ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

Hoe staat het eigenlijk met de uitrol van ETCS in de vloot van NMBS? Welk materieel is al voorzien en van welk level?

Naar mijn weten:

Desiro: ETCS Level 1
HLE 18: ETCS Level 1+2
M6 stuurrijtuig: ETCS L1?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 25 dec 2019, 22:35 Hoe staat het eigenlijk met de uitrol van ETCS in de vloot van NMBS? Welk materieel is al voorzien en van welk level?

Naar mijn weten:

Desiro: ETCS Level 1
HLE 18: ETCS Level 1+2
M6 stuurrijtuig: ETCS L1?
De Desiro is de enige trein in België die geen level 2 heeft, alle andere materieeltypes van alle operatoren hebben ofwel level 1 en 2, ofwel niets.
Bij NMBS hebben nu al ETCS: 13, 18/19, MS80, MS08, MR41, M6Bx, I11BDx
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

Is NMBS wel van plan om de Desiro uit te laten rusten met L2?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Ja hoor, het is beschikbaar in de software maar nog niet actief. Je kan het dus nog niet aanklikken om te gebruiken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef:Is NMBS wel van plan om de Desiro uit te laten rusten met L2?
Ze moeten wel, in 2025 gaat TBL1+ buiten dienst. Zonder level 2 zouden ze de helft van het net niet kunnen gebruiken.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Shrek , je kan het ook zo formuleren dat ETCS in basis een communicatiesysteem is.
Het kan alleen de info (van de beveiliging) doorgeven die het binnenkrijgt.
Die kan veel inhouden, MA snelheden , maar ook alleen de seinbeelden .
Niet elk onderdeel van de beveiligingsketen "moet noodzakelijk" digitaal zijn om er ETCS op aan te sluiten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Seinbeelden herhaald etcs niet he, je hebt geen pictogrammen die seinen herhalen. Etcs geeft volgende info. Max snelheid, doel snelheid, doelafstand. Aanvullende info/pictogrammen kan bestaan uit stopplaatsen, stroomafnemer neer/op, tunnels, niet stoppen gebied, stopplaats (vv: Noorderkempen).
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België.

Bericht door jan_olieslagers »

dat ETCS in basis een communicatiesysteem is
En dan nog niet meer dan eenrichtingscommunicatie: "grond" -> trein
(al wordt die trein ook niet geacht om "van de grond" te gaan ... :) )
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 26 dec 2019, 10:14 Shrek , je kan het ook zo formuleren dat ETCS in basis een communicatiesysteem is.
Het kan alleen de info (van de beveiliging) doorgeven die het binnenkrijgt.
Die kan veel inhouden, MA snelheden , maar ook alleen de seinbeelden .
Niet elk onderdeel van de beveiligingsketen "moet noodzakelijk" digitaal zijn om er ETCS op aan te sluiten.
Nou niet echt. Je moet ETCS beschouwen als een taal die alle treinen spreken. In die taal kan je dan ofwel een heel verhaal vertellen of het houden bij enkele korte zinnetjes. Het is dan aan de onderliggende systemen om te zien of ze genoeg info hebben om het volledige verhaal te bedenken of dat ze niet verder geraken dan de korte zinnetjes. De vertaling an sich is vrij eenvoudig, zoals Alex al aangaf kan zo'n LEU zowat alle mogelijke info die hij binnenkrijgt vertalen. In een ETCS Level 1 systeem "voeden" we die LEU's met een heleboel digitale signalen, in LS blijft het beperkt tot enkele analoge ingangen die van de relais komen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Steven schreef: 26 dec 2019, 11:57 Seinbeelden herhaald etcs niet he, je hebt geen pictogrammen die seinen herhalen..
Een ETCS systeem dat aangesloten wordt op "signaalbeelden" zal enkel de info van die beelden kunnen weergeven, het weet niet meer
Hoe ze dat weergeven, is denk ik, zelfs niet EU genormaliseerd ???? LS ?
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België.

Bericht door jan_olieslagers »

Je moet ETCS beschouwen als een taal die alle treinen spreken.
Is dat niet eerder: "een taal die [[ op sommige plaatsen/netten ]] alle treinen [[min of meer ]] [[ moeten ]] verstaan?

* sowieso ontvangt een trein toch enkel ETCS-informatie, zonder er zelf uit te zenden? dus "spreken" is het al niet
* min of meer: zelfs als een trein ETCS-informatie kan ontvangen, is daarmee nog niet vastgelegd wat er mee gaat gebeuren
* moeten: in België zal dat wel een vereiste zijn, ja, toch zeker op de meeste lijnen, en misschien zelfs op het hele net. Maar in Zimbabwe of in Andorra?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
Steven schreef: 26 dec 2019, 11:57 Seinbeelden herhaald etcs niet he, je hebt geen pictogrammen die seinen herhalen..
Een ETCS systeem dat aangesloten wordt op "signaalbeelden" zal enkel de info van die beelden kunnen weergeven, het weet niet meer
Hoe ze dat weergeven, is denk ik, zelfs niet EU genormaliseerd ???? LS ?
Er wordt in LS juist niets weergeven op het scherm. Maar er is daar per seinbeeld maar één mogelijk scenario aan boord. Gaande van groen - er gebeurt helemaal niets, tot rood - onmiddelijke noodstop.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »


jan_olieslagers schreef: Is dat niet eerder: "een taal die [[ op sommige plaatsen/netten ]] alle treinen [[min of meer ]] [[ moeten ]] verstaan?
Neen dat moet het niet zijn.
-ETCS2 gebruikt een bidirectionele communicatie, daar is het dus uiterst belangrijk dat de trein dezelfde taal spreekt als de infrastructuur.
-De Europese standaarden schrijven exact voor hoe een trein op bepaalde boodschappen moet reageren, hier is geen enkele twijfel over. Alle afwijkend gedrag geraakt niet door de strenge homologatie.
-Inderdaad hebben nog niet alle treinen ETCS, maar om het systeem te vatten mag je daar voor het gemak wel even vanuit gaan.


Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: ETCS in België.

Bericht door Adler »

jan_olieslagers schreef: 28 dec 2019, 14:27
* sowieso ontvangt een trein toch enkel ETCS-informatie, zonder er zelf uit te zenden? dus "spreken" is het al niet
Dit is niet correct.
Bij Level 2 (en 3) zendt de trein om de zoveel seconden de positie van de voorkant, de snelheid en zijn identificatienummer met GSM-R.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ETCS in België.

Bericht door kika »

jan_olieslagers schreef: 28 dec 2019, 14:27 [[ moeten ]] verstaan?
* moeten: in België zal dat wel een vereiste zijn, ja, toch zeker op de meeste lijnen, en misschien zelfs op het hele net. Maar in Zimbabwe of in Andorra?
Een zachte dwang. Europese gelden mag je op je buik schrijven als je wat vernieuwd of nieuws bouwt zonder ETCS. En een infrastructuurbeheerder denkt wel 2x na of het 2 of 3 systemen parallel wilt onderhouden. En als Zimbabwe of Andorra morgen besluit hun spoornet uit te bouwen, zullen ze vast kijken wat er op de markt is en wat de buren al hebben.

En als je vandaag een goederentrein wilt laten rijden over de NBS van Berlijn naar München, móet je ETCS hebben, hoe zit dat met spoorlijn 165 bij Athus? (Geen zinnig mens laat over die NBS goederentreinen rollen, veel te hoge tracéprijzen, grote stijgingen, ongunstig geplaatste seinen, geen ruimte om te passeren, mag niet tegelijkertijd met ICE in een tunnel…)
Plaats reactie