Nieuwe motorstellen / M7
Re: Nieuwe motorstellen / M7
ATB gaan ze zeker niet krijgen. Dat de Nederlanders maar wat voort doen met ETCS te installeren op hun netwerk.
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Als ze ergens in Nederland gaan rijden ofwel Maastricht luik Brussel of Roosendaal essen CharleroiDDietzen schreef:Wat ik me trouwens afvraag vwb de M7, er is altijd gezegd dat ze ook naar Nederland (Roosendaal en Maastricht) kunnen. Hoe is dat precies bedoeld? Zijn ze enkel geschikt om op halve kracht en enkel onder TBL/ETCS naar het grensstation te boemelen en geen stap verder? Of zijn ze volwaardig uitgerust met een 1,5kV- en ATB-installatie en kunnen ze dus ook (in theorie) verder NL in rijden?
Of (Eindhoven) Breda noorderkempen Antwerpen (Brussel)
Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Dat is allemaal speculatie, er is helemaal nog niets bekend over een mogelijke inzet in NL.ianryckewaert13 schreef:Als ze ergens in Nederland gaan rijden ofwel Maastricht luik Brussel of Roosendaal essen CharleroiDDietzen schreef:Wat ik me trouwens afvraag vwb de M7, er is altijd gezegd dat ze ook naar Nederland (Roosendaal en Maastricht) kunnen. Hoe is dat precies bedoeld? Zijn ze enkel geschikt om op halve kracht en enkel onder TBL/ETCS naar het grensstation te boemelen en geen stap verder? Of zijn ze volwaardig uitgerust met een 1,5kV- en ATB-installatie en kunnen ze dus ook (in theorie) verder NL in rijden?
Of (Eindhoven) Breda noorderkempen Antwerpen (Brussel)
Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Ten tijde van de aankondiging van de bestelling was al heel duidelijk gesteld dat het niet de bedoeling is om ermee naar Rotterdam te gaan rijden. Waar ze in Nederland wel gaan rijden valt nog te bezien.
Ik heb begrepen dat ProRail bezig is met TBL1+ in Roosendaal en/of Maastricht, maar wat daar de status van is is mij niet bekend. Op het traject Kijfhoek - Roosendaal-grens zou ETCS in de periode 2026-2028 in dienst moeten komen.
Ik heb begrepen dat ProRail bezig is met TBL1+ in Roosendaal en/of Maastricht, maar wat daar de status van is is mij niet bekend. Op het traject Kijfhoek - Roosendaal-grens zou ETCS in de periode 2026-2028 in dienst moeten komen.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Daar zijn ze al 10 jaar aan "bezig" en meermaals heeft Infrabel aangeboden te helpen. Laten we zeggen dat het niet de grootste prioriteit van ProRail is om Belgische treinen tot Maastricht of Roosendaal te laten rijden.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Dat geldt eigenlijk en helaas voor bijna alle betrokken partijen.
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Wordt er nog getest met m7?
Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Ondertussen rijden er al vijf M7-rijtuigen mee op sommige ritten van de IC-verbinding Brussel-Zuid - Luik-Sint-Lambertus (24XX). Deze middag rijden ze onder andere mee op IC 2414.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Naast de vijf M7-rijtuigen waren er nog drie M4-rijtuigen aanwezig. Een HLE 27 zorgde voor de tractie.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
In litera beheer klopt wat hij zei!
M7
3 2e klasse rijtuigen
2 gemende 1e en 2e klasse rijtuigen
M4
2 2e klasse rijtuigen
1 1e klasse stuurrijtuig
Loc: 1xT 2703
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Is het mogelijk om het omgrenzingsprofiel voor dubbeldeksrijtuigen in België te vergroten? In Finland heb je van die dubbeldeksrijtuigen waar je ook bovenin heel veel ruimte hebt.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Alles kan, maar welke kost ben je bereid te dragen? Zeker als je beseft dat één van de sleutelelementen van onze nationale spoorweginfrastructuur beperkt is, en slechts tegn faraonische kosten aan te passen zijn (zeker de NZV zal dan aan de beurt moet komen, sporen kunnen moeilijk verlaagd worden het plafond kan ook moeilijk hoger...) Er is een reden waarom je in het land van dé dubeldekkerbus, je geen dubbeldektreinen zal zien, het Britse omgrenzingsprofiel is relatief klein, en alle bruggen vervangen, bovenleiding waar van toepassing, bochten, hier en daar, is het hen gewoon niet waard.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Het omgrenzingsprofiel is 15 jaar geleden op veel plaatsen aangepast om de inzet van M6 mogelijk te maken, met lijn 37 tot Welkenraedt als een van de recentere lijnen waar hier nog aan gesleuteld is. Wellicht zijn er nog steeds enkele lijnen waar een M6 niet kan rijden.
Het profiel voor de M6 is al ruimer dan in veel andere landen. Het zou me sterk verbazen dat ze die dure oefening nog eens gaan overdoen.
Het profiel voor de M6 is al ruimer dan in veel andere landen. Het zou me sterk verbazen dat ze die dure oefening nog eens gaan overdoen.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Volgens een bijlage bij de netverklaring van Infrabel zijn M6-rijtuigen verboden op
- alle lijnen met lijnnummer hoger dan 200 -
- op de lijnen 10 - 10/2 - 11 - 11/1 - 11A
- op lijn 37 tussen Welkenraedt en Hergenrath (sluit inzet naar Aachen of Köln uit)
- op lijn 44 Pepinster - Spa-Géronstère
- op lijn 109 Cuesmes - Harmignies (is ondertussen geschrapt!)
- op lijn 122 Zottegem - Geraardsbergen
- op lijnen 126 en 127 (ook die laatste is geschrapt)
- op lijnen 132/134 La Sambre - Mariembourg - Couvin.
De gegevens dateren wel van 2016, vandaar waarschijnlijk enkele overbodige verboden.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13