Retour Athus

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Retour Athus

Bericht door kika »

Steve schreef: 08 jan 2020, 16:48 Nochtans gelden bij de NMBS exact dezelfde criteria. In de zeer weinige gevallen waarin een voorgestelde reisweg toch (mogelijk) niet zomaar toegestaan is, verschijnt een waarschuwing dat "je mogelijk twee biljetten nodig hebt".
Antwerpen-Luik, Mechelen Aalst via Wetteren, Harelbeke-Gent (Stel je voor, je wilt er 20 minuten langer over doen én een extra overstap in Kortrijk), het is iets dat al jarenlang bekend is maar waar de NMBS niet in slaagt om te verhelpen. Je kan je assortiment vereenvoudigen, regels versimpelen en/of die website slimmer programmeren. De regel invoeren: neem gewoon lekker wat de reisplanner voorschoteld, dan is je ticket geldig en kan die rode tekst weg schijnt niemand aan te durven.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Retour Athus

Bericht door trainlovertje »

kika schreef: 08 jan 2020, 19:28 Antwerpen-Luik, Mechelen Aalst via Wetteren, Harelbeke-Gent (Stel je voor, je wilt er 20 minuten langer over doen én een extra overstap in Kortrijk), het is iets dat al jarenlang bekend is maar waar de NMBS niet in slaagt om te verhelpen. Je kan je assortiment vereenvoudigen, regels versimpelen en/of die website slimmer programmeren. De regel invoeren: neem gewoon lekker wat de reisplanner voorschotelt, dan is je ticket geldig en kan die rode tekst weg schijnt niemand aan te durven.
Maar in België mag je nooit je vertrek- of bestemmingsstation voorbijrijden en die regel zal moeten blijven zolang men het huidige tarificatiesysteem gebruikt, want anders zou er héél gemakkelijk gefoefeld kunnen worden. In Nederland is dat dan bijvoorbeeld geen probleem, want daar kan je niet foefelen omdat je steeds in- en uitcheckt op je vertrek- en bestemmingsstation.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Retour Athus

Bericht door kika »

Zeg nou niet nooit, anders hadden we dit hele gesprek niet een kreeg je automatisch 2 kaartjes voor Antwerpen Luik :mrgreen:
In welke mate wil je mensen onzeker maken en dat handvol chipoteurs aanpakken? Die de verhouding is zoek bij de reisplanner. De meeste tbg's kunnen het wel: menselijke inschattingen maken.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Retour Athus

Bericht door rdv »

trainlovertje schreef: 08 jan 2020, 19:42
kika schreef: 08 jan 2020, 19:28 Antwerpen-Luik, Mechelen Aalst via Wetteren, Harelbeke-Gent (Stel je voor, je wilt er 20 minuten langer over doen én een extra overstap in Kortrijk), het is iets dat al jarenlang bekend is maar waar de NMBS niet in slaagt om te verhelpen. Je kan je assortiment vereenvoudigen, regels versimpelen en/of die website slimmer programmeren. De regel invoeren: neem gewoon lekker wat de reisplanner voorschotelt, dan is je ticket geldig en kan die rode tekst weg schijnt niemand aan te durven.
Maar in België mag je nooit je vertrek- of bestemmingsstation voorbijrijden en die regel zal moeten blijven zolang men het huidige tarificatiesysteem gebruikt, want anders zou er héél gemakkelijk gefoefeld kunnen worden. In Nederland is dat dan bijvoorbeeld geen probleem, want daar kan je niet foefelen omdat je steeds in- en uitcheckt op je vertrek- en bestemmingsstation.
Er is een uitzondering op de regel dat je je station niet mag voorbijrijden, als dit de enige manier is om de verplaatsing te maken (bvb. Dendermonde - Schellebelle kan in het WE enkel met een overstap in Wetteren). Die uitzondering is er gekomen nadat klanten de NMBS erop hadden gewezen dat ze het met die regel een aantal verbindingen onmogelijk maakte.

https://www.belgiantrain.be/nl/support/ ... your-route zou verduidelijking moeten brengen, maar is zo slecht geschreven, dat het alleen maar meer verwarring brengt.

Het volgende verbaast me trouwens ook op die pagina
Mag ik met vertragingen een andere route nemen?
Neen, dat is niet toegelaten. Als je toch een andere route wenst te nemen, dien je hiervoor een geldig vervoerbewijs aan te kopen.
Dus, als er bvb een goederentrein geblokkeerd staat op L59 en je wil omrijden via Brussel tussen Antwerpen en Gent, dan zou dat niet toegelaten zijn? Ook al wordt het via de omroepen aangeraden om het wel te doen?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Retour Athus

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 08 jan 2020, 22:01 https://www.belgiantrain.be/nl/support/ ... your-route zou verduidelijking moeten brengen, maar is zo slecht geschreven, dat het alleen maar meer verwarring brengt.

Het volgende verbaast me trouwens ook op die pagina
Mag ik met vertragingen een andere route nemen?
Neen, dat is niet toegelaten. Als je toch een andere route wenst te nemen, dien je hiervoor een geldig vervoerbewijs aan te kopen.
Dus, als er bvb een goederentrein geblokkeerd staat op L59 en je wil omrijden via Brussel tussen Antwerpen en Gent, dan zou dat niet toegelaten zijn? Ook al wordt het via de omroepen aangeraden om het wel te doen?
Die opmerking is in strijd met EU-Verordening 1371/2007, in het bijzonder artikel 16, en kun je dus negeren. Het zou me niet verbazen als die opmerking zelfs in strijd is met de NMBS-voorwaarden maar dat heb ik niet meer nagekeken.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Retour Athus

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef: 08 jan 2020, 23:03
rdv schreef: 08 jan 2020, 22:01 Het volgende verbaast me trouwens ook op die pagina
Mag ik met vertragingen een andere route nemen?
Neen, dat is niet toegelaten. Als je toch een andere route wenst te nemen, dien je hiervoor een geldig vervoerbewijs aan te kopen.
Dus, als er bvb een goederentrein geblokkeerd staat op L59 en je wil omrijden via Brussel tussen Antwerpen en Gent, dan zou dat niet toegelaten zijn? Ook al wordt het via de omroepen aangeraden om het wel te doen?
Die opmerking is in strijd met EU-Verordening 1371/2007, in het bijzonder artikel 16, en kun je dus negeren. Het zou me niet verbazen als die opmerking zelfs in strijd is met de NMBS-voorwaarden maar dat heb ik niet meer nagekeken.

Groetjes,
Rian
Art. 12 van de GEMEENSCHAPPELIJKE BEPALINGEN VOOR HET VERVOER VAN REIZIGERS EN BEGELEIDE BAGAGE verschenen in het Staatsblad van 25/1/2002 zegt het volgende:

§ 1. Bij een gemiste aansluiting tussen de treinen wegens vertraging of bij uitvallen van een trein op het geheel of een gedeelte van zijn traject is de NMBS gehouden in de mate van het mogelijke, de reizigers en hun bagage per trein tot het bestemmingsstation te brengen en dit zonder bijkomende betaling.
Dit dient te gebeuren per trein over dezelfde lijn of over een andere reisweg waarbij de reiziger zijn bestemmingsstation met een zo gering mogelijke vertraging kan bereiken.


Met andere woorden, de NMBS kent dus zelf de wetten niet zoals verschenen in het Staatsblad.
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Retour Athus

Bericht door FireSea »

Natuurlijk is dat toegelaten, immers: Wanneer L59 geblokkeerd is door een gestrande goederentrein, dan wordt een andere reisweg automatisch de snelste reisweg en voldoet daarmee aan de criteria van toegestane reiswegen. Makkelijk zat, toch?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Retour Athus

Bericht door Adler »

FireSea schreef: 09 jan 2020, 09:15 Natuurlijk is dat toegelaten, immers: Wanneer L59 geblokkeerd is door een gestrande goederentrein, dan wordt een andere reisweg automatisch de snelste reisweg en voldoet daarmee aan de criteria van toegestane reiswegen. Makkelijk zat, toch?
Waarom zetten ze dan op hun website dat het niet toegelaten is ?
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Retour Athus

Bericht door FireSea »

Geen idee. Maar je postte zelf al dat artikel 12 en daar staat ondubbelzinnig dat je gewoon zo snel mogelijk naar je bestemming moet kunnen, ook al is dat langs een andere reisweg. Met andere woorden: het criterium snelste reisweg blijft gelden, ook als dit door de uitgevallen trein of de gemiste overstap een andere route is geworden. Als je met de eerstvolgende wel rijdende/haalbare trein langs dezelfde reisweg alsnog het snelste op je bestemming kunt komen, dan is omrijden uiteraard niet toegestaan. Je wint er dan immers ook niets mee.

Overigens gaat artikel 12, als ik het goed lees, over situaties waarin er een treinrit (deels) uitvalt, of wanneer je door vertraging je overstap hebt gemist. Het gaat niet over complete stremmingen van spoorlijnen. Anders zou er ook niet kunnen staan dat de reiziger per trein op zijn bestemming moet kunnen komen. In dergelijke gevallen komt ook vervangend busvervoer om de hoek kijken.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Retour Athus

Bericht door Paul »

Adler schreef: 09 jan 2020, 07:28Art. 12 van de GEMEENSCHAPPELIJKE BEPALINGEN VOOR HET VERVOER VAN REIZIGERS EN BEGELEIDE BAGAGE verschenen in het Staatsblad van 25/1/2002 zegt het volgende:

§ 1. Bij een gemiste aansluiting tussen de treinen wegens vertraging of bij uitvallen van een trein op het geheel of een gedeelte van zijn traject is de NMBS gehouden in de mate van het mogelijke, de reizigers en hun bagage per trein tot het bestemmingsstation te brengen en dit zonder bijkomende betaling.
Dit dient te gebeuren per trein over dezelfde lijn of over een andere reisweg waarbij de reiziger zijn bestemmingsstation met een zo gering mogelijke vertraging kan bereiken.
Dat is zeer interessant en de moeite waard om uit te printen en bij te houden. Want in dat geval geldt dus ook de regel dat je je bestemmingsstation niet mag voorbijrijden niet meer.
Concreet voorbeeld (dat ik al meerdere keren heb voorgehad). Ik heb een kaartje voor de verbinding Brussel - Nieuwkerken-Waas. Door vertraging van de IC Brussel-Antwerpen mis ik in Berchem de aansluiting met de stoptrein naar Sint-Niklaas (vertrek xx.25). In dat geval is de snelste manier om ter bestemming te geraken de IC naar Kortrijk (vertrek xx.43) tot Sint-Niklaas en vandaar terugreizen met de stoptrein tot Nieuwkerken. Dat mag ik dus doen zonder bij te betalen. Wist ik niet!
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Retour Athus

Bericht door Davy »

In Nederland is het voorbijreizen van je bestemmingsstation trouwens ook niet toegestaan op 1 checkin of enkele reis.
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Retour Athus

Bericht door FireSea »

Ik kan in Nederland ook geen situaties bedenken waarbij je op die manier ergens sneller kunt zijn. Zelfs van Utrecht Centraal naar Wezep ben je rechtstreeks met de stoptrein nog 3 minuten sneller dan met de IC via Zwolle en dan terug met de stoptrein. De enige waar ik zo gauw op kon komen, was op zondag van Zwolle naar Groningen Europapark, als de stoptrein maar 1x per uur rijdt. Dan kun je op het andere halve uur sneller zijn door de IC naar Groningen te nemen, alleen moet je dan met de Arriva-trein richting Veendam of Weener terugsteken om sneller te zijn en daarvoor moet je toch al omchecken, dus ook daar gaat die vlieger niet op.
Ouwe
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 mei 2019, 14:10

Re: Retour Athus

Bericht door Ouwe »

FireSea schreef: 09 jan 2020, 13:36 Ik kan in Nederland ook geen situaties bedenken waarbij je op die manier ergens sneller kunt zijn. Zelfs van Utrecht Centraal naar Wezep ben je rechtstreeks met de stoptrein nog 3 minuten sneller dan met de IC via Zwolle en dan terug met de stoptrein. De enige waar ik zo gauw op kon komen, was op zondag van Zwolle naar Groningen Europapark, als de stoptrein maar 1x per uur rijdt. Dan kun je op het andere halve uur sneller zijn door de IC naar Groningen te nemen, alleen moet je dan met de Arriva-trein richting Veendam of Weener terugsteken om sneller te zijn en daarvoor moet je toch al omchecken, dus ook daar gaat die vlieger niet op.
Er zijn door de jaren heen een hoop opties geweest waarbij dit het geval was, of ze allemaal nog bestaan in de huidige dienstregeling weet ik niet. Sommige waren enkel tijds specifieke uren (spits/weekend). De verbinding naar Leidsche Rijn is geloof ik het bekenst geworden.
Gouda - Utrecht Centraal - Utrecht Leidsche Rijn
Hoorn - Amsterdam Sloterdijk - Zaandam
Deventer - Apeldoorn - Twello
Arnhem - Zutphen - Brummen
Den Bosch - Nijmegen - Nijmegen Dukenburg
Rotterdam - Dordrecht - Zwijndrecht
Tilburg/Den Bosch - Eindhoven - Eindhoven Strijp-S
Eurovisie: De Nederlandse bal was niet goed genoeg, dus werd een belgische bal ingevlogen. Hopelijk staat het atomium nog recht.
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Retour Athus

Bericht door FireSea »

Ik weet er in elk geval wel één waar het niet anders kan dan dat je je vertrek- of bestemmingsstation voorbij rijdt. Namelijk van Maarn naar Ede-Wageningen en verder. Dan moet je eerst naar Driebergen-Zeist en dan terug met de IC langs Maarn. Helemaal extreem wordt het voor de enkeling die van Maarn naar Veenendaal-De Klomp wil. Omdat de IC's om en om òf in Driebergen-Zeist òf in Veenendaal-De Klomp stoppen, moet je dan vanuit Maarn eerst helemaal naar Utrecht Centraal (4 stations in de verkeerde richting) om daar de IC terug te nemen. :lol:
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Retour Athus

Bericht door rdv »

kika schreef: 26 dec 2019, 20:27
overweg13 schreef: 23 dec 2019, 20:14Welnu, laat degene die hier ooit van een tbg een opmerking heeft gekregen over de gevolgde reisweg dat hier nu melden.
Ik denk dat de regelgeving vooral en alleen toegepast wordt bij compensatie of geschillen. Wat mij logisch lijkt.
Een half dozijn discussies heb ik wel gehad. Meestal tussen haltes die wat minder bekend zijn: Eine, Buda, Lot, Yves-Gomezée, ... Gelukkig zijn de meesten heel menselijk en boeit het quasi niemand of Chapelle-Dieu aan lijn 144 ligt en welke P-trein daar handig voorbij rijdt in welke richting... Het gaat voor de meesten om overduidelijk misbruik tegen te gaan, niet om verdwaalde toeristen te pesten. Dus ja: eerder voor geschillen en juristen werk te verschaffen dan wat anders
Ik kan me twee recente discussies herinneren
1. De Pinte - De Panne - kusttram naar Oostende - Gent - De Pinte: de tbg begreep niet dat we met ons ticket De Pinte - De Panne h&t op de trein tussen Gent en De Pinte zaten. Heeft enige tijd gekost om uitgelegd te krijgen dat je met een ticket naar/van een kuststation van elk ander kuststation mag terugkeren.
2. Lokeren - Brussel via Gent: tbg vond dat ik de rechtstreekse IC moest nemen, die echter nog niet reed zo vroeg.
Laatst gewijzigd door rdv op 14 jan 2021, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie