werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door FLV-FGSP »

desperado schreef: 03 feb 2020, 22:05 What about ICE and Thalys? Welkenraedt? Aachen-West?
L3 is not concerned, only L37.
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door desperado »

FLV-FGSP schreef: 03 feb 2020, 22:15
desperado schreef: 03 feb 2020, 22:05 What about ICE and Thalys? Welkenraedt? Aachen-West?
L3 is not concerned, only L37.
Dank je
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steve »

Overigens zou een omleiding via Aachen-West kopmaken betekenen (op een vrij lastige plaats ook nog) en dat zie ik een HST nog niet zo gauw doen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door rdv »

Steve schreef:Overigens zou een omleiding via Aachen-West kopmaken betekenen (op een vrij lastige plaats ook nog) en dat zie ik een HST nog niet zo gauw doen.
Bij de combinatie van werken op de lijn Koeln-Aachen met werken op de helling van Ans begin September 2019 maakte de Thalys 3x kop (Rheydt, Aachen, LiegeG). Uitzonderlijk is kopmaken niet voor THA en ICE.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steve »

Ik bedoelde vooral "als er een alternatief is", wat in deze hypothetische situatie het geval zou zijn. Kopmaken op Aachen-West is ook nog iets anders dan in de genoemde grotere stations: ofwel moet je het doen op het enige reizigersperron waar om de paar minuten een reguliere trein passeert, ofwel midden in de (goederen)bundel.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door trainlovertje »

Ook de Nightjet zal tussen Aken en Luik omgeleid worden via L39 en L34, gezien hij in beide richtingen een extra kwartier reistijd krijgt tussen Brussel en Aken. Een optie om deze via L3 te laten rijden is er dus blijkbaar niet. Nochtans hoop ik dat dit vanaf december wel zou kunnen...
Dit geldt trouwens enkel voor de paasvakantie, want in de zomervakantie rijdt de Nightjet niet (met uitzondering van 29/06 en 02/07, alsook 27/08)
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door trainlovertje »

Blijkbaar een blunder gebeurd bij de planning voor de alternatieve dienstregeling tijdens de TLO Landen - Leuven dit weekend: er zijn in Landen maar 2 sporen berijdbaar door werken aan het wissels daar, maar voor het uitgewerkte alternatief zijn er eigenlijk 3 nodig:
1 spoor wordt gebruikt voor de S44 Landen - Luik, 1 voor de IC 03 (E15xx) Landen - Blankenberge. Gevolg: de IC Blankenberge -> Landen moet wachten in Sint-Truiden tot de IC Landen -> Blankenberge daar aangekomen is, waardoor de IC uit Blankenberge, Brussel en Hasselt met meer dan 20 minuten vertraging aankomt in Landen.

Je krijgt zo wel waar voor je geld: Brussel - Landen duurt zo ongeveer 2 uur, met omleiding via Aarschot en Hasselt en een pauze van 20 minuten in Sint-Truiden. 8) Ik kon ook overstappen op de bus in Leuven, die eerder aankomt in Landen, maar de bus is maar de bus dacht ik...
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door FLV-FGSP »

trainlovertje schreef: 05 feb 2020, 23:20 Ook de Nightjet zal tussen Aken en Luik omgeleid worden via L39 en L34, gezien hij in beide richtingen een extra kwartier reistijd krijgt tussen Brussel en Aken. Een optie om deze via L3 te laten rijden is er dus blijkbaar niet. Nochtans hoop ik dat dit vanaf december wel zou kunnen...
Dit geldt trouwens enkel voor de paasvakantie, want in de zomervakantie rijdt de Nightjet niet (met uitzondering van 29/06 en 02/07, alsook 27/08)
Heb me laten vertellen dat zowel de Oostenrijkse rijtuigen als de 18 over een noodremoverbruggingssysteem beschikken, die echter niet met elkaar communiceren. Daarom mag de NJ niet langs lijn 3.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steve »

Wat gebeurt er nu precies aan de spoorvierhoek Noord? Er is de laatste dagen veel bedrijvigheid (graafmachines, containers...) aan de zuidelijke kant daar waar L50 en L36N uit elkaar gaan, maar bij de toekomstige tunnel voor L28 ter hoogte van L161/1 waarvan eerder sprake lijkt er weinig te bewegen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Wat gebeurt er nu precies aan de spoorvierhoek Noord? Er is de laatste dagen veel bedrijvigheid (graafmachines, containers...) aan de zuidelijke kant daar waar L50 en L36N uit elkaar gaan, maar bij de toekomstige tunnel voor L28 ter hoogte van L161/1 waarvan eerder sprake lijkt er weinig te bewegen.
In die nieuwe tunnel wordt op dit moment een nieuwe bedding aangelegd zodat deze over enkele maanden in dienst kan. Tegelijkertijd wordt de vertakking Zennebrug ook volledig vernieuwd en worden kant Schaarbeek nieuwe wissels gelegd. Al die werken worden nu al voorbereid.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jan_olieslagers »

In die nieuwe tunnel wordt op dit moment een nieuwe bedding aangelegd
Sorry als ik lastig doe hoor, maar dit is een vreemd verhaal.
Als die tunnel nieuw is, dan heeft hij toch nog niet gediend?
Als die tunnel nog niet gediend heeft, waarom moet er dan een nieuwe bedding in? De oude kan toch nog niet versleten zijn?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steve »

De tunnel is klaar in ruwbouw (wanden en dak) maar volgens mij ligt er gewoon nog geen geschikte bedding en heeft die er ook nooit gelegen.

Mijn vraag aan Shrek daarentegen: als het een kwestie van maanden is, betekent dat dat L161/1 dan meteen ook mee verdubbeld wordt of blijft die enkelsporig, met het risico dat de boel over X jaar weer opengebroken moet worden? Of wordt het dubbelsporig tot het punt waar L28 de nieuwe tunnel induikt?

Een schets of tekening (van wat er nu gepland is, niet de ideale situatie over X jaar met L50 die onder L36N duikt) zou erg helpen mocht die toevallig bestaan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Steve schreef:De tunnel is klaar in ruwbouw (wanden en dak) maar volgens mij ligt er gewoon nog geen geschikte bedding en heeft die er ook nooit gelegen.

Mijn vraag aan Shrek daarentegen: als het een kwestie van maanden is, betekent dat dat L161/1 dan meteen ook mee verdubbeld wordt of blijft die enkelsporig, met het risico dat de boel over X jaar weer opengebroken moet worden? Of wordt het dubbelsporig tot het punt waar L28 de nieuwe tunnel induikt?

Een schets of tekening (van wat er nu gepland is, niet de ideale situatie over X jaar met L50 die onder L36N duikt) zou erg helpen mocht die toevallig bestaan.
De verdubbeling van L161/1 wordt aan de westkant al voorzien, zelfs met een wissel en een sein die voorlopig niet gebruikt gaan worden. De werken aan de oostkant van die tunnel (de vertakking met L161) zijn echter pas voor een veel latere fase.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jan_olieslagers »

@Steve: bedankt voor de verduidelijking, het is dus niet "een nieuwe bedding" maar gewoon "de bedding" die wordt aangelegd. De eerste keer dat men iets plaatst is het altijd nieuw, natuurlijk.

V.w.b. de nagestreefde eindsituatie: @Shrek heeft een schema gepost, in deze eigenste draad, op 17 nov 2019, 15:57 ; beetje verwarrend dat het noorden aan de rechterkant is ipv langs boven, weliswaar... Ik zie daar L161/1 wel degelijk dubbelsporig tot op L50, in Laken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 03 mar 2020, 12:59 De verdubbeling van L161/1 wordt aan de westkant al voorzien, zelfs met een wissel en een sein die voorlopig niet gebruikt gaan worden.
Dus ook niet om eventueel een trein aan de kant te zetten (wat geen overbodige luxe is op dat punt, al was het maar voor 1 Desiro van de S4 die zich er aan beide kanten tussen moet proppen)? Moeilijk in te schatten zonder schema.
jan_olieslagers schreef: 03 mar 2020, 13:30 V.w.b. de nagestreefde eindsituatie: @Shrek heeft een schema gepost, in deze eigenste draad, op 17 nov 2019, 15:57 ; beetje verwarrend dat het noorden aan de rechterkant is ipv langs boven, weliswaar... Ik zie daar L161/1 wel degelijk dubbelsporig tot op L50, in Laken.
Het probleem is dat het inderdaad de nagestreefde eindsituatie is, om niet te zeggen "wishful thinking". Er wordt zelfs van uitgegaan dat lijn 50 aan westelijke kant onder het linkse spoor van L36N duikt, wat een uitbreiding van de spoorbedding (en hopen onteigeningen in de straat ernaast) zal vergen. Staat nog mijlenver van wat de komende maanden staat te gebeuren.
Plaats reactie