Retour Athus

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
gpvos
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2019, 00:36

Retour Athus

Bericht door gpvos »

Kan ik met een retour van, zeg, Gent naar Athus heen reizen via Marloie-Aarlen en terug via Florenville-Dinant (of andersom)?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Retour Athus

Bericht door trainlovertje »

Op zich mag het niet denk ik, want het is altijd sneller via Aarlen. Maar ok, als je via Dinant zou gaan reizen denk ik niet dat er maar 1 TBG je erover zou aanspreken..
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Retour Athus

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 22 dec 2019, 11:02 Op zich mag het niet denk ik, want het is altijd sneller via Aarlen. Maar ok, als je via Dinant zou gaan reizen denk ik niet dat er maar 1 TBG je erover zou aanspreken..
Maar wat is de kortste route in tariefkilometers? Daar mag je ook altijd langs reizen. Voor de reizigers is er echter geen manier om die te bepalen.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Retour Athus

Bericht door trainlovertje »

Wel, als je de kilometertabellen bekijkt uit de dienstregelingsbrochures en je maakt de som van de afstanden voor de verschillende mogelijke routes Namen - Athus, dan is via Aarlen toch een twintigtal kilometer korter. Dus ik ga ervan uit dat de aangerekende reisweg via L162 is.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Retour Athus

Bericht door overweg13 »

Als je er de officiële afstanden uit de netverklaring bijneemt, dan kom je aan 169.400 km via Bertrix - Dinant en 151.695 km via Arlon. Het gaat hier telkens om de afstand Athus - Namur.

Dat is dus toch wel een omweg van tegen de 18 km aan. Als je niet toevallig een moment vindt waarop er via Arlon een tijd lang geen verbinding is, zou je theoretisch dus via Arlon moeten reizen. Maar zoals hier al gezegd: ik zou de tbg wel eens willen zien die zich daar druk over maakt. Het zou me zelfs niet verbazen dat je als goede raad krijgt om in Libramont over te stappen en dan wordt het natuurlijk al wat moeilijker om vol te houden dat je via Dinant wil reizen.

Besluit: de NMBS moet een dagkaart invoeren die dit soort reizen mogelijk maakt. Ik wed dat je dan vanuit Namur zelfs via pakweg Charleroi, Mons en waarom niet Tournai en Kortrijk naar Gent zou reizen!
Met vriendelijke groet

overweg13
gpvos
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2019, 00:36

Re: Retour Athus

Bericht door gpvos »

Staan die kilometertabellen ergens online?

Misschien is een retour naar Aubange, Halanzy of Virton bijv. wel sneller via Aarlen maar korter via Bertrix...
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Retour Athus

Bericht door rvdborgt »

gpvos schreef: 22 dec 2019, 22:55 Staan die kilometertabellen ergens online?
De netverklaring staat online maar dat zijn geen tariefkilometers. De tariefkilometers kun je via de NMBS-website uitvinden maar die zegt er nooit bij via welke route dat is.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Retour Athus

Bericht door Adler »

Wat een gedoe toch allemaal.
Soms heb ik de indruk dat de NMBS er alles aan doet om het de reiziger zo lastig mogelijk te maken en zeker niet de trein te nemen.
Welke normale reiziger gaat nu netverklaringen zitten lezen alvorens de trein te nemen om te gaan uitzoeken welke weg hij moet volgen ?
Ik erger me ook elke keer dood dat je uren moet zitten uitzoeken wat nu mag en niet mag met hun tientallen regeltjes van in 1920.
En dat allemaal omdat ze nog steeds vertikken om flexibele formules in te voeren.
Ik rij elk weekend in Nederland overal naar toe met de trein met mijn Weekend Vrij abonnement voor een vast bedrag van 24 euro/maand zonder dat ik me moet afvragen welke weg ik nu moet volgen.Ik stap op en af waar ik maar wil.
Gisteren was ik zelfs in Aachen(D) en verleden week in Leer(D), allemaal met hetzelfde abonnement.
Deze maand kreeg ik zelfs nog 2 gratis upgrades voor 1ste klas voor een hele dag.
En dan is men verwonderd dat de treinen in Nederland zelfs op een zaterdag of zondag vol zitten.
Gisteren moest men in Eindhoven Centraal zelfs nog een tweede Virm aankoppelen.
En kom nu weer niet af dat de NMBS dit allemaal niet mag doen omdat ze dan een nieuw beheerscontract nodig hebben.
Dat zijn allemaal uitvluchten.
Er staat zelfs een artikel in het laatste beheerscontract die dit expliciet aanmoedigt.

Art. 16.1:
Voor de andere producten dan traject- en schooltreinkaarten zal de NMBS in haar tariefbeleid streven naar een grotere prijsdifferentiatie.
Meer gedifferentieerde prijzen kunnen immers tijdens de daluren de aantrekkelijkheid van het treinreizen verhogen, en aldus rechtstreeks bijdragen tot het waarmaken van de groeidoelstellingen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Retour Athus

Bericht door Steve »

Adler schreef: 23 dec 2019, 08:32 Wat een gedoe toch allemaal.
Soms heb ik de indruk dat de NMBS er alles aan doet om het de reiziger zo lastig mogelijk te maken en zeker niet de trein te nemen.
Welke normale reiziger gaat nu netverklaringen zitten lezen alvorens de trein te nemen om te gaan uitzoeken welke weg hij moet volgen ?
Ik erger me ook elke keer dood dat je uren moet zitten uitzoeken wat nu mag en niet mag met hun tientallen regeltjes van in 1920.
En dat allemaal omdat ze nog steeds vertikken om flexibele formules in te voeren.
Volledig eens wat die flexibele formules betreft, maar het oorspronkelijke punt moet nu ook niet overdreven worden: voor 99% van alle reizigers is het helemaal geen punt, de routeplanner stelt in dit geval gewoon de snelste en tegelijkertijd ook de kortste reisweg voor zonder dat er ook maar enige extra documentatie bekeken moet worden. Op geen enkel moment is er daar sprake van een omweg via Dinant, het gaat zuiver om een persoonlijk initiatief.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Retour Athus

Bericht door Paul »

Een paar jaar geleden heb ik met een seniorenbiljet Sint-Niklaas - Athus (toen nog 6 euro) een grote toer gemaakt via Antwerpen - Brussel en verder de lijnen 161, 162, 167, 165, 166, 154, 161 en terug. Dus heen via Arlon en terug via Virton, Bertrix en Dinant. Ik ben toen in Athus zelfs gewoon in dezelfde trein blijven zitten. De TBG's vonden dat allemaal helemaal O.K. :)
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Retour Athus

Bericht door Adler »

Steve schreef: 23 dec 2019, 10:43
Volledig eens wat die flexibele formules betreft, maar het oorspronkelijke punt moet nu ook niet overdreven worden: voor 99% van alle reizigers is het helemaal geen punt, de routeplanner stelt in dit geval gewoon de snelste en tegelijkertijd ook de kortste reisweg voor zonder dat er ook maar enige extra documentatie bekeken moet worden. Op geen enkel moment is er daar sprake van een omweg via Dinant, het gaat zuiver om een persoonlijk initiatief.
waarom moet men toch angstvallig vasthouden aan al die bijna kinderachtige regeltjes van de kortste weg en zo ?
Gaat de NMBS nu echt failliet gaan als iemand 18 km langer op de trein zit dan echt nodig op een traject van 150 km ?
Laat de reiziger toch zelf beslissen wat voor hem het gemakkelijkst is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Retour Athus

Bericht door Steven »

Wat heeft dat met kinderlijke regels te maken. Het heeft gewoon te maken met duidelijke regels voor iedereen. Ook voor de planner in kwestie. Het is hier anders op het forum met momenten al een klagen over de planner, hou het dan ook zelf simpel. Nog meer opties weergeven zal het antwoord van de online planner er niet doen op verbeteren, in tegendeel.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Retour Athus

Bericht door Adler »

Steven schreef: 23 dec 2019, 11:38 Het heeft gewoon te maken met duidelijke regels voor iedereen.
Al die tientallen regels zijn alles behalve duidelijk.
Men moet bijna een jurist zijn om er nog aan uit te geraken.
In een ander topic is er al een hele discussie geweest bijvoorbeeld wat nu juist bedoeld wordt met de regel:

De reiziger mag deze reisweg enkel gebruiken in de volgende gevallen:
- met de gebruikte treinen kan de bestemming sneller bereikt worden OF;
- met de gebruikte treinen kan vermeden worden om over te stappen (en kan in dezelfde trein gebleven worden).
In dat geval mag de reis met maximum 30 minuten verlengd worden.

Ik heb soms de indruk dat men bij de NMBS ervan uitgaat dat 90% van de reizigers fraudeurs zijn.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Retour Athus

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef: 23 dec 2019, 08:32 Soms heb ik de indruk dat de NMBS er alles aan doet om het de reiziger zo lastig mogelijk te maken en zeker niet de trein te nemen.
Welke normale reiziger gaat nu netverklaringen zitten lezen alvorens de trein te nemen om te gaan uitzoeken welke weg hij moet volgen ?
Geen enkele. Ook al omdat de netverklaring geen onderdeel uitmaakt van de vervoersovereenkomst en je er al helemaal geen tariefkilometers in zult vinden.
Voor het bepalen van de kortste reisweg heeft de reiziger geen andere mogelijkheid dan een gewone kaart te raadplegen en naar redelijkheid in te schatten wat de kortste reisweg(en) zou(den) kunnen zijn.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Retour Athus

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef: 23 dec 2019, 19:50
Geen enkele. Ook al omdat de netverklaring geen onderdeel uitmaakt van de vervoersovereenkomst en je er al helemaal geen tariefkilometers in zult vinden.
Voor het bepalen van de kortste reisweg heeft de reiziger geen andere mogelijkheid dan een gewone kaart te raadplegen en naar redelijkheid in te schatten wat de kortste reisweg(en) zou(den) kunnen zijn.

Groetjes,
Rian
Precies, dat maakt het dus allemaal zo moeilijk, zoniet onmogelijk om aan al die regels te voldoen.
Zoals je ook al zei is er wel een pagina waar je het aantal kilometers kan zien tussen 2 stations maar die geeft niet aan welke weg je dan moet volgen.
Wat ben je daar dan mee?
Dan zijn de vervoersvoorwaarden bij de NS nogal wat eenvoudiger.
Je moet inchecken bij het vertrek en binnen de 6 uur uitchecken bij aankomst. Het enige wat je niet mag doen is terugkeren naar je vertrekpunt zonder uit te checken, dat is nogal logisch. In een overstapstation mag je zelfs tot 30 minuten buiten de poortjes gaan.
Plaats reactie