Alternatief voor Brussel - Nyon

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door Metoyou »

Als de staking in Frankrijk verder blijft duren zal ik met ICE reizen, wat een totaal nieuwe ervaring zal zijn voor me.


Ik reis met een interrail global pas 1e klas.

Een zitplaatsreservering voor de 2 ICE-treinen die ik moet nemen op deze verbinding zal me 5.30 euro kosten.
Wat ik in tegenstelling tot bij sncf jammer vind, is dat je de zitplaatsreservering niet meer kan annuleren bij DB om je geld terug te krijgen.
DB geeft op de website aan dat ze een ' hoge bezettingsgraad ' verwachten ...

Raden jullie aan om een zitplaats te reserveren, want het is natuurlijk niet verplicht ?


Verbinding ( word voorgeteld door DB )

VERTREK 6u25 Brussel Zuid

Brussel - Keulen of Frankfurt luchthaven
Keulen of Frankfurt luchthaven - Basel sbb

Wat is jullie advies over deze verbinding ?
Ik maak me wat zorgen over de overstap in Basel sbb, ben er nog nooit geweest.

Moet nog uitmaken of ik overstap in Keulen of Frankfurt luchthaven.
Laatst gewijzigd door Metoyou op 13 jan 2020, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door Steve »

Geen ervaring met deze concrete verbinding, maar ik weet wel dat ICE's op populaire routes en/of tijdstippen vaak erg druk kunnen zijn. Op veel verbindingen zijn ze de enige (enigszins snelle) trein en er is geen reservatieplicht, dus de gemiddelde Duitser stapt er even vlot op als wij op een Belgische IC stappen. Zeker voor zo'n lange rit op een van de belangrijkste noord-zuidassen in Duitsland zou ik de reservering absoluut overwegen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door kika »

Je link doet het niet. ICE naar Interlaken stopt ook in Bern, dan moet je niet in Basel overstappen. Er zijn 2 reismogelijkheden per uur van Bern naar Nyon, waarvan eentje met overstap in Lausanne, dus ik zou me geen zorgen maken over je aansluiting. Bij pech, neem je gewoon de volgende. Afhankelijk van je reistijdstip en of je alleen gaat is het zinnig om te reserveren. Het is de laatste jaren toch erger geworden, qua drukte, vrijdagmiddag bij het begin van een vakantie is natuurlijk wat anders dan dinsdagvoormiddag.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door rdv »

Ik vind de ICE veel aangenamer zitten dan de TGV (en zeker dan de THA). Enige minpunt is dat de ICE iets meer schommelt.

Naar mijn ervaring is de aanduiding van de drukte niet (altijd) correct (althans in 2e klasse). Ik reis regelmatig Brussel-Köln, waarbij de reisplanner regelmatig aanduidt dat er hoge vraag is, maar waar er nog heel veel plaatsen vrij zijn. In 2e klasse is het uiteinde van de trein over het algemeen nog vrij rustig.
Een reservatie is vooral nuttig - naar mijn ervaring - bij problemen. Als jouw trein als backup dient voor een uitgevallen of sterk vertraagde trein, geeft je reservatie je veel zekerheid.

Overstappen in Köln of Frankfurt luchthaven: ik prefereer Frankfurt luchthaven, omdat dit minder druk is dan Keulen en er minder perrons zijn. Met wat geluk moet je niet van perron wisselen. Nadeel is dat je minder aanbod hebt aan winkels en restaurants, en dat het instappen in FRA soms wat chaotischer verloopt door de baggage van vliegtuigpassagiers.

Als je wat tijd hebt, en graag van het landschap geniet, is het een aanrader om de EC of IC te nemen tussen Keulen en Basel via de klassieke lijn die de Rijn volgt (extra tijd + 1 u). Op het vertrek om 10:53 in Keulen (aansluiting met ICE met vertrek 8:23 in Brussel-Zuid) is er in 1e klasse een panorama-wagon: https://www.seat61.com/places-of-intere ... -rhine.htm.
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door Metoyou »

kika schreef: 13 jan 2020, 10:24 Je link doet het niet. ICE naar Interlaken stopt ook in Bern, dan moet je niet in Basel overstappen. Er zijn 2 reismogelijkheden per uur van Bern naar Nyon, waarvan eentje met overstap in Lausanne, dus ik zou me geen zorgen maken over je aansluiting. Bij pech, neem je gewoon de volgende. Afhankelijk van je reistijdstip en of je alleen gaat is het zinnig om te reserveren. Het is de laatste jaren toch erger geworden, qua drukte, vrijdagmiddag bij het begin van een vakantie is natuurlijk wat anders dan dinsdagvoormiddag.
Dank om te laten weten dat mijn link niet werkt, heb intussen bericht aangepast.


Thx voor de tip om te reizen richting Interlaken.
Als ik zoek via DB op Brussel - Interlaken, dan geeft hij nog steeds een overstap aan in Basel sbb ? Over welke ICE heb jij het om richting Interlaken te reizen vanuit Brussel ?
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door Metoyou »

rdv schreef: 13 jan 2020, 10:47 Ik vind de ICE veel aangenamer zitten dan de TGV (en zeker dan de THA). Enige minpunt is dat de ICE iets meer schommelt.

Naar mijn ervaring is de aanduiding van de drukte niet (altijd) correct (althans in 2e klasse). Ik reis regelmatig Brussel-Köln, waarbij de reisplanner regelmatig aanduidt dat er hoge vraag is, maar waar er nog heel veel plaatsen vrij zijn. In 2e klasse is het uiteinde van de trein over het algemeen nog vrij rustig.
Een reservatie is vooral nuttig - naar mijn ervaring - bij problemen. Als jouw trein als backup dient voor een uitgevallen of sterk vertraagde trein, geeft je reservatie je veel zekerheid.

Overstappen in Köln of Frankfurt luchthaven: ik prefereer Frankfurt luchthaven, omdat dit minder druk is dan Keulen en er minder perrons zijn. Met wat geluk moet je niet van perron wisselen. Nadeel is dat je minder aanbod hebt aan winkels en restaurants, en dat het instappen in FRA soms wat chaotischer verloopt door de baggage van vliegtuigpassagiers.

Als je wat tijd hebt, en graag van het landschap geniet, is het een aanrader om de EC of IC te nemen tussen Keulen en Basel via de klassieke lijn die de Rijn volgt (extra tijd + 1 u). Op het vertrek om 10:53 in Keulen (aansluiting met ICE met vertrek 8:23 in Brussel-Zuid) is er in 1e klasse een panorama-wagon: https://www.seat61.com/places-of-intere ... -rhine.htm.

Ik heb ook al gehoord dat de ICE erg comfortabel is, daarentegen zou de opbergruimte voor bagage wel zeer beperkt zijn ?


Je bedoelt dat je met een zitplaatsreservering zekerheid hebt van een plaats als een voorgaande trein uitvalt ?

Nu stel dat iemand jou geboekte zitplaats heeft ingenomen, moet je dan gewoon naar de treinbegeleider gaan om je zitplaats te verkrijgen als de persoon jou plaats niet wil verlaten ?



Thx voor de tip van de EC om te reizen via de klassieke lijn. Jammer genoeg heb ik geen tijd daarvoor, moet toch zeker ten laatste om 16u15 in Nyon zijn.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door rdv »

Metoyou schreef: 13 jan 2020, 11:15
rdv schreef: 13 jan 2020, 10:47 Ik vind de ICE veel aangenamer zitten dan de TGV (en zeker dan de THA). Enige minpunt is dat de ICE iets meer schommelt.

Naar mijn ervaring is de aanduiding van de drukte niet (altijd) correct (althans in 2e klasse). Ik reis regelmatig Brussel-Köln, waarbij de reisplanner regelmatig aanduidt dat er hoge vraag is, maar waar er nog heel veel plaatsen vrij zijn. In 2e klasse is het uiteinde van de trein over het algemeen nog vrij rustig.
Een reservatie is vooral nuttig - naar mijn ervaring - bij problemen. Als jouw trein als backup dient voor een uitgevallen of sterk vertraagde trein, geeft je reservatie je veel zekerheid.

Overstappen in Köln of Frankfurt luchthaven: ik prefereer Frankfurt luchthaven, omdat dit minder druk is dan Keulen en er minder perrons zijn. Met wat geluk moet je niet van perron wisselen. Nadeel is dat je minder aanbod hebt aan winkels en restaurants, en dat het instappen in FRA soms wat chaotischer verloopt door de baggage van vliegtuigpassagiers.

Als je wat tijd hebt, en graag van het landschap geniet, is het een aanrader om de EC of IC te nemen tussen Keulen en Basel via de klassieke lijn die de Rijn volgt (extra tijd + 1 u). Op het vertrek om 10:53 in Keulen (aansluiting met ICE met vertrek 8:23 in Brussel-Zuid) is er in 1e klasse een panorama-wagon: https://www.seat61.com/places-of-intere ... -rhine.htm.

Ik heb ook al gehoord dat de ICE erg comfortabel is, daarentegen zou de opbergruimte voor bagage wel zeer beperkt zijn ?

Je bedoelt dat je met een zitplaatsreservering zekerheid hebt van een plaats als een voorgaande trein uitvalt ?
Nu stel dat iemand jou geboekte zitplaats heeft ingenomen, moet je dan gewoon naar de treinbegeleider gaan om je zitplaats te verkrijgen als de persoon jou plaats niet wil verlaten ?


Thx voor de tip van de EC om te reizen via de klassieke lijn. Jammer genoeg heb ik geen tijd daarvoor, moet toch zeker ten laatste om 16u15 in Nyon zijn.
Zou kunnen dat ICE minder plaats heeft voor bagage dan dubbel-deks TGV (maar alleszins meer dan THA). ICE heeft bagagerekken in het midden van de wagons (en boven de zetels), maar niet aan de uiteinden van de wagons. Maar als je niet op een vakantie-wisseldag reist, is er voldoende ruimte voor je bagage (al weet ik niet wat je allemaal meezeult ;) ).

Met een zitplaatsreservatie ben je zeker dat jouw zitje voor jou is. Als er iemand op je zitplaats zit, dan vraag je vriendelijk om die plaats vrij te maken. Duitsers zijn dat gewoon. Anderzijds, als jij op een vervangtrein zit, dan heb je met je zitplaatsreservatie geen recht op je zitje. Als je tijd hebt kan je wel je reservatie gaan omwisselen (gratis).

De verbinding met EC7 naar Interlaken komt om 16:44 aan in Nyon, maar heeft een overstap minder dan de reis met 2x ICE die om 15:44 in Nyon aankomt (niet overstappen in Basel, direct naar Bern). Ik vermoed dat de EC een fietsrijtuig mee heeft, daar kan je je ski's in kwijt (zou je dat willen).
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door rdv »

Aanvullend: als je voor de reis met ICE tot Basel SBB kiest, hoeveel tijd heb je dan in Basel om over te stappen? Voor morgen zie ik maar 11 minuten: voldoende als je ICE op tijd aankomt, maar bij een vertraging van meer dan 6 minuten al moeilijker als je veel bagage hebt.
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door Metoyou »

rdv schreef: 13 jan 2020, 11:40 Aanvullend: als je voor de reis met ICE tot Basel SBB kiest, hoeveel tijd heb je dan in Basel om over te stappen? Voor morgen zie ik maar 11 minuten: voldoende als je ICE op tijd aankomt, maar bij een vertraging van meer dan 6 minuten al moeilijker als je veel bagage hebt.
Ik wil niet persé via Basel sbb reizen, maar DB geeft zelf aan dat ik via dit station moet reizen als ik reis met ICE vanuit Brussel naar Nyon via Frankfurt Luchthaven.

Klopt, op mijn reisdata heb ik ook slechts 11 minuten, zowel CFF als DB geven dit aan als een normale overstaptijd.
Maar ik maak me zeker zorgen als de ICE in Basel sbb vertraging zou hebben.



Nu ik zie dat er in Basel sbb ook nog een mogelijkheid is om de trein naar Biel/Bienne te nemen, en dan gaat het via Morges. Maar dan heb je ook een korte overstaptijd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door Steven »

Zet de planner van SBB op je smartphone. Dan kan je kort voor je aankomst in Zwitserland nog snel alternatieven zoeken als je ICE vertraging zou hebben. In Zwitserland heb je bijna altijd meerdere routes mogelijk om op je bestemming te geraken net omdat er veel overstapstations zijn met passende aansluitingen. Welkom in het land waar treinen perfect geregeld zijn.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door groentje »

Steven schreef: 13 jan 2020, 12:40 Zet de planner van SBB op je smartphone. Dan kan je kort voor je aankomst in Zwitserland nog snel alternatieven zoeken als je ICE vertraging zou hebben. In Zwitserland heb je bijna altijd meerdere routes mogelijk om op je bestemming te geraken net omdat er veel overstapstations zijn met passende aansluitingen. Welkom in het land waar treinen perfect geregeld zijn.
En gebruik het vooraleer je in Zwitserland bent, in Zwitserland is roaming niet gratis.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door kika »

groentje schreef: 13 jan 2020, 15:22En gebruik het vooraleer je in Zwitserland bent, in Zwitserland is roaming niet gratis.
Hangt van je provider af.
Metoyou schreef: 13 jan 2020, 11:10 Thx voor de tip om te reizen richting Interlaken.
Als ik zoek via DB op Brussel - Interlaken, dan geeft hij nog steeds een overstap aan in Basel sbb ? Over welke ICE heb jij het om richting Interlaken te reizen vanuit Brussel ?
ICE 15 - ICE 371, kom je aan om 20:44 in Nyon. Je zit wel met een gelijkaardige overstaptijd in Bern (8 minuten), maar het viel me net op dat dat toch geen optimale verbinding is: weer een superlange overstaptijd in Frankfurt. En blijkbaar kom je dan te laat aan.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door FLV-FGSP »

Over de overstaps binnen Zwitserland zou ik me geen zorgen maken. De enige risicofactor heet DB Fernverkehr, maar de ervaring leert dat een kwartier vertraging ter hoogte van Karlsruhe in Basel SBB bijna tot nul gereduceerd kan zijn. De Katzenbergtunnel tussen Freiburg en Basel zorgt voor tijdswinst die nog niet in de dienstregeling is verwerkt.
Als je eerste klas reist, is reserveren niet nodig, tenzij je op vrijdag reist.
Een reservering kost 4 euro per reis bij DB, 6 euro per trein bij NMBS.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door groentje »

En bij DB kan het ook in de app, had jij trouwens niet eens je reservering kunnen omboeken daarin, FLV-FGSP?
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door Metoyou »

Steven schreef: 13 jan 2020, 12:40 Zet de planner van SBB op je smartphone. Dan kan je kort voor je aankomst in Zwitserland nog snel alternatieven zoeken als je ICE vertraging zou hebben. In Zwitserland heb je bijna altijd meerdere routes mogelijk om op je bestemming te geraken net omdat er veel overstapstations zijn met passende aansluitingen. Welkom in het land waar treinen perfect geregeld zijn.
De app van SBB en DB staan al op m'n smartphone :D

Het idee om tijdens de reis nog gebruik te maken van de app indien problemen is een goed idee, alleen begrijp ik niet waarom zowel SBB als DB de verbinding van 13.03 Basel SBB richting Biel/Bienne, en dan verder reizen via Morges niet aangeven. Deze verbinding zie ik enkel bij beide als ik vertrek BRUSSEL ingeef, naar NYON, via FRANKFURT MAIN.

Dus in het geval dat de ICE 103 te veel vertraging zou hebben, dan kan ik de verbinding van 13.03 nemen in Basel sbb. Alleen bizar dat deze verbinding niet te zien is als je Basel sbb ingeeft als vertrekstation.
Plaats reactie