dienstregeling binnenland december 2020

Alles over reizigerstreinen in België.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door trainlovertje »

Hoewel de goedkeuring van de regering voor het vervoersplan voorzien was in februari, is het dit weekend goedgekeurd. Wat er nu precies gaat veranderen, werd nog niet gecommuniceerd en zou binnenkort duidelijk moeten worden aan de hand van de roadshows in alle provincies, alleen is niet bekend of deze ook door zullen gaan door jeweetwel. Dutordoir lijkt eveneens nog niet helemaal overtuigd of het vervoersplan vanaf december al volledig ontrold zal (kunnen) worden.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/04/12 ... vandaag-m/
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door LML »

Hopelijk zit er het volgende tussen:
- S33 Antwerpen-Mol op zaterdag en zondag, dan kan de IC Turnhout-Antwerpen op dag 6 en 7 sneller worden en de S33 al die tussenstops overnemen van deze IC
- inkorting van de IC Turnhout-Lier-Mechelen-Brussel-Binche
- IC Turnhout-Lier-Mechelen-Brussel op zaterdag en zondag
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door overweg13 »

De inkorting - zoals je dat noemt - komt er volgens info op een ander forum niet voor 2023. Ik vind het dan ook een compleet nutteloze maatregel die er alleen maar komt onder publieke en politieke druk. Het zou goed zijn om eens te onderzoeken waar de vertragingen van deze verbinding vandaan komen, ik maak me sterk dat de meeste vertragingen niet ontstaan op het deel Binche - Brussel. Waar zou de winst van het opsplitsen dan liggen? Als men het deel Turnhout - Brussel verknoopt met een andere verbinding dan zal die daar het slachtoffer van worden. Nog eens, waar ligt de winst?
Met vriendelijke groet

overweg13
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Ducktape »

Mijn persoonlijke ervaring met die relatie 34xx Binche-Turnhout is dat de vertraging vooral in Vlaanderen gemaakt wordt. Deze trein zit vlak achter een 33xx Brussel-Antwerpen die dan nog eens extra in Nekkerspoel stopt terwijl de 34xx aan het perron in Mechelen staat te wachten. De vertraging die daar gemaakt wordt is dan weer een probleem voor wanneer die trein de stukken enkelspoor tussen Herentals, Tielen en Turnhout op moet wegens kruisingen...
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Tram44 »

De vertraging richting Turnhout is er vaak al vanaf Brussel en ook in de ochtendspits zijn er wellicht niet zoveel treinen die op tijd in Turnhout aankomen. Omgekeerd lijken de ochtendtreinen uit Turnhout relatief betrouwbaar. De grootste probleemgevallen richting Kempen zijn echter de P-treinen die niet vanuit Binche maar vanuit Vorst vertrekken en waarvan er één een stiptheid haalt van slechts 30 %. De doorkoppeling kan hier niet het probleem zijn. Persoonlijk zie ik meerdere oorzaken:

- diverse stukken enkelspoor: Binche LLV Sud, Kontich-Lier, Herentals-Turnhout
- zeer druk verkeer op de hele route tussen Halle en de vertakking Kontich
- hinderlijke werken in Vilvoorde (perrons) en Mechelen (spoorbrug over de Vaart) met meer versporingen maar tegelijk nog minder uitwijkmogelijkheden
- sterk verouderd materieel met de oudste locs en rijtuigen op het net op enkele drukke treinen
- vandalisme (in zowel Turnhout als het zuiden van het land).
- problemen om tijdig uit Vorst weg te geraken (P-treinen)

Zolang een aantal van die problemen niet worden weggewerkt, blijft dit een zeer fragiele verbinding.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door FLV-FGSP »

De paashaas kwam langs met het volgende nieuws, maar zei er wel bij dat het allemaal onder het voorspelbare voorbehoud was.

Voorziene wijzigingen aan het NMBS-aanbod in 2021, dus vanaf december 2020:

* Maandag t/m vrijdag:

• IC Kortrijk – Oudenaarde – Zottegem – Brussel rijdt om het half uur in plaats van om het uur; eindpunt van de nieuwe serie wordt Schaarbeek; 3 P-treinparen worden hierin geïntegreerd
• S34 rijdt elke 30 minuten tussen Sint-Niklaas en Antwerpen-Centraal
• IC28 De Panne – Gent – Antwerpen rijdt ook tijdens de vakantieperiode tussen Gent en Antwerpen
(dit ten nadele van een van de IR-achtige treinen Antwerpen - Brussel en de ICT-treinen Antwerpen - Blankenberge)
• S7 Halle – Mechelen beperkt tot Vilvoorde / S4 Aalst – Vilvoorde wordt verlengd tot Mechelen
• P Brussel – Mol wordt verlengd tot Neerpelt (1 ’s avonds en 1 ’s ochtends)
• IC33 Liers – Gouvy – Luxembourg begint voortaan in Luik-Guillemins en rijdt ieder uur, om de 2 uur naar Luxemburg, om de 2 uur tot Gouvy; Esneux wordt aan het stoppatroon toegevoegd
• De P-treinen Gembloux – Jemeppe-sur-Sambre rijden van 16u05 tot 19u05 in plaats van 17u05 tot 18u05
• IC12 Kortrijk - Welkenraedt stopt in Ans, P7444+45, 8445+46 stoppen ook in Leuven
• S61 Ottignies – Charleroi – Namen – Jambes rijdt ook tijdens de daluren tot Waver (tot in 2022)
• L04 Doornik – Bergen – Quévy rijdt ook tot Moeskroen tijdens de daluren
• Bediening station Anderlecht met S3 Zottegem – Brussel-Centraal - Dendermonde

Weekend:

• L02 Zeebrugge – Gent rijdt ieder uur tussen Brugge & Zeebrugge in plaats van eenmaal om de twee uur
• S3 Zottegem – Schaarbeek rijdt ook tijdens het weekend en bedient Anderlecht
• L29 Geraardsbergen – Bergen wordt ieder uur verlengd tot Quévy
• L13 Libramont – Virton wordt vanaf mei 2021 om de twee uur verlengd naar Athus & Arlon
• De stopplaatsen Attre, Balegem-Zuid, Bléret, Hever, Landskouter en Voroux worden voortaan ook in het weekend bediend

+ een aantal amplitude-uitbreidingen, vooral in de regio Gent
Met de dienstregeling 2022 (geldig vanaf dec. 2021) komen er meer uitbreidingen, zoals een IC Antwerpen - Hasselt en meer treinen naar Noorderkempen. De uitbreidingen van december 2022 hebben vooral betrekking op de bediening van Fleurus (overstappunt voor de luchthaven van Charleroi).
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door trainlovertje »

S3 stopt in Anderlecht, maar nog steeds niet in Liedekerke? Dat had ik toch anders gedaan.
Toch jammer dat er geen uurlijkse verbinding naar Luxemburg komt, hetzij de Belgische trein die verlengd wordt tot Troisvierges, hetzij de Luxemburgse trein tot Gouvy.
En dus helemaal géén rechtstreekse treinen Antwerpen - Blankenberge? Ook jammer...
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door ToMiKoN »

Geen veranderingen met de zaken die eind vorig jaar bekend waren ....

Helaas dus geen amplitude of frequentiewijzigingen voor Blankenberge. Erg jammer.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door FLV-FGSP »

trainlovertje schreef: S3 stopt in Anderlecht, maar nog steeds niet in Liedekerke? Dat had ik toch anders gedaan.
Ik ook. In dec. 2021 komt er een tweede serie S3 bij, mogelijks wordt het stoppatroon dan herbekeken.
trainlovertje schreef:Toch jammer dat er geen uurlijkse verbinding naar Luxemburg komt, hetzij de Belgische trein die verlengd wordt tot Troisvierges, hetzij de Luxemburgse trein tot Gouvy.
Daar is wel naar gekeken, maar het is stukgelopen op het enkel spoor.
trainlovertje schreef:En dus helemaal géén rechtstreekse treinen Antwerpen - Blankenberge? Ook jammer...
Wel als mooiweertreinen, vermoed ik.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Shrek »

Dat er geen Luxemburgers naar Gouvy komen is volgens mij geen uitgemaakte zaak. CFL bekijkt in ieder geval de optie.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Jan-Mark »

trainlovertje schreef: 13 apr 2020, 21:44 S3 stopt in Anderlecht, maar nog steeds niet in Liedekerke? Dat had ik toch anders gedaan.
Wellicht had Etienne toch wat langer bij de NMBS moeten blijven :wink:
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door FLV-FGSP »

Shrek schreef: 13 apr 2020, 22:25 Dat er geen Luxemburgers naar Gouvy komen is volgens mij geen uitgemaakte zaak. CFL bekijkt in ieder geval de optie.
De goede wil is er, maar bij een uurdienst kruisen de treinen elkaar om .30 ter hoogte van de vroegere stopplaats Bellain, en daar is momenteel geen kruisingsmogelijkheid. Is dus niet voor december 2020, maar aangezien de Luxeburgers wat ruimer in de €€€ zitten dan de Belgen, zal dat wel opgelost geraken.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door HLE 2302 »

Is er ook gekeken om capaciteit/rijpaden op het net over te houden voor goederentreinen ? Want als ik dat zo lees zal het toch moeilijk worden om op bepaalde lijnen, en dan denk ik in het bijzonder aan L59 tussen Sint Niklaas en Y.Melsele nog de nodige rijpaden voor HKM te voorzien, en L59 is voor HKM verkeer ook een heel erg belangrijke lijn.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Steve »

FLV-FGSP schreef: 13 apr 2020, 21:31
Weekend:
• S3 Zottegem – Schaarbeek rijdt ook tijdens het weekend en bedient Anderlecht
Schaarbeek en niet Dendermonde, dus een afwijkende route voor dezelfde verbinding? Blijft de S10 dan onveranderd en ook de enige (verre van optimale) bediening op L60 in het weekend?

Gokje: de nieuwe dive-under voor L28 in de spoorvierhoek Noord zal (vermoedelijk) niet tegen eind dit jaar opgeleverd zijn en dus wordt de verdubbeling van de S3 en bijbehorende omvorming van de S10 naar volgend jaar uitgesteld?
Spoorlijn 89
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jul 2019, 10:56

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Spoorlijn 89 »

ACOD Spoor reageert voorzichtig positief op vervoersplan NMBS
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200414_04921825
Laatst gewijzigd door Spoorlijn 89 op 14 apr 2020, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie