Concentratie seinhuizen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Ducktape »

Is er eigenlijk al een richtdatum wanneer B6 FRST zal overgenomen worden?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

Ducktape schreef:Is er eigenlijk al een richtdatum wanneer B6 FRST zal overgenomen worden?
Dat hangt af van de gigantische vernieuwingswerken van de volledige seininrichting tussen Lier en Hasselt. Einddatum staat gepland voor 2024.
Het station Aarschot zal al sneller op EBP zitten, maar Diest en Testelt enzo zullen nog wel even vanuit de oude blok bediend worden.
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door byter »

Ducktape schreef: 04 jun 2020, 13:13 Is er eigenlijk al een richtdatum wanneer B6 FRST zal overgenomen worden?
Het stuk L16 (Heist-op-den-berg) had normaal half mei naar Hasselt moeten verhuizen. Owv Covid19 zal dit voor het najaar zijn.
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Lukas »

Hoi,

Is er ook al geweten wanneer de lijn 35 tussen Leuven en Aarschot op EBP gaat? Ik heb vanuit de trein al gezien dat er ETCS ligt tot in Wilsele.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

Lukas schreef: 04 jun 2020, 19:38 Hoi,

Is er ook al geweten wanneer de lijn 35 tussen Leuven en Aarschot op EBP gaat? Ik heb vanuit de trein al gezien dat er ETCS ligt tot in Wilsele.

Lukas
Op dat stuk, deel van die gigantische seininrichtingswerf, komt er nieuwe Siemens-interlocking. Die technologie is op dit moment nog niet helemaal klaar om al ingezet te worden dus is het nog even afwachten wanneer dat wel kan.
Eerst moet er op het pilootproject in het westen van het land nog wat getest en geprobeerd worden vooraleer we het massaal gaan uitrollen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Tim »

Shrek schreef: 04 jun 2020, 12:00
dekooiker schreef:Zonder enig verantwoordelijkheidsgevoel en zin voor de eigen bedrijfsgeschiedenis verdwijnt zowat alles dat in bepaalde ogen niet nuttig is. Aan de verenigingen om het spoorverleden te bewaren. Goed bezig.
Er staan oude seinhuizen in Trainworld en in Treignes. Wat wil je nog meer? Je kan toch moeilijk verwachten dat we inefficiënte systemen in dienst houden uit nostalgie.
Ik vond toch dat het 10 jaar geleden veel vlotter ging. Toen waren er nog diverse blokposten en het personeel kende zijn installatie door en door. Nu denkt men met trainsimulator bezig te zijn en is er geen enkele voeling meer met wat buiten gebeurt. Men laat de EBP zijn gang gaan en de operator kijkt er naar...
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door groentje »

Tim schreef: 04 jun 2020, 20:50 ...

Ik vond toch dat het 10 jaar geleden veel vlotter ging. Toen waren er nog diverse blokposten en het personeel kende zijn installatie door en door. Nu denkt men met trainsimulator bezig te zijn en is er geen enkele voeling meer met wat buiten gebeurt. Men laat de EBP zijn gang gaan en de operator kijkt er naar...
Da's deels zeker waar, maar een seingever had dan ook maar een klein gebied te bedienen, en moest misschien een paar posten kennen. Vandaag is een TCr werkzaam op een concentratiepost waar hij een veel groter gebied moet kennen én elke post ook al een veel groter gebied beslaat. Natuurlijk wist die seingever in Kapellen uit het hoofd hoe snel de wissels waren in z'n installatie, hoelang het wijkspoor was, etc.
En je zegt, EBP mag z'n gang gaan: uiteraard, daarvoor is het ook ontworpen. Om zoveel mogelijk werk uit handen te nemen, zodat je een groter gebied kan superviseren. Als alles goed gaat, is het eerder een kwestie van juist programmeren dan van seinen openzetten. Maar dat betekent ook dat, wanneer ze moeten ingrijpen, de bediende een tikje minder vertrouwd is met de installaties...
En laat ons ook het verleden niet tezeer ophemelen, er ging toen ook veel mis, maar op de oude posten kon er veel meer worden weggestoken. Het is dus niet omdat het niet officieel geweten was, dat het niet gebeurde. O.a. een flink deel van de toename in seinvoorbijrijdingen is volgens mij daaraan te wijten.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Tim »

Wat ik vooral bedoel is dat er nu nog weinig initiatief genomen wordt. Om een voorbeeld te geven, vroeger dikwijls telefoon gekregen van seingever Geraardsbergen om goed door te rijden zodat hij mij nog voor de stoptrein kon laten rijden. Met EBP nu heb je pech als je dienstregeling zo voorzien is om er achter te rijden.
Ik merk trouwens op dat Infrabel tegenwoordig meer en meer rijpaden voor goederentreinen achter een stoptrein geeft. Vorige week nog met een losse T13 die 120 km/u mag aan 40 km/u achter de stoptrein getuft tussen Gent en Mechelen omdat de dienstregeling zo voorzien was...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

Tim schreef:Wat ik vooral bedoel is dat er nu nog weinig initiatief genomen wordt. Om een voorbeeld te geven, vroeger dikwijls telefoon gekregen van seingever Geraardsbergen om goed door te rijden zodat hij mij nog voor de stoptrein kon laten rijden. Met EBP nu heb je pech als je dienstregeling zo voorzien is om er achter te rijden.
Ik merk trouwens op dat Infrabel tegenwoordig meer en meer rijpaden voor goederentreinen achter een stoptrein geeft. Vorige week nog met een losse T13 die 120 km/u mag aan 40 km/u achter de stoptrein getuft tussen Gent en Mechelen omdat de dienstregeling zo voorzien was...
Het klopt dat er tegenwoordig veel meer op de geplande dienstregeling gereden wordt dan vroeger. Dit is echter vooral een strategische keuze en geen gevolg van de technologie van de seinhuizen. Deze beslissing had men 20 jaar geleden even goed kunnen genomen hebben met dezelfde resultaten. Alleen was het toen niet nodig deze beslissing te nemen omdat er simpelweg minder treinen waren om in elkaar te puzzelen.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door groentje »

Er is ook de richtlijn om niet-veiligheidscommunicatie met de bestuurder te vermijden terwijl hij of zij rijdt, waar sinds het ongeval in Santiago ook echt wordt op gecontroleerd. Het is soms ook een afweging, een goederentrein voor de stoptrein steken kan bijvoorbeeld ervoor zorgen dat hij slecht valt aan een vertakking, bijvoorbeeld van Heist-Op-Den-Berg aan de Y.Nazareth. Gewoon volgend is er geen probleem..
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

Tim schreef: 04 jun 2020, 23:53 Ik merk trouwens op dat Infrabel tegenwoordig meer en meer rijpaden voor goederentreinen achter een stoptrein geeft. Vorige week nog met een losse T13 die 120 km/u mag aan 40 km/u achter de stoptrein getuft tussen Gent en Mechelen omdat de dienstregeling zo voorzien was...
En wat als je daar nu voor gezeten had? Dan kwam je vroeger aan dan voorzien in Mechelen, was daar een perronspoor vrij? Ik vermoed dat je daarna verder moest naar Leuven, had je die lijn voor uur zomaar op kunnen rijden zonder andere treinen te hinderen?
En daarna toekomen in Leuven is misschien nog het grootste probleem. Om vanop L53 de bundel in te rijden moet je al het verkeer Leuven-Aarschot kruisen. Het zou goed kunnen dat daar geen ruimte is om te kruisen totdat de stoptrein je alweer ingehaald heeft.

Dat zijn allemaal afwegingen die ze in Gent niet zomaar even kunnen maken, gewoon op rijpad blijven is dan globaal gezien de beste oplossing.
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door brouckie »

Shrek schreef: 05 jun 2020, 02:45
Tim schreef: 04 jun 2020, 23:53 Ik merk trouwens op dat Infrabel tegenwoordig meer en meer rijpaden voor goederentreinen achter een stoptrein geeft. Vorige week nog met een losse T13 die 120 km/u mag aan 40 km/u achter de stoptrein getuft tussen Gent en Mechelen omdat de dienstregeling zo voorzien was...
En wat als je daar nu voor gezeten had? Dan kwam je vroeger aan dan voorzien in Mechelen, was daar een perronspoor vrij? Ik vermoed dat je daarna verder moest naar Leuven, had je die lijn voor uur zomaar op kunnen rijden zonder andere treinen te hinderen?
En daarna toekomen in Leuven is misschien nog het grootste probleem. Om vanop L53 de bundel in te rijden moet je al het verkeer Leuven-Aarschot kruisen. Het zou goed kunnen dat daar geen ruimte is om te kruisen totdat de stoptrein je alweer ingehaald heeft.

Dat zijn allemaal afwegingen die ze in Gent niet zomaar even kunnen maken, gewoon op rijpad blijven is dan globaal gezien de beste oplossing.
Heb de indruk dat zolang je binnen één en dezelfde zone blijft er nog wel wat geregeld kan worden. Zo hadden wij met de coronadiensten een lege rit van Kortrijk naar Oostende en was het geen probleem om voor de stoptrein te rijden. Uurregeling was net erna voorzien. Veel zal ook afhangen van de gewoontes op het seinhuis. B7 Brugge is over het algemeen een zeer vlotte post om mee samen te werken. Kan me voorstellen dat het in de regio Hasselt/Leuven een pak minder vlot gaat...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Tim »

Shrek schreef: 05 jun 2020, 02:45
Tim schreef: 04 jun 2020, 23:53 Ik merk trouwens op dat Infrabel tegenwoordig meer en meer rijpaden voor goederentreinen achter een stoptrein geeft. Vorige week nog met een losse T13 die 120 km/u mag aan 40 km/u achter de stoptrein getuft tussen Gent en Mechelen omdat de dienstregeling zo voorzien was...
En wat als je daar nu voor gezeten had? Dan kwam je vroeger aan dan voorzien in Mechelen, was daar een perronspoor vrij? Ik vermoed dat je daarna verder moest naar Leuven, had je die lijn voor uur zomaar op kunnen rijden zonder andere treinen te hinderen?
En daarna toekomen in Leuven is misschien nog het grootste probleem. Om vanop L53 de bundel in te rijden moet je al het verkeer Leuven-Aarschot kruisen. Het zou goed kunnen dat daar geen ruimte is om te kruisen totdat de stoptrein je alweer ingehaald heeft.

Dat zijn allemaal afwegingen die ze in Gent niet zomaar even kunnen maken, gewoon op rijpad blijven is dan globaal gezien de beste oplossing.
Ik moest naar Muizen en de stoptrein had ook een vrij spoor nodig in Mechelen dus zo'n groot probleem zou dat niet geweest zijn. Je moet eens kilometers lang op 2G zitten rijden. Ten eerste is dat niet veilig en ten tweede heel frustrerend voor de bestuurder. Men wil meer goederen per spoor vervoeren maar op deze manier zal het niet lukken. Ik ben het liefst zo snel mogelijk België uit, in Nederland hebben ze het wel al begrepen :wink:
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Eimai »

Shrek schreef: 05 jun 2020, 00:39Het klopt dat er tegenwoordig veel meer op de geplande dienstregeling gereden wordt dan vroeger.
Ja maar het is soms echt idioot hoe ze de dienstregeling volgen tegenwoordig. Op Antwerpen-Noord mag je geen drie minuten te vroeg vertrekken maar enkel exact op uur ook al is er niks anders aan het binnen- of buitenrijden, maar met de 20 km/u aan Y.Holland aan Schijnpoort verlies je daar sowieso drie minuten, waardoor je aan Mortsel-Liersesteenweg de stoptrein voor kunt laten, omdat je door die drie minuten vertraging daar dan net tegelijk aankomt, ook al is je voorziene rijpad daarvoor, en dus twee geel kan volgen en vertraging maken tot in Sint-Katelijne-Waver, en bijgevolg op de hele rest van de rit niet meer op de voorziene plek in de dienstregeling geraakt en in de weg rijdt, en nog meer treinen voor je ziet getrokken worden
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door groentje »

Dat lijkt me wel iets om aan te kaarten, misschien moet er eens voorgesteld worden om de voorziene rijtijd op dat stukje met 2-3 minuten te verlengen? Over het algemeen ben ik nogal sceptisch wat betreft het oprekken van de dienstregeling, maar als dat hier systematisch vertraging oplevert, valt er denk ik wel wat voor te zeggen. Het gevolg zou dan uiteraard moeten zijn dat je vertrekuur 3 min eerder is, niet dat je dan systematisch achter die stoptrein valt ;)
Plaats reactie