Concentratie seinhuizen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door dekooiker »

Shrek schreef: 04 jun 2020, 12:00 Er staan oude seinhuizen in Trainworld en in Treignes. Wat wil je nog meer? Je kan toch moeilijk verwachten dat we inefficiënte systemen in dienst houden uit nostalgie.
Als men de juiste lampen al eens liet branden op de ocharme 3 seingestellen...
Mij draait het niet alleen om het inwendige maar ook om het uitzicht in een omgeving. Een gebouw als B.19 in Hasselt was tijdlang typerend voor de spoorwegen, in Braine-le-Comte was er eveneens een zeer typerend gebouw...het kan gerust een andere functie krijgen. Overigens zijn de systemen alles behalve inefficiënt. Zelfs ETCS is gebaseerd op de basisprincipes van het blokstelsel.

Alles bijhouden is onzinnig, goed gekozen zaken bewaren zorgt voor een band met het verleden en maakt deel uit van de samenleving. (Men ziet het ook bij allerhande computertoepassingen waarvan men graag heeft dat ze een deel verleden uitwissen. Wie weet waarvan men komt kan ten eerste bij panne ingrijpen en ten tweede, weet beter waar hij mee bezig is. Zie het EBP-verhaal.)
De trein.
Alleen voor durvers.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Paul »

Ik meende dat de Saxby-seinhuizen van Neerpelt beschermd zijn en bewaard zouden blijven. Hoe staat het daarmee intussen?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

dekooiker schreef: 06 jun 2020, 12:59 Mij draait het niet alleen om het inwendige maar ook om het uitzicht in een omgeving. Een gebouw als B.19 in Hasselt was tijdlang typerend voor de spoorwegen, in Braine-le-Comte was er eveneens een zeer typerend gebouw...het kan gerust een andere functie krijgen. Overigens zijn de systemen alles behalve inefficiënt. Zelfs ETCS is gebaseerd op de basisprincipes van het blokstelsel.

Alles bijhouden is onzinnig, goed gekozen zaken bewaren zorgt voor een band met het verleden en maakt deel uit van de samenleving. (Men ziet het ook bij allerhande computertoepassingen waarvan men graag heeft dat ze een deel verleden uitwissen. Wie weet waarvan men komt kan ten eerste bij panne ingrijpen en ten tweede, weet beter waar hij mee bezig is. Zie het EBP-verhaal.)
Inefficiënt was het zeker wel: om de 10km permanent één of meerdere personen in dienst moeten hebben is een grote verspilling van middelen, dat doen we niet meer. Gebouwen een andere functie geven is iets wat af en toe gebeurt, kijk maar naar een heel aantal stationsgebouwen. Bij een gebouw midden op een spoorwegterrein ligt dat helemaal anders, daar kan je eigenlijk geen nuttige toepassingen voor bedenken.
Neem nu de grote toren van het seinhuis in Montzen. Wat had je daar in hemelsnaam mee kunnen beginnen?

Goed gekozen zaken moeten inderdaad bijgehouden worden, maar dat is nu net de taak van Trainworld.
dekooiker schreef: 06 jun 2020, 12:59 Als men de juiste lampen al eens liet branden op de ocharme 3 seingestellen...
Dat is uiteraard niet de bedoeling, hou je zeker niet in om dat aan trainworld te laten weten ;)
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door groentje »

Van het seinhuis van Charleroi zou anders wel een spectaculair restaurant met uitzicht over de stad gemaakt kunnen worden ;)
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door dentheo »

Eimai schreef: 05 jun 2020, 21:23 Op Antwerpen-Noord mag je geen drie minuten te vroeg vertrekken maar enkel exact op uur ook al is er niks anders aan het binnen- of buitenrijden, maar met de 20 km/u aan Y.Holland aan Schijnpoort verlies je daar sowieso drie minuten,
Wat is men daar aan het doen ? Duurt al een paar jaar ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Eimai »

dentheo schreef: 07 jun 2020, 18:08Wat is men daar aan het doen ? Duurt al een paar jaar ?
Die wissels zijn gewoon versleten en moeten eens vervangen worden, maar met de werken aan Antwerpen-Oost zal dat waarschijnlijk niet het beste moment zijn omdat al de goederentreinen richting Antwerpen-Noord daar nu moeten wisselen van lijn 12 en 27A.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Paul schreef: 06 jun 2020, 22:18 Ik meende dat de Saxby-seinhuizen van Neerpelt beschermd zijn en bewaard zouden blijven. Hoe staat het daarmee intussen?
Daar is na de buiten dienst stelling in 2013 niks meer mee gedaan . Op een dag na . Met de opening van het vernieuwde station Neerpelt konden ze bezocht worden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Asterix »

Ik zou toch enkele zaken willen nuanceren.

1. Het gegeven dat vroeger alles beter was. Als ik de anciens (die die nog hebben gewerkt met de oude technologie in de lokale postjes) bezig zie, word ik zeker niet uit mijn sokken geblazen. Dat is vaak het soort dat elke trein van dubbel geel naar dubbel geel trekt (behalve die van hun aflos),
ondertussen heldhaftig vertelt hoe ze in de begindagen van de Thalys die treinen al eens twintig minuten lieten staan omdat ze aan het slapen waren en tijdens die vertelsels daardoor de verkeerde treinen prioriteit geven en dat dan maar oplossen door voor de neus van de bestuurder het sein dicht te gooien. Er zijn er natuurlijk ook anderen maar globaal loop ik niet hoog op met die goeie, ouwe tijd.

2. De bestuurders bellen. Dat is altijd een risico. Je kan op een goede vallen, je kan op een slechte vallen. Eén van de laatste keren heeft een bestuurder bij mij tien minuten stil gestaan om op zijn M510 te jammeren dat ik hem had gebeld.

3. Je werkzone kennen. Mag ik vragen wat er hiermee wordt bedoeld? De hellingsgraad van de sporen? De snelheid op de lijn? Wat zijn we ermee als we niet eens de samenstelling van de treinen kennen?
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Eimai »

Asterix schreef: 09 jun 2020, 10:432. De bestuurders bellen. Dat is altijd een risico. Je kan op een goede vallen, je kan op een slechte vallen. Eén van de laatste keren heeft een bestuurder bij mij tien minuten stil gestaan om op zijn M510 te jammeren dat ik hem had gebeld.
Je moet weten wanneer je belt, als we net twee geel gekregen hebben gaat die telefoon wat langer moeten rinkelen tot we stilstaan. Als we ver genoeg zijn en nog steeds op groen aan het rijden zijn, bel me gerust op om te zeggen dat we zo meteen even moeten gaan wachten om een andere voor te laten. Dan kan ik al wat snelheid minderen, boordchef eventueel inlichten etc. 't Is veel aangenamer rijden als je al weet wat je te gaat tegenkomen dan in het ongewisse te blijven (en onnodige frustraties vermijden door af te vragen of ze op de blok aan het slapen zijn). Ik apprecieer de info alleszins, al besef ik ook dat er anderen zijn.

't Moet ook niet overal en altijd gebeuren natuurlijk, als we aan Y.Abeelstraat twee geel gaan krijgen, dat is daar toch al bijna standaard zo, we weten ook dat die Beneluxen en Thalys daar moeten kruisen, dat moet zeker ook niet elke keer op voorhand gemeld worden. Maar de plekken waar we normaal nooit moeten wachten of als het wat langer gaat duren, bel gerust.

Iets anders waar ik me soms in erger, ik ben in vertraging met een trein en ben zo snel mogelijk aan het rijden om de minuten eraf te krijgen. Hoe vaak je dan toch niet opeens achter een andere trein terecht komt waardoor de vertraging zich terug opbouwt. Als seingever kan je die trein zien en weet je dat die in de weg gaat zitten, laat het me misschien weten dat die daar zit (en of er ergens een mogelijkheid om die voor te steken is of niet) zodat ik niet eerst alles eruit probeer te halen om dan kilometers 30 km/u te moeten rijden. In Nederland hebben ze op hun smartphone een app met een vereenvoudigde ebp die de toestand voor je laat zien en wat er eventueel in de weg rijdt, hier zijn we nog niet zo progressief.
3. Je werkzone kennen. Mag ik vragen wat er hiermee wordt bedoeld? De hellingsgraad van de sporen? De snelheid op de lijn? Wat zijn we ermee als we niet eens de samenstelling van de treinen kennen?
Wat zien ze op de blokposten eigenlijk als samenstelling? 't Is soms erg frustrerend om met leeg reizigersmaterieel toch tegen gehouden te worden om iets te moeten voor laten, want je bent de trein die het snelst over heel de lijn kan rijden en zo lang de seinen open staan kan je geen trein achter je vertraging geven. Als we met een losse loc zitten kan dat natuurlijk wel weer wat verschil geven als we maar 100 km/u mogen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Asterix »

Eimai schreef: 09 jun 2020, 11:21 Wat zien ze op de blokposten eigenlijk als samenstelling? 't Is soms erg frustrerend om met leeg reizigersmaterieel toch tegen gehouden te worden om iets te moeten voor laten, want je bent de trein die het snelst over heel de lijn kan rijden en zo lang de seinen open staan kan je geen trein achter je vertraging geven. Als we met een losse loc zitten kan dat natuurlijk wel weer wat verschil geven als we maar 100 km/u mogen.
We zien: 1. wat er wordt ingevoerd door de spoorwegoperatoren en 2. wat na de invoering voorbij de verschillende IT-obstakels tot bij ons geraakt.

We zien dus in regel de VOORZIENE samenstellingen van treinen die dagelijks (of toch zeer regelmatig) rijden.

Van zodra een trein met vervangmaterieel rijdt, is de informatie niet meer correct. Van (losse) ritten die op korte termijn worden ingelegd om bijvoorbeeld eenmalig materieel over te brengen (klassieke nummers zijn dan E17200 en zo) zien we helemaal niets. Dan mag je al blij zijn dat de tractiecode juist is.

Soms krijg je een mail binnen van NMBS uit de lokale bundels met de samenstelling maar dat is dan ook enkel voor de blok die die bundel beheert, als goede buur. Afwaarts weet men daarmee nog niets.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Hobbes »

Asterix schreef: 09 jun 2020, 10:43 Ik zou toch enkele zaken willen nuanceren.

3. Je werkzone kennen. Mag ik vragen wat er hiermee wordt bedoeld? De hellingsgraad van de sporen? De snelheid op de lijn? Wat zijn we ermee als we niet eens de samenstelling van de treinen kennen?
Is het zo dat de seingevers de last van de goederentreinen niet kennen? Want als onze gegevens niet in trackin staan dan komen we de grens niet over, of kunnen we niet vertrekken in ons oorsprongstation.

Hellingsgraad van de sporen is op L166/L165 wel redelijk belangrijk, en als men dan bv. in Beauraing net voor de helling richting Gedinne de wissel van 40 moet gaan kuisen met 1 T13 en 1600T, en het is slecht weer dan vraagt men om problemen.
Zulke zaken laten zien dat sommige seingevers niet weten waar ze mee bezig zijn, of het zich niet aantrekken.

Dit gezegd zijnde wil ik ook wel eens zeggen dat er met de meeste mensen goed samen te werken valt, een vriendelijk/beleefd telefoontje doet dikwijls al veel... De problemen van de aanhoudende werken op het spoorwegnet zijn echter een grote bron van frustratie...

En als men dan Infrabel met veel poeha ziet toeteren hoe goed ze wel gewerkt hebben met het vervangen van de wissels aan Y Driehoekstraat op L27A op de "o zo belangrijke toegang tot de Antwerpse haven", maar men dan wel een "tijdelijke" snelheidsbeperking van 20km/h heeft thv Schijnpoort
(meer dan een jaar reeds), dan wordt men soms een beetje cynisch...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door dekooiker »

Asterix schreef: 09 jun 2020, 10:43
De snelheid op de lijn?
Ik durf ervoor wedden dat de meeste bedienaars dat niet weten en als ze de snelheden op oorsprongsborden zouden kennen dan was de kennis ter plaatse groter dan verwacht. :mrgreen:
Dit overigens zonder een steen te gooien; wat men weet is dikwijls het resultaat van wat de lokale chefs er belang aan hechten.
De trein.
Alleen voor durvers.
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door groentje »

@Hobbes: ja goederentreinen zit de werkelijke last erin, normaal ook in de juiste volgorde omwille van gevaarlijke goederen. De situatie is niet vergelijkbaar met reizigerstreinen.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Jan-Mark »

Afgelopen weekend is B.4 Clabecq gesloopt. Met de afbraak van S.VIII Merelbeke dit voorjaar en de ontmanteling van het gestel van B.2 Tertre zijn de laatste drie actieve seinhuizen van België (gesloten tussen eind 2018 en half 2019) helaas dus gedeeltelijk of volledig afgebroken.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door msts.be »

Jan-Mark schreef: 23 jun 2020, 12:10 Afgelopen weekend is B.4 Clabecq gesloopt. Met de afbraak van S.VIII Merelbeke dit voorjaar en de ontmanteling van het gestel van B.2 Tertre zijn de laatste drie actieve seinhuizen van België (gesloten tussen eind 2018 en half 2019) helaas dus gedeeltelijk of volledig afgebroken.
Betekent dat dan effectief dat men nu alles vanuit die 10 centrale controlecentra stuurt ? Of zit men nu nog in de tussenliggende fase van die 31 seinhuizen ?
Plaats reactie