Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door LML »

Hopelijk ook tijdens de spitsuren vanaf december 2020, als de IC Antwerpen-Lier-Mol-Hamont elektrisch wordt gereden? Of een utopie?
Laatst gewijzigd door LML op 17 jan 2020, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door overweg13 »

Het zou me onlogisch lijken deze rijtuigen buiten de IC-diensten in te zetten, want daar zijn ze tenslotte in de eerste plaats voor aangekocht.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door jan_olieslagers »

Tsja, dat klinkt logisch, jazeker. Maarre, de Desiro's waren toch in de eerste plaats voor de voorstadsdiensten bedoeld? Ons spoorbedrijf heeft zo zijn eigen logica, bij tijd en wijle, en weet daar ook altijd wel een uitleg voor te vinden...

Nu, het maakt ook weinig uit wat wij hier bijelkaar palaveren, de gevestigde machten zullen er niet veel rekening mee houden. We zien het wel.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door overweg13 »

Dat laatste is meestal ook mijn houding. En wat die desiro's betreft: ze hebben in de eerste plaats gedurende overgangsjaren, die nog altijd bezig zijn, het materieeltekort opgevangen dat ontstaan is door de niet afhoudende reizigersgroei. Niet dat ik nu plots een groot voorstander geworden ben van die inzet van desiro's, maar in de nood mag en moet iedereen dopen...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

In de beginperiode van nieuw materieel kan het wel zijn dat het atypische diensten doet omdat het extra toezicht/zorgen nodig heeft. Maar dan zie ik het eerder rond grote depots als Oostende of Kinkempois opduiken, niet in een uithoekje van de Kempen.
Op langere termijn zal je die M7 waarschijnlijk wel op zowat alle IC-diensten kunnen tegenkomen, de IC Hamont-Antwerpen zou eventueel dus ook kunnen. Kleine voetnoot hierbij: Een stam M7 laat zich makkelijk splitsen halverwege het traject, deze eigenschap kan rond Mol wel eens van pas komen :wink:
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door rdv »

Steve schreef: 15 jan 2020, 18:19
rdv schreef: 15 jan 2020, 18:08 Hopelijk kan de vouwfiets onder de zetels.
Dat lijkt me ijdelijke hoop voor de meeste vouwfietsen. De zitplaatsen bij de balkons zijn er wel speciaal op aangepast met klapstoelen en pictogrammen die onder meer een vouwfiets tonen (volgens mij zelfs de eerste keer dat zo'n pictogram verschijnt in het Belgische OV).
In iedere wagon plaats voor vouwfietsen zou zeer goed zijn.

Ik stelde de vraag omdat na de vernieuwing van de breaks er niet meer voldoende plaats was voor Bromptons (de smalste vouwfietsen) onder en tussen de zetels.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Dieselfreak »

overweg13 schreef: 17 jan 2020, 17:56En wat die desiro's betreft: ze hebben in de eerste plaats gedurende overgangsjaren, die nog altijd bezig zijn, het materieeltekort opgevangen dat ontstaan is door de niet afhoudende reizigersgroei. Niet dat ik nu plots een groot voorstander geworden ben van die inzet van desiro's, maar in de nood mag en moet iedereen dopen...
De Desiro's zijn ondertussen al acht jaar in dienst, duurt die overgangsperiode dan meer dan acht jaar? Hopelijk zullen ze die treinen óóit van de IC-diensten halen. Eens de M7 op grote schaal op het net is, zal er toch wel een stuk meer IC-materieel beschikbaar zijn?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door overweg13 »

Dieselfreak schreef: 17 jan 2020, 20:56
De Desiro's zijn ondertussen al acht jaar in dienst, duurt die overgangsperiode dan meer dan acht jaar? Hopelijk zullen ze die treinen óóit van de IC-diensten halen. Eens de M7 op grote schaal op het net is, zal er toch wel een stuk meer IC-materieel beschikbaar zijn?
Ik denk dat het vrij goed voor de hand ligt dat die Desiro's uiteindelijk van de IC-verbindingen zullen verdwijnen. De instroom van de M7-rijtuigen zal voor extra zitplaatsen zorgen en door de uitbreiding van de S-netten zullen meer Desiro's daar ingezet moeten worden. (Al mogen we niet vergeten dat een massa M4-rijtuigen in de komende jaren zullen verdwijnen en dat het ook niet denkbeeldig is dat op een bepaald moment L-verbindingen in Wallonië verdwijnen en er dus Desiro's vrijkomen die dan misschien toch weer terechtkomen in de IC-diensten.)
Dat het al 7 jaar aansleept, heeft vermoedelijk te maken met de onverwacht grote reizigersgroei en het uitstel van de indienststelling van de M7's.
Met vriendelijke groet

overweg13
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Davy »

Vandaag eens de 1e klas getest: het is wel weer een merkbaarder verschil t.o.v. de 2e klas als je het vergelijkt met M6 of de gerenoveerde Break waar het verschil klein is. Wel jammer dat ze in 1e klas niet voor ruimere zitplaatsen hebben gekozen. Leuk detail zijn de wanden die ze geplaatst hebben, geeft een net iets intiemere sfeer.
Verder de grote klaptafels, en iedere zitplaats heeft een stopcontact, in 2e klas is dat 1 per 2 zitplaatsen.AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik heb net zoals Davy ook eens rit gemaakt in de M7 rijtuigen en ik ben er heel tevreden over! Ik vind de M7 de mooiste rijtuigen die de NMBS ooit besteld heeft. Ik hoop alleen dat de reizigers dit materieel met respect behandelen. De WC deed mij wel denken aan de M5 rijtuigen waar de deur ook een schuifdeur is.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Zorba »

Dat interieur is toch wel prachtig, en inderdaad duidelijke meerwaarde in 1e klase.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door b-loc »

Vrijdag 17 januari ben ik ook meegereden met de P8400 van Brussel-Zuid tot Liège-Guillemins.
Een glimmende opstaprooster klapte open na het bedienen van de groene knop midden de 2 deuren.
Bij het opstappen lijkt de M7 goed op de M6, zelfde vorm andere kleuren... De inkom en de 1ste klasse vloer heeft vloermatten, voor de rest heeft men gebruik gemaakt van hout-look tafels, tussenwanden en vloeren.
Ook voor het openen van de binnendeuren, vergrendelen van de WC deur en openen van de deuren tussen de rijtuigen worden de groene knoppen gebruikt.
Naast groene zijn er ook nog gele knoppen om de buitendeuren binnenin te sluiten.
Net zoals bij een M6 zijn er naar boven 1 grote glazen schuifdeur, naar onder 2 halve schuifdeuren te openen.

M7AB 1ste klasse
M7AB 1ste klasse
Alle TL lampen zijn vervangen door ledverlichting. De hoofdverlichting is indirecte LED verlichting van een +-2700K die voor een warme sfeer zorgt. De leeslampjes in 1ste klasse zijn witter LED licht.

M7AB 1ste klasse
M7AB 1ste klasse
Alle M7 rijtuigen hadden werkende schermen die ongeveer in dezelfde lay-out informatie weer gaf zoals bij een desiro.
Wat me wel opviel dat ik 2 soorten letterypes zag van verwelkomingen. 1 met schreefloze letters en 1 met schreefletters.
Ook was er een automatisch omroepsysteem aanwezig dat iets te luid stond.

M7AB 1ste klasse
M7AB 1ste klasse
Elke verdieping heeft zitplaatsen voor iets minder mobiele mensen en zwangere vrouwen.
Op deze plaatsen waren in 1ste klasse de grote opvouwbare tafels vervangen door kleinere zoals in de 2de klasse.

M7AB 2de klasse
M7AB 2de klasse
De stoel afstand van het 2de klasse compartiment in het M7AB rijtuig heeft dezelfde afstand als in de M7B rijtuigen.
Hierdoor komen de grote ruiten niet overeen met de zetelconfiguratie.

M7B onderaan
M7B onderaan
Hier komen ze wel overeen. De achterkanten van de zetels lijken van aluminium en ook de opklapbare tafeltjes zijn van glad metaal.

M7B achterkant rijtuig (foto wil niet draaien)
M7B achterkant rijtuig (foto wil niet draaien)
Elke rijtuig heeft een 2de klasse afdeling op het einde van elk rijtuig met 3 paar opklapbare stoelen voor (plooi)-fietsen en buggy's.
Dit is de enigste plaats waar de stopcontacten in het rek verwerkt zitten.

M7AB onderkant tafel
M7AB onderkant tafel
Onderaan een opklapbare tafel in 1ste klasse vond ik deze sticker.
Made on earth. Assembly in Belgium.
bram2727
Berichten: 261
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:17

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door bram2727 »

Hallo,is er iemand die weet of er zondag testen zijn met m7?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door trainlovertje »

Vandaag weer eens met de E8400 in de M7 gereden, deze keer in 1e klas. Zoals iedereen al heeft gezegd is de 1e klasse ook werkelijk aangenamer dan de 2e klasse, maar het zitcomfort heeft me toch niet helemaal overtuigd: ik mis een verstelbare zetel, maar dat zou waarschijnlijk veel te veel geld gekost hebben volgens de NMBS.
En nogal wat reizigers met een biljet voor 2e klasse die niet doorhadden dat ze in de 1e klasse zaten. De meesten hadden het zelf door na een paar minuten doorgebracht te hebben in de 1e klasse, de overigen werden weggestuurd bij ticketcontrole.
Er waren deze keer slechts 2 M7 rijtuigen op pad, samenstelling was als volgt: HLE 27 - M4AD - ca. 8x M4B - M7B - M7AB
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Eric0641 »

m7 nog steeds in roulatie ?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie