groentje schreef: ↑30 apr 2020, 07:50
2023 lijkt me echter wel veel te optimistisch, het is niet alsof er ergens een paar tientallen nachttreinrijtuigen klaar staan om ingezet te worden, integendeel. En nieuwe rijtuigen aanbesteden, bouwen en testen kost toch wel een paar jaar, als die trein er komt, schat ik in dat 2025 eerder haalbaar zal zijn, of zelfs nog later. Desalniettemin, best interessant nieuws.
Dat zou sneller kunnen gaan dan je denkt! Er zijn nog voldoende ligwagens ex-CNL beschikbaar. En die mogen naar Zweden, Euro Express doet dat, en ook op de Berlin-Night Express hadden die dit jaar moeten verschijnen.
Verder heeft BTE nog een hoop van die rijtuigen in dienst. En aangezien er blijkbaar een einde lijkt te komen aan de samenwerking tussen BTE en Flixtrain komt er daar heel wat materieel vrij... en in de Flixtrain treinen van BTE werden massaal ligwagens ex-CNL ingezet. Dus...
De beste lig- en slaaprijtuigen van DB zijn al door de ÖBB overgenomen. Waar de overige DB-slaaprijtuigen zijn, dat weet ik niet. Aan andere vervoerders verkocht? In ieder geval zijn die ook nodig. De ÖBB probeert er sinds een tijdje ook tweedehands te vinden maar dat valt niet bepaald mee.
groentje schreef: ↑30 apr 2020, 07:50
2023 lijkt me echter wel veel te optimistisch, het is niet alsof er ergens een paar tientallen nachttreinrijtuigen klaar staan om ingezet te worden, integendeel. En nieuwe rijtuigen aanbesteden, bouwen en testen kost toch wel een paar jaar, als die trein er komt, schat ik in dat 2025 eerder haalbaar zal zijn, of zelfs nog later. Desalniettemin, best interessant nieuws.
Dat zou sneller kunnen gaan dan je denkt! Er zijn nog voldoende ligwagens ex-CNL beschikbaar. En die mogen naar Zweden, Euro Express doet dat, en ook op de Berlin-Night Express hadden die dit jaar moeten verschijnen.
Verder heeft BTE nog een hoop van die rijtuigen in dienst. En aangezien er blijkbaar een einde lijkt te komen aan de samenwerking tussen BTE en Flixtrain komt er daar heel wat materieel vrij... en in de Flixtrain treinen van BTE werden massaal ligwagens ex-CNL ingezet. Dus...
Vanaf december gaat de frequentie van de NightJet Wenen - Brussel omhoog naar 3x per week. Er wordt een aankomst en vertrek op zaterdag toegevoegd. De aankomst- en vertrektijden zullen veel beter worden: aankomst in Brussel-Zuid rond 10 uur, vertrek rond 19:30. Infrabel moet dit nog bevestigen. Of er in de zomer van '21 opnieuw een onderbreking zal zijn, kan ik op dit moment nog niet zeggen, ik hoop uiteraard van niet. De nachttrein Amsterdam - Wenen/Innsbruck zal dagelijks rijden.
FLV-FGSP schreef:Vanaf december gaat de frequentie van de NightJet Wenen - Brussel omhoog naar 3x per week. Er wordt een aankomst en vertrek op zaterdag toegevoegd. De aankomst- en vertrektijden zullen veel beter worden: aankomst in Brussel-Zuid rond 10 uur, vertrek rond 19:30. Infrabel moet dit nog bevestigen. Of er in de zomer van '21 opnieuw een onderbreking zal zijn, kan ik op dit moment nog niet zeggen, ik hoop uiteraard van niet. De nachttrein Amsterdam - Wenen/Innsbruck zal dagelijks rijden.
Het beste zou zijn
Wenen / Innsbruck Brussel
Wenen / Innsbruck Amsterdam
En
Wenen / Innsbruck Hamburg
Als ze die appart rijden is er meer plaats en nu met die corona maatregelen
FLV-FGSP schreef:Vanaf december gaat de frequentie van de NightJet Wenen - Brussel omhoog naar 3x per week. Er wordt een aankomst en vertrek op zaterdag toegevoegd. De aankomst- en vertrektijden zullen veel beter worden: aankomst in Brussel-Zuid rond 10 uur, vertrek rond 19:30. Infrabel moet dit nog bevestigen. Of er in de zomer van '21 opnieuw een onderbreking zal zijn, kan ik op dit moment nog niet zeggen, ik hoop uiteraard van niet. De nachttrein Amsterdam - Wenen/Innsbruck zal dagelijks rijden.
Via HSL 2 en 3 dan om sneller in Duitsland te komen
FLV-FGSP schreef:Vanaf december gaat de frequentie van de NightJet Wenen - Brussel omhoog naar 3x per week. Er wordt een aankomst en vertrek op zaterdag toegevoegd. De aankomst- en vertrektijden zullen veel beter worden: aankomst in Brussel-Zuid rond 10 uur, vertrek rond 19:30. Infrabel moet dit nog bevestigen. Of er in de zomer van '21 opnieuw een onderbreking zal zijn, kan ik op dit moment nog niet zeggen, ik hoop uiteraard van niet. De nachttrein Amsterdam - Wenen/Innsbruck zal dagelijks rijden.
Via HSL 2 en 3 dan om sneller in Duitsland te komen
Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Vergeet L3 maar. Daar het noodrem overbruggingsysteem van de rijtuigen niet compatibel is met de T18/19 wat voor L3 verplicht is. L2 rijden ze nu al over. Tussen Ans en juist voor Schaarbeek rijden ze 200km/h. Enkel de doorrit te Leuven is max 160km/h.
FLV-FGSP schreef:Vanaf december gaat de frequentie van de NightJet Wenen - Brussel omhoog naar 3x per week. Er wordt een aankomst en vertrek op zaterdag toegevoegd. De aankomst- en vertrektijden zullen veel beter worden: aankomst in Brussel-Zuid rond 10 uur, vertrek rond 19:30. Infrabel moet dit nog bevestigen. Of er in de zomer van '21 opnieuw een onderbreking zal zijn, kan ik op dit moment nog niet zeggen, ik hoop uiteraard van niet. De nachttrein Amsterdam - Wenen/Innsbruck zal dagelijks rijden.
Via HSL 2 en 3 dan om sneller in Duitsland te komen
Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Vergeet L3 maar. Daar het noodrem overbruggingsysteem van de rijtuigen niet compatibel is met de T18/19 wat voor L3 verplicht is. L2 rijden ze nu al over. Tussen Ans en juist voor Schaarbeek rijden ze 200km/h. Enkel de doorrit te Leuven is max 160km/h.
De ÖBB heeft nightjet stellen zoals railjet treinen zonder loc besteld. Kan die dan niet op de HSL3 mits een Taurus (die altijd met die railjets rijden in Oostenrijk) met de juiste toelating
ianryckewaert13 schreef: ↑15 mei 2020, 04:51De ÖBB heeft nightjet stellen zoals railjet treinen zonder loc besteld. Kan die dan niet op de HSL3 mits een Taurus (die altijd met die railjets rijden in Oostenrijk) met de juiste toelating
Dan is de ÖBB Vectron nog waarschijnlijker dan de Taurus denk ik, over een aantal jaren.
Toch jammer dat hij nog maar 3x per week zou rijden... Zou de coronacrisis er iets mee te maken hebben, waardoor ze minder reizigers voor Brussel verwachten?
Gaan we dan uiteindelijk nog een treintje van 3 rijtuigen in Brussel zien?
De treindelen Wien-Dusseldorf en Innsbruck-Dusseldorf hebben elk 6 rijtuigen.
Wanneer enkel nog de Wien-Dusseldorf naar Brussel verlengd wordt, maar wetende dat er ook een deel naar Amsterdam gaat:
Wien/Innsbruck-Amsterdam: 9 rijtuigen?
Wien - Brussel: 3 rijtuigen?
Terminus schreef: ↑15 mei 2020, 10:44
Gaan we dan uiteindelijk nog een treintje van 3 rijtuigen in Brussel zien?
De treindelen Wien-Dusseldorf en Innsbruck-Dusseldorf hebben elk 6 rijtuigen.
Wanneer enkel nog de Wien-Dusseldorf naar Brussel verlengd wordt, maar wetende dat er ook een deel naar Amsterdam gaat:
Wien/Innsbruck-Amsterdam: 9 rijtuigen?
Wien - Brussel: 3 rijtuigen?
De trein kan volgens mij wel tot een 15-tal rijtuigen verlengd worden. Maar hoe dan ook, dat treingedeelte stopt dan enkel in Aken, Luik en Brussel en dan volstaan 3 rijtuigen waarschijnlijk wel. Ten minste, als de trein gesplitst zal worden te Köln-West.
Terminus schreef:Gaan we dan uiteindelijk nog een treintje van 3 rijtuigen in Brussel zien?
De treindelen Wien-Dusseldorf en Innsbruck-Dusseldorf hebben elk 6 rijtuigen.
Wanneer enkel nog de Wien-Dusseldorf naar Brussel verlengd wordt, maar wetende dat er ook een deel naar Amsterdam gaat:
Wien/Innsbruck-Amsterdam: 9 rijtuigen?
Wien - Brussel: 3 rijtuigen?
Terminus schreef: ↑15 mei 2020, 10:44
Gaan we dan uiteindelijk nog een treintje van 3 rijtuigen in Brussel zien?
De treindelen Wien-Dusseldorf en Innsbruck-Dusseldorf hebben elk 6 rijtuigen.
Wanneer enkel nog de Wien-Dusseldorf naar Brussel verlengd wordt, maar wetende dat er ook een deel naar Amsterdam gaat:
Wien/Innsbruck-Amsterdam: 9 rijtuigen?
Wien - Brussel: 3 rijtuigen?
De trein kan volgens mij wel tot een 15-tal rijtuigen verlengd worden. Maar hoe dan ook, dat treingedeelte stopt dan enkel in Aken, Luik en Brussel en dan volstaan 3 rijtuigen waarschijnlijk wel. Ten minste, als de trein gesplitst zal worden te Köln-West.
Denk wel dat de trein Amsterdam en Brussel appart zullen rijden zonder koppelen
Want de nieuwe 3 rit zal om 19:30 vertrekken in Brussel
Terminus schreef:Gaan we dan uiteindelijk nog een treintje van 3 rijtuigen in Brussel zien?
De treindelen Wien-Dusseldorf en Innsbruck-Dusseldorf hebben elk 6 rijtuigen.
Wanneer enkel nog de Wien-Dusseldorf naar Brussel verlengd wordt, maar wetende dat er ook een deel naar Amsterdam gaat:
Wien/Innsbruck-Amsterdam: 9 rijtuigen?
Wien - Brussel: 3 rijtuigen?
Terminus schreef:Gaan we dan uiteindelijk nog een treintje van 3 rijtuigen in Brussel zien?
De treindelen Wien-Dusseldorf en Innsbruck-Dusseldorf hebben elk 6 rijtuigen.
Wanneer enkel nog de Wien-Dusseldorf naar Brussel verlengd wordt, maar wetende dat er ook een deel naar Amsterdam gaat:
Wien/Innsbruck-Amsterdam: 9 rijtuigen?
Wien - Brussel: 3 rijtuigen?