ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

traxie schreef:
Shrek schreef:
CursorX schreef: Zelfs bij etcs level 1 kun je perfect seinen vervangen door stopmerkborden, zoals bijvoorbeeld op lijn 2.
Echter zolang niet alle krachtvoertuigen uitgerust zijn met etcs kun je dag natuurlijk onmogelijk doen.
Infrabel is zelfs van plan om over enkele jaren seinen weg te halen op enkele andere ETCS1-lijnen.
Dat kan, maar de implicaties voor de regelmaat bij een gesloten beheerd (niet permissief) sein zijn groot. Je weet immers niet of het sein nog dicht staat of niet. Zodat je bij beheerde seinen die vervangen zouden zijn door stopmerkborden telkens de overschrijdingsformaliteiten moet vervullen. Voor permisieve seinen zou het wel kunnen zonder enig probleem.
Welke implicaties? Het lampje onderaan het stopmerkbord toont of het sein open staat of niet, daar rij je net even snel langs als bij ETCS1 met laterale seinen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

De desiro gaat al jaren naar Noorderkempen onder level 1 en vertrekt daar steeds zonder dat zoiets een probleem is.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ETCS in België.

Bericht door K V B »

Steven schreef: 09 mar 2020, 20:35 De desiro gaat al jaren naar Noorderkempen onder level 1 en vertrekt daar steeds zonder dat zoiets een probleem is.
Waarom Level1? Ik dacht dat moderne treinen, als ze ETCS hebben, zonder problemen zowel L1 als L2 aankunnen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

K V B schreef:
Steven schreef: 09 mar 2020, 20:35 De desiro gaat al jaren naar Noorderkempen onder level 1 en vertrekt daar steeds zonder dat zoiets een probleem is.
Waarom Level1? Ik dacht dat moderne treinen, als ze ETCS hebben, zonder problemen zowel L1 als L2 aankunnen.
Wederom verkeerd gedacht, de Desiro heeft nog geen modem die nodig is om verbinding te maken met het RBC.
De Desiro is gelukkig wel het enige treintype in België met deze specifieke configuratie.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 09 mar 2020, 16:30
De Zwitsers hebben ETCS 2 gekozen omdat dat meer capaciteit toelaat, dàt is het voordeel van ETCS 2.
De Zwitsers hebben ondertussen wel toegegeven dat dat niet lukt. Capaciteit daalt bij ETCS...
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

Dat hangt helemaal af van je implementatie. De Britten hebben ook voor ETCS L2 gekozen bij het Thameslinkproject, waarbij onder ETCS met korte blokken wordt gewerkt. Dit in combinatie met ATO moet ervoor zorgen dat er uiteindelijk 24 treinen per uur per richting over dat stukje spoor rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
Shrek schreef: 09 mar 2020, 16:30
De Zwitsers hebben ETCS 2 gekozen omdat dat meer capaciteit toelaat, dàt is het voordeel van ETCS 2.
De Zwitsers hebben ondertussen wel toegegeven dat dat niet lukt. Capaciteit daalt bij ETCS...
Dan hebben de Zwitsers toch iets mis gedaan...
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: ETCS in België.

Bericht door traxie »

Shrek schreef:
traxie schreef:
Shrek schreef:Infrabel is zelfs van plan om over enkele jaren seinen weg te halen op enkele andere ETCS1-lijnen.
Dat kan, maar de implicaties voor de regelmaat bij een gesloten beheerd (niet permissief) sein zijn groot. Je weet immers niet of het sein nog dicht staat of niet. Zodat je bij beheerde seinen die vervangen zouden zijn door stopmerkborden telkens de overschrijdingsformaliteiten moet vervullen. Voor permisieve seinen zou het wel kunnen zonder enig probleem.
Welke implicaties? Het lampje onderaan het stopmerkbord toont of het sein open staat of niet, daar rij je net even snel langs als bij ETCS1 met laterale seinen.
In dat geval niet inderdaad
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »


traxie schreef:In dat geval niet inderdaad
Dacht je nu echt dat Infrabel daar niet over nagedacht had?
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: ETCS in België.

Bericht door Ducktape »

Shrek schreef: 10 mar 2020, 17:03
traxie schreef:In dat geval niet inderdaad
Dacht je nu echt dat Infrabel daar niet over nagedacht had?
Als de overschrijdingslichten tenminste niet te negeren zijn van de ene dag op de andere omdat er problemen mee zijn :D
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Ducktape schreef:
Shrek schreef: 10 mar 2020, 17:03
traxie schreef:In dat geval niet inderdaad
Dacht je nu echt dat Infrabel daar niet over nagedacht had?
Als de overschrijdingslichten tenminste niet te negeren zijn van de ene dag op de andere omdat er problemen mee zijn :D
Ook al is het fysiek dezelfde lamp, hij verandert van betekenis en wordt ook anders aangesloten. Dat specifieke probleem is er dan niet meer (en het is tegen dan al lang opgelost)
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: ETCS in België.

Bericht door dantjebram72 »

Ik heb eens een paar vraagjes op Etcs op lijn 96N. Het idee was ooit het idee om in combinatie met TBL2 hier aan 220km/u te kunnen rijden, dit is zover ik weet nooit gebeurt en er is altijd onder tbl1 lateraal gereden aan 160km/u. Nu heb ik volgende vragen:

-> Waarom werd die TBL2 nooit gebruikt? Op Hsl2 heeft het jaren goed en betrouwbaar gewerkt dus waarom kan dat niet op lijn 96N?
-> Gaat de snelheid daadwerkelijk naar 220km/u als ETCS in dienst komt?
-> Waar gaat de overgang tussen ETCS en TVM gebeuren?

Een andere onduidelijkheid is de effectieve overgang tussen ETCS en TVM. Deze 2 systemen zullen ongeveer wel dezelfde informatie geven aan de bestuurder maar ik kan me voorstellen dat de remcurves niet exact hetzelfde zijn... Weet er iemand hoe er voorkomen wordt er een noodremming volgt nadat er overgeschakeld wordt van het ene systeem op het andere? In Frankrijk moeten er reeds een aantal plaatsen zijn waar men dit dagelijks doet.

Als lijn 96N ooit op 220 komt heb je nog het probleem dat TVM je verplicht te remmen tot 160 in Lembeek en vervolgens schakel je over naar lateraal. Als ETCS ooit in dienst komt is het niet echt gewenst dat TVM je zover terug brengt als je aan 220 mag blijven verder rijden. Uiteraard is dit geen probleem als alle treinen verplicht etcs moeten hebben waardoor TVM je niet kan loslaten aan 220 naar een laterale sectie. Ben wel benieuwd of Infrabel hier al mee bezig is en wat we in de toekomst kunnen verwachten.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: ETCS in België.

Bericht door 260689 »

dantjebram72 schreef: 15 jun 2020, 13:54 Ik heb eens een paar vraagjes op Etcs op lijn 96N. Het idee was ooit het idee om in combinatie met TBL2 hier aan 220km/u te kunnen rijden, dit is zover ik weet nooit gebeurt en er is altijd onder tbl1 lateraal gereden aan 160km/u. Nu heb ik volgende vragen:

-> Waarom werd die TBL2 nooit gebruikt? Op Hsl2 heeft het jaren goed en betrouwbaar gewerkt dus waarom kan dat niet op lijn 96N?
-> Gaat de snelheid daadwerkelijk naar 220km/u als ETCS in dienst komt?
-> Waar gaat de overgang tussen ETCS en TVM gebeuren?

Een andere onduidelijkheid is de effectieve overgang tussen ETCS en TVM. Deze 2 systemen zullen ongeveer wel dezelfde informatie geven aan de bestuurder maar ik kan me voorstellen dat de remcurves niet exact hetzelfde zijn... Weet er iemand hoe er voorkomen wordt er een noodremming volgt nadat er overgeschakeld wordt van het ene systeem op het andere? In Frankrijk moeten er reeds een aantal plaatsen zijn waar men dit dagelijks doet.

Als lijn 96N ooit op 220 komt heb je nog het probleem dat TVM je verplicht te remmen tot 160 in Lembeek en vervolgens schakel je over naar lateraal. Als ETCS ooit in dienst komt is het niet echt gewenst dat TVM je zover terug brengt als je aan 220 mag blijven verder rijden. Uiteraard is dit geen probleem als alle treinen verplicht etcs moeten hebben waardoor TVM je niet kan loslaten aan 220 naar een laterale sectie. Ben wel benieuwd of Infrabel hier al mee bezig is en wat we in de toekomst kunnen verwachten.
Dat TBL2 nooit verder is uitgerold is zeker een spijtige en jammere zaak geweest daar TBL2 de voorganger was van ETCS. Als ik mij niet vergis heb ik ergens gelezen/te horen gekregen dat L1 ETCS zou worden gelegd. Maar misschien kan @Shrek hier even verder over toelichten??
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: ETCS in België.

Bericht door Ducktape »

Sinds zaterdagavond (een dag te vroeg) is ETCS in dienst gekomen op een stukje L50A, van een km of 8 voor Oostende tot Oostende.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Ducktape schreef: 15 jun 2020, 15:40 Sinds zaterdagavond (een dag te vroeg) is ETCS in dienst gekomen op een stukje L50A, van een km of 8 voor Oostende tot Oostende.
Waarom zou dat een dag te vroeg zijn? De indienststelling was altijd al voorzien in de nacht van zaterdag op zondag.
Plaats reactie