Kepi NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
fgdp
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 nov 2019, 01:11

Re: Kepi NMBS

Bericht door fgdp »

Alvast een sneak peek van de nieuwe kepie. Ik weet wel niet of het onderscheid al dan niet zal gemaakt worden.. ik hoop alleszins van wel.
69109551-7BB8-4F9D-8C59-5716FC03C8CE.jpeg
. In Gent-Sint-Pieters zijn er reeds enkele tbg’s en verkopers die het nieuwe kostuum dragen, ziet er zeer professioneel uit.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Kepi NMBS

Bericht door Adler »

Hogersluys schreef: 11 okt 2009, 19:34
overweg13 schreef:
Hogersluys schreef:Wat voor logo staat er eigenlijk op de kepi?
Wieltje, vleugeltjes, kroontje? Dat was nog eens een logo!
Maar van wat was het het logo? De NMBS heeft toch al sinds de jaren '30 die B?
Het spoorwagenwiel met vleugels van de handelsgod Mercurius, ook wel ‘het gevleugelde wiel’ genoemd is een internationaal embleem van de spoorwegen.
Ook NS gebruikt dit embleem al sinds de oprichting in 1917.
Het is dus niet iets specifiek van de NMBS.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Kepi NMBS

Bericht door LHOON »

Freken schreef: 15 aug 2019, 22:17 Bij de ondercheffen reizigers gaat er alvast het gerucht dat er qua uniform geen onderscheid meer gemaakt zal worden tussen een treinbegeleider of onderchef, dus ook geen andere kepi.
Dit zijn twee gans verschillende functies, ook voor de reiziger is het nuttig dit verschil te zien om indien nodig het juiste aanspreekpunt te vinden!
wdew
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 okt 2017, 11:16
Locatie: Leuven
Contacteer:

Re: Kepi NMBS

Bericht door wdew »

Adler schreef: 13 dec 2019, 10:44
Hogersluys schreef: 11 okt 2009, 19:34
overweg13 schreef:
Wieltje, vleugeltjes, kroontje? Dat was nog eens een logo!
Maar van wat was het het logo? De NMBS heeft toch al sinds de jaren '30 die B?
Het spoorwagenwiel met vleugels van de handelsgod Mercurius, ook wel ‘het gevleugelde wiel’ genoemd is een internationaal embleem van de spoorwegen.
Ook NS gebruikt dit embleem al sinds de oprichting in 1917.
Het is dus niet iets specifiek van de NMBS.
Volgens mijn informatie werd het gevleugelde wiel als spoorwegsymbool op 30 november 1853 ingevoerd in Pruisen.
wuitz
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 jul 2018, 11:00

Re: Kepi NMBS

Bericht door wuitz »

LHOON schreef: 13 dec 2019, 10:48
Freken schreef: 15 aug 2019, 22:17 Bij de ondercheffen reizigers gaat er alvast het gerucht dat er qua uniform geen onderscheid meer gemaakt zal worden tussen een treinbegeleider of onderchef, dus ook geen andere kepi.
Dit zijn twee gans verschillende functies, ook voor de reiziger is het nuttig dit verschil te zien om indien nodig het juiste aanspreekpunt te vinden!
Het verschil zal de kleur van het hemd worden, stationspersoneel zal een fel blauw hemd dragen, treinpersoneel een lichtblauw. Ik dacht zelfs dat enkel nog de treinbegeleider nog een kepie krijgt.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Kepi NMBS

Bericht door Glodenox »

Sorry hoor, maar voor een reiziger maakt het niet uit welke functie iemand heeft. Als ze iemand "van de spoorwegen" zien, dan zullen ze daar hun vraag aan stellen. Voor jullie is het handig om snel te kunnen zien welke functie iemand uitoefent, maar voor de reizigers moet je het niet doen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Kepi NMBS

Bericht door overweg13 »

Glodenox schreef: 13 dec 2019, 12:18 Sorry hoor, maar voor een reiziger maakt het niet uit welke functie iemand heeft. Als ze iemand "van de spoorwegen" zien, dan zullen ze daar hun vraag aan stellen. Voor jullie is het handig om snel te kunnen zien welke functie iemand uitoefent, maar voor de reizigers moet je het niet doen.
Daar kan ik het dus niet mee eens zijn. Eens te meer leidt dit tot een algemene vervlakking en in sommige gevallen is het precies belangrijk dat je weet wie je moet aanspreken. Enkele voorbeelden: er is iets verdachts aan de gang in het station, je hebt nog geen tijd gehad om je pass in te vullen, je wil weten hoe je uit het station geraakt, je wil weten hoe je van het ene naar het andere perron geraakt, je wil weten waar je je fiets kunt stallen , je wil weten waar je met je fiets moet instappen... Vul zelf maar in of je in deze gevallen best naar de onderstationschef of de treinbegeleider stapt... De uniformisering van het uniform?
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Kepi NMBS

Bericht door Asterix »

En niet vergeten dat de Permanentie van Infrabel een... blauwe kepi draagt 🙄
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kepi NMBS

Bericht door jan_olieslagers »

@overweg13: sorry, hoor, maar uzelf bent een hoogst ervaren treinreiziger en zult dus, de zeldzame keren dat u nog een vraag hebt, perfect weten aan wie ze te richten. Weinig reizigers hebben zoveel ervaring, en het zijn precies reizigers met weinig ervaring die de meeste vragen hebben. En die - ook in mijn ervaring - precies zoals @Glodenox beschrijft, iedere uniformdrager (m/v/x) aanspreken die ze maar kunnen aanklampen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Kepi NMBS

Bericht door overweg13 »

jan_olieslagers schreef: 13 dec 2019, 17:45 @overweg13: sorry, hoor, maar uzelf bent een hoogst ervaren treinreiziger en zult dus, de zeldzame keren dat u nog een vraag hebt, perfect weten aan wie ze te richten. Weinig reizigers hebben zoveel ervaring, en het zijn precies reizigers met weinig ervaring die de meeste vragen hebben. En die - ook in mijn ervaring - precies zoals @Glodenox beschrijft, iedere uniformdrager (m/v/x) aanspreken die ze maar kunnen aanklampen.
Maar dat ik weet tot wie me te richten heeft vooral met de altijd kleiner wordende verschillen in de uniformen te maken...
Met vriendelijke groet

overweg13
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Kepi NMBS

Bericht door ronny »

Ik heb deze week nog gezien dat reizigers informatie vragen aan de mensen van security. Deze zijn dan ook het vaakst aanwezig op de perrons in de grote stations.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Kepi NMBS

Bericht door CursorX »

Ik heb gezien dat reizigers info vragen aan treinbegeleiders en onderchefs, maar evengoed aan Securail, militairen, politie, ... aanwezig op het perron of station, ook aan rangeerders of schouwers die helemaal in het fluo gekleed zijn, of treinbestuurders die ze herkennen aan de fluo rugzak, ..

Kortom, het kan de gemiddelde reiziger echt niet schelen, als ze iemand zien die mogelijk iets weet vragen ze het. De iets meer doorwinterde pendelaar zal misschien selectiever zijn, maar de occasionele reiziger zeker niet.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Kepi NMBS

Bericht door overweg13 »

CursorX schreef: 14 dec 2019, 09:19
Kortom, het kan de gemiddelde reiziger echt niet schelen, als ze iemand zien die mogelijk iets weet vragen ze het. De iets meer doorwinterde pendelaar zal misschien selectiever zijn, maar de occasionele reiziger zeker niet.
Dat zal wel zo zijn, maar eigenlijk gaat het daar niet over. Wel over hoe je het snelst bij de aangewezen persoon geraakt om je vraag te beantwoorden. En daar zou het uniform een belangrijke rol in kunnen spelen. Het kan nl. best zijn dat de reiziger zich wendt tot de eerste die zich aanbiedt, maar hoe groot is de kans dat je dan ook nog correcte informatie krijgt? In het beste geval zal de aangesprokene zelf op zoek gaan naar het antwoord en dus bij de persoon terechtkomen (of bij het infobord) waar de info verkregen kan worden.
Overigens is er eigenlijk geen enkele reden om de diversiteit aan uniformen op te doeken. Dat is weer zo een fantasietje van een of andere grote veranderaar. Anderzijds hebben uniformen in het verleden wel hun diensten bewezen en is de opvatting dat de doorsnee reiziger er toch niets aan heeft bepaald denigrerend voor die reiziger, want eigenlijk gaat men ervanuit dat die toch niet verstandig genoeg is om ze te herkennen.
Met vriendelijke groet

overweg13
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Kepi NMBS

Bericht door dekooiker »

overweg13 schreef: 14 dec 2019, 11:21 [Dat is weer zo een fantasietje van een of andere grote veranderaar.
Die zijn er genoeg, veranderaars, en ze denken dat veranderen in één klap een verbetering is. Zonder de veranderaars-om-te-veranderen (zie bijvoorbeeld de digitalisering die absoluut de niet verbetering is die men voorspiegelt) zou de wereld er beter aan toe zijn :wink:
De trein.
Alleen voor durvers.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Kepi NMBS

Bericht door dentheo »

fgdp schreef: 12 dec 2019, 23:28 Alvast een sneak peek van de nieuwe kepie. Ik weet wel niet of het onderscheid al dan niet zal gemaakt worden.. ik hoop alleszins van wel.69109551-7BB8-4F9D-8C59-5716FC03C8CE.jpeg. In Gent-Sint-Pieters zijn er reeds enkele tbg’s en verkopers die het nieuwe kostuum dragen, ziet er zeer professioneel uit.
Zeer slechte keuze , zet die man tussen een groep van 200 reizigers en pik hem er dan eens uit tussen alle sombere hoodies...
Personeel dat diensten verleent aan reizigers moet eruit springen met een heldere egale bijna ongebruikelijke kleur van het hoofddeksel.
Voor herkenbaarheid in een massa is het hoofddeksel het belangrijkste.
Of het uniform nodig is voor interne "samenleving van NMBS" is mij niet zo belangrijk.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie