werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 03 mar 2020, 14:30
Shrek schreef: 03 mar 2020, 12:59 De verdubbeling van L161/1 wordt aan de westkant al voorzien, zelfs met een wissel en een sein die voorlopig niet gebruikt gaan worden.
Dus ook niet om eventueel een trein aan de kant te zetten (wat geen overbodige luxe is op dat punt, al was het maar voor 1 Desiro van de S4 die zich er aan beide kanten tussen moet proppen)? Moeilijk in te schatten zonder schema.
Er komt tijdelijk een stukje doodlopend spoor, waarom zou je daar een Desiro op willen zetten?
Steve schreef: 03 mar 2020, 14:30
jan_olieslagers schreef: 03 mar 2020, 13:30 V.w.b. de nagestreefde eindsituatie: @Shrek heeft een schema gepost, in deze eigenste draad, op 17 nov 2019, 15:57 ; beetje verwarrend dat het noorden aan de rechterkant is ipv langs boven, weliswaar... Ik zie daar L161/1 wel degelijk dubbelsporig tot op L50, in Laken.
Het probleem is dat het inderdaad de nagestreefde eindsituatie is, om niet te zeggen "wishful thinking". Er wordt zelfs van uitgegaan dat lijn 50 aan westelijke kant onder het linkse spoor van L36N duikt, wat een uitbreiding van de spoorbedding (en hopen onteigeningen in de straat ernaast) zal vergen. Staat nog mijlenver van wat de komende maanden staat te gebeuren.
Die brug van dat ene spoor L36N is het enige op dat plan wat deze zomer niet gebouwd gaat worden (okeej en de perrontunnel, daar begint men dan pas aan).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 03 mar 2020, 22:21 Er komt tijdelijk een stukje doodlopend spoor, waarom zou je daar een Desiro op willen zetten?
Als het doodlopend is, heeft het inderdaad geen zin. Zoals gezegd moeilijk in te schatten allemaal zonder documentatie, inclusief de Infrabel-website waar ik nu toch een minimum aan informatie had verwacht als overheidsbedrijf.
Shrek schreef: 03 mar 2020, 22:21 Die brug van dat ene spoor L36N is het enige op dat plan wat deze zomer niet gebouwd gaat worden (okeej en de perrontunnel, daar begint men dan pas aan).
Het dubbelspoor voor L161/1 ook niet, en laat dat samen met de ontbrekende ontvlechting van L50 en L36N nu net een groot struikelblok zijn voor een merkbare uitbreiding van de frequentie op meerdere verbindingen. Het heraanleggen van dat stukje L28, hoe nuttig ook, zal op dat gebied weinig spectaculairs veranderen. Niet dat Infrabel daar veel schuld aan treft, we weten allemaal hoe de financiële situatie in elkaar zit.

Waar verwijs je trouwens naar met die perrontunnel?
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door FLV-FGSP »

Ik vermoed dat Shrek hier de bouw van een achteruitgang van het station Schaarbeek bedoelt. Daarvoor moet uiteraard een tunnel onder lijn 36N gestoken worden.
Laatst gewijzigd door FLV-FGSP op 04 mar 2020, 07:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 03 mar 2020, 22:58 Als het doodlopend is, heeft het inderdaad geen zin. Zoals gezegd moeilijk in te schatten allemaal zonder documentatie, inclusief de Infrabel-website waar ik nu toch een minimum aan informatie had verwacht als overheidsbedrijf.
De opdracht die Infrabel heeft is om de klanten (operatoren) en buurtbewoners in te lichten. De operatoren zijn heel goed op de hoogte van wat er gaat gebeuren en hoe de situatie er achteraf gaat uitzien en buurtbewoners zijn er daar niet, waarschijnlijk daarom dat er verder geen ruchtbaarheid aan gegeven wordt.
Steve schreef: 03 mar 2020, 22:58 Het dubbelspoor voor L161/1 ook niet, en laat dat samen met de ontbrekende ontvlechting van L50 en L36N nu net een groot struikelblok zijn voor een merkbare uitbreiding van de frequentie op meerdere verbindingen. Het heraanleggen van dat stukje L28, hoe nuttig ook, zal op dat gebied weinig spectaculairs veranderen. Niet dat Infrabel daar veel schuld aan treft, we weten allemaal hoe de financiële situatie in elkaar zit.

Waar verwijs je trouwens naar met die perrontunnel?
Het dubbelspoor wordt aan de westkant (bovenaan het kaartje) wèl volledig aangelegd. Enkel zal het ene spoor ergens in de tunnel doodlopen totdat de oostkant ook aangepakt wordt. Maar aan de westkant wordt alles wel al afgewerkt zodat het ooit snel in dienst kan, een beetje zoals perron C in Leuven ook bijna van de ene op de andere dag in gebruik genomen kon worden.

De perrontunnel is de uitgang kant Vilvoordselaan. Daaraan kan pas begonnen worden als L26 daar weg is.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steve »

Oh, de perrontunnel van Schaarbeek dus (ik dacht dat je het over Brussel-Noord had). Dat is inderdaad heel erg nodig, het nabije Docks Bruxsel heeft daar een grote nieuwe vraag gecreëerd en de grote benodigde omweg is rechtstreekse aanleiding voor heel wat spoorlopers in die zone...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: 03 mar 2020, 08:47
Steve schreef:Wat gebeurt er nu precies aan de spoorvierhoek Noord? Er is de laatste dagen veel bedrijvigheid (graafmachines, containers...) aan de zuidelijke kant daar waar L50 en L36N uit elkaar gaan, maar bij de toekomstige tunnel voor L28 ter hoogte van L161/1 waarvan eerder sprake lijkt er weinig te bewegen.
In die nieuwe tunnel wordt op dit moment een nieuwe bedding aangelegd zodat deze over enkele maanden in dienst kan. Tegelijkertijd wordt de vertakking Zennebrug ook volledig vernieuwd en worden kant Schaarbeek nieuwe wissels gelegd. Al die werken worden nu al voorbereid.
Daarenboven wordt die zone, naast lijn 27D, ook gebruikt om wissels klaar te leggen die dan later in Brussel-Noord worden geplaatst, zoals vorig weekend het geval was.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: 17 nov 2019, 16:57L28.jpg
Hier is dit plannetje.

Wat ik vreemd vind, is dat spoor A lijn 36 zou verdwijnen van zijn huidige plaats? Nu passeert die in Schaarbeek op spoor XII en spoor A lijn 27 op spoor XI. De lijn 27 zou dan naar boven opschuiven?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Asterix schreef:
Shrek schreef: 17 nov 2019, 16:57L28.jpg
Hier is dit plannetje.

Wat ik vreemd vind, is dat spoor A lijn 36 zou verdwijnen van zijn huidige plaats? Nu passeert die in Schaarbeek op spoor XII en spoor A lijn 27 op spoor XI. De lijn 27 zou dan naar boven opschuiven?
Men wil inderdaad op termijn de A-sporen van L27 en L36 omwisselen, naast de oude dieselwerkplaats van Schaarbeek moet dan enkele honderden m spoor verlegd worden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Asterix »

Wat is daar het nut van?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Asterix schreef:Wat is daar het nut van?
Dat zou een snellere doortocht in Schaarbeek mogelijk maken, nu moet daar inderdaad regelmatig een wissel van L27 naar L36 genomen worden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: 05 mar 2020, 10:34
Asterix schreef:Wat is daar het nut van?
Dat zou een snellere doortocht in Schaarbeek mogelijk maken, nu moet daar inderdaad regelmatig een wissel van L27 naar L36 genomen worden.
Hoe bedoel je? Treinen die nu op spoor XI in Schaarbeek aankomen met bestemming lijn 36 moeten inderdaad een wissel nemen en die op spoor XII niet. Als men de situatie omkeert, zullen treinen op spoor XI kunnen doorrijden en zullen die op spoor XII moeten wisselen. Wat is de meerwaarde van die omwisseling? Uiteindelijk komt het doorgaande verkeer toch allemaal van de NZV en worden treinen naar de lijn 36 zowel op spoor XI als spoor XII ontvangen. Er zal dus de facto niets veranderen.

Daarentegen zullen de treinen voor de lijn 27, in afwijking van de lijn 25, dan wel het spoor A van de lijn 36 moeten kruisen. Idem voor treinen die uitwijken naar de Groep G via lijn 27.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door overweg13 »

Ik weet niet goed waar dit te plaatsen, maar: al enkele dagen lees ik bij storingen dat het verkeer tussen Dinant en Gendron-Celles onderbroken is, als gevolg van een overstroming. Weet iemand hier meer over. Vooral de duur van de storing verbaast me.
Met vriendelijke groet

overweg13
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door trainlovertje »

overweg13 schreef: 13 mar 2020, 17:51 Ik weet niet goed waar dit te plaatsen, maar: al enkele dagen lees ik bij storingen dat het verkeer tussen Dinant en Gendron-Celles onderbroken is, als gevolg van een overstroming. Weet iemand hier meer over. Vooral de duur van de storing verbaast me.
Door hoogstand van de Lesse in Anseremme is het treinverkeer onderbroken tot nader bericht.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door overweg13 »

Ik kan me niet herinneren dat dit ooit eerder voorgekomen is.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jan_olieslagers »

Ik kan me niet herinneren dat dit ooit eerder voorgekomen is.
Ach wat, ik kan me maar met moeite herinneren dat ik ooit getrouwd ben - en dat moet toch ooit echt wel gebeurd zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie