Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Bericht door groentje »

In dit geval gaat het om de laatste trein. Daar wordt ook in België al iets vaker voor gewacht. En laat desnoods die 1500 naar Blankenberge maar rijden, die reizigers die nu in Keulen hun trein missen, missen die sowieso ook met een taxi in Brussel. En moeten hier dan op kosten van NMBS naar Blankenberge, ik betwijfel dat dat veel goedkoper zal zijn, zeker omdat het ticket terugbetaald moet worden door de vertraging.
Dat de 16 niet wacht, tot daar aan toe, reizigers kunnen nog op hun bestemming raken, tenzij ze dar ook een internationale trein voor nodig hebben (Eurostar, bijvoorbeeld). Maar de 10? Even wachten in Keulen (10-15' max, of zo) is denk ik niet overdreven. 10' vertraging bij aankomst is voor weinig mensen een drama, 60 en meer is dat vaak wel. En zeker voor de laatste trein. En zeker voor een flinke groep reizigers die moest overstappen...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Bericht door dentheo »

Zomaar een overweging.
Ik denk dat een dozijn mensen van NMBS en Infrabel, die de dienstregeling van buiten kennen, op een uurtje per laatste trein uit het buitenland een "maatregel" kunnen uitdokteren op een uurtje.
Zet die per land op een fiche, dan weten ze ten minste wat zeggen bij een "eventuele" vraag.
Lijkt mij een mooie en nuttige denkoefening, case-study voor opleiding trafic-controller in Brussel..
Laatst gewijzigd door dentheo op 21 nov 2019, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef: 21 nov 2019, 11:55 In dit geval gaat het om de laatste trein. Daar wordt ook in België al iets vaker voor gewacht. En laat desnoods die 1500 naar Blankenberge maar rijden, die reizigers die nu in Keulen hun trein missen, missen die sowieso ook met een taxi in Brussel. En moeten hier dan op kosten van NMBS naar Blankenberge, ik betwijfel dat dat veel goedkoper zal zijn, zeker omdat het ticket terugbetaald moet worden door de vertraging.
Met de 10 is Blankenberge al niet meer bereikbaar. De 1543 eindigt in Brugge en daarna rijden daar ook nog treinen naar toe (543, 2843).
groentje schreef: 21 nov 2019, 11:55 Dat de 16 niet wacht, tot daar aan toe, reizigers kunnen nog op hun bestemming raken, tenzij ze dar ook een internationale trein voor nodig hebben (Eurostar, bijvoorbeeld). Maar de 10? Even wachten in Keulen (10-15' max, of zo) is denk ik niet overdreven. 10' vertraging bij aankomst is voor weinig mensen een drama, 60 en meer is dat vaak wel. En zeker voor de laatste trein. En zeker voor een flinke groep reizigers die moest overstappen...
Juist daarom een afweging inderdaad. 10 tot 15 minuten vertraging bij vertrek van de 10 in Keulen is denk ik nog acceptabel. Ik heb dat al meermaals meegemaakt, overigens zonder dat er speciaal ergens op gewacht werd, en je haalt dan meestal wel wat tijd in, zodat je in Luik ook de 543 nog haalt. Zie bv. de 10 van vanavond.
In het geval van dit draadje zou het eerder +18 tot +20 zijn geworden (afhankelijk van de overstapsituatie in Keulen) en dat is misschien toch wat te veel. Maar zoals ik al zei: we hebben hier niet genoeg informatie om meer te kunnen zeggen.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Bericht door groentje »

Een taxi van Brugge naar Blankenberge is wel wat goedkoper, en het zou wellicht maar om een fractie van die groep overstappers gaan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Een taxi van Brugge naar Blankenberge is wel wat goedkoper, en het zou wellicht maar om een fractie van die groep overstappers gaan.
"Wellicht" is hier het grote probleem. Niemand heeft de juiste info, waar baseer je je dan op om een trein in Keulen te gaan tegen houden?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Bericht door overweg13 »

In het algemeen is de compensatieregeling eigenlijk pervers: in plaats van de moeite te doen om de reiziger op het moment zelf te helpen, betaalt men met plezier (?) achteraf de compensatiesom uit, terwijl enkele minuten wachten beter zouden zijn voor reiziger en NMBS-kas. Op internationaal vlak heb ik geen ervaring, maar in binnenverkeer heb ik me die bedenking al vaker gemaakt.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Bericht door groentje »

Een taxiritje in Brussel kost een €2,40, 's avonds €2 meer, + 1,80/km, of 2,70 buiten de zone. In Brugge zijn de tarieven wellicht iets anders, maar vermoedelijk in dezelfde lijn. Die rit aan Brussels nachttarief zou dan een slordige €55 kosten. Hoeveel reizigers moeten vanuit Duitsland nog 's avonds naar Blankenberge? 1? 2? Da's één taxiritje van €50, en wellicht geen of amper compensatie,verder. Vanuit Duitsland met overstap in Keulen naar Brussel en enkele grote steden met late verbindingen? Makkelijk enkele tientallen. Over veel grotere afstanden. Mijn rekening is snel gemaakt, hoor.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 22 nov 2019, 10:26
groentje schreef:Een taxi van Brugge naar Blankenberge is wel wat goedkoper, en het zou wellicht maar om een fractie van die groep overstappers gaan.
"Wellicht" is hier het grote probleem. Niemand heeft de juiste info, waar baseer je je dan op om een trein in Keulen te gaan tegen houden?
Op basis van de boekingsinformatie weten DB en NMBS (of zouden ze moeten weten) van de meeste reizigers in de ICE wat de bestemming is. Slechts een minderheid heeft een open ticket of een rondreisticket en degenen die een open ticket hebben, reizen meestal toch volgens de verbinding op basis waarvan ze geboekt hebben.

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Bericht door rdv »

Deze week op en neer naar Bonn, twee redelijk desastreuze reizen.

Op zondag 15/12 was ICE17 afgeschaft, naar verluidt door een wilde staking (kan iemand dat bevestigen/ontkennen)? We werden naar de Eupen verwezen. Bij aankomst in Luik waren er geen bussen (men was deze vergeten bestellen volgens de ene bron, er was onenigheid wie die moest bestellen volgens de andere). Na meer dan een uur wachten kwamen er toch bussen aanzetten, echter lijnbussen waarop geen bagage mee mocht. De mensen met bagage werden dus achtergelaten in Luik. Ik ben met een kleine koffer toch op de lijnbus gestapt, om in Aken onder mijn voeten te krijgen dat ik met mijn bagage op de bus was gestapt (blijkbaar mag je in Duitsland wettelijk gezien geen koffers meenemen op lijnbussen ?).

Terugreis op woensdag 18/12/2019 met ICE12, welke na de voltage-wissel in Aken te weinig vermogen binnenkreeg (slechts 25%) en door de bestuurder na een paar honderd meter op de helling naar de tunnel door de bestuurder werd stilgezet. Hij kreeg de suggestie zijn computer te resetten, maar dat heeft niet geholpen. Er werd snel beslist de trein terug naar Aken Hbf te rijden, en na de wissel van de stuurpost reden we onmiddellijk terug (dus geen gedoe met 101 procedures hier). Reizigers werden verwezen naar de volgende ICE. De "defecte" ICE reed terug richting Köln.

Enkele minuten na terug aangekomen te zijn in Aken, kwam de THA richting Brussel aan. Tientallen reizigers probeerden mee te gaan met de THA, sommigen verwijzend naar HOTNAT, Railteam promises en CIV. Hier had de Train Manager (TM) geen oren naar. Terwijl er nog reizigers vragen aan het stellen waren aan het THA-personeel werden plots de deuren gesloten en vertrok de THA onmiddellijk (terwijl er nog heel wat reizigers gevaarlijk dicht bij de trein stonden).
De beslissing van de Train Manager is onbegrijpelijk in het licht van de staking: ICE10 komt pas om 21:30 aan in Brussel, op een moment dat de eerste afschaffingen tgv de staking verwacht werden (en er ook waren, vnl. richting Namen).

Navraag bij Thalys leert dat DB nagelaten heeft HOTNAT aan te vragen bij THA. Vraag is of dit een verschil had gemaakt, aangezien de ICE pas enkele minuten voor vertrek van de THA opnieuw in Aken zou aankomen. In dergelijke gevallen lijkt het me een blijk van goodwill van de TM
toch gepast, ipv zich te verschuilen achter het ontbreken van papiertjes. Jammer genoeg is het niet de eerste keer dat ik zoiets meemaak met THA (idem voor andere reizigers die op het perron stonden in Aken), DB is naar mijn aanvoelen veel inschikkelijker in dergelijke gevallen.

Begeleiding door DB in Aken was wel ondermaats: enkel één personeelslid op het perron die niet veel meer deed dan briefjes schrijven en haar paraplu opentrekken. Volgens de Europese regels had DB ook drank en snacks moeten voorzien, maar daar was totaal geen sprake van. ICE personeel was niet te zien (ik denk dat ze met de defecte ICE teruggereden zijn naar Köln).

De ICE in kwestie was de "Amsterdam" (4651), die recent (?) een opfrissing heeft ondergaan (nieuwe zetels, nieuwe en meer informatieschermen). Mss is de software in de bestuurderspost ook aangepast en had de bestuurder hier niet genoeg kennis van?
Ik vraag me ook af of de bestuurder in Aken geen "reset" had kunnen doen naar Duitse spanning, dan terug naar de Belgische?
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Bericht door HLE18 »

rdv schreef: 20 dec 2019, 12:23 Jammer genoeg is het niet de eerste keer dat ik zoiets meemaak met THA (idem voor andere reizigers die op het perron stonden in Aken), DB is naar mijn aanvoelen veel inschikkelijker in dergelijke gevallen.
Zijn nochtans niet altijd zo streng bij THA, toen Benelux afgeschaft was al mee mogen rijden naar Amsterdam van vriendelijke TM. Was ook iemand die een trein later geboekt had en mocht zonder extra betalen mee rijden (die kwam dan nog van zijn oren maken dat er iemand op zijn plek zat zeg) :roll:
Ook toen ik eens mijn aansluiting naar Gent in Antwerpen gemist had mocht ik verder mee rijden tot Brussel.
Dat je een ticket hebt voor een trein van de concurrentie zal natuurlijk ook wel verschil maken.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Bericht door rvdborgt »

HLE18 schreef: 20 dec 2019, 18:25
rdv schreef: 20 dec 2019, 12:23 Jammer genoeg is het niet de eerste keer dat ik zoiets meemaak met THA (idem voor andere reizigers die op het perron stonden in Aken), DB is naar mijn aanvoelen veel inschikkelijker in dergelijke gevallen.
Zijn nochtans niet altijd zo streng bij THA, toen Benelux afgeschaft was al mee mogen rijden naar Amsterdam van vriendelijke TM. Was ook iemand die een trein later geboekt had en mocht zonder extra betalen mee rijden (die kwam dan nog van zijn oren maken dat er iemand op zijn plek zat zeg) :roll:
Ook toen ik eens mijn aansluiting naar Gent in Antwerpen gemist had mocht ik verder mee rijden tot Brussel.
Dat je een ticket hebt voor een trein van de concurrentie zal natuurlijk ook wel verschil maken.
In zo'n geval mee mogen rijden met de Thalys zonder stempel is een grote uitzondering. Wat rdv schrijft, lees ik regelmatig ook in berichten van andere reizigers.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Bericht door kika »

rvdborgt schreef: 20 dec 2019, 21:56
In zo'n geval mee mogen rijden met de Thalys zonder stempel is een grote uitzondering. Wat rdv schrijft, lees ik regelmatig ook in berichten van andere reizigers.
Ik ken het ook enkel als grote uitzondering, op een zeer rustige dag, liefst nog met een klein kind aan de hand en zeker niet als het een complete ICE betreft.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Bericht door rdv »

Maw, HOTNAT is een lege doos bij grote storingen?
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Bericht door rdv »

Rian, kan je mijn observatie/gevoel bevestigen dat ICE veel toegevelijker is in dergelijke omstandigheden? Maw dat ze sneller geneigd zijn om THA passagiers mee te nemen?
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Köln Hbf - Brussel-Zuid - 380EUR by taxi!

Bericht door rdv »

Kan iemand de reden voor het afschaffen van ICE15 en ICE17 op 15/12 terugvinden? Er was sprake van een wilde staking.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Plaats reactie