IC Oostende-Aken

ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door ronny »

Dieselfreak schreef: 06 mar 2020, 21:24 Hoe zal dat in de toekomst gaan als je vanuit België nog eens een (dag)uitstap naar Aken wil maken met de gewone trein?
Dan zal er een aanbesteding gehouden worden voor de verbinding Aken-Luik en zal je met een andere vervoerder naar Aken reizen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door trainlovertje »

ronny schreef: 06 mar 2020, 21:50
Dieselfreak schreef: 06 mar 2020, 21:24 Hoe zal dat in de toekomst gaan als je vanuit België nog eens een (dag)uitstap naar Aken wil maken met de gewone trein?
Dan zal er een aanbesteding gehouden worden voor de verbinding Aken-Luik en zal je met een andere vervoerder naar Aken reizen.
Niet per se, nu rijdt de 'RE 29' tussen Aachen Hbf en de grens ook al onder aanbesteding, dewelke via onderhandse gunning toegekend is aan Deutsche Bahn, die op zijn tour de dienst laat uitvoeren door NMBS. Waar die trein heen rijdt aan de Belgische kant van de grens, Spa of Oostende, maakt volgens mij niet eens uit.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door FLV-FGSP »

In de documentatie van de Deutschlandtakt wordt een treinserie op IC-niveau Keulen - Aken - België vermeld.
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door Catenist »

Ik herinner me nog 1997. Ik moest toen voor het bedrijf naar Linz (Oostenrijk). Ik herinner me dat ik in Leuven op een trein Oostende-Keulen ben gestapt. Met welke loc werd die dan gereden wat betreft de verschillende bovenleidingsspanningen? Kan zijn dat er in Aachen Hbf destijds een Duitse loc werd gekoppeld, dat kan ik iet met zekerheid zeggen. Maar Oostende-Keulen was toen voor NMBS operationeel, weet ik heel zeker. Waren er destijds NMBS meerspannings loc's of hoe zat dat dan? Verder was Keulen-Linz toen een verbinding zonder overstap, ik zat toen wel verscheidene uren op dezelfde trein, het is ook een behoorlijk lang traject natuurlijk. Maar wel mooi, onder andere een heel stuk langs de Rijn toen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:Hoe zal dat in de toekomst gaan als je vanuit België nog eens een (dag)uitstap naar Aken wil maken met de gewone trein?
De NMBS gaat nieuwe 4-spanningslocs bestellen voor de IC Oostende-Aken, daarmee geraak je de grens dus over.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door Shrek »

ronny schreef:
Dieselfreak schreef: 06 mar 2020, 21:24 Hoe zal dat in de toekomst gaan als je vanuit België nog eens een (dag)uitstap naar Aken wil maken met de gewone trein?
Dan zal er een aanbesteding gehouden worden voor de verbinding Aken-Luik en zal je met een andere vervoerder naar Aken reizen.
Reken daar maar niet op, de NMBS wil het aanbod naar Aken net uitbreiden met een IC, die verbinding blijft dus mooi in het net dat onderhands aan de NMBS gegund wordt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door Shrek »

JHS2013 schreef:Kostenbesparing voor DB Netz, dunkt me.
Dat zeker, maar ook tijdswinst en hogere betrouwbaarheid spelen mee. Omschakelbare bovenleidingen zijn gewoon niet meer van deze tijd, ze worden overal dan ook vervangen door betrouwbaardere spannigssluizen in volle baan.

Op Aken-Luik is er wel nog een beetje discussie over de exacte locatie van de toekomstige spanningssluis. De visies lopen nogal uiteen.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door rvdborgt »

Catenist schreef: 07 mar 2020, 02:27 Ik herinner me nog 1997. Ik moest toen voor het bedrijf naar Linz (Oostenrijk). Ik herinner me dat ik in Leuven op een trein Oostende-Keulen ben gestapt. Met welke loc werd die dan gereden wat betreft de verschillende bovenleidingsspanningen? Kan zijn dat er in Aachen Hbf destijds een Duitse loc werd gekoppeld, dat kan ik iet met zekerheid zeggen. Maar Oostende-Keulen was toen voor NMBS operationeel, weet ik heel zeker. Waren er destijds NMBS meerspannings loc's of hoe zat dat dan? Verder was Keulen-Linz toen een verbinding zonder overstap, ik zat toen wel verscheidene uren op dezelfde trein, het is ook een behoorlijk lang traject natuurlijk. Maar wel mooi, onder andere een heel stuk langs de Rijn toen.
In 1997 reden nog IC's Oostende - Keulen, grotendeels met de oude reeks 16, een vierspanningsloc: https://nl.wikipedia.org/wiki/HLE_16
Enkele treinparen reden ook met locwissel in Aken.
Verder waren (en zijn er nog steeds) dagtreinen van het Ruhrgebied via Keulen naar Wenen, met stop in Linz.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door groentje »

Shrek schreef: 07 mar 2020, 02:56 ...
Op Aken-Luik is er wel nog een beetje discussie over de exacte locatie van de toekomstige spanningssluis. De visies lopen nogal uiteen.
Waar zijn die locaties precies? Op de grens lijkt me niet erg verstandig, met de helling er vlak na of voor, het is sowieso redelijk idioot om voor een paar tientallen meters van 25 kV naar 3 kV naar 15 kV te moeten omschakelen.. Een sluis nabij Welkenraedt is wellicht het interessantst? Behoorlijk vlak terrein, niet ver van bewoning in geval een evacuatie nodig is, etc.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door CursorX »

groentje schreef: 07 mar 2020, 10:34
Shrek schreef: 07 mar 2020, 02:56 ...
Op Aken-Luik is er wel nog een beetje discussie over de exacte locatie van de toekomstige spanningssluis. De visies lopen nogal uiteen.
Waar zijn die locaties precies? Op de grens lijkt me niet erg verstandig, met de helling er vlak na of voor, het is sowieso redelijk idioot om voor een paar tientallen meters van 25 kV naar 3 kV naar 15 kV te moeten omschakelen.. Een sluis nabij Welkenraedt is wellicht het interessantst? Behoorlijk vlak terrein, niet ver van bewoning in geval een evacuatie nodig is, etc.

De spanningssluizen op L2 liggen nu ook niet bepaald op de meest verstandige plaatsen, dus geen idee of daar echt rekening mee gehouden wordt, we kunnen enkel hopen dat er geleerd is uit fouten uit het verleden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door Steven »

als je ziet waar de spanningswissels liggen op de hsl zuid (in Nederland) dan zijn die van lijn 2 nog vlotjes te doen. In Nederland heeft men per VCO (voltage change over) zelfs een tabel waar men per locatie een minimumsnelheid moet halen om er "normaal" door te geraken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 07 mar 2020, 10:34 Waar zijn die locaties precies? Op de grens lijkt me niet erg verstandig, met de helling er vlak na of voor, het is sowieso redelijk idioot om voor een paar tientallen meters van 25 kV naar 3 kV naar 15 kV te moeten omschakelen.. Een sluis nabij Welkenraedt is wellicht het interessantst? Behoorlijk vlak terrein, niet ver van bewoning in geval een evacuatie nodig is, etc.
Het basisgeval is de bovenleidingssluis nog op Duits grondgebied bouwen. Infrabel heeft immers geen budget om de bovenleiding op die plaats aan te passen. Dat geeft dus een sluis op het hellend vlak of op het vlakke deel tussen grens en de Buschtunnel.

Stel dat Infrabel opeens toch aan geld geraakt kan de 15kV eventueel in België doorgetrokken worden, dan zou het meest logische zijn dat de huidige 25-3kV sluis op L3 omgebouwd wordt naar 25-15kV en er op die plaats op L37 een nieuwe 3-15 kV gebouwd wordt. Een andere optie is dat er pal op de grens een 15-25kV sluis komt en in Welkenraedt een 3-25kV exemplaar.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door rdv »

Shrek schreef: 07 mar 2020, 02:56
JHS2013 schreef:Kostenbesparing voor DB Netz, dunkt me.
Dat zeker, maar ook tijdswinst en hogere betrouwbaarheid spelen mee. Omschakelbare bovenleidingen zijn gewoon niet meer van deze tijd, ze worden overal dan ook vervangen door betrouwbaardere spannigssluizen in volle baan.

Op Aken-Luik is er wel nog een beetje discussie over de exacte locatie van de toekomstige spanningssluis. De visies lopen nogal uiteen.
Ik begrijp dat een spanningssluis goedkoper is dan een omschakelbare spanning in een station, maar waarom zijn spanningssluizen in de baan betrouwbaarder dan omschakelbare spanningen in stations? M.i. zijn de gevolgen van problemen bij spanningssluizen in de baan veel groter dan in stations: reizigers kunnen niet vlot geëvacueerd worden, hulploc moet opgetrommeld worden om trein weg te trekken, verkeer op enkel spoor, etc. Vanuit risico-beheer moet je niet enkel kijken naar de kans dat iets gebeurt, maar ook naar de impact.

Het tijdsverlies is in dit geval zeer beperkt: alle treinen stoppen in Aachen Hbf, de spanningsswitch duurt nauwelijks langer dan reizigers laten in- en uitstappen (heb al meegemaakt dat de switch in minder dan 3 minuten gebeurt). Met behoud van omwisselbare stroom in Aachen hoeven de L/IC Oostende-Aken niet eens om te wisselen van stroom (wat exploitatie vereenvoudigd).
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door K V B »

rdv schreef: 09 mar 2020, 09:35
Ik begrijp dat een spanningssluis goedkoper is dan een omschakelbare spanning in een station, maar waarom zijn spanningssluizen in de baan betrouwbaarder dan omschakelbare spanningen in stations? M.i. zijn de gevolgen van problemen bij spanningssluizen in de baan veel groter dan in stations: reizigers kunnen niet vlot geëvacueerd worden, hulploc moet opgetrommeld worden om trein weg te trekken, verkeer op enkel spoor, etc. Vanuit risico-beheer moet je niet enkel kijken naar de kans dat iets gebeurt, maar ook naar de impact.
Wat je ook kan doen is zoals bij de Zwitsers - Italiaanse grens. Een spanningsluis in het midden van het station. In Domodossola zit de noordelijke helft van het station onder de Zwitserse, en de Zuidelijke onder de Italiaanse spanning.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: IC Oostende-Aken

Bericht door trainlovertje »

K V B schreef: 09 mar 2020, 13:24 Wat je ook kan doen is zoals bij de Zwitsers - Italiaanse grens. Een spanningsluis in het midden van het station. In Domodossola zit de noordelijke helft van het station onder de Zwitserse, en de Zuidelijke onder de Italiaanse spanning.
Maar da's helemaal niet handig in het geval van Aachen Hbf. Dan moet een derde locomotief eerst nog de trekkende locomotief komen wegslepen, wat wederom tijd kost. En bovendien kan een lange trein uit België, zoals de IC-01, dan niet terugkeren naar België als die locomotief enkel onder 3kV kan rijden en aan de voorkant van de trein hangt.
Deze situatie is enkel nuttig in stations waar er ook veel cargotreinen voorbij rijden, zoals in Chiasso, Brennero of Domodossola, want daarbij komt het gewoonlijk niet op een paar minuten.
Plaats reactie