NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door kika »

wbrm schreef: 25 mei 2019, 23:04Ik vraag mij daarom af (als leek) of het mogelijk is om de treden reeds in positie te brengen bij zeer lage snelheid net voor stilstand.
Ben verbaasd dat nog niemand iets heeft gezegd als 'maar gebogen perrons!' of 'dan slijten ze sneller!' Er is heel wat materieel waar je gewoon *voor* de halte al kan drukken van 'ik wil er uit langs deze deur,' LED blijft dan opgelicht tot je stil staat. Ook erg handig als je veel bagage, rolstoel, kinderwagen, fiets,... hebt omdat je dan soms niet meer handig bij de knop komt.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door dentheo »

kika schreef: 26 mei 2019, 21:51 Er is heel wat materieel waar je gewoon *voor* de halte al kan drukken van 'ik wil er uit langs deze deur,' LED blijft dan opgelicht tot je stil staat. Ook erg handig als je veel bagage, rolstoel, kinderwagen, fiets,... hebt omdat je dan soms niet meer handig bij de knop komt.
In welk materieel in Belgie is dat al ?
Ik meen het laatst ergens ondervonden te hebben... vernieuwde 800 ?
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door kika »

dentheo schreef: 27 mei 2019, 12:37In welk materieel in Belgie is dat al ?
Ik meen het laatst ergens ondervonden te hebben... vernieuwde 800 ?
België, wat is dat? :lol: Ik hou het niet zo goed bij moet ik toegeven, maar heb je dit nog niet gezien in bussen, trams of metros? Daar komt het nog vaker voor. Als ik me niet vergis: Flirt, BR-644, Zwitserse treinen, de oude trams in Antwerpen hadden ook zo'n lichtbak met knopje na eoa vernieuwing. Het argument dat mensen soms nog voor het perron duwen, of aan de verkeerde kant, of dat je met een lange trein niet aan het perron past of dat de TB eerst moet lossen, zijn allemaal prima argumenten, maar allemaal niet van tel voor 'bij de volgende stop moet je deze deur opendoen en geef alvast een lichtsignaal.´ Het Duitse bedrijf ESCHA kan je aanspreken als je alle details wilt weten over die knopjes en signalen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door dentheo »

kika schreef: 27 mei 2019, 15:17

België, wat is dat? :lol: Ik hou het niet zo goed bij moet ik toegeven, maar heb je dit nog niet gezien in bussen, trams of metros? Daar komt het nog vaker voor. Als ik me niet vergis: Flirt, BR-644, Zwitserse treinen, de oude trams in Antwerpen hadden ook zo'n lichtbak met knopje na eoa vernieuwing. Het argument dat mensen soms nog voor het perron duwen, of aan de verkeerde kant, of dat je met een lange trein niet aan het perron past of dat de TB eerst moet lossen, zijn allemaal prima argumenten, maar allemaal niet van tel voor 'bij de volgende stop moet je deze deur opendoen en geef alvast een lichtsignaal.´ Het Duitse bedrijf ESCHA kan je aanspreken als je alle details wilt weten over die knopjes en signalen.
Ik denk verkeerd begrepen.... de moderne drukknoppen met led, daarvan bestaan er versies die "onthouden" dat je eruit wil via die deur bij de volgende stop. Ik meen dat je het kon zien omdat de rode en groen leds dan tesamen oplichten in afwachting van de stop.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Bij de trams en bussen van de MIVB gebeurt het in ieder geval al tientallen jaren op die manier. De haltebel dient om de halte aan te vragen en zorgt er meteen ook voor dat de dichtstbijzijnde deur dan automatisch opent (er gaat ook een lamp branden, bij ouder materieel een gele lamp en bij de laatste busmodellen een brede groene ledstrip).
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door dentheo »

Misschien kan men de soft van de deurknopjes nog een update geven ???
Theo
Groeten vanop de Heide
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door wbrm »

kika schreef: 26 mei 2019, 21:51 Ben verbaasd dat nog niemand iets heeft gezegd als 'maar gebogen perrons!'
Dat was bij de oude vertrekprocedure geen probleem.
kika schreef: 26 mei 2019, 21:51 of 'dan slijten ze sneller!' Er is heel wat materieel waar je gewoon *voor* de halte al kan drukken van 'ik wil er uit langs deze deur,' LED blijft dan opgelicht tot je stil staat. Ook erg handig als je veel bagage, rolstoel, kinderwagen, fiets,... hebt omdat je dan soms niet meer handig bij de knop komt.
Zeker handig en ik ben voorstander. Het punt van extra slijtage lijkt mij ook terecht. Maar gaan de deuren dan ook sneller open? Zullen mensen niet gewoon nodeloos op de knop blijven drukken zoals nu? Daarom mijn trede voorstel gekoppeld aan het drukken voor stilstand :D
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door profke »

de nieuwe knoppen zullen niet slijten.. Ze "klikken" niet, zoals in de andere treinstellen/rijtuigen.
het is die "klik" die slijt.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door wbrm »

Ik verwijs naar slijtage van het mechanisme van de treden, niet de knoppen.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door wbrm »

Vandaag zag ik een Desiro (ik denk dat het stel 077 was) in Leuven waarvan de zwarte band langs de ramen aan de buitenkant ter hoogte van het toilet niet doorliep zoals bij (alle?) andere stellen. De buitenkant van het stel bestaat ter hoogte van het toilet dus uit een groot grijs oppervlak. Wordt dit het nieuwe normaal of is het een enkeling?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door overweg13 »

Kan het niet het resultaat zijn van het verwijderen van graffiti?
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Zover ik weet is er dat maar eentje en die is zo al een hele tijd te zien.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Ducktape »

Ik vermoed dat die zo uit de fabriek gerold is, want die rijdt idd al jaren zo rond.
sander855
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jul 2016, 18:58
Locatie: Lint

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door sander855 »

Vandaag opgemerkt toen ik heen en terug naar Antwerpen ging. De Desiro's hebben een nieuwe omroep gekregen. EMMA (de automatische omroepstem in de stations) roept nu de volgende haltes om in plaats van de gebruikelijke "Desiro-stem". Tussen Hove en Mortsel-Liersesteenweg weigerde ze wel om iets om te roepen, vermoedelijk geen/slechte verbinding met de mobiele data of GPS?
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door TimJ36 »

sander855 schreef: 21 jun 2021, 12:50 Vandaag opgemerkt toen ik heen en terug naar Antwerpen ging. De Desiro's hebben een nieuwe omroep gekregen. EMMA (de automatische omroepstem in de stations) roept nu de volgende haltes om in plaats van de gebruikelijke "Desiro-stem". Tussen Hove en Mortsel-Liersesteenweg weigerde ze wel om iets om te roepen, vermoedelijk geen/slechte verbinding met de mobiele data of GPS?
Heb het gisteren ook voor het eerst gehoord, het volume stond wel een beetje stil, wie heeft de stem deze keer ingesproken?
Plaats reactie