Spoorbaas wil af van wildgroei premies

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Spoorbaas wil af van wildgroei premies

Bericht door Adler »

Vandaag in de krant:

Bij de NMBS en Infrabel ligt een nieuw sociaal akkoord op de onderhandelingstafel.
En daarover heerst nu al onenigheid.
De directie wil af van een lijst van tweehonderd premies waar het personeel aanspraak op kan maken.
Want waarom moet een arbeider die de spoorbermen onderhoudt een extra premie krijgen voor het wieden van een giftige plant?
Of als iemand onverwacht in de slagregen terechtkomt?
premies.jpg
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Spoorbaas wil af van wildgroei premies

Bericht door jan_olieslagers »

Was dat geen spoorbazin? :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spoorbaas wil af van wildgroei premies

Bericht door Shrek »

Luc Lallemand wilt er ook vanaf hoor
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Spoorbaas wil af van wildgroei premies

Bericht door jan_olieslagers »

:)

Begrijpelijk ook. Personeel en vakbonden zouden toch geen bezwaar mogen hebben tegen vereenvoudiging, al kan men best begrijpen en aanvaarden dat de totale koek niet kleiner mag worden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Spoorbaas wil af van wildgroei premies

Bericht door dekooiker »

Er is iets voor te zeggen maar vergeet niet dat de spoorwegen 4,5 bladzijden A4 aan graden kent die dikwijls nog eens heel verschillende functies hebben. Er komt met andere woorden per graad nog een aantal mogelijke invullingen. Dan is de 'wildgroei' nog niet zo gek. Er mag zeker eens gekeken worden wat kan verdwijnen wegens niet meer relevant. Nu, elders krijg je de risicopremie voor gevaarlijk werk (of wat dan ook) bij het basisloon en dat is bij de spoorwegen niet het geval.
De trein.
Alleen voor durvers.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Spoorbaas wil af van wildgroei premies

Bericht door traxie »

Uit mijn oogpunt wil iedereen af van de premies. Maar de werknemers mogen hierdoor geen loonverlies lijden. Daarvoor zijn de premies ondertussen een te groot deel van de koek geworden. Voor veel premies is er naar mijn mening wel een rechtvaardigingsgrond, je beloont door het geven van de premie de medewerker die een blijvende inzet toont, of wilt een goede eigenschap extra belonen. Een commissie op de ticketverkoop, tweetaligheid, reizen naar het buitenland... Je zou deze kunnen integreren in het basisloon. Wat ik een vreemder verschijnsels vind is de persoonlijke coëfficiënt. Bij treinbestuurders hebben ze de berekening al aanzienlijk vereenvoudigd. Maar het blijft een vreemd verschijnsel.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spoorbaas wil af van wildgroei premies

Bericht door groentje »

In de privé is het vrij normaal dat loon gedifferentieerd wordt om goede werknemers te belonen, makkelijker volk aantrekken in een krappe arbeidsmarkt (dus extra voor werken in Antwerpen of Brussel, waar havenbedrijven en internationale allemaal vissen naar sterke profielen, maar minder in pakweg Limburg of de Vlaamse Ardennen), etc. Da's een pak moeilijker in een overheidsbedrijf. Als die premies op een verstandige manier gebruikt worden, kan hiermee gedifferentieerd worden. Al zou ik zeker niets tegen een hoger basisloon hebben, natuurlijk.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Spoorbaas wil af van wildgroei premies

Bericht door dekooiker »

Als men inderdaad meer zou geven om volk aan te trekken dan zat ik op nog meer rozen. Alleen wil men na een grondige studie ons dingen afpakken, immers, in de privé (dixit HR-Rail!) verdient men minder. Maar het bedrijf is dan ook niet met de privé te vergelijken. Maar niettemin mogen ze me m'n premies afnemen en bij mijn brutoloon rekenen. Zo heb ik er, eens op pensioen, nog iets aan.
De trein.
Alleen voor durvers.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Spoorbaas wil af van wildgroei premies

Bericht door jan_olieslagers »

Maar het bedrijf is dan ook niet met de privé te vergelijken.
Hoe meer ik hier lees, hoe meer het tot me doordringt dat het bedrijf er inderdaad alles aan doet, en dat al sedert heel lang, om vooral op geen enkel punt met geen enkel ander bedrijf vergelijkbaar te zijn. En dat lijkt opvallend algemeen, of het nu over loon- en arbeidsvoorwaarden gaat of over veiligheidsprocedures of over taalgebruik of over wat dan ook.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Spoorbaas wil af van wildgroei premies

Bericht door dekooiker »

Dat kan gerijmd worden als het overheidsbedrijf er belang aan hecht des lands belangen te behartigen. Tenzij men liever een uitverkoop aan buitenlandse bedrijven verkiest. In die zin vind ik het te tolereren dat er anders met het bedrijf wordt omgegaan.
De trein.
Alleen voor durvers.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Spoorbaas wil af van wildgroei premies

Bericht door Robin »

premies of niet, als je een bepaald werk deed gaven ze het toch niet :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Spoorbaas wil af van wildgroei premies

Bericht door Asterix »

dekooiker schreef: 03 dec 2019, 21:06 Maar het bedrijf is dan ook niet met de privé te vergelijken.
Dat kan je wel zeggen. Als verkeersleiders al op de vingers worden getikt omdat ze te ijverig zijn en dat bepaalde collega's zenuwachtig maakt, is het al ver gekomen.
Plaats reactie