IC Oostende-Aken

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 4921
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01
Locatie: Kapellen

IC Oostende-Aken

Bericht door Adler » 04 dec 2019, 17:13

ianryckewaert13 schreef:
04 dec 2019, 14:00
Zou goed zijn dat de IC oostende Aachen Keulen terug komt zoals vroeger want nu is de klassieke stellen die de ritten naar Aachen doen maar gaat ook geen 5 jaar meer duren
Arriva die sedert begin dit jaar een rechtstreekse verbinding heeft tussen Maastricht en Aachen met Flirt 3C stellen wil al lang ook een verbinding tussen Luik en Aachen maar botst op tegenkanting van de NMBS.
Ze hopen nu toch in 2022 te kunnen starten hiermee als de Flirt's ook ETCS hebben.


ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Nachttreinen

Bericht door ianryckewaert13 » 04 dec 2019, 17:20

Adler schreef:
ianryckewaert13 schreef:
04 dec 2019, 14:00
Zou goed zijn dat de IC oostende Aachen Keulen terug komt zoals vroeger want nu is de klassieke stellen die de ritten naar Aachen doen maar gaat ook geen 5 jaar meer duren
Arriva die sedert begin dit jaar een rechtstreekse verbinding heeft tussen Maastricht en Aachen met Flirt 3C stellen wil al lang ook een verbinding tussen Luik en Aachen maar botst op tegenkanting van de NMBS.
Ze hopen nu toch in 2022 te kunnen starten hiermee als de Flirt's ook ETCS hebben.
Zijn er al plannen voor L spa Aachen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk


Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9933
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek » 04 dec 2019, 17:28

Adler schreef:
ianryckewaert13 schreef:
04 dec 2019, 14:00
Zou goed zijn dat de IC oostende Aachen Keulen terug komt zoals vroeger want nu is de klassieke stellen die de ritten naar Aachen doen maar gaat ook geen 5 jaar meer duren
Arriva die sedert begin dit jaar een rechtstreekse verbinding heeft tussen Maastricht en Aachen met Flirt 3C stellen wil al lang ook een verbinding tussen Luik en Aachen maar botst op tegenkanting van de NMBS.
Ze hopen nu toch in 2022 te kunnen starten hiermee als de Flirt's ook ETCS hebben.
Tegenkanting van de Belgische wet, niet de NMBS ;)
De NMBS denkt daarentegen wel na over een IC Oostende-Aken. Hopen dat dat een beetje vooruit gaat.

ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Nachttreinen

Bericht door ianryckewaert13 » 04 dec 2019, 17:30

Shrek schreef:
Adler schreef:
ianryckewaert13 schreef:
04 dec 2019, 14:00
Zou goed zijn dat de IC oostende Aachen Keulen terug komt zoals vroeger want nu is de klassieke stellen die de ritten naar Aachen doen maar gaat ook geen 5 jaar meer duren
Arriva die sedert begin dit jaar een rechtstreekse verbinding heeft tussen Maastricht en Aachen met Flirt 3C stellen wil al lang ook een verbinding tussen Luik en Aachen maar botst op tegenkanting van de NMBS.
Ze hopen nu toch in 2022 te kunnen starten hiermee als de Flirt's ook ETCS hebben.
Tegenkanting van de Belgische wet, niet de NMBS ;)
De NMBS denkt daarentegen wel na over een IC Oostende-Aken. Hopen dat dat een beetje vooruit gaat.
Dan kunnen ze spa welkenraedt met disero vervangen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk


Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9933
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek » 04 dec 2019, 18:08

ianryckewaert13 schreef:
Shrek schreef:
Adler schreef: Arriva die sedert begin dit jaar een rechtstreekse verbinding heeft tussen Maastricht en Aachen met Flirt 3C stellen wil al lang ook een verbinding tussen Luik en Aachen maar botst op tegenkanting van de NMBS.
Ze hopen nu toch in 2022 te kunnen starten hiermee als de Flirt's ook ETCS hebben.
Tegenkanting van de Belgische wet, niet de NMBS ;)
De NMBS denkt daarentegen wel na over een IC Oostende-Aken. Hopen dat dat een beetje vooruit gaat.
Dan kunnen ze spa welkenraedt met disero vervangen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Die klassiekjes moeten daar sowieso weg wanneer de bovenleiding tussen Hergenrath en Aken op 15kV gezet wordt.
Het verlengen van de IC is wel slecht nieuws voor de 2 man en paardenkop die in Hergenrath opstappen.

*noot aan mezelf:postst verplaatsen*

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4386
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nachttreinen

Bericht door Steve » 04 dec 2019, 19:05

Shrek schreef:
04 dec 2019, 18:08
Die klassiekjes moeten daar sowieso weg wanneer de bovenleiding tussen Hergenrath en Aken op 15kV gezet wordt.
Het verlengen van de IC is wel slecht nieuws voor de 2 man en paardenkop die in Hergenrath opstappen.

*noot aan mezelf:postst verplaatsen*
Is dat de bedoeling dan? Hoe kan er dan überhaupt nog een binnenlandse IC tot Aken rijden? De intussen gehomologeerde HLE 18 kan niet overweg met 15 kV en de M7 ook niet. Enkel de HLE 28 zou het kunnen, maar dan moet het al met twee locs per stam en dan hou je veel te weinig locs over voor zo'n lange en drukke IC.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9933
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek » 04 dec 2019, 19:14

Steve schreef:
04 dec 2019, 19:05
Is dat de bedoeling dan? Hoe kan er dan überhaupt nog een binnenlandse IC tot Aken rijden? De intussen gehomologeerde HLE 18 kan niet overweg met 15 kV en de M7 ook niet. Enkel de HLE 28 zou het kunnen, maar dan moet het al met twee locs per stam en dan hou je veel te weinig locs over voor zo'n lange en drukke IC.
De M7 rijtuigen en stuurstand hebben op zich geen probleem met 15kV, enkel het motorrijtuig kan er niet komen.
De NMBS is dan ook aan het uitkijken naar 4-spannings Vectrons om deze verbinding te rijden (met M7).

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4386
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door Steve » 04 dec 2019, 20:00

Maar waarom moet dat korte stuk überhaupt onder 15 kV? Bij 3 kV heb je daar toch meer dan genoeg vermogen en we hebben - zeker met de gemotoriseerde M7 erbij - meer dan tractiematerieel genoeg? In ieder geval niet iets wat de komst van die IC zal bespoedigen, lijkt me.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9933
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door Shrek » 04 dec 2019, 20:20

Steve schreef:
04 dec 2019, 20:00
Maar waarom moet dat korte stuk überhaupt onder 15 kV? Bij 3 kV heb je daar toch meer dan genoeg vermogen en we hebben - zeker met de gemotoriseerde M7 erbij - meer dan tractiematerieel genoeg? In ieder geval niet iets wat de komst van die IC zal bespoedigen, lijkt me.
DB Netz wil af van de dure 3kV installatie. Ook Thalys en ICE hebben liever een spanningssluis (15-25kV) dan het omwisselen van spanning in Aken.

Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2841
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Joris » 04 dec 2019, 21:26

Shrek schreef:
04 dec 2019, 18:08
Die klassiekjes moeten daar sowieso weg wanneer de bovenleiding tussen Hergenrath en Aken op 15kV gezet wordt.
Het verlengen van de IC is wel slecht nieuws voor de 2 man en paardenkop die in Hergenrath opstappen.
En kan een IC niet in Hergenrath stoppen? Het zou niet de eerste keer zijn dat ze een IC aan een minihalte laten stoppen...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2841
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Joris » 04 dec 2019, 21:27

Shrek schreef:
04 dec 2019, 17:28

De NMBS denkt daarentegen wel na over een IC Oostende-Aken. Hopen dat dat een beetje vooruit gaat.
Ook aan Duitse zijde denkt men daar trouwens over na.
Afbeelding

rdv
Berichten: 716
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door rdv » 04 dec 2019, 22:17

Interessant, wie zou dat dan aanbieden? Flixtrain?

trainlovertje
Berichten: 1121
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door trainlovertje » 04 dec 2019, 22:54

rdv schreef:
04 dec 2019, 22:17
Interessant, wie zou dat dan aanbieden? Flixtrain?
Nee, gewoon onze eigen NMBS. Ook de AVV heeft al vaker gezegd daar voorstander van te zijn.

FLV-FGSP
Berichten: 1563
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door FLV-FGSP » 04 dec 2019, 23:05

Er komt begin volgend jaar een gemeenschappelijke Duits - Belgische verklaring over het opnieuw inleggen van een verbinding op IC-niveau. Daarna worden een aantal pistes onderzocht. Het zal nog wel even duren voordat we daar in de dienstregeling iets van merken, maar na jaren van stilstand lijkt er nu eindelijk schot in de zaak te komen.

rvdborgt
Berichten: 3363
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt » 04 dec 2019, 23:17

Joris schreef:
04 dec 2019, 21:26
Shrek schreef:
04 dec 2019, 18:08
Die klassiekjes moeten daar sowieso weg wanneer de bovenleiding tussen Hergenrath en Aken op 15kV gezet wordt.
Het verlengen van de IC is wel slecht nieuws voor de 2 man en paardenkop die in Hergenrath opstappen.
En kan een IC niet in Hergenrath stoppen? Het zou niet de eerste keer zijn dat ze een IC aan een minihalte laten stoppen...
Dat kán wel natuurlijk. Maar erg lang is dat perron niet, vier rijtuigen vermoed ik? Of toch zes? En hoeveel te lang mag een trein zijn?

Groetjes,
Rian (zag afgelopen zaterdag in Hergenrath 20 instappers ijn zijn trein)

Plaats reactie