Coronavirus

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Coronavirus

Bericht door Treinenman »

Hoe gaan ze alle mensen opsporen die bij één of meerdere met coronavirus besmette personen in een trein(wagon) hebben gezeten en moeten deze allemaal 2 weken in quarantaine? Thuis? In het ziekenhuis? En hoe gaat men controleren of deze personen zich aan de quarantaine houden? Zou NMBS maatregelen nemen tegen dit virus?

Bijvoorbeeld in een trein is een treinbegeleider besmet met het coronavirus en wat men in dat geval zou doen (alle passagiers van deze trein in quarantaine, iedereen laten ontsmetten of onderzoeken op het virus).

Hier een topic over de Mexicaanse griep destijds. viewtopic.php?f=41&t=6164&hilit=griep NMBS neemt maatregelen tegen griep.
De trein is altijd een beetje reizen.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Coronavirus

Bericht door FLV-FGSP »

30-35% minder reizigers, NMBS schrapt 47 P-treinen:
https://nmbs.prezly.com/corona-virus-co ... bsinfrabel
Latere correctie: het blijkt om 45 treinparen te gaan. De lijst staat hier:
http://www.belgianrail.be/jp/download/b ... Corona.pdf
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Coronavirus

Bericht door Asterix »

De Lijn heeft haar grensoverschrijdende ritten naar Nederland opgeschort. Wat is de situatie bij NMBS, bijvoorbeeld met de reeks 5350 van Hasselt naar Maastricht? Is er politiecontrole of controle door het treinpersoneel op de aanwezigheid van Belgen?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Coronavirus

Bericht door dentheo »

Ik woon in het grensgebied volgens mij geen spoor van controle waarom eigenlijk ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Coronavirus

Bericht door Asterix »

dentheo schreef: 19 mar 2020, 09:51 Ik woon in het grensgebied volgens mij geen spoor van controle waarom eigenlijk ?
Belgen mogen geen reizen naar het buitenland maken die niet essentieel zijn. Ik dacht dat men maatregelen zou nemen vanwege het grensverkeer naar bijvoorbeeld Sluis.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Coronavirus

Bericht door rvdborgt »

Asterix schreef: 19 mar 2020, 14:54
dentheo schreef: 19 mar 2020, 09:51 Ik woon in het grensgebied volgens mij geen spoor van controle waarom eigenlijk ?
Belgen mogen geen reizen naar het buitenland maken die niet essentieel zijn. Ik dacht dat men maatregelen zou nemen vanwege het grensverkeer naar bijvoorbeeld Sluis.
De treinen rijden nog min of meer normaal.
De Lijn rijdt nergens meer de grens over. Vanuit Brugge rijden ze nog tot Westkapelle. Connexxion zou ook tot Westkapelle rijden:
https://www.connexxion.nl/nl/nieuws/ove ... en-zeeland

Groetjes,
Rian
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Coronavirus

Bericht door Treinenman »

trainlovertje schreef: 24 feb 2020, 13:34 Als arts krijg ik hier wat van, van deze paniekzaaierij. Het virus is helemaal niet zo dodelijk als iedereen denkt, maar het is gewoon zo ontzettend media-beladen om welke redenen dan ook. Waarom wordt dit zelfs aangehaald hier op het forum? Ik zie geen enkele link met de spoorwegen, behalve dat de ÖBB gisteren kort de verbindingen met Italië opgeschort heeft, maar ze hebben ook ingezien dat dat een overdreven paniekmaatregel was...
Dit virus is wel dodelijk. In Italië zijn er al meer doden dan in China. En volgens de arts in het VTM nieuws zou het hier ook zover kunnen komen. Overvolle ziekenhuizen, bedden te kort. Er werd al gezegd ''Wie gaan we redden en wie niet?'' In het begin waren ze optimistisch voor de epidemie op gang kwam in België, maar nu alleen pessimisme troef. Het gaat in het nieuws over aantal gevallen en vooral het aantal doden, maar niet over genezingen. Blijkbaar kan je van COVID-19 niet genezen.

Ik zou deze periode zeker geen trein nemen, kom alleen buiten indien nodig (boodschappen doen). De mensen die deze tijd openbaar vervoer nemen lopen allemaal veel risico om dit virus op te lopen. En veel mensen komen op intensieve zorg aan de beademing. Zelfs jonge gezonde mensen. Vandaar men maatregelen nam o.a. geen lichamelijk contact (handen geven, zoenen), afstand houden (minimaal 1.5 meter), alleen noodzakelijke verplaatsingen doen, thuis werken indien mogelijk, evenementen zijn afgelast, scholen dicht... Op den duur durf je niet meer naar de winkel om boodschappen te doen of om naar de bakker/apotheker te gaan.
De trein is altijd een beetje reizen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door trainlovertje »

Treinenman schreef: 19 mar 2020, 20:39
trainlovertje schreef: 24 feb 2020, 13:34 Als arts krijg ik hier wat van, van deze paniekzaaierij. Het virus is helemaal niet zo dodelijk als iedereen denkt, maar het is gewoon zo ontzettend media-beladen om welke redenen dan ook. Waarom wordt dit zelfs aangehaald hier op het forum? Ik zie geen enkele link met de spoorwegen, behalve dat de ÖBB gisteren kort de verbindingen met Italië opgeschort heeft, maar ze hebben ook ingezien dat dat een overdreven paniekmaatregel was...
Dit virus is wel dodelijk. In Italië zijn er al meer doden dan in China. En volgens de arts in het VTM nieuws zou het hier ook zover kunnen komen. Overvolle ziekenhuizen, bedden te kort. Er werd al gezegd ''Wie gaan we redden en wie niet?'' In het begin waren ze optimistisch voor de epidemie op gang kwam in België, maar nu alleen pessimisme troef. Het gaat in het nieuws over aantal gevallen en vooral het aantal doden, maar niet over genezingen. Blijkbaar kan je van COVID-19 niet genezen.

Ik zou deze periode zeker geen trein nemen, kom alleen buiten indien nodig (boodschappen doen). De mensen die deze tijd openbaar vervoer nemen lopen allemaal veel risico om dit virus op te lopen. En veel mensen komen op intensieve zorg aan de beademing. Zelfs jonge gezonde mensen. Vandaar men maatregelen nam o.a. geen lichamelijk contact (handen geven, zoenen), afstand houden (minimaal 1.5 meter), alleen noodzakelijke verplaatsingen doen, thuis werken indien mogelijk, evenementen zijn afgelast, scholen dicht... Op den duur durf je niet meer naar de winkel om boodschappen te doen of om naar de bakker/apotheker te gaan.
Uiteraard is dat virus dodelijk, net zoals de gewone griep (het Influenza-virus) dat is. Onderschat het dodenaantal van de gewone griep niet!
Het klopt inderdaad dat men niet weet of de huidige capaciteit in de ziekenhuizen volstaat, dat zal de volgende weken duidelijk worden.
Dat de ethische commissies een noodplan uitwerken, is dan ook niet meer dan gebruikelijk. Men moet in tijden van crisissen steeds op het ergste voorbereid zijn. Net zoals het afschakelplan dat men zou gebruiken bij een gebrek aan kernenergie, dat ook nooit gebruikt is. Het kan effectief dat er beademingstoestellen te weinig zullen zijn, en dan zal men inderdaad moeten kiezen. Maar er is dan ook een grote reserve aan ademhalingstoestellen: alle operatiezalen hebben ook ademhalingstoestellen die gebruikt kunnen worden bij patiënten die er nood aan hebben, daarom zijn alle niet-dringende operaties ook preventief uitgesteld. Men kan dus een heel grote reservecapaciteit genereren. In ieder geval: nu is het afwachten hoe de maatregelen van de overheid invloed zullen hebben op de verspreiding van dat virus, want ook dat is moeilijk in te schatten, al geloof ik - net zoals vele andere artsen - dat ze wel effectief de snelheid van verspreiding van het virus tegengaan en zo de gezondheidszorg een stuk minder gaan overbelasten.
Het aantal genezen personen wordt ook bericht, althans door de VRT. Denk er ook aan: het duurt even voor iemand genezen verklaard kan worden. Daarom hoor je eerst de sterfgevallen passeren op de radio, pas later de genezen patiënten. Dat men niet kan genezen van covid-19, is absoluut onwaar. Ikzelf heb het waarschijnlijk ook al gehad (opgelopen in het ziekenhuis waarschijnlijk), maar heb me niet laten testen. Ik ben nog jong, en de klachten vielen bij mij alleszins heel goed mee. Wel heb ik natuurlijk mezelf zoveel mogelijk afgezonderd van de medemens om de verspreiding te vertragen.

Dat niet iedereen getest wordt die verdacht wordt van het hebben van covid-19, beïnvloedt ook sterk de cijfers van de 'overlevingskansen'. Enkel de ernstig zieke patiënten worden getest door gebrek aan testmateriaal, en uiteraard sterven er daar relatief veel van. Als je iedereen zou gaan testen die mogelijk besmet is met het virus, zal dat ratio een pak lager liggen. Daarom lijkt het virus zo verschrikkelijk dodelijk, maar dat is het niet. Wel vallen er nu meer doden dan de griep, omdat de gehele bevolking nu voor het eerst besmet wordt en er (nog) geen vaccin ter beschikking is, waardoor het virus ontzettend moeilijk te remmen is. Stel dat ook niemand tegen Influenza gevaccineerd zou zijn, dan zou je een gelijkaardige situatie als vandaag kunnen zien. En dat is meteen een bewijs dat vaccineren echt wel nuttig is.
Het aantal jonge personen dat op IZ ligt, is beperkt. Al is het wel opmerkelijk dat deze zodanig veel vocht in hun longen kunnen opstapelen, wat erg typisch is voor dit virus. Merk ook op dat alle jonge patiënten dit uiteindelijk ook overleven.

Wat het treinreizen betreft: ik maak er alleszins wel nog gebruik van. De bezetting is zodanig laag, dat je moeilijk iemand anders kan besmetten.

Wat nu anders is dan een maand geleden, toen ik je een eerste antwoord gaf, is dat het virus algemeen verspreid is in het land. Eind februari waren er slechts enkele gevallen in België die men in strikte isolatie plaatste. Helaas heeft men het virus niet kunnen tegenhouden, omdat het te virulent (oftewel besmettelijk) is. He virus an sich is niet dodelijker geworden.
En dan nog iets: de media zijn vaak onvolledig als ze zulke zaken berichten, en dat zorgt voor angst bij de bevolking. Deels kan dat de bedoeling zijn, want dat trekt meer lezers en kijkers. Laat je hier alvast niet door leiden aub.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Coronavirus

Bericht door rdv »

trainlovertje schreef:
Treinenman schreef: 19 mar 2020, 20:39
trainlovertje schreef: 24 feb 2020, 13:34 Als arts krijg ik hier wat van, van deze paniekzaaierij. Het virus is helemaal niet zo dodelijk als iedereen denkt, maar het is gewoon zo ontzettend media-beladen om welke redenen dan ook. Waarom wordt dit zelfs aangehaald hier op het forum? Ik zie geen enkele link met de spoorwegen, behalve dat de ÖBB gisteren kort de verbindingen met Italië opgeschort heeft, maar ze hebben ook ingezien dat dat een overdreven paniekmaatregel was...
Dit virus is wel dodelijk. In Italië zijn er al meer doden dan in China. En volgens de arts in het VTM nieuws zou het hier ook zover kunnen komen. Overvolle ziekenhuizen, bedden te kort. Er werd al gezegd ''Wie gaan we redden en wie niet?'' In het begin waren ze optimistisch voor de epidemie op gang kwam in België, maar nu alleen pessimisme troef. Het gaat in het nieuws over aantal gevallen en vooral het aantal doden, maar niet over genezingen. Blijkbaar kan je van COVID-19 niet genezen.

Ik zou deze periode zeker geen trein nemen, kom alleen buiten indien nodig (boodschappen doen). De mensen die deze tijd openbaar vervoer nemen lopen allemaal veel risico om dit virus op te lopen. En veel mensen komen op intensieve zorg aan de beademing. Zelfs jonge gezonde mensen. Vandaar men maatregelen nam o.a. geen lichamelijk contact (handen geven, zoenen), afstand houden (minimaal 1.5 meter), alleen noodzakelijke verplaatsingen doen, thuis werken indien mogelijk, evenementen zijn afgelast, scholen dicht... Op den duur durf je niet meer naar de winkel om boodschappen te doen of om naar de bakker/apotheker te gaan.
Uiteraard is dat virus dodelijk, net zoals de gewone griep (het Influenza-virus) dat is. Onderschat het dodenaantal van de gewone griep niet!
Het klopt inderdaad dat men niet weet of de huidige capaciteit in de ziekenhuizen volstaat, dat zal de volgende weken duidelijk worden.
Dat de ethische commissies een noodplan uitwerken, is dan ook niet meer dan gebruikelijk. Men moet in tijden van crisissen steeds op het ergste voorbereid zijn. Net zoals het afschakelplan dat men zou gebruiken bij een gebrek aan kernenergie, dat ook nooit gebruikt is. Het kan effectief dat er beademingstoestellen te weinig zullen zijn, en dan zal men inderdaad moeten kiezen. Maar er is dan ook een grote reserve aan ademhalingstoestellen: alle operatiezalen hebben ook ademhalingstoestellen die gebruikt kunnen worden bij patiënten die er nood aan hebben, daarom zijn alle niet-dringende operaties ook preventief uitgesteld. Men kan dus een heel grote reservecapaciteit genereren. In ieder geval: nu is het afwachten hoe de maatregelen van de overheid invloed zullen hebben op de verspreiding van dat virus, want ook dat is moeilijk in te schatten, al geloof ik - net zoals vele andere artsen - dat ze wel effectief de snelheid van verspreiding van het virus tegengaan en zo de gezondheidszorg een stuk minder gaan overbelasten.
Het aantal genezen personen wordt ook bericht, althans door de VRT. Denk er ook aan: het duurt even voor iemand genezen verklaard kan worden. Daarom hoor je eerst de sterfgevallen passeren op de radio, pas later de genezen patiënten. Dat men niet kan genezen van covid-19, is absoluut onwaar. Ikzelf heb het waarschijnlijk ook al gehad (opgelopen in het ziekenhuis waarschijnlijk), maar heb me niet laten testen. Ik ben nog jong, en de klachten vielen bij mij alleszins heel goed mee. Wel heb ik natuurlijk mezelf zoveel mogelijk afgezonderd van de medemens om de verspreiding te vertragen.

Dat niet iedereen getest wordt die verdacht wordt van het hebben van covid-19, beïnvloedt ook sterk de cijfers van de 'overlevingskansen'. Enkel de ernstig zieke patiënten worden getest door gebrek aan testmateriaal, en uiteraard sterven er daar relatief veel van. Als je iedereen zou gaan testen die mogelijk besmet is met het virus, zal dat ratio een pak lager liggen. Daarom lijkt het virus zo verschrikkelijk dodelijk, maar dat is het niet. Wel vallen er nu meer doden dan de griep, omdat de gehele bevolking nu voor het eerst besmet wordt en er (nog) geen vaccin ter beschikking is, waardoor het virus ontzettend moeilijk te remmen is. Stel dat ook niemand tegen Influenza gevaccineerd zou zijn, dan zou je een gelijkaardige situatie als vandaag kunnen zien. En dat is meteen een bewijs dat vaccineren echt wel nuttig is.
Het aantal jonge personen dat op IZ ligt, is beperkt. Al is het wel opmerkelijk dat deze zodanig veel vocht in hun longen kunnen opstapelen, wat erg typisch is voor dit virus. Merk ook op dat alle jonge patiënten dit uiteindelijk ook overleven.

Wat het treinreizen betreft: ik maak er alleszins wel nog gebruik van. De bezetting is zodanig laag, dat je moeilijk iemand anders kan besmetten.

Wat nu anders is dan een maand geleden, toen ik je een eerste antwoord gaf, is dat het virus algemeen verspreid is in het land. Eind februari waren er slechts enkele gevallen in België die men in strikte isolatie plaatste. Helaas heeft men het virus niet kunnen tegenhouden, omdat het te virulent (oftewel besmettelijk) is. He virus an sich is niet dodelijker geworden.
En dan nog iets: de media zijn vaak onvolledig als ze zulke zaken berichten, en dat zorgt voor angst bij de bevolking. Deels kan dat de bedoeling zijn, want dat trekt meer lezers en kijkers. Laat je hier alvast niet door leiden aub.
De meeste mensen genezen. Van de ongeveer 200.000 bevestigde gevallen zijn er meer dan 80.000 genezen, een paar duizend gestorven, en velen nog ziek maar met grote kans op genezing (zie de teller op de live blog op vrtnws.be). Maar wellicht zijn er een half miljoen tot een miljoen besmettingen - welke echter niet getest zijn. De mortaliteit licht dus rond de een a twee procent. Hoog, maar zeker niet ongeneeslijk.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Coronavirus

Bericht door Shrek »

Intussen wordt duidelijk dat de impact van het virus op de spoorweginfrastructuur niet gering is. Aannemers willen of kunnen niet meer werken waardoor sommige zeer minutieus geplande werven maanden vertraging oplopen. Zelfs als iedereen over 2 weken terug aan het werk zou gaan moet de planningspuzzel zodanig herlegd worden dat sommige projecten makkelijk een half jaar vertraging kunnen oplopen.
Momenteel zet Infrabel alle beschikbare mankracht (en dat is een stuk minder dan normaal) in voor het onderhoud, de treinen kunnen voorlopig dus nog blijven rijden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Coronavirus

Bericht door Asterix »

dentheo schreef: 19 mar 2020, 09:51 Ik woon in het grensgebied volgens mij geen spoor van controle waarom eigenlijk ?
Hoe is de situatie nu in treinen en stations aan de grens?
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Coronavirus

Bericht door Treinenman »

Het vreemdste is dat er in Italië zoveel mensen aan het coronavirus sterven. Donderdag waren er 400 mensen in 1 dag gestorven, gisteren vielen er 600 doden en vandaag kwamen er 800 doden bij. Morgen 1000 doden, maandag 1200-1300 (of meer) doden? Blijkbaar gaat daar een dodelijkere variant rond of is het virus dodelijker aan het worden.

Ik vind de nieuwsberichten beangstigend zoals ''Het ergste moet nog komen'', ''Wie redden we en wie niet'', ''70% van de bevolking zal het virus krijgen'', ''Jonge mensen kunnen ook in het ziekenhuis komen en er aan sterven'', ''bereid je voor op het ergste''. Het lijkt of we de strijd tegen het virus aan het verliezen zijn aangezien het aantal gevallen dagelijks oploopt, net als ziekenhuisopnames en overlijdens. Hopelijk blijven we gespaard van dat ergste.

Dit virus is gevaarlijker dan een klassieke griep, vandaar men maatregelen nam (geen lichamelijk contact, geen handen schudden, afstand houden minstens 1.5 meter, alle evenementen afgelast waaronder ook alle sportevenementen, alle winkels gesloten (behalve voedingswinkels, bakkers, apotheken), dokters doen geen huisbezoeken meer, alleen noodzakelijke verplaatsingen doen, thuis werken indien mogelijk, alleen voor noodzakelijke verplaatsingen openbaar vervoer nemen, sociale contacten mijden of beperken, alle scholen werden gesloten... ). Het virus treft niet alleen ouderen, maar ook jonge mensen en zelfs artsen en medisch personeel. Bij de klassieke wintergriep heb ik nooit gehoord dat er ook jongere mensen door in het ziekenhuis terechtkomen, aan de beademing komen en eventueel overlijden aan de gevolgen van griep. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt. Daarnaast is het sterftecijfer voor COVID-19 een 4%, bij griep is dit 0.1%. Aan COVID sterven ook jonge mensen, aan de gewone griep niet.

Bij de Spaanse griep pandemie in 1918 werden vooral jongvolwassenen zwaar getroffen (gelezen op internet) en dit lijkt met COVID-19 hetzelfde. De Spaanse griep was een pandemie (wereldwijd 20-80 miljoen doden) en nu hebben we opnieuw een pandemie. De geschiedenis herhaalt zich.

Mogelijk zullen de toeristentreinen (naar de kust) dit jaar niet rijden.

Blijf in uw kot. Zo redt u levens.

Iets over de spoorwegen
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/va ... ~a2788739/
De trein is altijd een beetje reizen.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Coronavirus

Bericht door Davy »

Met de klassieke griep gebeurt het ook wel dat jonge gezonde mensen met complicaties in het ziekenhuis terecht komen. "Het griepje" is echt wel gevaarlijker dan je denkt!

Nederlands artikel uit 2018. Ruim 8000 doden door "het wintergriepje":
https://www.dvhn.nl/groningen/Is-de-gri ... 75433.html

In Italië is het uit de hand gelopen door diverse oorzaken: te lang getalmd, de sociale levensstijl waarbij de ouderen vaak nog samenwonen met hun (klein)kinderen en gewoon ook de "intiemere" levensstijl, wij zijn lichamelijk afstandelijker. Verder groeit ook de hypothese dat het sluiten van de scholen een slechte zaak is geweest (iets wat ik al langer denk).

Dit virus is inderdaad ook niet meer te stoppen, wie dit nog gelooft adviseer ik dringend om van zijn wolk te komen. Kwestie is de uitbraak onder controle te houden zodat de zorg niet overbelast raakt.

Ik geloof trouwens niet in complete lockdowns, dit zal de piek enkel uitstellen.

Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Coronavirus

Bericht door Treinenman »

Dit virus is niet meer te stoppen, maar men zou de verspreiding wel kunnen vertragen door de maatregelen te respecteren.

Ik heb in het vtm nieuws gezien dat in o.a. Spanje de publieke plaatsen zoals perrons van treinstations, gebouwen, straten ontsmet worden. Men zou dit ook hier kunnen doen, alle publieke plaatsen ontsmetten o.a. winkels, perrons, treinen, ziekenhuizen enzovoort.

Ik weet nog niet hoe het zit voor de zomer en vraag me af of de toeristentreinen naar de kust wel (of niet) zullen rijden o.a. naar Blankenberge.
De trein is altijd een beetje reizen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door trainlovertje »

Al die maatregelen zijn dan ook ter preventie van, om de verspreiding tegen te gaan.
De enige reden waarom het 'zoveel dodelijker' is, is omdat er geen vaccin is. De sluiting van openbare plaatsen en dergelijke maatregelen zijn eigenlijk de vervangende maatregelen van een vaccin, omdat er (nog) geen groepsimmuniteit bestaat.
Het ontsmetten van voorwerpen heeft volgens mij weinig zin en daar is geen helemaal geen wetenschappelijke evidentie voor. Er is dan ook veel onduidelijkheid over hoe lang het virus overleeft op voorwerpen.
Wat de zomer kan brengen, dat vraag ik me ook af, want er gaan nog steeds maatregelen actief zijn. Zeker wat reizen naar het buitenland betreft, vooral naar de landen waar de epidemie nog niet zo ver gevorderd is als bij ons.
Gesloten