Witte rails
Witte rails
Infrabel heeft 12 km sporen met witte verf bespoten tegen de uitzetting door de hitte.
https://vrtnws.be/p.BL19jbppo
In Oostenrijk en Duitsland gebeurt dit al langer.
https://vrtnws.be/p.BL19jbppo
In Oostenrijk en Duitsland gebeurt dit al langer.
Re: Witte rails
Ook in Italië is dit gemeengoed. De impact op de stiptheid zal niet zo groot zijn, het grootste probleem met hitte zit immers in de bovenleidingen. Maar het is een interessante testcase, zeker als de temperaturen in de toekomst nog hoger zullen liggen.
-
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
- Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)
Re: Witte rails
Vandaag een paar korte stukjes wit gekleurde rails gezien op de bruggen tussen Anseremme en Gendron. Juist de lengte van de brug, maar wellicht kan het daar het warmste zijn.
Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk
-
- Berichten: 2364
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Witte rails
Zat jij daar op een stoeltje te spotten op die brug? Dan heb ik je gezien en ben ik onder jou door gevaren met de kajak. Trouwens, nog nooit heb ik zoveel reizigers op een trein gezien op L166 door het grote aantal kajakkers...
Witte rails heb ik eergisteren gezien op de brug over de Maas tussen Luik-Guillemins en Angleur. Het lijkt er dus op dat men vooral bruggen uitrust met witte verf.
Ook de Duitse spoorwegen hebben op dezelfde dag een gelijkaardig bericht als Infrabel de wereld ingestuurd over witte sporen: https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... n--5316118
-
- Berichten: 3532
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Witte rails
Eventjes hardop denkend zonder te hebben nagedacht:
ok, sporen moeten niet al te warm worden, begrijpelijk. Maar is witte verf, of kalk of wat dan ook, de beste oplossing?
"We willen geen warmte, ergo WEG warmte!" Typisch het fantasieloze rechttoe-rechtaan denken van de aloude NMBS (en andere 19de-eeuwse spoorbedrijven).
Een beetje creatiever denken zou beginnen met "gut, we krijgen hier allemaal warmte binnen die we eigenlijk niet willen, we moeten daar iets aan doen. Maar kunnen we die warmte niet op een nuttige manier afvoeren?"
Er zullen duizend bezwaren zijn want ik fantaseer maar in het ijle weg. Toch: steek in die rails een intern waterkanaal, zodat men water verwarmt, die warmte kan dan een turbine aandrijven waarmee energie kan gewonnen worden. Het grote bezwaar lijkt me dat deze energiebron pas optimaal actief wordt als ook de massaal aanwezige PV-panelen maximaal opbrengen; op het moment dat er niet zodanig veel vraag is, dus.
ok, sporen moeten niet al te warm worden, begrijpelijk. Maar is witte verf, of kalk of wat dan ook, de beste oplossing?
"We willen geen warmte, ergo WEG warmte!" Typisch het fantasieloze rechttoe-rechtaan denken van de aloude NMBS (en andere 19de-eeuwse spoorbedrijven).
Een beetje creatiever denken zou beginnen met "gut, we krijgen hier allemaal warmte binnen die we eigenlijk niet willen, we moeten daar iets aan doen. Maar kunnen we die warmte niet op een nuttige manier afvoeren?"
Er zullen duizend bezwaren zijn want ik fantaseer maar in het ijle weg. Toch: steek in die rails een intern waterkanaal, zodat men water verwarmt, die warmte kan dan een turbine aandrijven waarmee energie kan gewonnen worden. Het grote bezwaar lijkt me dat deze energiebron pas optimaal actief wordt als ook de massaal aanwezige PV-panelen maximaal opbrengen; op het moment dat er niet zodanig veel vraag is, dus.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Witte rails
Dat aloude NMBS-denkbeeld dat jij je inbeeldt heeft ook hier niets mee te zien, het grote bezwaar komt uit de thermodynamica: door de relatief lage temperatuurverschillen kan je daar nooit een nuttig rendement uit halen.jan_olieslagers schreef: ↑26 jun 2020, 13:33 Eventjes hardop denkend zonder te hebben nagedacht:
ok, sporen moeten niet al te warm worden, begrijpelijk. Maar is witte verf, of kalk of wat dan ook, de beste oplossing?
"We willen geen warmte, ergo WEG warmte!" Typisch het fantasieloze rechttoe-rechtaan denken van de aloude NMBS (en andere 19de-eeuwse spoorbedrijven).
Een beetje creatiever denken zou beginnen met "gut, we krijgen hier allemaal warmte binnen die we eigenlijk niet willen, we moeten daar iets aan doen. Maar kunnen we die warmte niet op een nuttige manier afvoeren?"
Er zullen duizend bezwaren zijn want ik fantaseer maar in het ijle weg. Toch: steek in die rails een intern waterkanaal, zodat men water verwarmt, die warmte kan dan een turbine aandrijven waarmee energie kan gewonnen worden. Het grote bezwaar lijkt me dat deze energiebron pas optimaal actief wordt als ook de massaal aanwezige PV-panelen maximaal opbrengen; op het moment dat er niet zodanig veel vraag is, dus.
Re: Witte rails
Om nog maar te zwijgen over onderhoudswerken: onderstopper, rails slijpen, boren: het zou nodeloos ingewikkeld worden door zulke constructie. Verf stoort in die zin niet.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Witte rails
Rails zijn trouwens niet doorgaand. Om de x m heb je gaten in rails met verbindingen. Elektrische Stroom die terugvloeit via de rails .... het zou trouwens maar een dunne leiding zijn die je in zo’n. Rail kan plaatsen. Je wil zo’n. Rail niet gaan verzwakken om er ‘wat water’ door te duwen.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 01 sep 2019, 16:14
Re: Witte rails
Willen ze op mijn post ook testen. Dit systeem werkt in Italie, maar blijkbaar een grote flop in Nederland en Duitsland.
Het zal wel een probleem vormen voor mensen van de auscultatie of werktreinen die inwendige gaten of scheuren opsporen in de spoorrails. Die coating werkt als een soort van muur...
Het zal wel een probleem vormen voor mensen van de auscultatie of werktreinen die inwendige gaten of scheuren opsporen in de spoorrails. Die coating werkt als een soort van muur...
-
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
- Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)
Re: Witte rails
Ik had geen stoeltje mee, wel een fluogele rugzak. Ik deed een wandeltocht langs de Lesse van Gendron naar Anseremme en zat gewoon mijn boterhammen te eten op het muurtje op die brug....trainlovertje schreef: Zat jij daar op een stoeltje te spotten op die brug? Dan heb ik je gezien en ben ik onder jou door gevaren met de kajak. Trouwens, nog nooit heb ik zoveel reizigers op een trein gezien op L166 door het grote aantal kajakkers...
In de L6060 van Namur tot Gendron was op 25 juni misschien 25% van de zitplaatsen gevuld.
Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk
Re: Witte rails
Sommige onderdelen van de ophanging van de bovenleiding worden ook wit geschilderd. Wat is daar de filosofie van?
Re: Witte rails
Hierbij een link naar Google Streetview aan de uitrit van Leuven, kant Luik. Daarop zie je de witte stukken.
Re: Witte rails
Dat gaat volgens mij over stukken bovenleiding waar verschillende sectioneringen dicht bij elkaar hangen. De ene draad kan op die plaatsen geaard zijn maar de andere kan nog onder 3000v zitten.Asterix schreef: ↑08 jul 2020, 11:04Hierbij een link naar Google Streetview aan de uitrit van Leuven, kant Luik. Daarop zie je de witte stukken.
Op de meeste plaatsen hangen zulke draden veel verder uit elkaar met dus minder risico op elektrocutie in geval van een vergissing.
De schildering dient dus om de aandacht daarop te vestigen bij de onderhoudstechnici.
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07 apr 2019, 00:06
Re: Witte rails
En hoe zit dat met de treindetectie (spoorstroomkringen)? In het nieuws kwam er duidelijk een fijn laagje verf op het railoppervlak bij het spuiten. Kan dat niet zorgen voor slechte detectie?