xx en vertrek om xx:52 als 4xx. Als uurregeling voor de 25xx serie kan je die van de 4xx nemen +/-30 min. De huidige uurregeling van de 25xx serie is onmogelijk om te volgen met een MR75 wegens het beperkte acceleratievermogen. Indien er wordt voor gekozen om Kijkuit buiten de spitsuren te blijven overslaan als halte kan je de uurregeling natuurlijk met een minuut of 2 aanpassen voor die treinen.
De huidige stoptrein naar Roosendaal heeft ongeveer 10 minuten buffer, dus dat die de dienstregeling van de 25xx niet zou kunnen rijden is onzin.
Bovenal is er echter een dienstregeling nodig met aansluitingen in Roosendaal. De huidige stoptrein twee keer zo vaak rijden, betekent dat er niet één maar twee treinen per uur zullen zijn zonder enige aansluiting in Roosendaal, met als "topprestatie" 28 minuten overstaptijd richting Vlissingen bij een halfuurdienst.
Ik heb de afgelopen jaren helaas al meermaals gemerkt dat de samenwerking op zijn best stroef verloopt, en dat langs 2 kanten. Bij de NMBS heeft men nog maar sinds kort in de gaten dat de dienstregelingsknoop in Roosendaal al een aantal jaren (!) geleden een kwartier is verschoven. Zo gaan we natuurlijk geen aantrekkelijke dienstregeling krijgen.

Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 29 nov 2019, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Beperkingen van materieel naar Nederland

Bericht door Zwoopaman »

rvdborgt schreef: 29 nov 2019, 19:35 De huidige stoptrein naar Roosendaal heeft ongeveer 10 minuten buffer, dus dat die de dienstregeling van de 25xx niet zou kunnen rijden is onzin.
Bovenal is er echter een dienstregeling nodig met aansluitingen in Roosendaal. De huidige stoptrein twee keer zo vaak rijden, betekent dat er niet één maar twee treinen per uur zullen zijn zonder enige aansluiting in Roosendaal, met als "topprestatie" 28 minuten overstaptijd richting Vlissingen bij een halfuurdienst.
Ik heb de afgelopen jaren helaas al meermaals gemerkt dat de samenwerking op zijn best stroef verloopt, en dat langs 2 kanten. Bij de NMBS bleek heeft men nog maar sinds kort in de gaten dat de dienstregelingsknoop in Roosendaal al een aantal jaren (!) geleden een kwartier is verschoven. Zo gaan we natuurlijk geen aantrekkelijke dienstregeling krijgen.

Groetjes,
Rian
Ik ben natuurlijk maar een simpele machinist van depot Essen die bijna uitsluitend met deze treinen rijdt dus wat weet ik er van... :wink:
Op dit moment geeft de NMBS waarschijnlijk de voorkeur aan een goede aansluiting in Puurs. Ook is het inpassen van de s32 tussen Antw C en Berchem geen sinecure aangezien je zowat alle sporen moet kruisen en dus rekening moet houden met een hoop andere treinen.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Beperkingen van materieel naar Nederland

Bericht door jan_olieslagers »

:) Met nog veel minder professioneel inzicht zie ik niet zoveel belang in aansluitingen in Puurs: men kan daar richting StNiklaas en richting Mechelen, maar beide worden vanuit Antwerpen reeds beter bediend en er zijn amper tussenstations (Bornem, Temse aan de ene kant, Willebroek aan de andere). Wel probeert Puurs manhaftig om zich op te werken als "hub" van regionaal vervoer, met nogal wat buslijnen, die aansluitingen zijn misschien relevanter dan de treinen op L54.

De complexe toestand in Berchem zal wellicht zwaarder wegen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Beperkingen van materieel naar Nederland

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:
Zwoopaman schreef: 29 nov 2019, 16:59 Het zou er dan bijvoorbeeld als volgt kunnen uitzien: Aankomst te Roosendaal als 4xx om xx:08, vertrek om xx:22 als 25xx. Vervolgens aankomst om xx:38 te Roosendaal als 25xx en vertrek om xx:52 als 4xx. Als uurregeling voor de 25xx serie kan je die van de 4xx nemen +/-30 min. De huidige uurregeling van de 25xx serie is onmogelijk om te volgen met een MR75 wegens het beperkte acceleratievermogen. Indien er wordt voor gekozen om Kijkuit buiten de spitsuren te blijven overslaan als halte kan je de uurregeling natuurlijk met een minuut of 2 aanpassen voor die treinen.
De huidige stoptrein naar Roosendaal heeft ongeveer 10 minuten buffer, dus dat die de dienstregeling van de 25xx niet zou kunnen rijden is onzin.
Bovenal is er echter een dienstregeling nodig met aansluitingen in Roosendaal. De huidige stoptrein twee keer zo vaak rijden, betekent dat er niet één maar twee treinen per uur zullen zijn zonder enige aansluiting in Roosendaal, met als "topprestatie" 28 minuten overstaptijd richting Vlissingen bij een halfuurdienst.
Ik heb de afgelopen jaren helaas al meermaals gemerkt dat de samenwerking op zijn best stroef verloopt, en dat langs 2 kanten. Bij de NMBS heeft men nog maar sinds kort in de gaten dat de dienstregelingsknoop in Roosendaal al een aantal jaren (!) geleden een kwartier is verschoven. Zo gaan we natuurlijk geen aantrekkelijke dienstregeling krijgen.

Groetjes,
Rian
Het is toch niet omdat er geen aansluitingen zijn in Roosendaal dat er een slechte samenwerking is? Zoals hierboven al gezegd is het knooppunt Antwerpen de reden waarom de dienstregeling zo is. Tussen Berchem en centraal moeten deze treinen van L25 naar L27, de efficiëntste oplossing is om net op die wissel de treinen te laten kruisen, anders bezet je meer rijpaden op L25 en L27. Dus die kruising ligt vast, als je dan niet ergens onderweg onnodig wil talmen ligt je aankomstuur in Roosendaal ook vast. Geen slechte communicatie, geen onwil, gewoon de beschikbare capaciteit in Berchem.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Beperkingen van materieel naar Nederland

Bericht door Adler »

Ik zou wel eens graag de reizigers aantallen willen zien.
Zelf neem ik praktisch elk weekend de trein naar Roosendaal en als er 5 reizigers afstappen in Roosendaal zal het veel zijn.
Enkele weken geleden waren er vervangingsbussen wegens werken in Kapellen en toen zaten er telkens 2 mensen op de bus, zowel bij de heen- als terugreis.
Ik weet niet hoe dit is tijdens de spitsuren in de week.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Beperkingen van materieel naar Nederland

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 30 nov 2019, 06:03 Het is toch niet omdat er geen aansluitingen zijn in Roosendaal dat er een slechte samenwerking is? Zoals hierboven al gezegd is het knooppunt Antwerpen de reden waarom de dienstregeling zo is. Tussen Berchem en centraal moeten deze treinen van L25 naar L27, de efficiëntste oplossing is om net op die wissel de treinen te laten kruisen, anders bezet je meer rijpaden op L25 en L27. Dus die kruising ligt vast, als je dan niet ergens onderweg onnodig wil talmen ligt je aankomstuur in Roosendaal ook vast. Geen slechte communicatie, geen onwil, gewoon de beschikbare capaciteit in Berchem.
Het gebrek aan aansluiting in Roosendaal, het feit dat de NMBS daar kennelijk al jaren niet van op de hoogte was en het gebrek aan initiatief om er ook maar iets aan te doen, zijn slechts symptomen van de stroeve samenwerking. Ik heb meer indicaties maar ik kan hier geen dingen uit vertrouwelijk overleg opschrijven.
Ik geloof graag dat het in Antwerpen niet gemakkelijk schuiven is maar dan is het wel opvallend dat noch NS noch NMBS dat als reden opgeven. De enige bewering die telkens wordt herhaald, is dat het "niet mogelijk" is om ook maar iets van de rijtijd van de stoptrein af te halen op lijn 12.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Beperkingen van materieel naar Nederland

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef: 30 nov 2019, 07:51 Ik zou wel eens graag de reizigers aantallen willen zien.
Zelf neem ik praktisch elk weekend de trein naar Roosendaal en als er 5 reizigers afstappen in Roosendaal zal het veel zijn.
Enkele weken geleden waren er vervangingsbussen wegens werken in Kapellen en toen zaten er telkens 2 mensen op de bus, zowel bij de heen- als terugreis.
Ik weet niet hoe dit is tijdens de spitsuren in de week.
Je zit duidelijk in andere treinen dan ik. Telkens als ik naar Roosendaal ga, stappen daar 20 tot 30 mensen uit. En dat is ook in het weekend, de laatste keer denk ik wel een paar maanden geleden. Het is natuurlijk wel zo dat na het verslechteren van de aansluitingen in Roosendaal het aantal reizigers is gaan dalen; het potentieel is hoger dan wat we nu zien.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Beperkingen van materieel naar Nederland

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef: 30 nov 2019, 08:02
Je zit duidelijk in andere treinen dan ik. Telkens als ik naar Roosendaal ga, stappen daar 20 tot 30 mensen uit. En dat is ook in het weekend, de laatste keer denk ik wel een paar maanden geleden. Het is natuurlijk wel zo dat na het verslechteren van de aansluitingen in Roosendaal het aantal reizigers is gaan dalen; het potentieel is hoger dan wat we nu zien.

Groetjes,
Rian
Ook in het weekend zullen er wel piekmomenten zijn.
Ik neem altijd de trein 's morgens vroeg voor 9 uur en dan stapt er echt bijna niemand af in Roosendaal.
De aansluitende treinen in Nederland zijn wel altijd goed bezet.
Maar daar heb ik het al over gehad in een ander topic.
Plaats reactie