Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

ATB gaan ze zeker niet krijgen. Dat de Nederlanders maar wat voort doen met ETCS te installeren op hun netwerk.
ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door ianryckewaert13 »

DDietzen schreef:Wat ik me trouwens afvraag vwb de M7, er is altijd gezegd dat ze ook naar Nederland (Roosendaal en Maastricht) kunnen. Hoe is dat precies bedoeld? Zijn ze enkel geschikt om op halve kracht en enkel onder TBL/ETCS naar het grensstation te boemelen en geen stap verder? Of zijn ze volwaardig uitgerust met een 1,5kV- en ATB-installatie en kunnen ze dus ook (in theorie) verder NL in rijden?
Als ze ergens in Nederland gaan rijden ofwel Maastricht luik Brussel of Roosendaal essen Charleroi
Of (Eindhoven) Breda noorderkempen Antwerpen (Brussel)

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

ianryckewaert13 schreef:
DDietzen schreef:Wat ik me trouwens afvraag vwb de M7, er is altijd gezegd dat ze ook naar Nederland (Roosendaal en Maastricht) kunnen. Hoe is dat precies bedoeld? Zijn ze enkel geschikt om op halve kracht en enkel onder TBL/ETCS naar het grensstation te boemelen en geen stap verder? Of zijn ze volwaardig uitgerust met een 1,5kV- en ATB-installatie en kunnen ze dus ook (in theorie) verder NL in rijden?
Als ze ergens in Nederland gaan rijden ofwel Maastricht luik Brussel of Roosendaal essen Charleroi
Of (Eindhoven) Breda noorderkempen Antwerpen (Brussel)

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Dat is allemaal speculatie, er is helemaal nog niets bekend over een mogelijke inzet in NL.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door AlexNL »

Ten tijde van de aankondiging van de bestelling was al heel duidelijk gesteld dat het niet de bedoeling is om ermee naar Rotterdam te gaan rijden. Waar ze in Nederland wel gaan rijden valt nog te bezien.

Ik heb begrepen dat ProRail bezig is met TBL1+ in Roosendaal en/of Maastricht, maar wat daar de status van is is mij niet bekend. Op het traject Kijfhoek - Roosendaal-grens zou ETCS in de periode 2026-2028 in dienst moeten komen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 01 mei 2020, 17:49 Ik heb begrepen dat ProRail bezig is met TBL1+ in Roosendaal en/of Maastricht, maar wat daar de status van is is mij niet bekend.
Daar zijn ze al 10 jaar aan "bezig" en meermaals heeft Infrabel aangeboden te helpen. Laten we zeggen dat het niet de grootste prioriteit van ProRail is om Belgische treinen tot Maastricht of Roosendaal te laten rijden.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 01 mei 2020, 17:57 Laten we zeggen dat het niet de grootste prioriteit van ProRail is om Belgische treinen tot Maastricht of Roosendaal te laten rijden.
Dat geldt eigenlijk en helaas voor bijna alle betrokken partijen.

Groetjes,
Rian
ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door ianryckewaert13 »

Wordt er nog getest met m7?

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Wout912 »

Ondertussen rijden er al vijf M7-rijtuigen mee op sommige ritten van de IC-verbinding Brussel-Zuid - Luik-Sint-Lambertus (24XX). Deze middag rijden ze onder andere mee op IC 2414.
Bezoek ook mijn fotopagina op Flickr: https://www.flickr.com/photos/woutverelst/
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door b-loc »

Wout912 schreef: 12 mei 2020, 14:54 Ondertussen rijden er al vijf M7-rijtuigen mee op sommige ritten van de IC-verbinding Brussel-Zuid - Luik-Sint-Lambertus (24XX). Deze middag rijden ze onder andere mee op IC 2414.
Uit wat is de rest van de trein samengesteld?
Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Wout912 »

b-loc schreef: 12 mei 2020, 19:50
Wout912 schreef: 12 mei 2020, 14:54 Ondertussen rijden er al vijf M7-rijtuigen mee op sommige ritten van de IC-verbinding Brussel-Zuid - Luik-Sint-Lambertus (24XX). Deze middag rijden ze onder andere mee op IC 2414.
Uit wat is de rest van de trein samengesteld?
Naast de vijf M7-rijtuigen waren er nog drie M4-rijtuigen aanwezig. Een HLE 27 zorgde voor de tractie.
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

Wout912 schreef: 12 mei 2020, 20:00
b-loc schreef: 12 mei 2020, 19:50
Wout912 schreef: 12 mei 2020, 14:54 Ondertussen rijden er al vijf M7-rijtuigen mee op sommige ritten van de IC-verbinding Brussel-Zuid - Luik-Sint-Lambertus (24XX). Deze middag rijden ze onder andere mee op IC 2414.
Uit wat is de rest van de trein samengesteld?
Naast de vijf M7-rijtuigen waren er nog drie M4-rijtuigen aanwezig. Een HLE 27 zorgde voor de tractie.
In litera beheer klopt wat hij zei!

M7

3 2e klasse rijtuigen
2 gemende 1e en 2e klasse rijtuigen

M4

2 2e klasse rijtuigen
1 1e klasse stuurrijtuig

Loc: 1xT 2703
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door TimJ36 »

Is het mogelijk om het omgrenzingsprofiel voor dubbeldeksrijtuigen in België te vergroten? In Finland heb je van die dubbeldeksrijtuigen waar je ook bovenin heel veel ruimte hebt.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door groentje »

Alles kan, maar welke kost ben je bereid te dragen? Zeker als je beseft dat één van de sleutelelementen van onze nationale spoorweginfrastructuur beperkt is, en slechts tegn faraonische kosten aan te passen zijn (zeker de NZV zal dan aan de beurt moet komen, sporen kunnen moeilijk verlaagd worden het plafond kan ook moeilijk hoger...) Er is een reden waarom je in het land van dé dubeldekkerbus, je geen dubbeldektreinen zal zien, het Britse omgrenzingsprofiel is relatief klein, en alle bruggen vervangen, bovenleiding waar van toepassing, bochten, hier en daar, is het hen gewoon niet waard.
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Tram44 »

Het omgrenzingsprofiel is 15 jaar geleden op veel plaatsen aangepast om de inzet van M6 mogelijk te maken, met lijn 37 tot Welkenraedt als een van de recentere lijnen waar hier nog aan gesleuteld is. Wellicht zijn er nog steeds enkele lijnen waar een M6 niet kan rijden.

Het profiel voor de M6 is al ruimer dan in veel andere landen. Het zou me sterk verbazen dat ze die dure oefening nog eens gaan overdoen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door overweg13 »

Tram44 schreef: 24 mei 2020, 18:26 Wellicht zijn er nog steeds enkele lijnen waar een M6 niet kan rijden.
Volgens een bijlage bij de netverklaring van Infrabel zijn M6-rijtuigen verboden op
- alle lijnen met lijnnummer hoger dan 200 -
- op de lijnen 10 - 10/2 - 11 - 11/1 - 11A
- op lijn 37 tussen Welkenraedt en Hergenrath (sluit inzet naar Aachen of Köln uit)
- op lijn 44 Pepinster - Spa-Géronstère
- op lijn 109 Cuesmes - Harmignies (is ondertussen geschrapt!)
- op lijn 122 Zottegem - Geraardsbergen
- op lijnen 126 en 127 (ook die laatste is geschrapt)
- op lijnen 132/134 La Sambre - Mariembourg - Couvin.

De gegevens dateren wel van 2016, vandaar waarschijnlijk enkele overbodige verboden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie