Burgemeester Lippens wil treinen blokkeren

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Burgemeester Lippens wil treinen blokkeren

Bericht door Adler »

HLN - 29/6/2020:
De burgemeester van Knokke-Heist heeft geen begrip voor de toestroom van toeristen die het niet al te nauw nemen met de corona-maatregelen.
Als de NMBS – die volgens Lippens niet genoeg toezicht houdt – niet snel ingrijpt, wil hij zelfs geen treinen meer toelaten in zijn gemeente.
De vervoersmaatschappij treuzelt volgens Lippens te lang met een protocol over hoe ze deze zomer het vervoer naar de kust wil aanpakken.

Lippens wil dan ook een duidelijk zomerprotocol. “We eisen zo snel mogelijk duidelijkheid van de NMBS, en we zullen haar in gebreke stellen als het protocol verder op zich laat wachten”, aldus de burgemeester. “En dan moeten er geen treinen meer tot in Knokke rijden.”

Hij kan rekenen op de steun van West-Vlaams gouverneur Carl Decaluwé, die bereid is om zelf tot zo’n ingreep over te gaan “als dat juridisch mogelijk is”.

Volgens Lippens speelt ook de NMBS een grote rol in die overrompeling. De vervoersmaatschappij zou geen deftig plan hebben om reizigers op een veilige manier naar Knokke-Heist en bij uitbreiding de kust te transporteren.
Gothier
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jun 2018, 19:23

Re: Burgemeester Lippens wil treinen blokkeren

Bericht door Gothier »

Gelijk heeft hij, dergelijke reizigers dragen geen mondmasker, dragen hem niet correct of doen hem tijdens hun rit af, amper controle op het dragen van mondmaskers!

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Burgemeester Lippens wil treinen blokkeren

Bericht door Steve »

Er staan wel twee enorme contradicties in:

1. Het merendeel van de Noord-Fransen komt met de trein? Heeft die man ooit al eens een treinrit geprobeerd te plannen? Vanuit Rijsel ben je zo'n drie uur overweg en vanuit pakweg Duinkerke ruim vier uur, om over de overstappen en ticketprijzen nog te zwijgen. Pure kletskoek.

2. Klagen over te volle treinen maar tegelijkertijd ervoor pleiten om minder treinen in te leggen? :lol:

De waarheid is dat een belangrijk deel van de toestroom in z'n mondaine badplaats over de weg komt (met auto's, cars enzovoort) en wie is daar dan verantwoordelijk voor de handhaving? Z'n eigen politiekorps...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Burgemeester Lippens wil treinen blokkeren

Bericht door trainlovertje »

Sorry, maar dat is een echt rommelartikel... Dat er weinig gecontroleerd op mondmaskers, daar ben ik het ook niet mee eens. Net in station Oostende opgestapt, daar stonden 4 securail-agenten te controleren.
Je kan de NMBS voor deze nonsens niet verantwoordelijk stellen; het zijn ten slotte de reizigers die hun mondmasker niet dragen die onverantwoord gedrag vertonen, niet de NMBS die treinen naar Knokke aanbiedt.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Burgemeester Lippens wil treinen blokkeren

Bericht door CursorX »

Ik ben het gedeeltelijk met hem eens. Ik heb deze week enkele treinen naar Knokke gereden. Toen ik van kant veranderde via het perron stelde ik ten eerste vast dat er elke keer weer een enorme massa mensen was, social distance leek me onmogelijk in de trein met die massa. Ten tweede waren het wel degelijk veel Franstaligen. Van waar deze kwamen heb ik hun niet gevraagd, maar stellen dat het zeker 50 procent van de reizigers waren is niet overdreven.
Ten derde droeg, bij het uitstappen en lopen over perron, zeker 50 procent geen mondmaskers. Of dat dezelfde 50.procent zijn als hierboven weet ik niet, maar enfin...
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Burgemeester Lippens wil treinen blokkeren

Bericht door Davy »

Ik vermoed eerder dat het gespuis uit Brussel is. Het probleem is trouwens niet nieuw...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Burgemeester Lippens wil treinen blokkeren

Bericht door rvdborgt »

CursorX schreef: 29 jun 2020, 19:17 social distance leek me onmogelijk in de trein met die massa.
Dat is precies de reden dat je een mondkapje moet dragen. Het is beter om ook afstand te kunnen bewaren maar dat gaat dus niet altijd.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Burgemeester Lippens wil treinen blokkeren

Bericht door rvdborgt »

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Burgemeester Lippens wil treinen blokkeren

Bericht door Adler »

Ook de burgemeesters van Oostende en Blankenberge willen nu overleg met de NMBS:

(HLN 30/6/2020)

Andere kustburgemeesters ook bezorgd over bomvolle treinen: “Moet dit allemaal?”

“Het zou wel fijn zijn als we op voorhand gewaarschuwd worden als de trein die onderweg is helemaal vol zit”, zegt de Blankenbergse burgemeester Daphne Dumery (N-VA). “Het is vooral de toestroom op piekmomenten die ons zorgen baart: een grote massa mensen die samen van de trein stapt richting het strand.”

Ook Bart Tommelein (Open VLD) van Oostende wil overleg met de NMBS. “Er zijn een aantal zaken voor verbetering vatbaar”, zegt hij. “Moeten er zoveel extra treinen worden ingelegd? Hoeveel mensen zullen er op die treinen zitten? Het heeft geen zin dat wij met een volledig plan alles in goeie banen leiden als de NMBS zich daar niets van aantrekt.”
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Burgemeester Lippens wil treinen blokkeren

Bericht door DR-fan »

Wat een schijnheiligheid. Elke keer zie je overvolle winkelstraten in Blankenberge en daar draagt niemand een mondmasker. Maar ja, die handelaars zijn natuurlijk het kiespubliek van mevrouw de burgemeester en dan mag het.

Er wordt wel degelijk gecontroleerd op de trein - dagelijks zijn er tientallen tussenkomsten van politie en securail voor asocialen die het niet willen begrijpen. Trouwens: eens je het station verlaat moet je geen mondmasker meer dragen. Gaan die dames en heren burgemeesters dan ook consequent hun winkelstraten en de zeedijk afsluiten?
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Burgemeester Lippens wil treinen blokkeren

Bericht door rdv »

Wat een stigmatisering, precies alsof iedere reiziger naar Knokke op de BLM betoging was.

Ik maak me persoonlijk veel meer zorgen over verspreiding via de horeca. Ik stel voor dat mr Lippens die sluit in Knokke.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Burgemeester Lippens wil treinen blokkeren

Bericht door jan_olieslagers »

Als die burgemeester echt zo begaan is met die mondmaskerplicht, dan belet niets hem zijn eigen politie daarop te laten toezien. Maar ik verdenk hem ervan dat hij het onsympatieke gedrag liever aan anderen overlaat, hier dus de NMBS en haar treinbegeleid(st)ers; om zelf een beetje meer "el simpatico" te kunnen spelen. Plus dat hij met een dergelijk bericht nog eens in de media kan komen; met gewoon zijn werk te doen en de politie haar werk te laten doen zal dat minder lukken.

In de marge ook akkoord met de opmerking dat de Franstaligen aan de kust veeleer uit Brussel komen, en ook wel een beetje uit Wallonie, maar niet vaak uit Frankrijk. (Tenslotte hebben ze in Frankrijk ook strand en zee, en heel wat fraaier want minder dicht bebouwd.) Niet alleen in Knokke, trouwens, maar daar komt natuurlijk wel de grote chic en (erger) de "would-be" chic naartoe.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Burgemeester Lippens wil treinen blokkeren

Bericht door nighttrain »

Steve schreef: 29 jun 2020, 18:55 Er staan wel twee enorme contradicties in:

1. Het merendeel van de Noord-Fransen komt met de trein? Heeft die man ooit al eens een treinrit geprobeerd te plannen? Vanuit Rijsel ben je zo'n drie uur overweg en vanuit pakweg Duinkerke ruim vier uur, om over de overstappen en ticketprijzen nog te zwijgen. Pure kletskoek.

2. Klagen over te volle treinen maar tegelijkertijd ervoor pleiten om minder treinen in te leggen? :lol:

De waarheid is dat een belangrijk deel van de toestroom in z'n mondaine badplaats over de weg komt (met auto's, cars enzovoort) en wie is daar dan verantwoordelijk voor de handhaving? Z'n eigen politiekorps...
Vanuit Lille neemt het 2h18 in beslag en 40 euro
Voor de "Noord Fransen" vanuit Duinkerke die nemen de auto tot De Panne , kopen sigaretten en bier aan de brug en verder de trein en 1h30 zitten ze op de Avenue Lippens. 22 euro
Inderdaad het zal geen massa "Noord Fransen" of "Frans Vlamingen" die zullen komen....

Dus 3 en 4 uur??nie overdrijven he....
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Burgemeester Lippens wil treinen blokkeren

Bericht door Steve »

nighttrain schreef: 30 jun 2020, 10:37
Steve schreef: 29 jun 2020, 18:55 Er staan wel twee enorme contradicties in:

1. Het merendeel van de Noord-Fransen komt met de trein? Heeft die man ooit al eens een treinrit geprobeerd te plannen? Vanuit Rijsel ben je zo'n drie uur overweg en vanuit pakweg Duinkerke ruim vier uur, om over de overstappen en ticketprijzen nog te zwijgen. Pure kletskoek.

2. Klagen over te volle treinen maar tegelijkertijd ervoor pleiten om minder treinen in te leggen? :lol:

De waarheid is dat een belangrijk deel van de toestroom in z'n mondaine badplaats over de weg komt (met auto's, cars enzovoort) en wie is daar dan verantwoordelijk voor de handhaving? Z'n eigen politiekorps...
Vanuit Lille neemt het 2h18 in beslag en 40 euro
Voor de "Noord Fransen" vanuit Duinkerke die nemen de auto tot De Panne , kopen sigaretten en bier aan de brug en verder de trein en 1h30 zitten ze op de Avenue Lippens. 22 euro
Inderdaad het zal geen massa "Noord Fransen" of "Frans Vlamingen" die zullen komen....

Dus 3 en 4 uur??nie overdrijven he....
2.18 u is een best case, andere verbindingen zijn 2.45 u en als je wat voor- en natransport meerekent (ik ga ervan uit dat de betrokkenen echt niet allemaal vlakbij Lille Flandres wonen) zijn de aangegeven tijden hoegenaamd niet onrealistisch. Dit terwijl je met de auto op een goed uur, anderhalf uur in Knokke staat vanuit bijna overal in de ruime regio Rijsel - Duinkerke. Een ticketprijs van 40 euro per persoon lijkt me ook veel meer dan wat de betrokkenen ervoor zouden willen uitgeven.

Vanuit De Panne sta je misschien op 1.30 à 2 u in Knokke, maar je moet er eerst nog geraken. Diegenen die al de moeite doen om met de auto tot daar te gaan, zullen wellicht eerder geneigd zijn om die tot Knokke verder te nemen (uurtje rijden) in plaats van extra tijd en geld te verliezen op het openbaar vervoer. In die gevallen kun je je ook de vraag stellen waarom die helemaal tot Knokke zouden gaan, in De Panne zijn ze al aan de Belgische kust en anders hebben ze nog alle andere tussengelegen kustplaatsen.

Zoals je zelf zegt: absoluut geen massa Noord-Fransen die zo zal afkomen en al zeker geen "merendeel" zoals letterlijk gezegd wordt. Uiteraard zijn er hopen Franstaligen die naar Knokke gaan (uit Brussel en Wallonië) maar dat is een heel andere zaak en is van alle tijden. De burgemeester in kwestie en een groot deel van de vaste of tijdelijke inwoners is zelf trouwens meer Frans- dan Nederlandstalig.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Burgemeester Lippens wil treinen blokkeren

Bericht door stijn »

Ik denk dat de NMBS er niet te veel aandacht aan moet besteden...

Lippens doet dit ieder jaar... het geeft gratis publiciteit voor Knokke als elitaire badstad...
Ooit begonnen met de frigoboxtoerist... wie zich dat herinnert is ouder dan 40! ;-)
Plaats reactie