Vandaag werd er meer informatie bekend: er komt nog geen halfuursdienst Brussel - Kortrijk, nog geen S-trein Antwerpen -Sint-Niklaas om het half uur, nog geen S3 Zottegem - Schaarbeek in het weekend, geen uursdienst Luik - Luxemburg https://nmbs.prezly.com/nmbs-behoudt-am ... eid-met-47
De S4 Aalst – Brussel-Schuman – Vilvoorde rijdt verder tot Mechelen. In de plaats daarvan rijdt de S7 Halle – Merode – Mechelen niet verder dan Vilvoorde.
Begrijp ik goed dat wie van Schuman naar Mechelen wil, of omgekeerd, terugvalt van twee per uur naar één per uur? Nuja, eigenlijk Weerde, eerder dan Mechelen.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 24 jun 2020, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
In het persbericht wordt gesproken over amplitude uitbreidingen tijdens zowel de week als het weekend, maar zijn er meer details over welke verbindingen dit zouden zijn?
En welke zijn de vier projecten die verder uitgesteld zijn waarover er gesproken wordt?
De S4 Aalst – Brussel-Schuman – Vilvoorde rijdt verder tot Mechelen. In de plaats daarvan rijdt de S7 Halle – Merode – Mechelen niet verder dan Vilvoorde.
Begrijp ik goed dat wie van Schuman naar Mechelen wil, of omgekeerd, terugvalt van twee per uur naar één per uur? Nuja, eigenlijk Weerde, eerder dan Mechelen.
Neen, er komt net een trein meer per uur van Brussel-Schuman naar Mechelen: 2x S5 en 1x S4, want de S7 stopt niet in Schuman. Ik denk dat je de S5 met de S7 verwart, want de S7 heeft nooit in Weerde gestopt.
nibura schreef: ↑24 jun 2020, 14:16
En welke zijn de vier projecten die verder uitgesteld zijn waarover er gesproken wordt?
De vier projecten dieFLV-FGSP genoemd heeft:
er komt nog geen halfuursdienst Brussel - Kortrijk, nog geen S-trein Antwerpen -Sint-Niklaas om het half uur, nog geen S3 Zottegem - Schaarbeek in het weekend, geen uursdienst Luik - Luxemburg
Daarbij komt nog het uitstel van de indiensttreding van het geëlektrificeerde spoor tussen Mol en Hamont, zoals in het persbericht staat.
De grootste wijzigingen worden dus helaas uitgesteld, wat te verwachten is door de grote terugval van reizigers het voorbije trimester. Waarschijnlijk zullen er dus pas veel meer treinkilometers gereden worden vanaf juni of december 2021.
FLV-FGSP schreef: ↑24 jun 2020, 12:45
Vandaag werd er meer informatie bekend: er komt nog geen halfuursdienst Brussel - Kortrijk, nog geen S-trein Antwerpen -Sint-Niklaas om het half uur, nog geen S3 Zottegem - Schaarbeek in het weekend, geen uursdienst Luik - Luxemburg
De NMBS heeft nochtans vandaag in de Kamer een presentatie van het nieuwe vervoersplan gegeven met volgende slides. Nu is het enkel nog de vraag waar de communicatie juist misloopt.. EDIT: Volgens mij gaat het hier inderdaad om de projecten die gepland waren voor de Coronacrisis al was dat niet echt duidelijk in de presentatie, het persbericht heeft het dus helaas bij het juiste eind.
De S4 Aalst – Brussel-Schuman – Vilvoorde rijdt verder tot Mechelen. In de plaats daarvan rijdt de S7 Halle – Merode – Mechelen niet verder dan Vilvoorde.
Begrijp ik goed dat wie van Schuman naar Mechelen wil, of omgekeerd, terugvalt van twee per uur naar één per uur? Nuja, eigenlijk Weerde, eerder dan Mechelen.
Neen, er komt net een trein meer per uur van Brussel-Schuman naar Mechelen: 2x S5 en 1x S4, want de S7 stopt niet in Schuman. Ik denk dat je de S5 met de S7 verwart, want de S7 heeft nooit in Weerde gestopt.
Het blijft eigenlijk krak hetzelfde vanuit zowel Schuman als Merode. In Schuman heb je twee keer per uur de S5 naar Mechelen, in Merode heb je een keer per uur de S4 in plaats van de S7 naar Mechelen. Akkoord, de S4 stopt eerder ook in Schuman, maar de omweg via Etterbeek en Delta is daarna zo lang dat het geen reisoptie is.
Overigens snap ik niet in hoeverre dit zou bijdragen tot de stiptheid (cf. slide hierboven). Die van de S7 misschien, maar zeker niet die van de S4, die nu al vaak vertraging heeft. Komt nog bij dat de S4 een pak meer volk trekt en ook slechts één keer per uur rijdt, terwijl de S7 steeds omringd wordt door de S5. Geen al te beste beslissing, vind ik.
Steve schreef: ↑24 jun 2020, 18:10
Overigens snap ik niet in hoeverre dit zou bijdragen tot de stiptheid (cf. slide hierboven). Die van de S7 misschien, maar zeker niet die van de S4, die nu al vaak vertraging heeft. Komt nog bij dat de S4 een pak meer volk trekt en ook slechts één keer per uur rijdt, terwijl de S7 steeds omringd wordt door de S5. Geen al te beste beslissing, vind ik.
De keertijd van de S4 is momenteel slechts 10 minuten in Vilvoorde. Daardoor kan hij nauwelijks vertraging goedmaken. Als je die 2 verbindingen omwisselt, heb je meer buffertijd voor beide relaties, als men die dienstregeling niet verder aanpast. Dat zou wel eens de reden kunnen zijn.
nibura schreef: ↑24 jun 2020, 14:16
In het persbericht wordt gesproken over amplitude uitbreidingen tijdens zowel de week als het weekend, maar zijn er meer details over welke verbindingen dit zouden zijn?
Die uitbreidingen hebben vooral betrekking op de regio Gent.
Luik-Luxemburg uitbreiden naar 1x/u enkel op Luik-Gouvy klinkt mij toch wel vrij absurd in de oren. Straks rijdt er dan een uursdienst op Luik-Gouvy en (reeds bestaand) Troisvierges-Luxemburg, enkel het kippeneindje (8 minuten) Gouvy-Troisvierges blijft steken op 1x/2u. En dat terwijl de Gouvy-toevoeger en de Troisvierges-toevoeger dan beide 1u10 staan te keren vlak voor de grens.
Ligt dit aan pure desinteresse in het buitenland aan één of beide zijden, of is er zo'n enorm tekort aan Luxemburg-/België-geschikt materieel?
Steve schreef: ↑24 jun 2020, 18:10
Overigens snap ik niet in hoeverre dit zou bijdragen tot de stiptheid (cf. slide hierboven). Die van de S7 misschien, maar zeker niet die van de S4, die nu al vaak vertraging heeft. Komt nog bij dat de S4 een pak meer volk trekt en ook slechts één keer per uur rijdt, terwijl de S7 steeds omringd wordt door de S5. Geen al te beste beslissing, vind ik.
De keertijd van de S4 is momenteel slechts 10 minuten in Vilvoorde. Daardoor kan hij nauwelijks vertraging goedmaken. Als je die 2 verbindingen omwisselt, heb je meer buffertijd voor beide relaties, als men die dienstregeling niet verder aanpast. Dat zou wel eens de reden kunnen zijn.
Bedankt, dat kan inderdaad helpen, bij behoud van de huidige dienstregeling zou de regulatietijd in Mechelen dan zo'n 30 minuten worden. De keerzijde is dat de verbinding zelf nog een stuk bochtiger wordt en nog meer hoofdlijnen dwarst (ik veronderstel dat de S4 ook het ommetje via Muizen overneemt van de S7). Het zou me niet verbazen als er en cours de route dus meer vertraging gemaakt wordt, maar ze zal tenminste al niet meegesleept worden naar de volgende ritten.
Ik weet niet waar ze ooit het onzalige idee gehaald hebben dat verbindingen van minder dan 1 keer per uur zinvol zijn...
Ik ben groot treinliefhebber, maar in zo'n geval wordt de infra zo onderbenut dat het eigenlijk onzin wordt.
En hoe het komt dat we na decennia aan investeringen in infrastructuur nog steeds geen halfuur dienstregeling hebben op alle belangrijke assen, is mij een raadsel.
Die omslag moet dringend gemaakt worden...