ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België.

Bericht door jan_olieslagers »

Dat de energiekost hoger is kan ik zeker snappen, maar dat is toch een kost voor de vervoerder en niet voor Infrabel zou ik verwachten.
Is dat wel zo? Zou Infrabel voor iedere individuele trein het electriciteitsverbruik aanrekenen aan de betreffende vervoerder? Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat kan gemeten worden, het zou trouwens niet simpel worden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef:
Dat de energiekost hoger is kan ik zeker snappen, maar dat is toch een kost voor de vervoerder en niet voor Infrabel zou ik verwachten.
Is dat wel zo? Zou Infrabel voor iedere individuele trein het electriciteitsverbruik aanrekenen aan de betreffende vervoerder? Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat kan gemeten worden, het zou trouwens niet simpel worden.
Bij moderne treinen wordt dat gemeten en gebruikt in de facturatie, oudere treinen betalen een vast forfait.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

Hoe zit het met de ontwikkeling van ETCS1 LS? Is dat al ergens operationeel?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

JHS2013 schreef:Hoe zit het met de ontwikkeling van ETCS1 LS? Is dat al ergens operationeel?
Het is nog niet beschikbaar voor de klanten, maar voor Infrabel testen is een stuk van L132 al uitgerust.
nick
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jun 2019, 16:58

Re: ETCS in België.

Bericht door nick »

Ik hoop dat ze gaan beseffen dat LS geen goed idee is [emoji85] maar ik vrees er voor...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Waarom niet? Voor de lijntjes waar 1 trein per uur komt volstaat dat toch.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: ETCS in België.

Bericht door CursorX »

Steven schreef: 23 jun 2020, 20:10 Waarom niet? Voor de lijntjes waar 1 trein per uur komt volstaat dat toch.
Maar voor een lijn Als lijn 66 is dit wel vervelend... en die lijn wordt er niet kalmer op.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

nick schreef: 23 jun 2020, 20:01 Ik hoop dat ze gaan beseffen dat LS geen goed idee is [emoji85] maar ik vrees er voor...
Zelfs de mensen die eraan werken weten dat LS slechts een halfslachtige technologie is. De bedoeling van Infrabel is dan ook de LS te vervangen door level 2 in een volgende fase.
Maar op korte termijn is LS wel een goede manier om snel de interoperabiliteit te garanderen.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

Voor de geïnteresseerden, Infrabel heeft de ETCS-uitrolkaart op haar website bijgewerkt. Dit is de laatste stand van zaken:
Afbeelding
nick
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jun 2019, 16:58

Re: ETCS in België.

Bericht door nick »


Steven schreef:Waarom niet? Voor de lijntjes waar 1 trein per uur komt volstaat dat toch.
Op zulke lijntjes wel, maar dat gaat Infrabel hun visie niet zijn vrees ik...
Shrek schreef:
nick schreef: 23 jun 2020, 20:01 Ik hoop dat ze gaan beseffen dat LS geen goed idee is [emoji85] maar ik vrees er voor...
Zelfs de mensen die eraan werken weten dat LS slechts een halfslachtige technologie is. De bedoeling van Infrabel is dan ook de LS te vervangen door level 2 in een volgende fase.
Maar op korte termijn is LS wel een goede manier om snel de interoperabiliteit te garanderen.
Iedereen weet dat het slechts tijdelijk is, maar iedereen die al even bij de spoorwegen werkt weet ook dat tijdelijk zeer lang kan duren [emoji12]
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: ETCS in België.

Bericht door pietje »

nick schreef: 24 jun 2020, 06:52
Steven schreef:Waarom niet? Voor de lijntjes waar 1 trein per uur komt volstaat dat toch.
Op zulke lijntjes wel, maar dat gaat Infrabel hun visie niet zijn vrees ik...
De Visie van Infrabel is niet zo geheim hoor, in de netverklaring zit een kaartje (bijlage C, kaartje 7) met duidelijk opgelijst waar welke vorm van ETCS gaat uitgerold worden tegen 2025 en de lijnen met ETCS1LS zijn idd degenen die je kan verwachten.
Shrek schreef:
nick schreef: 23 jun 2020, 20:01 Ik hoop dat ze gaan beseffen dat LS geen goed idee is [emoji85] maar ik vrees er voor...
Zelfs de mensen die eraan werken weten dat LS slechts een halfslachtige technologie is. De bedoeling van Infrabel is dan ook de LS te vervangen door level 2 in een volgende fase.
Maar op korte termijn is LS wel een goede manier om snel de interoperabiliteit te garanderen.
Iedereen weet dat het slechts tijdelijk is, maar iedereen die al even bij de spoorwegen werkt weet ook dat tijdelijk zeer lang kan duren [emoji12]
Zelfs al betekent "tijdelijk" voor 1 of 2 lijnen dat het nog 20 jaar duurt eer die omgebouwd worden naar ETCS2, dan nog blijft het grootste voordeel intact: het Belgische spoornet is volledig toegankelijk voor alle treinen die uitgerust zijn met ETCS level 1 en 2. Het levert ook geen achteruitgang op ten opzichte van de huidige situatie, want de beveiliging verslechtert niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

CursorX schreef:
Steven schreef: 23 jun 2020, 20:10 Waarom niet? Voor de lijntjes waar 1 trein per uur komt volstaat dat toch.
Maar voor een lijn Als lijn 66 is dit wel vervelend... en die lijn wordt er niet kalmer op.
En wat is er juist vervelend?
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: ETCS in België.

Bericht door CursorX »

Shrek schreef: 24 jun 2020, 09:16
CursorX schreef:
Steven schreef: 23 jun 2020, 20:10 Waarom niet? Voor de lijntjes waar 1 trein per uur komt volstaat dat toch.
Maar voor een lijn Als lijn 66 is dit wel vervelend... en die lijn wordt er niet kalmer op.
En wat is er juist vervelend?
Alweer op een halfslachtig systeem te moeten rijden, NOG een systeem extra (ik zou hier al de reeds gekende tps kunnen opnoemen, maar ik vergeet er sowieso), terwijl de goede technologie bestaat en men het overal gelijk zou kunnen trekken...
nick
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jun 2019, 16:58

Re: ETCS in België.

Bericht door nick »

Hoewel het systeem voor Infrabel waarschijnlijk wel goed uitkomt is het voor een bestuurder zeer lastig om te rijden vind ik. ETCS is zeer goed, er is controle en je hebt er zicht op.

ETCS LS is zo van willen maar niet kunnen in mijn mening...

En zoals CursorX zegt, weer een nieuw veiligheidssysteem die toch weer weg zal vallen tegen dat we het goed kennen.

Als ze wachten met LS tot N1 bijna overal uitgerold is en direct in 1 stuk werk kan ik er nog mee leven maar niet in stukjes en brokjes zoals nu met ERCS N1, mooi voorbeeld is nu in Oostende... 8km ETCS
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

CursorX schreef:
Shrek schreef: 24 jun 2020, 09:16
CursorX schreef: Maar voor een lijn Als lijn 66 is dit wel vervelend... en die lijn wordt er niet kalmer op.
En wat is er juist vervelend?
Alweer op een halfslachtig systeem te moeten rijden, NOG een systeem extra (ik zou hier al de reeds gekende tps kunnen opnoemen, maar ik vergeet er sowieso), terwijl de goede technologie bestaat en men het overal gelijk zou kunnen trekken...
Het grote voordeel van LS is net dat TBL1+ in 2025 afgeschaft kan worden. Dan wordt het lijstje eenvoudiger.
Plaats reactie