Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Bericht door Dieselfreak »

Toen ik vandaag in Gent-Sint-Pieters de trein van 13:06 naar Kortrijk nam, gebeurde het weer, tussen Gent en De Pinte: ineens remde de trein bruusk tot die volledig stilstond, en minder dan een minuut daarna vertrok hij weer, zonder verdere problemen. Nu komt zoiets wel vaker voor, heb het de laatste weken verschillende keren meegemaakt. Hoe kun je zoiets eigenlijk verklaren? Normaalgezien worden de stopseinen toch zo ingesteld dat het tot stilstand komen van de trein geleidelijk gaat, en niet zo abrupt? Of is dat in zo'n geval meestal omdat er iets onverwachts opduikt (spoorlopers, vee,...) waardoor de machinist zich genoodzaakt ziet zo hard mogelijk te remmen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Bericht door JHS2013 »

Kan een veelvoud van redenen hebben. Alarmoproep, te late punting, ingreep van de AWI (de driestandenpedalen zijn zeker als beginnend TB nog weleens moeilijk juist te bedienen).
Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Bericht door Wout912 »

Ik heb dit de laatste tijd ook al een paar keer meegemaakt op korte tijd. Laatste keer was met de IC-trein Antwerpen-Centraal - Charleroi (weekend) net na het vertrek vanuit Mechelen-Nekkerspoel naar Mechelen. Ik had toen het gevoel dat het inderdaad een automatische ingreep was van de AWI en geen manueel tussenkomen. De desiro remde inderdaad ook zeer bruusk met doorslippende wielen. Na een zeer korte stilstand en enkele 'zuchten' van de trein vertrok hij gewoon weer richting Mechelen.
Bezoek ook mijn fotopagina op Flickr: https://www.flickr.com/photos/woutverelst/
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Bericht door Paul »

Het zal wel iets met ETCS of TBL te maken hebben zeker? Iets te snel gereden bij naderen gesloten sein? (Ik gok maar wat :wink: )
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Bericht door Dieselfreak »

Ik had nog nooit van "AWI" gehoord. Enig zoekwerk leerde me dat dit staat voor "Automatische WaakInrichting", ofwel "dodemanspedaal/dodemansknop". Die laatste term is me al sinds jaar en dag bekend. Kan iemand me het begrip "punting" duidelijk uitleggen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
nick
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jun 2019, 16:58

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Bericht door nick »

Dieselfreak schreef:Ik had nog nooit van "AWI" gehoord. Enig zoekwerk leerde me dat dit staat voor "Automatische WaakInrichting", ofwel "dodemanspedaal/dodemansknop". Die laatste term is me al sinds jaar en dag bekend. Kan iemand me het begrip "punting" duidelijk uitleggen?
Bij bepaalde seinbeelden en snelheidsborden moet de bestuurder een knop indrukken om aan het controlesysteem duidelijk te maken dat hij het gezien heeft. Drukt hij niet dat volgt er een noodremming.


Of bedoel je punting bij de dodemansknop? Daar moet de bestuurder reageren vanaf de zoemer af gaat. In principe elke 60'' maar bepaalde handelingen kunnen dat tussendoor terug verlengen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Bericht door Asterix »

Er is in zo een geval ook een verschil tussen een dienstremming en een noodremming.

De uitleg laat ik over aan de bestuurders.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Bericht door CursorX »

Tussen Gent en De Pinte ligt een proefkrokodil, dus een plaats waar je als bestuurder verplicht moet punten, een knop ingedrukt houden als het ware. Dit kan je voor leken best omschrijven als een plaats waar de goede werking van dit systeem gecontroleerd wordt. Dat kan nogal eens worden vergeten of net te laat gedaan worden, allemaal geen ramp, dat gebeurt al eens, maar natuurlijk is het niet heel comfortabel.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Bericht door Dieselfreak »

Asterix schreef: 30 nov 2019, 23:40 Er is in zo een geval ook een verschil tussen een dienstremming en een noodremming.

De uitleg laat ik over aan de bestuurders.
Die keer gisteren had toch veel weg van een noodremming. Het was beslist niet comfortabel, ik vreesde weer dat er iets serieus mis was gegaan.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Bericht door Steven »

Bij een noodremmen loopt de Leiding Automatische Rem (LAR) volledig leeg. Bij een dienstregeling zal de LAR nooit leeglopen. Het leeglopen van de LAR mag men pas opheffen NA stilstand van de trein. Dan mag men deze leiding terug vullen om de remmen te lossen en de rit te hervatten (indien toegelaten door de regels uiteraard).
fabke

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Bericht door fabke »

Richting Gent moet men meerdere malen kort na elkaar "punten" , als men dit vergeet of te laat doet volgt het leeglopen van de LAR dus een noodremming. Op dat stuk tussen De Pinte en Gent Sint Pieters mag men max 160 rijden (refertesnelheid) , net voor Gent krijg je een GrGH sein dus punten , een snelheidsvermindering naar 90 , meer dan 50km/u verschil tov die 160 , dus punten en nog eens die proefkrokodil , niet eenvoudig voor bvb een beginnend treinbestuurder dus dit zou wel eens de reden kunnen zijn. De MW41's met ETCS hebben ook wel eens problemen wat resulteert in een remming of wat uiteraard ook nog kan is een slechte handeling met de AW pedaal.

In uw geval , van Gent naar Kortrijk , ligt ook een proefkrokodil waar men moet "punten" , dit zou dus wel eens de reden kunnen zijn :wink:

Een proefkrokodil is lager opgesteld dan de gewone krokodillen en test of de metalen (voel)borstels onder de trein nog voldoende lang zijn , her en der zijn deze terug te vinden , oa ook op de lijn 89 , op/afwaarts van Zottegem :wink:

Na die (nood)remming moet de LAR weer volledig gevoed worden tot 5bar wat enkele minuten in beslag kan nemen alvorens men terug kan vertrekken.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Bericht door HLE 2302 »

fabke schreef: 01 dec 2019, 22:08 Richting Gent moet men meerdere malen kort na elkaar "punten" , als men dit vergeet of te laat doet volgt het leeglopen van de LAR dus een noodremming. Op dat stuk tussen De Pinte en Gent Sint Pieters mag men max 160 rijden (refertesnelheid) , net voor Gent krijg je een GrGH sein dus punten , een snelheidsvermindering naar 90 , meer dan 50km/u verschil tov die 160 , dus punten en nog eens die proefkrokodil , niet eenvoudig voor bvb een beginnend treinbestuurder dus dit zou wel eens de reden kunnen zijn. De MW41's met ETCS hebben ook wel eens problemen wat resulteert in een remming of wat uiteraard ook nog kan is een slechte handeling met de AW pedaal.

In uw geval , van Gent naar Kortrijk , ligt ook een proefkrokodil waar men moet "punten" , dit zou dus wel eens de reden kunnen zijn :wink:

Een proefkrokodil is lager opgesteld dan de gewone krokodillen en test of de metalen (voel)borstels onder de trein nog voldoende lang zijn , her en der zijn deze terug te vinden , oa ook op de lijn 89 , op/afwaarts van Zottegem :wink:

Na die (nood)remming moet de LAR weer volledig gevoed worden tot 5bar wat enkele minuten in beslag kan nemen alvorens men terug kan vertrekken.
Ook GrGV aan de aankondiging van 90 daar. :D
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
fabke

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Bericht door fabke »

HLE 2302 schreef: 02 dec 2019, 09:44
fabke schreef: 01 dec 2019, 22:08 Richting Gent moet men meerdere malen kort na elkaar "punten" , als men dit vergeet of te laat doet volgt het leeglopen van de LAR dus een noodremming. Op dat stuk tussen De Pinte en Gent Sint Pieters mag men max 160 rijden (refertesnelheid) , net voor Gent krijg je een GrGH sein dus punten , een snelheidsvermindering naar 90 , meer dan 50km/u verschil tov die 160 , dus punten en nog eens die proefkrokodil , niet eenvoudig voor bvb een beginnend treinbestuurder dus dit zou wel eens de reden kunnen zijn. De MW41's met ETCS hebben ook wel eens problemen wat resulteert in een remming of wat uiteraard ook nog kan is een slechte handeling met de AW pedaal.

In uw geval , van Gent naar Kortrijk , ligt ook een proefkrokodil waar men moet "punten" , dit zou dus wel eens de reden kunnen zijn :wink:

Een proefkrokodil is lager opgesteld dan de gewone krokodillen en test of de metalen (voel)borstels onder de trein nog voldoende lang zijn , her en der zijn deze terug te vinden , oa ook op de lijn 89 , op/afwaarts van Zottegem :wink:

Na die (nood)remming moet de LAR weer volledig gevoed worden tot 5bar wat enkele minuten in beslag kan nemen alvorens men terug kan vertrekken.
Ook GrGV aan de aankondiging van 90 daar. :D
GrGH zeker :wink:
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Bericht door CursorX »

fabke schreef: 02 dec 2019, 18:50
HLE 2302 schreef: 02 dec 2019, 09:44
fabke schreef: 01 dec 2019, 22:08 Richting Gent moet men meerdere malen kort na elkaar "punten" , als men dit vergeet of te laat doet volgt het leeglopen van de LAR dus een noodremming. Op dat stuk tussen De Pinte en Gent Sint Pieters mag men max 160 rijden (refertesnelheid) , net voor Gent krijg je een GrGH sein dus punten , een snelheidsvermindering naar 90 , meer dan 50km/u verschil tov die 160 , dus punten en nog eens die proefkrokodil , niet eenvoudig voor bvb een beginnend treinbestuurder dus dit zou wel eens de reden kunnen zijn. De MW41's met ETCS hebben ook wel eens problemen wat resulteert in een remming of wat uiteraard ook nog kan is een slechte handeling met de AW pedaal.

In uw geval , van Gent naar Kortrijk , ligt ook een proefkrokodil waar men moet "punten" , dit zou dus wel eens de reden kunnen zijn :wink:

Een proefkrokodil is lager opgesteld dan de gewone krokodillen en test of de metalen (voel)borstels onder de trein nog voldoende lang zijn , her en der zijn deze terug te vinden , oa ook op de lijn 89 , op/afwaarts van Zottegem :wink:

Na die (nood)remming moet de LAR weer volledig gevoed worden tot 5bar wat enkele minuten in beslag kan nemen alvorens men terug kan vertrekken.
Ook GrGV aan de aankondiging van 90 daar. :D
GrGH zeker :wink:
Nee, verticaal. 9 wordt aangekondigd met een bord, verticaal is er omdat het sein 2 seinen verder de inrit van Gent is en meestal nog dicht staat.
fabke

Re: Bruusk remmen en kort daarop weer vertrekken van treinen

Bericht door fabke »

CursorX schreef: 02 dec 2019, 19:24
fabke schreef: 02 dec 2019, 18:50
HLE 2302 schreef: 02 dec 2019, 09:44

Ook GrGV aan de aankondiging van 90 daar. :D
GrGH zeker :wink:
Nee, verticaal. 9 wordt aangekondigd met een bord, verticaal is er omdat het sein 2 seinen verder de inrit van Gent is en meestal nog dicht staat.
Ah ok ben mee , ik bedoelde dat je bij de inrit van De Pinte richtig Oudenaarde een GrGH kreeg om die wissel te nemen aan 90 :wink:

Richting Gent heb je idd naast die snelheidsvermindering naar 90 en die krokodil een sein dat GrGV geeft , dus 3x punten op zeer korte afstand :?
Plaats reactie