werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
trein92
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 mar 2016, 15:50

Re: werken: in stations

Bericht door trein92 »

Iemand enig idee wanneer de renovatie van de perrons in station Hasselt nu effectief begint?
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: werken: in stations

Bericht door byter »

Er wordt gezegd maart. De dienstregeling is al aangepast (geen voorziene treinen op spoor 6/7) sinds december.
Gerrieberrie
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 apr 2019, 00:06

Re: werken: in stations

Bericht door Gerrieberrie »

De bouw van de nieuwe NMBS hoofdzetel aan het Zuidstation is goedgekeurd, en zal voltrokken worden in de periode 2022-2024.
Het wordt een hybride gebouw: een combinatie van het oude postsorteercentrum en een gloednieuw gebouw dat er bovenop/naast wordt gebouwd. Het postsorteercentrum wordt tevens compleet gerenoveerd en krijgt zwevende tuinen.

Een mooie visuele verbetering voor het Zuidstation. Realistisch, modern en duurzaam.
Misschien één vraag: zou men sporen 21 en 22 opofferen voor dit gebouw?

https://nmbs.prezly.com/nieuwe-hoofdzet ... en-immobel
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

Dat werd wel meer dan tijd! Het gebouw aan dfe Fonsnylaan waar ik nog gewerkt heb, en waar we zelfs nog een computerzaal hadden (op het tweede verdiep, staat me voor)(het begrip "datacentre" moest nog uitgevonden worden :) ) moet al meer dan tien jaar leeg staan. Hoeveel geld heeft men daar laten verloren gaan, zeg maar over de balk gesmeten, door hoogst waardevol immo-patrimonium te laten staan verkommeren in plaats van te laten renderen? Ok, de gebouwen waren wellicht verouderd, het kan goed zijn dat ze enkel goed waren om te slopen, maar moest daar echt zo lang mee worden gewacht?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 21 feb 2020, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 21 feb 2020, 18:45 Dat werd wel meer dan tijd! Het gebouw aan dfe Fonsnylaan waar ik nog gewerkt heb, en waar we zelfs nog een computerzaal hadden (op het tweede verdiep, staat me voor)(het begrip "datacentre" moest nog uitgevonden worden" :) ) moet al meer dan tien jaar leeg staan. Hoeveel geld heeft men daar laten verloren gaan, zeg maar over de balk gesmeten, door hoogst waardevol immo-patrimonium te laten staan verkommeren in plaats van te laten renderen? Ok, de gebouwen waren wellicht verouderd, het kan goed zijn dat ze enkel goed waren om te slopen, maar moest daar echt zo lang mee worden gewacht?
Langs de andere kant is de grond aan de Frankrijkstraat die in deze operatie verkocht gaat worden sindsdien ook een pak meer waard geworden. Had men dat destijds gedaan was het misschien geen nuloperatie maar had de belastingbetaler moeten tussenkomen.
De gebouwen waren trouwens niet sloopklaar gezien ze nu gerenoveerd gaan worden (de nieuwbouw komt bovenop het bestaande gele gebouw).
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

Als de gebouwen niet aan slopen toe waren dan had men ze kunnen verhuren, eventueel op korte termijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: in stations

Bericht door Steven »

Het is ook om de diensten van de Hallepoortbouw (atrium) in onder te brengen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef:Als de gebouwen niet aan slopen toe waren dan had men ze kunnen verhuren, eventueel op korte termijn.
Probleem daarmee is dat er in die omgeving redelijk veel kantoorruimte te huur is, maar meestal in veel betere staat. Niemand wil zijn personeel in verouderde gebouwen steken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: in stations

Bericht door Steven »

Er is daar inderdaad de laatste jaren al heel wat nieuwbouw gezet, zonder renovatie krijg je deze lokalen aan niemand verkocht, wetende dat het deel van de post dan ook nog eens grotendeels afgestemd was op het sorteren van post. De huidige zuidgang is trouwens ook nog een restant van die postverwerking die zo onmiddellijk naar de perrons kon worden gebracht. Blijkbaar zover ik kon terugvinden vallen de gebouwen ook onder bouwkundig erfgoed. Dat zorgt er voor dat ze het niet zomaar kunnen plat smijten voor iets nieuw op te plaatsen.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

Niemand wil zijn personeel in verouderde gebouwen steken.
Dat lijkt me maar een kwestie van vraag vs. aanbod. Een topprijs had men er wellicht niet kunnen van maken, maar hoe weinig dan ook ware toch beter dan helemaal niets? Niet voor de eerste keer zie ik een tekort aan commerciële instelling. Maar een uitleg heeft men altijd wel, ja, da's ook niet de eerste keer.
De huidige zuidgang is trouwens ook nog een restant van die postverwerking die zo onmiddellijk naar de perrons kon worden gebracht.
Toentertijd heette dat inderdaad "le couloir des postiers"... Voor mezelf omschreef ik het liever als "de catacomben" , zo naargeestig zag het er daar uit.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: werken: in stations

Bericht door Klassiekje »

Hopelijk blijft de paternosterlift bestaan :D
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 22 feb 2020, 18:12
Niemand wil zijn personeel in verouderde gebouwen steken.
Dat lijkt me maar een kwestie van vraag vs. aanbod. Een topprijs had men er wellicht niet kunnen van maken, maar hoe weinig dan ook ware toch beter dan helemaal niets? Niet voor de eerste keer zie ik een tekort aan commerciële instelling. Maar een uitleg heeft men altijd wel, ja, da's ook niet de eerste keer.
Als je het aan een habbekrats moet verhuren maar wel zit met alle nadelen en kosten van een verhuurder dan doe je er verlies aan, leegstand is dan een beter plan.
Het gedeelte wat zonder renovatie wel verhuurd kon worden, de gelijkvloers kant straat, werd dan ook verhuurd aan onder andere een fietswinkel.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken: in stations

Bericht door dentheo »

Klassiekje schreef: 23 feb 2020, 21:18 Hopelijk blijft de paternosterlift bestaan :D
Zijn die nog toegelaten ??
Theo
Groeten vanop de Heide
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: werken: in stations

Bericht door Klassiekje »

dentheo schreef: 24 feb 2020, 16:44
Klassiekje schreef: 23 feb 2020, 21:18 Hopelijk blijft de paternosterlift bestaan :D
Zijn die nog toegelaten ??
Die in het districtsgebouw op de Fonsnylaan zou de laatste toegankelijke zijn in België.
TreinfanNL
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 dec 2018, 10:30

Re: werken: in stations

Bericht door TreinfanNL »

Een inmiddels oud bericht: https://www.knack.be/nieuws/belgie/meer ... 1583059439 , hier staat in dat vanaf 2020 stations weer stations kunnen worden gesloten die weinig reizigers hebben. Is dat nu ook relevant dat er stations worden gesloten?
Plaats reactie