K V B schreef:Hoe staat het met ETCS L2 op conventionele lijnen? Zijn er daar al projecten/planningen?
Diksmuide-De Panne is al in dienst, Ekeren-Essen, Jette-Dendermonde en een stukje L50A zouden dit jaar nog moeten volgen (als onze leverancier nde RBC's tenminste tijdig geprogrammeerd krijgt).
rdv schreef: ↑04 mar 2020, 17:51
Was de dagenlange panne tussen Lichtervelde en Diksmuide enkele weken geleden ETCS-gerelateerd?
Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Onrechtstreeks wel: ETCS wordt samen uitgerold met een nieuw soort inklinking (SIMIS-W) wat op zijn beurt tot gevolg heeft dat een aantal toestellen in het spoor (seinen, assentellers, spoorstroomkringen, ...) ook vervangen dienen te worden omdat deze compatibel moeten zijn met de nieuwe inklinking.
Hier was het een specifiek type spoorstroomkring die een storing veroorzaakte waardoor de treindetectie niet kon gegarandeerd worden en dus is er uit veiligheidsredenen beslist om het treinverkeer te onderbreken.
Shrek schreef: ↑04 mar 2020, 11:16
Diksmuide-De Panne is al in dienst,
Dus de seinen zijn daar weg?
Nee, level 2 is niet persee met stopmerkborden. Er liggen nog altijd laterale seinen. Ook nog niet alle treinen die er passeren zijn uitgerust met etcs
Als ik me niet vergis moet men altijd het meest restrictieve seinbeeld volgen? Een rood sein blijft stoppen, onafhankelijk van wat ETCS zegt (die twee zouden normaal gezien altijd hetzelfde beeld moeten vertonen).
Glodenox schreef: ↑06 mar 2020, 10:23
Als ik me niet vergis moet men altijd het meest restrictieve seinbeeld volgen? Een rood sein blijft stoppen, onafhankelijk van wat ETCS zegt (die twee zouden normaal gezien altijd hetzelfde beeld moeten vertonen).
Je vergist je behoorlijk. Voor treinbestuurders is ETCS altijd het geldige als het actief is. Overigens rij ik heel vaak op ETCS, vaak in combinatie met lateraal, en heb nog nooit ofte nimmer geweten dat die seinbeelden verschillen. Het systeem werkt echt wel goed, en gelukkig maar.