Reportage: Alle stations van belgie

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door overweg13 »

Wij hebben het ooit eens meegemaakt in Nijlen of Kessel, het is al een tijdje geleden. Noodstop, maar toch nog net aan het perron met de laatste deur. Geen excuses van de treinbegeleider, al moesten we lopen op zijn aandringen. Ook een jongedame met zware koffer werd verondersteld zich te haasten. We kregen ook nog te horen dat we bij klacht de tb een aardige som geld zouden kosten. Nooit eerder en later evenmin zoveel lompheid meegemaakt... Uiteindelijk geen klacht ingediend tegen de tb.
Met vriendelijke groet

overweg13
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door profke »

Nijlen soms, maar Kessel hebben regelmatig "prijs"..
minimum 1x/jaar dat ik hiervoor excuses van de conducteur krijg.

oorzaak zou naar verluidt zijn dat men met gelijkaardig treinmaterieel ook IC's rijdt die dan niet stoppen tussen Lier en Herentals. In Kessel "ontdekt" de chauffeur dan natuurlijk wel dat hij mis was, maar ..
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door benimmeg »

trainlovertje schreef: 08 mar 2020, 12:42
benimmeg schreef: 08 mar 2020, 11:33 Dag 27 (28/02): Diesellijntje naar Couvin

https://www.allestationsvanbelgie.be/re ... aar-couvin
Prijs je gelukkig, want da's wel bijzonder, een haltevoorbijrijding. Heb ik zelf nog nooit meegemaakt, wel een bijna haltevoorbijrijding, waarbij een noodremming werd ingezet en de eerste 2 rijtuigen niet meer aan het perron stonden.
Ik heb een paar jaar geleden ook een voorbijrijding meegemaakt wanneer ik op het perron stond. Een uurtje moeten wachten, want ze wouden me bij de nmbs toen ook niet geloven. Dit was nog toen de IC van Poperinge in de grote vakantie enkel tijdens de piekuren moest stoppen in Beervelde.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door Ducktape »

Vroeger kostte een perronvoorbijrijding ons €20, dat ging naar de kas van de wezen en weduwen geloof ik. Sinds een tijdje zijn die boetes echter afgeschaft.

De haltes tussen Lier en Herentals zijn idd een klassieker. Die lijn wordt in het weekend enkel bediend door de IC Ant-Turnhout. Tijdens de week is dat echt een IC, tijdens het weekend stopt die overal (behalve Wolfstee) tussen Lier en Herentals. Zo is het niet moeilijk dat je eens per ongeluk niet stopt aan één van die perrons...
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door benimmeg »

Weet er iemand of het station Ham-sur-Sambre nog wordt bediend?
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door Paul »

benimmeg schreef: 10 mar 2020, 09:15 Weet er iemand of het station Ham-sur-Sambre nog wordt bediend?
De stopplaats staat nog vermeld in de lijnfolder van tabel 130, maar er stopt precies geen enkele trein meer? Ik meen dat er de voorbije jaren nog een paar P-treinen per dag stopten...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door trainlovertje »

Paul schreef: 10 mar 2020, 10:24
benimmeg schreef: 10 mar 2020, 09:15 Weet er iemand of het station Ham-sur-Sambre nog wordt bediend?
De stopplaats staat nog vermeld in de lijnfolder van tabel 130, maar er stopt precies geen enkele trein meer? Ik meen dat er de voorbije jaren nog een paar P-treinen per dag stopten...
Inderdaad, de treindienst werd vorig jaar wel 'tijdelijk' opgeschort daar door werken aan de spoorlijn tussen Namen en Charleroi, maar volgens mij heeft men ervoor gekozen het station een stille dood te laten uitdoven. Het was volgens de reizigerstellingen van enkele jaren geleden dan ook het station met de minste passagiers in Wallonië.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door benimmeg »

trainlovertje schreef: 10 mar 2020, 11:08
Paul schreef: 10 mar 2020, 10:24
benimmeg schreef: 10 mar 2020, 09:15 Weet er iemand of het station Ham-sur-Sambre nog wordt bediend?
De stopplaats staat nog vermeld in de lijnfolder van tabel 130, maar er stopt precies geen enkele trein meer? Ik meen dat er de voorbije jaren nog een paar P-treinen per dag stopten...
Inderdaad, de treindienst werd vorig jaar wel 'tijdelijk' opgeschort daar door werken aan de spoorlijn tussen Namen en Charleroi, maar volgens mij heeft men ervoor gekozen het station een stille dood te laten uitdoven. Het was volgens de reizigerstellingen van enkele jaren geleden dan ook het station met de minste passagiers in Wallonië.
Danku voor de info. Ik zal het nog proberen bezoeken, zonder er de trein te nemen. Als een soort van afscheid van het station uit het net.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door trainlovertje »

benimmeg schreef: 10 mar 2020, 11:48 Danku voor de info. Ik zal het nog proberen bezoeken, zonder er de trein te nemen. Als een soort van afscheid van het station uit het net.
Te voet makkelijk te bereiken vanaf Jemeppe-sur-Sambre, 10 minuutjes wandelen via het wandelpad langs de spoorlijn. Ik zie wel dat het station niet meer op Google maps is aangeduid, omdat er dus geen treinen meer stoppen, maar het ligt alleszins op de kruising van de N923 met spoorlijn L130.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door benimmeg »

Vanaf vandaag, 27 dagen lang een recap van al mijn trips zover. Uitgebreidere statistieken zullen online komen. Laat ons beginnen bij het begin:
Dag 1, 28 juni 2018, had het doel om het studentenlijntje tussen Aalst en Burst te doen, vlak voor dat de grote vakantie ging beginnen. Een start van een avontuur doorheen het mooie België.
Lees de statistieken op https://www.allestationsvanbelgie.be/re ... atistieken, waar je ook kan doorklikken naar de blog van die dag.
Veel leesplezier.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door benimmeg »

Het werd tijd maar hier is hij dan eindelijk: de volgende dag, de 28ste ondertussen, in mijn avontuur naar alle stations van België. We hebben even moeten wachten, omwille van een reden die iedereen al te veel heeft gehoord, maar dit is dus het eerste tripje voor de website sinds de lockdown.

De blog is te lezen op: https://www.allestationsvanbelgie.be/re ... e-lockdown.

Veel lees -en kijkplezier.

Vrijdag zal ik volledig rond zijn met alle stations te bezoeken. Als alles volgens plan verloopt is Louvain-la-Neuve Université de laatste halte.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door benimmeg »

Dag 29: 17 juli 2020
Hier is dan uiteindelijk de laatste dag van alle stations van België. Deze dag werd samen afgelegd met een van mijn treinvrienden van de modeltreinclub en dit werd een fantastische dag op het Belgisch spoornet.

https://www.allestationsvanbelgie.be/na ... aatste-dag

Veel lees- en kijkplezier!

Dit is echter niet het einde van de site! Er zullen nog verscheidene blogs komen over reizen met de trein, zowel in België als in het buitenland.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Reportage: Alle stations van belgie

Bericht door wattman »

Gefeliciteerd!
Interessant om te zien dat de reproducties van de schilderijen van Paul Devaux na 35 jaar (of zelfs meer?) nog altijd op Louvain-la-Neuve hangen. Wel enigszins verkleurd als ik het zo zie.
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Plaats reactie