Capaciteitstekort in het weekend

Alles over reizigerstreinen in België.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door dekooiker »

Dat nuanceert de zaak.
In de veronderstelling dat het louter diende om te tellen zou ik het zotte kosten durven noemen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Davy »

Ik zit momenteel in IC2832, van de luchthaven naar Knokke met 2 stellen MS96. Deze zit afgeladen vol, het gangpad staat ook vol met mensen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door trainlovertje »

Davy schreef: 05 okt 2019, 11:34 Ik zit momenteel in IC2832, van de luchthaven naar Knokke met 2 stellen MS96. Deze zit afgeladen vol, het gangpad staat ook vol met mensen.
Een goede zaak dat de reizigerstellingen vandaag van start zijn gegaan dan :wink:
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door dentheo »

Ik heb altijd van mensen bij OV gehoord dat het personeel meer kost dan de trein zelf.
Dan zie ik geen reden om op zaterdag niet met iets langere treinen te rijden.
Theo
Groeten vanop de Heide
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Davy »

Denk dat dit toch komt omdat de NMBS, hoewel het al wat is verbeterd, nog steeds teveel denkt dat de treinreiziger de pendelaar van en naar kantoor is en scholieren. Het dringt nog niet volledig door dat ook in het weekend treinen drukker worden, zelfs al is het geen mooi weer voor bv. de Kust...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Steven »

Dat ligt dan ook weer aan de politiek, die stellen een beheerscontract op. Dat is dus gericht op de doorsnee pendelaar met een 9-5 job. De overheid heeft weinig ambitie en interesse in de vrijetijdspendelaar.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door CursorX »

Davy schreef: 05 okt 2019, 11:34 Ik zit momenteel in IC2832, van de luchthaven naar Knokke met 2 stellen MS96. Deze zit afgeladen vol, het gangpad staat ook vol met mensen.
Dat is al jaren zo, onze depot doet die trein en geloof me, er is al heel vaak nota gemaakt van overbezetting op deze trein, zowel in de week als in het weekend, maarja...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door overweg13 »

Die extra reizigers moeten ergens zitten. Je merkt het ook met de uitdeinende ochtend- en avondspitsen. Vanaf 16:00 wordt alles op alles gezet en rond 18:00 stopt het dan, maar eigenlijk volstaan sommige van de huidige samenstellingen tussen 15:00 en 16:00 en zeker tussen 18:00 en 19:00 niet meer. Succes heeft zijn prijs. Ook tussen 9:00 en 9:30 zie je nog erg volle treinen.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7262
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door groentje »

Steven schreef: 05 okt 2019, 16:44 Dat ligt dan ook weer aan de politiek, die stellen een beheerscontract op. Dat is dus gericht op de doorsnee pendelaar met een 9-5 job. De overheid heeft weinig ambitie en interesse in de vrijetijdspendelaar.
Dat de politiek weinig interesse heeft voor een modal shift, en met het openbaar vervoer vooral probeert om de files te verlichten, is een spijtig feit, maar het antwoord van de NMBS kan echt wel beter. Er wordt te vaak onaangepast en te beperkt materieel ingezet op momenten dat het echt wel ter beschikking is. Genoeg M6 in de bundels in het weekend om niet meer met Desiro of erger, Varkensneuzen te rijden, hoor. Die blijven ook vaak to 's avonds rijden, terwijl beter materieel aan de kant gaat. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze nog altijd verplicht worden om die Desiro's zoveel mogelijk km te laten rijden voor de garantie...
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Zwoopaman »

Het lijkt er op dat men gehoor heeft gegeven aan de klachten over L12 in het weekend. Als we train map mogen geloven rijden er op dit moment 3 van de 4 samenstellingen met 2 x MR75.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door BlackEagle »

Inderdaad. Ik dacht oorspronkelijk dat het een tijdelijke versterking voor de feestdagen was, maar het lijkt erop dat er permanent zo gereden wordt sinds de dienstregelingwijziging van december. Toch een verademing voor de regelmatige reizigers. 20% reizigerswinst (oktober 2018 vs oktober 2017, intussen waarschijnlijk nog meer) moet je érgens steken he :D
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door AlexNL »

Adler schreef: 30 sep 2019, 10:55
De sensoren die gebruikt worden voor de gewichtsmetingen zijn dezelfde sensoren die ook gebruikt worden om goederenwagons te wegen en waren dus al aanwezig.
In het geval van NS gaat het om metingen per rijtuig, de hardware daarvoor is aanwezig in de trein. De sensoren zitten in de draaistellen, en de gewichten van ledige rijtuigen zijn bekend in de computersystemen. Men kan dus aan de hand van het extra gewicht grofweg bepalen hoeveel reizigers er in een rijtuig aanwezig zijn.

Dat levert dan bijvoorbeeld dit plaatje op: Afbeelding De eerste twee rijtuigen zijn relatief leeg, terwijl de achterste twee rijtuigen een stuk voller zitten.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Zwoopaman »

Blijkbaar was het toch iets tijdelijk op lijn 12. Vandaag alle 4 de samenstellingen met 1 stel MR75.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door ostbahnhof »

onbegrijpelijk
😥
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Tram44 »

Op lijn 25 is het dit en vorig weekend ook extra drummen. Door werken wordt de Benelux omgeleid via Heist en de boog van Leuven en rijdt de IC naar Hasselt niet tussen Antwerpen en Brussels Airport. Tussen Mechelen is de capaciteit daardoor veel lager dan normaal maar dat betekent helaas niet dat de IC's Antwerpen-Charleroi/Brussel-Zuid worden versterkt.
Plaats reactie