Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door jan_olieslagers »

men heeft effectief de tarieven aangepast naar 0 euro, maar men is vergeten dat dat boekingssysteem steeds een dossierkost aanrekent, waarbij men steevast op minstens 1 euro uitkomt. Daar ligt het probleem.
Goede analyse. Hoe bedroevend/onprofessioneel is het niet, dat niemand daar heeft bij stilgestaan? Brute totale pure knoeierij, inderdaad.
Een normaal bedrijf bestaat niet, overal gaan er dingen fout.
Inderdaad, "normaal" is geen criterium, wegens niet objectief afmeetbaar. En inderdaad, overal gaan er wel eens dingen fout. Shit happens, remember? Maar bij "iet of wat" bedrijf worden fouten onderkend, en opgevolgd, en rechtgezet; en bij "het betere" bedrijf worden er ook lessen uit getrokken.
het NMBS bashen is soms een nationale sport geworden
Jawel, inderdaad, en ik begrijp en respecteer de ergernis achter deze opmerking. Maarre, hoe zou dat zo gekomen kunnen zijn? Toch niet doordat het spoorbedrijf optimaal presteert, zeker? Wel erken ik grif dat het spoorbedrijf (ttz. NMBS+Infrabel) moet functioneren onder zeer moeilijke en dikwijls tegenstrijdige voorwaarden; maar het lijkt me dat dit duidelijker of overtuigender zou kunnen en moeten gecommuniceerd worden. Kernprobleem lijkt me dat dergelijke communicatie de politiek zou aanvallen, en zou moeten gebeuren door lieden die door de politiek benoemd werden. Dat gebeurt dus niet. Geen hond bijt de hand die hem voedert.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 04 mar 2020, 20:14
het NMBS bashen is soms een nationale sport geworden
Jawel, inderdaad, en ik begrijp en respecteer de ergernis achter deze opmerking. Maarre, hoe zou dat zo gekomen kunnen zijn? Toch niet doordat het spoorbedrijf optimaal presteert, zeker? Wel erken ik grif dat het spoorbedrijf (ttz. NMBS+Infrabel) moet functioneren onder zeer moeilijke en dikwijls tegenstrijdige voorwaarden; maar het lijkt me dat dit duidelijker of overtuigender zou kunnen en moeten gecommuniceerd worden. Kernprobleem lijkt me dat dergelijke communicatie de politiek zou aanvallen, en zou moeten gebeuren door lieden die door de politiek benoemd werden. Dat gebeurt dus niet. Geen hond bijt de hand die hem voedert.
Tja, hoe zou dat komen? Spoorwegen zijn zodanig complex, dat er snel iets fout kan gaan. En dan is natuurlijk leuk om te gaan bashen, want het is niet jouw schuld dat je ergens te laat toekomt, want jij bent niet de bestuurder van het voertuig.
Maar dat is niet enkel in België zo. Zelfs in Oostenrijk bijvoorbeeld wordt er steevast beweert dat ze 'nooit op tijd rijden, terwijl de stiptheid er doorgaans boven de 95% ligt en de kwaliteitseisen toch ook een stuk hoger liggen dan in België, en dat voor schappelijke tarieven. Tja, men is in de 21e eeuw ook nog maar zelden tevreden gesteld met de huidige dienstverlening van overheidsbedrijven...
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Elgar »

Mijn ervaring met B-Europe is anders wel positief. Toen ik hen vorig jaar meldde dat het aankopen van een biljet naar Rijsel niet lukte of niet correct was met 100% korting in België, heeft men dat binnen de 5 werkdagen aangepast. Wat toch wel vrij snel is vind ik persoonlijk.

Als B-Europe telkens een vaste dossierkost van € 1 aanrekent, zie ik ook niet in waarom ze dat niet zouden doen voor een biljet van € 0. Ik ga er vanuit dat de verwerkingskosten voor eender welk biljet even duur zijn en als men dan perse een biljet van € 0 wil kopen, betaal je enkel de dossierkost van € 1.

Een vermelding dat je voor die verbinding geen biljet nodig hebt, zou inderdaad wel klantvriendelijker zijn voor diegenen die er minder met vertrouwd zijn.

Persoonlijk koop ik mijn biljetten naar bijvoorbeeld Nederland, bij NS-internationaal, daar rekenen ze geen dossierkosten aan.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Adler »

Elgar schreef: 05 mar 2020, 08:29
Als B-Europe telkens een vaste dossierkost van € 1 aanrekent, zie ik ook niet in waarom ze dat niet zouden doen voor een biljet van € 0. Ik ga er vanuit dat de verwerkingskosten voor eender welk biljet even duur zijn en als men dan perse een biljet van € 0 wil kopen, betaal je enkel de dossierkost van € 1.
Die redenering kan ik echt niet volgen.
Dus als bv. een cinema op een dag besluit dat voortaan alle voorstellingen gratis zijn, zou je het geen enkel probleem vinden dat er via internet toch nog ticketten worden aangeboden aan 1 euro zonder verdere uitleg en met als argument dat die dwazerikken die niet wisten dat het gratis was zich maar moesten geinformeerd hebben via andere kanalen.
Ik vraag me trouwens af wat de CFL daarover denkt.
Het verkopen van gebakken lucht is bij mijn weten nog steeds verboden in België.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door DR-fan »

Adler schreef: 05 mar 2020, 09:53 Die redenering kan ik echt niet volgen.
Dus als bv. een cinema op een dag besluit dat voortaan alle voorstellingen gratis zijn, zou je het geen enkel probleem vinden dat er via internet toch nog ticketten worden aangeboden aan 1 euro zonder verdere uitleg en met als argument dat die dwazerikken die niet wisten dat het gratis was zich maar moesten geinformeerd hebben via andere kanalen.
Ik vraag me trouwens af wat de CFL daarover denkt.
Het verkopen van gebakken lucht is bij mijn weten nog steeds verboden in België.
Het is nu eenmaal zo dat de NMBS dossierkosten aanrekent. Of dat al dan niet wenselijk of verstandig is, daarover kan en moet zeker gediscussieerd worden. Feit is dat het geen "verborgen" taks is - iedereen die de website bezoekt en kan lezen is op de hoogte. In die zin is je vergelijking met een cinema correct: als duidelijk aangegeven staat dat een aanmelding via internet 1 € kost, is er niets aan de hand. Feit is ook dat sommige mensen blijkbaar elke reden aangrijpen om hun gal te spuwen terwijl een eenvoudige mail naar de NMBS al wonderen zou kunnen doen. Je zal zien: het kost minder tijd en het komt veel sympathieker over.

O ja: bij de NMBS staan een paar honderd vacatures open, oa voor dispatchers en strategieplanners. Hét moment dus om te bewijzen dat je het beter kan dan die 'Luierikken' die er nu zitten :wink:
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Adler »

DR-fan schreef: 05 mar 2020, 10:02 Feit is dat het geen "verborgen" taks is - iedereen die de website bezoekt en kan lezen is op de hoogte.
Kan je me eens de webpagina geven waar dit staat aangegeven van die 1 euro extra kosten bij elk ticket ?
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door DR-fan »

Adler schreef: 05 mar 2020, 10:25Kan je me eens de webpagina geven waar dit staat aangegeven van die 1 euro extra kosten bij elk ticket ?
Tot uw dienst: https://www.b-europe.com/NL/Juridisch/V ... oorwaarden

Let vooral op punt 3.3

Dat kostte me maar liefst 20 seconden opzoekwerk...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Adler »

DR-fan schreef: 05 mar 2020, 11:45
Adler schreef: 05 mar 2020, 10:25Kan je me eens de webpagina geven waar dit staat aangegeven van die 1 euro extra kosten bij elk ticket ?
Tot uw dienst: https://www.b-europe.com/NL/Juridisch/V ... oorwaarden

Let vooral op punt 3.3

Dat kostte me maar liefst 20 seconden opzoekwerk...
Ja juist, iedere klant die een ticket koopt op die site gaat eerst die juridische voorwaarden gaan zoeken en lezen.
Er staat zelfs niet eens aangegeven hoeveel die kosten bedragen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door trainlovertje »

Adler schreef: 05 mar 2020, 12:02
DR-fan schreef: 05 mar 2020, 11:45
Adler schreef: 05 mar 2020, 10:25Kan je me eens de webpagina geven waar dit staat aangegeven van die 1 euro extra kosten bij elk ticket ?
Tot uw dienst: https://www.b-europe.com/NL/Juridisch/V ... oorwaarden

Let vooral op punt 3.3

Dat kostte me maar liefst 20 seconden opzoekwerk...
Ja juist, iedere klant die een ticket koopt op die site gaat eerst die juridische voorwaarden gaan zoeken en lezen.
Er staat zelfs niet eens aangegeven hoeveel die kosten bedragen.
Dat doet men niet, maar er staat net voor de bevestiging van de aankoop wel steeds dat je akkoord zegt te gaan als je de aankoop bevestigt, zoals dat bij elke online aankoop gaat. Pech als je die dan niet gelezen hebt, inderdaad.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Adler »

trainlovertje schreef: 05 mar 2020, 12:15
Dat doet men niet, maar er staat net voor de bevestiging van de aankoop wel steeds dat je akkoord zegt te gaan als je de aankoop bevestigt, zoals dat bij elke online aankoop gaat. Pech als je die dan niet gelezen hebt, inderdaad.

Hoe kan je nu kosten aanrekenen voor een virtueel ticket dat geen enkele waarde heeft en dat je zelfs niet kan kopen bij de betreffende treinmaatschappij (CFL) ?
Ik ga hier niet meer verder over discussiëren als sommigen hier toch niet willen begrijpen dat dit een kemel van een fout is die heel eenvoudig had kunnen vermeden worden met 1 simpele test.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Lynx »

NS International doet het eenvoudiger. Die verkoopt alleen nog 1e klas tickets en geeft een waarschuwing als je probeert om binnen Luxemburg een 2e klas ticket te kopen.Afbeelding
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef: 05 mar 2020, 12:24 Hoe kan je nu kosten aanrekenen voor een virtueel ticket dat geen enkele waarde heeft en dat je zelfs niet kan kopen bij de betreffende treinmaatschappij (CFL) ?
Ik denk inderdaad niet dat je een prijs mag vragen voor iets wat gratis is.
Ik heb deze onterechte kosten net doorgegeven aan het Facebook-team van NMBS Internationaal en kreeg na enkele minuten de reactie terug: "we gaan je analyse voorleggen aan onze commerciële adviesraad."

Hopelijk gebeurt er dus iets mee.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door rvdborgt »

rvdborgt schreef: 05 mar 2020, 19:46
Adler schreef: 05 mar 2020, 12:24 Hoe kan je nu kosten aanrekenen voor een virtueel ticket dat geen enkele waarde heeft en dat je zelfs niet kan kopen bij de betreffende treinmaatschappij (CFL) ?
Ik denk inderdaad niet dat je een prijs mag vragen voor iets wat gratis is.
Ik heb deze onterechte kosten net doorgegeven aan het Facebook-team van NMBS Internationaal en kreeg na enkele minuten de reactie terug: "we gaan je analyse voorleggen aan onze commerciële adviesraad."
De reactie van die "commerciële adviesraad" (waar ik nog nooit van gehoord had) was:
commerciële adviesraad schreef: Deze kost van €1 heeft te maken met de systeemkosten (aangegeven in onze algemene voorwaarden) die per ticket aangerekend worden bij uitgifte van internationale tickets voor klassieke treinen.
Aarzel niet om met onze klantendienst contact op te nemen (www.nmbs-internationaal.com/klantendienst) als dit om een of andere reden niet terecht zou zijn.
Dus: vul vooral dat formulier in want de NMBS lijkt het normaal te vinden een prijs te vragen voor iets wat gratis is.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef: 06 mar 2020, 09:55
De reactie van die "commerciële adviesraad" (waar ik nog nooit van gehoord had) was:
commerciële adviesraad schreef: Deze kost van €1 heeft te maken met de systeemkosten (aangegeven in onze algemene voorwaarden) die per ticket aangerekend worden bij uitgifte van internationale tickets voor klassieke treinen.
Aarzel niet om met onze klantendienst contact op te nemen (www.nmbs-internationaal.com/klantendienst) als dit om een of andere reden niet terecht zou zijn.
Dus: vul vooral dat formulier in want de NMBS lijkt het normaal te vinden een prijs te vragen voor iets wat gratis is.
Bedankt voor de informatie.
Ik zal het formulier invullen, ik ben ook benieuwd wat de CFL en de FOD Economie daarover denken.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Paul »

Heb eveneens een klachtenformulier ingevuld met de volgende tekst:
"De internationale reisplanner rekent een 'dossierkost' van 1 euro aan voor een ticket 2e klasse naar of binnen het Groot-Hertogdom Luxemburg. Reizen in het GHL is sinds 1 maart gratis in 2e klasse. Je hebt daarvoor geen ticket of ander vervoerbewijs nodig. Die dossierkost is onterecht. Men mag geen dossierkosten aanrekenen voor iets dat men niet hoeft te leveren (er is immers geen ticket nodig)."
Ben benieuwd...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie