Wil bij spoorwegen werken, maar weet niet welke job

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Wil bij spoorwegen werken, maar weet niet welke job

Bericht door benimmeg »

Beste forumleden,

Ik studeer dit jaar (juni) af aan de UGent met een master fysica en sterrenkunde. De spoorwegen blijven me echter meer interesseren dus ik zou graag voor de spoorwegen willen werken, maar ik heb geen enkel idee welke job het beste bij me past. Ik heb gekeken naar het profiel voor safety controler en ik denk dat ik dit wel graag zou willen doen. Kan er iemand zeggen wat de job juist inhoud? Hebben jullie misschien andere adviezen van jobs bij de spoorwegen waar ik kan solliciteren?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wil bij spoorwegen werken, maar weet niet welke job

Bericht door Steven »

Welke job bij jou past zal je grotendeels zelf moeten bepalen. De meeste functies hebben ploegen of wisselende uren en weekendwerk. Als je daar open voor staat heb je heel wat keuze. Of de inhoud van een bepaalde functie jou aanspreekt kan niemand anders voor je bepalen. Doch er zijn hier voldoende mensen die iets kunnen vertellen over hun functie. Het is dan aan jou om je te laten verleiden of net niet.

Ikzelf ben treinbestuurder en kan dus enkel vanuit die functie spreken.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Wil bij spoorwegen werken, maar weet niet welke job

Bericht door benimmeg »

Ik sta open voor ploegen en weekendwerk. Qua inhoud zoek ik toch iets waar ik met treinen bezig ben. Treinbestuurder lijkt me een fantastische job (ik ben zelf naar een jobdag geweest voor treinbestuurders), maar ik zou ook graag iets willen doen met de opleiding die ik gevolg heb. Fysica heeft misschien heel weinig met treinen te maken, maar we worden opgeleid om probleemoplossend te denken, analyseren, met data bezig zijn, ... Dus als ik daar op afga zal train/safety controler meer iets zijn waar ik mijn "skills" kan gebruiken. Verder lijkt me het plannen van de rijpaden en de dienstregeling ook interessant (wat is de naam van de functie voor deze job).

Als een paar mensen kunnen zeggen wat ze precies doen in de spoorwereld, kan ik misschien de job kiezen die het beste bij me zou passen. Ik ben waarschijnlijk ook nog een paar jobs aan het vergeten.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Wil bij spoorwegen werken, maar weet niet welke job

Bericht door HLE18 »

https://despoorwegenwervenaan.be/ Kan je alle vacatures vinden :)
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Wil bij spoorwegen werken, maar weet niet welke job

Bericht door groentje »

Safety Controller is een boeiende job met veel afwisseling, maar misschien raak je snel gefrustreerd door bepaalde starre regelgeving, dat is iets waar je rekening dient mee te houden. Je zit wel veel meer in de actie dan bijvoorbeeld op de dienst waar ze de dienstregelingen uittekenen, waar nieuwe regelgeving wordt geschreven (waar je sowieso ook moet opboksen tegen sommige oude krokodillen die weinig openstaat voor verandering), etc. Je analytisch inzicht zou daarbij nochtans wel helpen. Moeilijk om te zeggen wat je graag gaat doen, en wat je best zal liggen. Maar een collega is laborant van opleiding, en was z'n job yoghurtjes testen beu, hij doet het nog altijd graag.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Wil bij spoorwegen werken, maar weet niet welke job

Bericht door Klassiekje »

Er zijn redelijk wat jobs bij de spoorwegen voor ingenieursprofielen (burgerlijk/industrieel). Ik weet niet hoe dicht dat aanleunt bij jouw diploma. Je kan altijd proberen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Wil bij spoorwegen werken, maar weet niet welke job

Bericht door Asterix »

benimmeg schreef: 04 mei 2020, 12:19 Dus als ik daar op afga zal train/safety controler meer iets zijn waar ik mijn "skills" kan gebruiken. Verder lijkt me het plannen van de rijpaden en de dienstregeling ook interessant (wat is de naam van de functie voor deze job).
Daar heeft forumlid Stefanic enige tijd terug nog een vacature voor geplaatst.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Wil bij spoorwegen werken, maar weet niet welke job

Bericht door benimmeg »

Ik heb gesoliciteerd voor Safety Controller en ik mag op jurygesprek komen. Nu vroeg ik me af of er na enige tijd doorgroeimogelijkheden zijn van Safety Controller naar andere functies binnen het bedrijf.
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Wil bij spoorwegen werken, maar weet niet welke job

Bericht door byter »

Ja, er zijn mogelijkheden om door te groeien. Safety Controller is de graad verkeeersleider niveau 2. Je kan doorgroeien naar een functie van de graad verkeersleider niveau 1. Dit wordt sinds kort vooral gedaan door het openstellen van "posten met profiel' (vroeger was de enigste manier selectieproeven).

Dat zijn bijvoorbeeld functies zoals supervisor, permanentie en een aantal zaken bij operational planning (opstellen werken, aanpassingen treindienst, ..).
Heavenly Divine
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jun 2020, 12:05

Re: Wil bij spoorwegen werken, maar weet niet welke job

Bericht door Heavenly Divine »

benimmeg schreef: 26 mei 2020, 12:27 Ik heb gesoliciteerd voor Safety Controller en ik mag op jurygesprek komen. Nu vroeg ik me af of er na enige tijd doorgroeimogelijkheden zijn van Safety Controller naar andere functies binnen het bedrijf.
Hoe was je interview gegaan? Ik kreeg positief nieuws, in afwachting van medisch onderzoek.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Wil bij spoorwegen werken, maar weet niet welke job

Bericht door benimmeg »

Heavenly Divine schreef: 15 jun 2020, 15:29
benimmeg schreef: 26 mei 2020, 12:27 Ik heb gesoliciteerd voor Safety Controller en ik mag op jurygesprek komen. Nu vroeg ik me af of er na enige tijd doorgroeimogelijkheden zijn van Safety Controller naar andere functies binnen het bedrijf.
Hoe was je interview gegaan? Ik kreeg positief nieuws, in afwachting van medisch onderzoek.
Mijn jurygesprek was positief en ik mag op medisch onderzoek gaan!
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Wil bij spoorwegen werken, maar weet niet welke job

Bericht door groentje »

Succes!
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Wil bij spoorwegen werken, maar weet niet welke job

Bericht door benimmeg »

Even een korte update:
Volgende maandag word ik aangeworven en begin ik bij infrabel! De opleiding (traffic controller) zelf start pas in september, maar er zullen eerst nog een aantal introductiesessies worden gegeven. Ik wil iedereen bedanken voor de waardevolle bijdragen en voor op mijn vragen te beantwoorden.
jukertje
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2020, 12:28

Re: Wil bij spoorwegen werken, maar weet niet welke job

Bericht door jukertje »

Dag iedereen, ik wil solliciteren voor Traffic Controller maar weet niet of rood-groen kleurenblindheid is toegelaten (heb een lichte vorm).
Is er een Traffic Controller, Safety Controller die hier iets van weet? De site van infrabel zegt voor andere functies dan treinbestuurder dat discrete afwijkingen zijn toegelaten? Maar daar ben ik dus niet veel wijzer van geworden.
Donzo
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jul 2019, 18:41

Re: Wil bij spoorwegen werken, maar weet niet welke job

Bericht door Donzo »

jukertje schreef: 26 aug 2020, 12:41 Dag iedereen, ik wil solliciteren voor Traffic Controller maar weet niet of rood-groen kleurenblindheid is toegelaten (heb een lichte vorm).
Is er een Traffic Controller, Safety Controller die hier iets van weet? De site van infrabel zegt voor andere functies dan treinbestuurder dat discrete afwijkingen zijn toegelaten? Maar daar ben ik dus niet veel wijzer van geworden.
Dag Jukertje,

Op die vraag gaat denk ik niemand uitsluitend een antwoord op kunnen geven. Voordat je effectief bent aangenomen, onderga je een medisch onderzoek, waaronder dus ook kleurenblindheid test. Een lichte afwijking is idd toegelaten. Zo ken ik iemand die moeilijkheden heeft om rood en oranje te onderscheiden en gewoon probleemloos werkzaam is als traffic controller.

Rood-geel-groen-blauw van elkaar kunnen onderscheiden is echter wel echt een must voor bv. EBP.

veel succes in ieder geval!
Plaats reactie