Eerst even over het verleden: Bij de bouw van L96N is alles (bovenleiding, sporen en seininrichting met TBL2) inderdaad voorzien op 220 km/h.dantjebram72 schreef: ↑15 jun 2020, 13:54 Ik heb eens een paar vraagjes op Etcs op lijn 96N. Het idee was ooit het idee om in combinatie met TBL2 hier aan 220km/u te kunnen rijden, dit is zover ik weet nooit gebeurt en er is altijd onder tbl1 lateraal gereden aan 160km/u. Nu heb ik volgende vragen:
-> Waarom werd die TBL2 nooit gebruikt? Op Hsl2 heeft het jaren goed en betrouwbaar gewerkt dus waarom kan dat niet op lijn 96N?
Omdat toen de inrit van Brussel nog veel trager was (die nieuwe viaduct lag er nog niet) was de tijdswinst echter heel klein. Daarom heeft men toen gekozen, ondanks de technische mogelijkheid, de meerkost (duurder onderhoud, complexere onderhoudsprocedures) niet te willen dragen.
Omdat TBL2 op L96N op relais-seininrichting gebouwd was leverde dit een complexe en moeilijk te onderhouden seininrichting op. Omdat de toenmalige directe netwerk de 220km/h toch niet meteen nodig achtte is, om kleine wijzigingen aan de seininrichting mogelijk te maken, beslist die TBL2 maar weer uit te breken. Er zou toch spoedig digitale technologie de relais gaan vervangen waardoor het geheel toch op de schop moest.
Intussen is dat ook effectief gebeurd en ligt er nu PLP (digitale seininrichting) op quasi heel de lijn - het laatste stukje wordt dit jaar nog omgebouwd.
Voor de spoorveiligheid in de jaren '90 en '00 was dat inderdaad jammer, maar nu zijn we net heel blij dat TBL2 niet meer bestaat in België. Het systeem was inderdaad even betrouwbaar en veilig als ETCS, maar...
-TBL2 was een specifiek Belgisch systeem, een trein hiermee uitrusten was geweldig duur en complex, je moet immers extra ruimte in de machinekamer hebben voor de TBL2-instalaties.
-TBL2 had maar één leverancier, waardoor de infrastructuur onderdelen peperduur waren. Een aanbesteding waarbij meerdere leveranciers in concurrentie gaan, zoals we er voor ETCS al enkele gedaan hebben, was dus niet mogelijk.
ETCS heeft dus enkel maar voordelen tegenover TBL2, daarom zijn we heel blij dat er maar één lijn moest omgebouwd worden en we nu naar een homogene technologie toewerken.