Electrificatie Mol-Hamont

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek »

pietje schreef:De trein in Hamont verlengen tot weert lijkt mij iets waar zo snel mogelijk aan begonnen moet worden, maar dan moet Prorail eerst nog wat bovenleiding bijhangen en andere moderniseringswerken om de snelheid wat op te krikken en regelmatige treinen mogelijk te maken.

Ik hoop alvast dat zodra de electrificatie tot Hamont afgerond is, de verbinding vanuit Hamont afgesplitst wordt van die vanuit Hasselt. als die dan in een (ongeveer) halfuurdienst kunnen rijden tussen Mol en Antwerpen, lijkt mij dat al een gevoelige verbetering.
De S33 tot Mol laten rijden heb ik trouwens nooit goed begrepen: er is volgens mij nagenoeg geen vervoersvraag tussen de regio Mol/Geel en de kleine haltes (Wolfstee/Bouwel/Nijlen/Kessel/Boechout/Mortsel) de S33 zou ik liever beperkt zien tot Herentals als de snellere verbindingen dan wat frequenter zouden kunnen rijden.
Tussen Herentals en Antwerpen zit het spoor eivol. Elke oplossing die je bedenkt mag geen enkele extra trein op dat gedeelte vereisen.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 21 jun 2020, 15:19
pietje schreef:De trein in Hamont verlengen tot weert lijkt mij iets waar zo snel mogelijk aan begonnen moet worden, maar dan moet Prorail eerst nog wat bovenleiding bijhangen en andere moderniseringswerken om de snelheid wat op te krikken en regelmatige treinen mogelijk te maken.

Ik hoop alvast dat zodra de electrificatie tot Hamont afgerond is, de verbinding vanuit Hamont afgesplitst wordt van die vanuit Hasselt. als die dan in een (ongeveer) halfuurdienst kunnen rijden tussen Mol en Antwerpen, lijkt mij dat al een gevoelige verbetering.
De S33 tot Mol laten rijden heb ik trouwens nooit goed begrepen: er is volgens mij nagenoeg geen vervoersvraag tussen de regio Mol/Geel en de kleine haltes (Wolfstee/Bouwel/Nijlen/Kessel/Boechout/Mortsel) de S33 zou ik liever beperkt zien tot Herentals als de snellere verbindingen dan wat frequenter zouden kunnen rijden.
Tussen Herentals en Antwerpen zit het spoor eivol. Elke oplossing die je bedenkt mag geen enkele extra trein op dat gedeelte vereisen.
Daarom dat ik mij afvraag wat de eerste aanpassingen gaan worden:
* IC Hamont-Antwerpen elektrisch => reizigers van stations tussen Mol en Hasselt verliezen rechtstreekse verbinding
* S33 wordt verlengd naar Hamont en IC blijft as-is => S33 wordt dan een veel te lange stoptrein terwijl het jammer is om met diesel onder draad te rijden
* nog iets anders met koppelen/ontkoppelen in Herentals

Het spoor zit wss niet eivol, maar zoals gewoonlijk alleen enkele knooppunten waar kruisingen moeten gebeuren.
Als er ooit (zoals in andere landen al lang ingeburgerd is) nagenoeg overal minstens een halfuurdienst moet komen, zal er toch iets moeten gebeuren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 21 jun 2020, 17:25 Het spoor zit wss niet eivol, maar zoals gewoonlijk alleen enkele knooppunten waar kruisingen moeten gebeuren.
Als er ooit (zoals in andere landen al lang ingeburgerd is) nagenoeg overal minstens een halfuurdienst moet komen, zal er toch iets moeten gebeuren.
Uiteraard zijn de knelpunten inderdaad de vertakking Nazaret en het station Lier.
Gelukkig gaat er iets gebeuren: Infrabel heeft plannen voor een splinternieuwe spoorlijn van Kessel naar Ekeren om de goederentreinen van Lier-Antwerpen weg te halen. Hierdoor komt er veel ruimte vrij voor extra passagierstreinen.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

Shrek schreef: 21 jun 2020, 15:19
pietje schreef:De trein in Hamont verlengen tot weert lijkt mij iets waar zo snel mogelijk aan begonnen moet worden, maar dan moet Prorail eerst nog wat bovenleiding bijhangen en andere moderniseringswerken om de snelheid wat op te krikken en regelmatige treinen mogelijk te maken.

Ik hoop alvast dat zodra de electrificatie tot Hamont afgerond is, de verbinding vanuit Hamont afgesplitst wordt van die vanuit Hasselt. als die dan in een (ongeveer) halfuurdienst kunnen rijden tussen Mol en Antwerpen, lijkt mij dat al een gevoelige verbetering.
De S33 tot Mol laten rijden heb ik trouwens nooit goed begrepen: er is volgens mij nagenoeg geen vervoersvraag tussen de regio Mol/Geel en de kleine haltes (Wolfstee/Bouwel/Nijlen/Kessel/Boechout/Mortsel) de S33 zou ik liever beperkt zien tot Herentals als de snellere verbindingen dan wat frequenter zouden kunnen rijden.
Tussen Herentals en Antwerpen zit het spoor eivol. Elke oplossing die je bedenkt mag geen enkele extra trein op dat gedeelte vereisen.
Tussen Lier en Antwerpen: akkoord. Maar zeker niet vanaf Herentals.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek »

LML schreef: 21 jun 2020, 17:35 Tussen Lier en Antwerpen: akkoord. Maar zeker niet vanaf Herentals.
Vanaf de Y Nazaret. Dus je zou tussen Herentals en Kessel nog wat extra treinen kunnen inleggen, maar ze mogen niet verder dan Kessel rijden :roll:
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

pietje schreef: 21 jun 2020, 11:21 De trein in Hamont verlengen tot weert lijkt mij iets waar zo snel mogelijk aan begonnen moet worden, maar dan moet Prorail eerst nog wat bovenleiding bijhangen en andere moderniseringswerken om de snelheid wat op te krikken en regelmatige treinen mogelijk te maken.
Dat is ook zo. De afstand Hamont-Weert is 9 km. Nu is de lijnsnelheid 70 en 40 km/u. Als die op 120 km/u wordt gebracht, rij je van Hamont naar Weert op een 7 à 8 minuten.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek »

LML schreef: 21 jun 2020, 17:44
pietje schreef: 21 jun 2020, 11:21 De trein in Hamont verlengen tot weert lijkt mij iets waar zo snel mogelijk aan begonnen moet worden, maar dan moet Prorail eerst nog wat bovenleiding bijhangen en andere moderniseringswerken om de snelheid wat op te krikken en regelmatige treinen mogelijk te maken.
Dat is ook zo. De afstand Hamont-Weert is 9 km. Nu is de lijnsnelheid 70 en 40 km/u. Als die op 120 km/u wordt gebracht, rij je van Hamont naar Weert op een 7 à 8 minuten.
Infrabel heeft dat allemaal voorzien, maar voor ProRail is het blijkbaar taboe om te investeren in die lijn.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

ianryckewaert13 schreef: 21 jun 2020, 13:14
pietje schreef:De trein in Hamont verlengen tot weert lijkt mij iets waar zo snel mogelijk aan begonnen moet worden, maar dan moet Prorail eerst nog wat bovenleiding bijhangen en andere moderniseringswerken om de snelheid wat op te krikken en regelmatige treinen mogelijk te maken.

Ik hoop alvast dat zodra de electrificatie tot Hamont afgerond is, de verbinding vanuit Hamont afgesplitst wordt van die vanuit Hasselt. als die dan in een (ongeveer) halfuurdienst kunnen rijden tussen Mol en Antwerpen, lijkt mij dat al een gevoelige verbetering.
De S33 tot Mol laten rijden heb ik trouwens nooit goed begrepen: er is volgens mij nagenoeg geen vervoersvraag tussen de regio Mol/Geel en de kleine haltes (Wolfstee/Bouwel/Nijlen/Kessel/Boechout/Mortsel) de S33 zou ik liever beperkt zien tot Herentals als de snellere verbindingen dan wat frequenter zouden kunnen rijden.
Als ze IC tussen mol en Herentals non stop laten rijden dan zal er meer volk op de s zitten

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
En de mensen van Geel en Olen die in Mol of Herentals naar school gaan of werken? Sorry jongens, we stoppen er niet meer, rij maar met de auto of fiets? Nonstop tussen Mol en Herentals kan je echt niet maken. Een voze gedachte...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

ianryckewaert13 schreef: 21 jun 2020, 14:08 Door De koppeling wordt na de elektrificatie van Hamont in 2021 zal er sowieso afschaft tijdelijk.tot de elektrificatie op mol Hasselt voltooid is

Ze hebben 2 optie's

1 Antwerpen mol Hasselt afzonderlijk laten rijden half uur van Antwerpen mol Hamont
Na elektrificatie Hasselt mol zelfde houden

Of

2 IC Antwerpen Hamont en aansluiting met mol Hasselt te mol en na de elektrificatie terug (ont)koppelen.

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Een halfuursdienst tussen Antwerpen-Mol-Hamont? Tot Mol o.k., maar verder richting Hamont? Dat wil ik zien op een enkelsporige spoorlijn hier in België...
En wat bedoel je met die 1ste zin? Ik snap er geen snars van (zoals al door enkelen gemeld). Precies geen uitblinker geweest tijdens de lessen Nederlands?
Laatst gewijzigd door LML op 21 jun 2020, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek »

LML schreef: 21 jun 2020, 17:52
ianryckewaert13 schreef: 21 jun 2020, 14:08 Door De koppeling wordt na de elektrificatie van Hamont in 2021 zal er sowieso afschaft tijdelijk.tot de elektrificatie op mol Hasselt voltooid is

Ze hebben 2 optie's

1 Antwerpen mol Hasselt afzonderlijk laten rijden half uur van Antwerpen mol Hamont
Na elektrificatie Hasselt mol zelfde houden

Of

2 IC Antwerpen Hamont en aansluiting met mol Hasselt te mol en na de elektrificatie terug (ont)koppelen.

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Een halfuursdienst tussen Antwerpen-Mol-Hamont? Tot Mol o.k., maar verder richting Hamont? Dat wil ik zien op een enkelsporige spoorlijn hier in België...
Daarvoor moet er inderdaad een stukje dubbelspoor komen tussen Mol en Lommel. Plannen liggen klaar, budget nog niet.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

Shrek schreef: 21 jun 2020, 17:58
LML schreef: 21 jun 2020, 17:52
ianryckewaert13 schreef: 21 jun 2020, 14:08 Door De koppeling wordt na de elektrificatie van Hamont in 2021 zal er sowieso afschaft tijdelijk.tot de elektrificatie op mol Hasselt voltooid is

Ze hebben 2 optie's

1 Antwerpen mol Hasselt afzonderlijk laten rijden half uur van Antwerpen mol Hamont
Na elektrificatie Hasselt mol zelfde houden

Of

2 IC Antwerpen Hamont en aansluiting met mol Hasselt te mol en na de elektrificatie terug (ont)koppelen.

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Een halfuursdienst tussen Antwerpen-Mol-Hamont? Tot Mol o.k., maar verder richting Hamont? Dat wil ik zien op een enkelsporige spoorlijn hier in België...
Daarvoor moet er inderdaad een stukje dubbelspoor komen tussen Mol en Lommel. Plannen liggen klaar, budget nog niet.
Plannen liggen inderdaad klaar maar budgetten nog niet. Het zou om dubbelspoor gaan tussen Balen-Werkplaatsen en Neerpelt, om precies te zijn.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Iain Dobson
Berichten: 263
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Iain Dobson »

Apologies for posting in English but the on-line translators are not so good.

Report from the Nederlands Treinreiziger web site [July 2019].

https://www.treinreiziger.nl/grensovers ... ficienter/

"According to the coalition agreement, trains must start running again between Weert and Hamont. But it seems less and less obvious that this will happen. Not only because Knowledge Institute for Mobility Policy finds that a bus is much more effective, but also because reactivation of the railway line is likely to be considerably more expensive. Until now, State Secretary Stientje van Veldhoven assumed that 35 million euros was needed to reactivate the line in the Netherlands. New research from ProRail shows that between €50 and €150 million is needed."

The article is about how much more efficient [cheaper] it is to provide cross border links by bus as opposed to restarting the rail passenger service. In the case of Weert to Hamont the distance from the junction at Weert to the Dutch/Belgian frontier is 8.7 kilometres. The line was rebuilt by Prorail in 2007 and was renewed with new rail, concrete sleepers and ballast between Weert and the junction to the Zinc works. The line is straight, single track with no major engineering structures. It also runs through open countryside, some of which is the Weerter-en Budelerbergen nature reserve.

€150 million for 8.7 km of single track!

That is €17 241 per metre!

In the UK Modern Railways magazine [August 2019, page 43] some figures were provided.

I have used the exchange rate of £1 = €1.11.

The distance from Weert Junction to the Dutch/Belgian frontier near Hamont is 8.7 kilometres.

Under British Rail new electrification came in at £150 000 / €166 500 per single track kilometre.

The Midland Main Line electrification to Corby is coming in at £500 000 / €555 000 per single track kilometre.

The Great Western electrification was costing £4 000 000 / €4 440 000 per single track kilometre before it was stopped for massive cost overruns.

At €35 million for the Weert-Hamont scheme per single track kilometre is £3 624 313 / €4 022 988.

At €50 million per single track kilometre is £5 177 591 / €5 747 126.

At €150 million per single track kilometre is £15 532 774 / €17 241 379.

The Great Western figure includes compensation payments to train operators for the disruption and the costs of working on a live railway. The line between Weert and Hamont could be closed to allow work to progress 16 hours a day uninterrupted.

Bear in mind the Great Western scheme was over engineered to the extent that you could probably tie up a large cruise liner to one of the catenary supports. Some of the piles into the ground were going down 10 metres and more.

The article also mentions that the Germans have managed to electrify at £290 000 per single track kilometre, Sweden at £258 000 per single track kilometre and expensive Switzerland at £286 000 per single track kilometre

There is a photograph on Facebook of the Border between the Nederlands and Belgium at Hamont. It looks as if the masts are going right to the border.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... ater&ifg=1

Iain
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door pietje »

Volgens dit oude krantenbericht https://www.hln.be/in-de-buurt/mol/vana ... ~a559dba9/ kost het hele stuk van Mol tot Hamont 47,5 miljoen €
In totaal is het 31 km, waar nog enkele extra's bijkomen.
Dat gaat dus over grofweg 1,5 miljoen €/km

Het benieuwt mij ook wat die andere kosten zoal kunnen zijn, want voor zo'n kort stuk kan je met dat bedrag een geheel nieuwe spoorlijn bouwen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek »

pietje schreef:Volgens dit oude krantenbericht https://www.hln.be/in-de-buurt/mol/vana ... ~a559dba9/ kost het hele stuk van Mol tot Hamont 47,5 miljoen €
In totaal is het 31 km, waar nog enkele extra's bijkomen.
Dat gaat dus over grofweg 1,5 miljoen €/km

Het benieuwt mij ook wat die andere kosten zoal kunnen zijn, want voor zo'n kort stuk kan je met dat bedrag een geheel nieuwe spoorlijn bouwen.
Als er nu nog iemand durft zeggen dat Nederlanders efficiënter zijn dan wij... ;)
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door jan_olieslagers »

Het zal er wel meer op neer komen dat ze er geen zin in hebben, zeker :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie