Verplaatste stations?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Verplaatste stations?

Bericht door BlackEagle »

Ik vroeg me af of er in België de laatste decennia veel stations 'verplaatst' zijn, dus verhuisd naar een andere locatie maar nog steeds hetzelfde station (en naam). Ik heb er tot nu toe drie kunnen ontdekken:

- Het station Brussel-Nationaal-Luchthaven werd in 1998 herbouwd, waarbij de oriëntatie van de sporen veranderde en er een volledig nieuwe toegangsspoorlijn werd aangelegd in de plaats van het oude, bochtige tracé.
- Het station Antwerpen-Luchtbal werd in 2003 ongeveer 1,1 kilometer naar het zuiden verplaatst van de Manchesterlaan naar de Groenendaallaan, omdat hier de vertakking Luchtbal werd aangelegd die de spoortunnel onder Antwerpen aansluit op lijnen 4 en 12.
- Het station Dolhain-Gileppe werd in 2011 ongeveer een kilometer naar het noorden verplaatst omdat een spoorbocht in lijn 37 ingegraven werd.

Zijn er nog voorbeelden van dit soort ingrepen, waarbij de locatie van een station significant gewijzigd wordt (dus geen 'klassieke' stationsprojecten zoals Guillemins, Antwerpen-Centraal, Mons, GSP, etc.)?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Verplaatste stations?

Bericht door groentje »

Een twijfelaar is Beringen. Het oude station heet nu Beverlo, en het nieuwe is een heropening.
Ook Zeebrugge-Strand is zo'n speciaal geval.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5297
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Verplaatste stations?

Bericht door Steve »

Luik-Guillemins past misschien toch enigszins in het rijtje, want het nieuwe station is een klein eindje oostelijk van het vorige station opgebouwd. Dit terwijl de andere genoemde voorbeelden op dezelfde locatie gerenoveerd/uitgebreid zijn (of in het geval van Mons worden...).

Veel langer geleden had je natuurlijk Brussel-Noord en Brussel-Zuid (oorspronkelijk station Bogaarden), die allebei vele honderden meters tot wel een kilometer verplaatst zijn in de loop der tijden.

Iets recenter is station Laken, dat in 1982 als dusdanig gesloten is (gebouw en omvang van de voormalige perrons nog aanwezig) en enkele honderden meters verder heropend als station Bockstael, om aansluiting te geven op de metro. Oorspronkelijk was het idee trouwens om de naam Laken te behouden, dus ik denk dat je met recht en rede van een verplaatsing kunt spreken.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Verplaatste stations?

Bericht door Jan-Mark »

Profondsart is verplaatst in verband met de RER-werken, het oude station is nog deels aanwezig.
Gerrieberrie
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 apr 2019, 00:06

Re: Verplaatste stations?

Bericht door Gerrieberrie »

In Zedelgem is recent spoor 1 naar de andere kant van de baan verhuist.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Verplaatste stations?

Bericht door overweg13 »

Vermits je van decennia spreekt, hoop ik dat ook deze in aanmerking komen: Zellik en Villers-la-Ville. Over die laatste heb ik het heel recent nog gehad in mijn blog. Verder is er ook nog Silly: het vroegere Silly lag langs de oude lijn 94; die is compleet nieuw aangelegd en het armzalige stopplaatsje Silly werd een nieuw station op een totaal andere locatie. Ook de halte Coo werd enkele honderden meters opgeschoven richting pretpark.
Met vriendelijke groet

overweg13
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Verplaatste stations?

Bericht door LML »

Het station(sgebouw) van Mol is verplaatst. Geldt dit ook?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Verplaatste stations?

Bericht door Tram44 »

Een station dat ergens in de jaren 1970 ook nogal sterk opgeschoven is, is Sint-Niklaas. De oude locatie is nog duidelijk zichtbaar in het stratenpatroon. Toen lijn 59 op een viaduct werd gelegd, is het station een paar honderd meter richting Antwerpen verschoven.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Verplaatste stations?

Bericht door overweg13 »

Dan komt ook Halle in aanmerking. Maar een overtuigender voorbeeld is Callenelle op lijn 78. Daar is de verplaatsing wel goed voor enkele honderden meters. En als je je afvraagt hoe ik deze voorbeelden ken: als stapper gebruik ik stafkaarten die meestal pas om de 20 jaar vernieuwd worden en dan het wel eens gebeuren dat je naar de vroegere locatie stapt om daar vast te stellen dat de halte verplaatst is.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Verplaatste stations?

Bericht door Steven »

De verplaatsingen van Antwerpen Dam kwam nog niet aan bod. Het hele gebouw werd op rollen gezet en verplaatst toen men de spoorwegberm heeft aangepast. Dit was in 1907, het station werd 36m verplaatst.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Verplaatste stations?

Bericht door kika »

BlackEagle schreef: 18 jan 2020, 19:14 Ik vroeg me af of er in België de laatste decennia veel stations 'verplaatst' zijn
Steven schreef: 22 jan 2020, 02:13 De verplaatsingen van Antwerpen Dam kwam nog niet aan bod. Het hele gebouw werd op rollen gezet en verplaatst toen men de spoorwegberm heeft aangepast. Dit was in 1907, het station werd 36m verplaatst.
Daar had ik ook aan gedacht, maar het is wel een heel ruime interpretatie van 'laatste decennia' :lol:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Verplaatste stations?

Bericht door overweg13 »

In hetzelfde kader: Brugge lag eerst ergens ter hoogte van het huidige Zand, maar is verplaatst bij de aanleg van de nieuwe lijn 50A als ik me niet vergis. Interessant bijverschijnsel: afwijkende kilometerpalen, zoal kilometers van meer dan een kilometer of net van minder. Dat verschijnsel doet zich ook voor wanneer vertakkingen verplaatst worden, omdat het historische nulpunt dan buiten de nieuwe vertakking valt.
Met vriendelijke groet

overweg13
wdew
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 okt 2017, 11:16
Locatie: Leuven
Contacteer:

Re: Verplaatste stations?

Bericht door wdew »

overweg13 schreef: 23 jan 2020, 23:25 In hetzelfde kader: Brugge lag eerst ergens ter hoogte van het huidige Zand, maar is verplaatst bij de aanleg van de nieuwe lijn 50A als ik me niet vergis. Interessant bijverschijnsel: afwijkende kilometerpalen, zoal kilometers van meer dan een kilometer of net van minder. Dat verschijnsel doet zich ook voor wanneer vertakkingen verplaatst worden, omdat het historische nulpunt dan buiten de nieuwe vertakking valt.

Uit mijn verzamelde gegevens:
23.10.1837, Brugge, overeenk. station intra-muros op Vrijdagmarkt, Ir. De Ridder & stadsbestuur {d}
12.8.1838, off. open. spoorl. Gent (Zuid) <> Brugge
01.5.1844, Brugge, 1e stationsgebouw in gebruik (vermoedelijk), huidig ’t Zand, >1879, 2e 11.7.1886 {d}
1878, door de toenmalige minister van Openbare Werken O. Beernaert beslist het oude station van het Zand te Brugge, een ontwerp van architect A. Payen (Brussel) van 1841, in gebruik genomen in 1844, af te breken voor een nieuw station en het oude gebouw per trein naar Ronse over te brengen. Hierdoor bezit Ronse het oudste stationsgebouw van het Europese continent. Ingehuldigd in januari 1881. Een gedenkplaat op de voorgevel vermeldt: "Van 1844 tot 1879 was dit het eerste station van Brugge. Het werd hier heropgebouwd in 1881 en gerestaureerd in 1989".
11.7.1886, Brugge, off. inhuld. 2e stationscomplex, huidig ’t Zand {d}
31.5.1899, Brugge, akkoord Staat/Stad verplaatsing station (eff. 01.4.1939)
01.4.1939, Brugge, 3e station in dienst, huidige plaats, off. inh. 05.8.1939 {d}
05.8.1939, Brugge, off. open. 3e station, in dienst sinds 01.4.1939 {d}
1948, Brugge, bestaande station op 't Zand wordt - niet zonder protest - gesloopt en het plein heraangelegd
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Verplaatste stations?

Bericht door Paul »

wdew schreef: 23 jan 2020, 23:391878, door de toenmalige minister van Openbare Werken O. Beernaert beslist het oude station van het Zand te Brugge, een ontwerp van architect A. Payen (Brussel) van 1841, in gebruik genomen in 1844, af te breken voor een nieuw station en het oude gebouw per trein naar Ronse over te brengen. Hierdoor bezit Ronse het oudste stationsgebouw van het Europese continent.
Ik heb al vaker geschreven dat het oudste nog bestaande stationsgebouw in België (en op het Europese vasteland?) niet dat van Brugge/Ronse is zoals vaak beweerd wordt, maar dat van Tienen, bouwjaar 1840. In de straatkantgevel is een steen ingemetseld met dat jaartal, zie mijn foto daarvan op Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Tienen
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
wdew
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 okt 2017, 11:16
Locatie: Leuven
Contacteer:

Re: Verplaatste stations?

Bericht door wdew »

Paul schreef: 24 jan 2020, 11:46
wdew schreef: 23 jan 2020, 23:391878, door de toenmalige minister van Openbare Werken O. Beernaert beslist het oude station van het Zand te Brugge, een ontwerp van architect A. Payen (Brussel) van 1841, in gebruik genomen in 1844, af te breken voor een nieuw station en het oude gebouw per trein naar Ronse over te brengen. Hierdoor bezit Ronse het oudste stationsgebouw van het Europese continent.
Ik heb al vaker geschreven dat het oudste nog bestaande stationsgebouw in België (en op het Europese vasteland?) niet dat van Brugge/Ronse is zoals vaak beweerd wordt, maar dat van Tienen, bouwjaar 1840. In de straatkantgevel is een steen ingemetseld met dat jaartal, zie mijn foto daarvan op Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Tienen

Wat ik kan terugvinden in mijn gegevens:
22.9.1837, Melle, off. opening spoorwegstation #1837 jaar geleden (oudste bakstenen station in dienst België/Europa/Wereld?)

In het buitenland zijn er nog oudere spoorwegstations, maar die zijn voor de spoorweg buiten dienst
Plaats reactie