dienstregeling binnenland december 2019

Alles over reizigerstreinen in België.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door trainlovertje »

Die P-treinen rijden op de rijpaden waar lang geleden de EC's naar Zwitserland reden. Omdat ze niet volgens de IC-dienstregeling rijden en het geen EC-treinen meer zijn, hebben ze de naam 'P-trein' gekregen. Er zijn trouwens nog een aantal P-treinen in België die helemaal geen P-trein zijn.
Spoorlijn 89
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jul 2019, 10:56

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Spoorlijn 89 »

Ook met de dienstregeling december 2019 ziet het ernaar uit dat de slechte spreiding Gent - Eeklo in de ochtendspits behouden blijft. Om 7u15 en 8u15 is er de uurdienst van Gent-Sint-Pieters naar Eeklo, daartussenin is er een trein om 7u32. Dus twee treinen op een dik kwartier, en dan bijna 45 minuten niets. De P-trein vertrekt trouwens ook op een ongelukkig moment voor reizigers uit de richting van Ronse. De P-trein uit Ronse komt aan in Gent-Sint-Pieters om 7u31, waardoor een overstap in de spits richting Eeklo onhaalbaar is. Terwijl Ronse-Gent-Eeklo met de uurdienst wel een vaste verbinding is zonder overstap en het dus logisch zou zijn dat die verbinding er ook in de spits zou zijn.

Reactie van de klantendienst: "Zowel de spoorlijn tussen Gent en Eeklo (lijn 58) en de lijn tussen Gent en Ronse (lijn 86) hebben enkelsporige spoorsecties, waardoor treinen in tegengestelde richtingen de spoorlijn slechts beurtelings kunnen gebruiken. Er is daardoor weinig tot geen marge om een trein iets te verlaten of te vervroegen.

’s Ochtends is het niet mogelijk om de P-trein vanuit Gent richting Eeklo te verlaten, enerzijds omdat deze trein ter hoogte van Gent-Dampoort op de voet gevolgd wordt door een goederentrein en anderzijds omdat enkele minuten na aankomst van de trein in Eeklo, reeds een trein in de andere richting dient te vertrekken (die om gelijkaardige redenen niet kan verlaat worden). Alternatief is het vervroegen van de trein vanuit Ronse richting Gent ook niet mogelijk, omwille van het andere treinverkeer (kruising in Gavere-Asper met een andere trein die de enkelsporige spoorlijn gebruikt).


Toch wel rare argumenten, zeker dat van die goederentrein die op voet zou volgen ter hoogte van Gent-Dampoort.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Davy »

Mja ik stel me de vraag: is dit zo'n ramp?
Zouden er zoveel doorgaande reizigers zijn op Eeklo Ronse?
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door benimmeg »

Als je de P trein van 7u32 naar Eeklo zou verlaten, dan kom je in het vaarwater van de S trein naar Lokeren (die ook halt houdt in Gentbrugge) van 7u42. Direct erna zit de IC naar antwerpen om 7u53. Als je erna zou vertrekke zit je bijna terug op de uurdienst naar Eeklo.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Tim »

Spoorlijn 89 schreef: 25 nov 2019, 19:52Toch wel rare argumenten, zeker dat van die goederentrein die op voet zou volgen ter hoogte van Gent-Dampoort.
Waarom is dat een raar argument? Goederentreinen hebben ook een dienstregeling en zijn eveneens gebonden aan de capaciteit van de lijn.
Spoorlijn 89
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jul 2019, 10:56

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Spoorlijn 89 »

Davy schreef: 25 nov 2019, 20:06 Mja ik stel me de vraag: is dit zo'n ramp?
Zouden er zoveel doorgaande reizigers zijn op Eeklo Ronse?
Dat zal inderdaad beperkt zijn. Maar het zou logisch zijn dat je, naast de gewone uurdienst, ook met de P-trein in de ochtend vlot kunt doorreizen richting Eeklo. Nu rijdt de P-trein komende van Ronse in Gent om 7u34 verder richting Geraardsbergen en rijdt er een andere trein om 7u32 naar Eeklo.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door groentje »

Waarom is dat logisch? P-treinen overal te lande rijden buiten cadans, en bieden zo net andere verbindingen die de gecadanseerde dienstregeling noodgedwongen links laat liggen. Door dat vroegere aankomstuur haal je treinen naar Kortrijk, Geraardsbergen en Genk (voor Aalst), en extra P-treinen naar Brussel, die je anders mist. Verlaat de trein, en je mist er daar van, nog los van de technische bezwaren uit de mail van de NMBS. Vervroegen lukt evenmin, want dan loopt het fout met de kruising op lijn 58, die helaas volledig enkelspoor is tussen Wondelgem en Eeklo.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Davy »

Is er ondertussen al wat meer zicht op eventuele materieelverschuivingen?

Ik heb opgevangen dat de I10-rijtuigen die vrijkomen uit de dienst Luxemburg Liers naar diverse P-treinen zou gaan, o.a. Aalst <> Brussel.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door trainlovertje »

https://www.belgiantrain.be/nl/news/timetable-dec15

De NMBS-mededeling over de nieuwe dienstregeling vanaf december, toch wel 1 zaak wat ik niet wist en mij onaangenaam verrast: de S5 treinen worden tussen Y.Weerde en Mechelen blijkbaar allemaal omgeleid via L27B en 53A. Dat betekent een halvering van het treinaanbod in Weerde. Hopelijk blijft dat niet duren, want ik maak wel eens gebruik van dat station. Is dit omwille van de renovatiewerken aan de Vierendeelbruggen in Mechelen? De S1 blijft trouwens wel gewoon over L27 rijden tussen Y. Weerde en Mechelen.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Glodenox »

Oei, vreemd dat ze dat nog niet aan het omroepen zijn in Weerde of in de treinen. Ik wist ook nog van niets en neem daar quasi dagelijks de trein (ik neem de S1, dus mij beïnvloed het niet, maar toch...)

Ook zie ik dat men een IC-trein in beide richtingen niet in Vilvoorde gaat laten stoppen. Die gaat dan waarschijnlijk via de L25N rijden?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door trainlovertje »

Glodenox schreef: 03 dec 2019, 08:58 Oei, vreemd dat ze dat nog niet aan het omroepen zijn in Weerde of in de treinen. Ik wist ook nog van niets en neem daar quasi dagelijks de trein (ik neem de S1, dus mij beïnvloed het niet, maar toch...)

Ook zie ik dat men een IC-trein in beide richtingen niet in Vilvoorde gaat laten stoppen. Die gaat dan waarschijnlijk via de L25N rijden?
Nee, dat niet, want dan zou hij niet in Schaarbeek kunnen stoppen, want de vervanghalte wordt. Hij zal Vilvoorde gewoon voorbijrijden, dat heeft blijkbaar te maken met de werken aan het station aldaar.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef:https://www.belgiantrain.be/nl/news/timetable-dec15

De NMBS-mededeling over de nieuwe dienstregeling vanaf december, toch wel 1 zaak wat ik niet wist en mij onaangenaam verrast: de S5 treinen worden tussen Y.Weerde en Mechelen blijkbaar allemaal omgeleid via L27B en 53A. Dat betekent een halvering van het treinaanbod in Weerde. Hopelijk blijft dat niet duren, want ik maak wel eens gebruik van dat station. Is dit omwille van de renovatiewerken aan de Vierendeelbruggen in Mechelen? De S1 blijft trouwens wel gewoon over L27 rijden tussen Y. Weerde en Mechelen.
Dit had dan een goede gelegenheid geweest om perrons te bouwen op L27B in Weerde, helaas...
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Glodenox »

Ah, ik zie een IC-trein die in plaats van Vilvoorde halte gaat houden in Schaarbeek. Dat zal inderdaad dan met de aanleg van het station te maken hebben zodat men die sporen langer vrij kan houden. Zouden ze daar dan aan perron 1&2 gaan beginnen? Op zich is de helft van perron 3&4 waar de nieuwe tunnel onder gaat wel zo goed als klaar, dus dat lijkt me wel logisch.

De aanleg van perrons op L27B zou inderdaad zeer welkom zijn. Het lijkt me niet al te gemakkelijk, maar op zich wel haalbaar. Het zou waarschijnlijk goedkoper zijn om nieuwe perrons aan te leggen die voor de vork liggen, maar met het wisselcomplex lijkt me dat dan weer wat lastiger.
Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Wout912 »

Glodenox schreef: 03 dec 2019, 11:49 Ah, ik zie een IC-trein die in plaats van Vilvoorde halte gaat houden in Schaarbeek. Dat zal inderdaad dan met de aanleg van het station te maken hebben zodat men die sporen langer vrij kan houden. Zouden ze daar dan aan perron 1&2 gaan beginnen? Op zich is de helft van perron 3&4 waar de nieuwe tunnel onder gaat wel zo goed als klaar, dus dat lijkt me wel logisch.
Een tijdje geleden heeft Stefanic trouwens al een uitgebreid en duidelijk antwoord gegeven op de vraag waarom deze aanpassingen nodig zijn. :)
stefanic schreef: 16 okt 2019, 17:55 Feit dat die IC22 (33xx treinnummers) zal stoppen in Schaarbeek en niet in Vilvoorde is het gevolg van het feit dat vanaf december in Vilvoorde perron 1 en 2 aan de beurt zijn voor hun upgrade. Er kunnen daar dan geen treinen stoppen (wegens te kort resterend perron voor te lange treinen). De andere betrokken treinen, de IC11 Turnhout-Binche en de andere IC Antwerpen-Brussel IC31 kunnen omgeleid worden naar perron 3/4, maar met de IC22 (treinen 33xx) lukt dat helaas niet wegens versnijdingen met andere treinen.
Daar tevens de dienstregeling niet kan aangepast in Mechelen of Brussel-Noord moet de tijd van die stilstand in Vilvoorde dus ergens 'verloren' worden. Daar 'slenteren' niet mag van Infrabel, is het dus momenteel een stop in Schaarbeek geworden. Dit is dus geen aanpassing ten gevolge reizigersbehoeften, hertekening transportplan of wat dan ook, maar enkel en puur een gevolg van de diverse werven op het net.
Bezoek ook mijn fotopagina op Flickr: https://www.flickr.com/photos/woutverelst/
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Davy »

Vandaag heeft voor het eerst een Desiro als IC Liers <> Luxemburg gereden, dus het volledige traject.
Vanaf 15 december de norm helaas...
Plaats reactie