Train circulation NMBS
Train circulation NMBS
Hi,
I hope it's ok that I post in English. My Dutch is not very good.
Does NMBS have a fixed circulation of trains? Is the same trainset always used on the same route, or can a trainset be used on several routes?
For example, I often travel on the line Binche-Turnhout and that line has a few departures with M6 coaches served by 2 M6 trainsets, one spending the night in Binche and the other one in Turnhout. Is it always the same 2 train sets on that route? Do they also stay in Turnhout/Binche over the weekend (as the line Binche-Turnhout does not operate on weekends), or do they drive without passengers to nearby cities like Charleroi/Antwerp for maintenance / storage?
I hope it's ok that I post in English. My Dutch is not very good.
Does NMBS have a fixed circulation of trains? Is the same trainset always used on the same route, or can a trainset be used on several routes?
For example, I often travel on the line Binche-Turnhout and that line has a few departures with M6 coaches served by 2 M6 trainsets, one spending the night in Binche and the other one in Turnhout. Is it always the same 2 train sets on that route? Do they also stay in Turnhout/Binche over the weekend (as the line Binche-Turnhout does not operate on weekends), or do they drive without passengers to nearby cities like Charleroi/Antwerp for maintenance / storage?
-
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Train circulation NMBS
Dat je je vraag in het Engels stelt, vind ik (en ik denk de meesten hier) helemaal geen probleem, maar verwacht je wel aan een antwoord in het Nederlands
Wel, het is zo dat dezelfde treinstammen diezelfde route voor meerdere dagen kunnen volgen, maar na verloop van tijd worden deze rijtuigen wel doorgeschoven naar andere verbindingen of gaan ze in onderhoud, waardoor andere treinstammen die verbinding op zich gaan nemen. Een uiterst strikte scheiding, zoals in Duitsland op bepaalde regionale lijnen gebeurt, kennen we hier minder. Wel blijven ze gewoonlijk rondrijden in de buurt van hun 'thuishaven', want elk stel wordt toegeschreven aan een bepaald depot.
Een ander voorbeeld: de stammen met 5 M6 rijtuigen gekoppeld aan een HLE 19. Deze rijden quasi enkel op de IC 03 Blankenberge - Genk en bijgevolg gaan die treinstammen minder snel van verbinding verschuiven. Een defect rijtuig of een rijtuig dat onderhoud nodig heeft wordt dan bijvoorbeeld wel afgekoppeld en vervangen en kan later in een andere verbinding terechtkomen, maar de type 19-locomotieven zullen altijd terugvallen op deze IC 03.
Zij die meer weten over de omloopschema's mogen me altijd verbeteren.
Wel, het is zo dat dezelfde treinstammen diezelfde route voor meerdere dagen kunnen volgen, maar na verloop van tijd worden deze rijtuigen wel doorgeschoven naar andere verbindingen of gaan ze in onderhoud, waardoor andere treinstammen die verbinding op zich gaan nemen. Een uiterst strikte scheiding, zoals in Duitsland op bepaalde regionale lijnen gebeurt, kennen we hier minder. Wel blijven ze gewoonlijk rondrijden in de buurt van hun 'thuishaven', want elk stel wordt toegeschreven aan een bepaald depot.
Een ander voorbeeld: de stammen met 5 M6 rijtuigen gekoppeld aan een HLE 19. Deze rijden quasi enkel op de IC 03 Blankenberge - Genk en bijgevolg gaan die treinstammen minder snel van verbinding verschuiven. Een defect rijtuig of een rijtuig dat onderhoud nodig heeft wordt dan bijvoorbeeld wel afgekoppeld en vervangen en kan later in een andere verbinding terechtkomen, maar de type 19-locomotieven zullen altijd terugvallen op deze IC 03.
Zij die meer weten over de omloopschema's mogen me altijd verbeteren.
Re: Train circulation NMBS
Ik woon tussen Herentals en Lier. Hier rijdt de IC Turnhout - Binche dus voorbij. Toen er bestickerde 18'en reden op deze verbinding, heb ik mij verdiept in de omlopen in de hoop om die bijzondere locs te kunnen fotograferen. Mijn informatie dateert nog wel van vorig jaar, maar ik denk niet dat er veel veranderd is in de tussentijd.
In 2019 was het zo dat er inderdaad 2 stammen M6 een omloop hadden op Turnhout - Binche. 1 stam vertrok in Binche of La Louvière, en de andere in Turnhout. Eigenlijk zijn dat stammen die het grootste deel van de tijd pendelen tussen Charleroi en Antwerpen, en dan telkens voor 2 dagen Turnhout - Binche deden. Er werd gewerkt met een doorschuifsysteem. Hier een voorbeeld van 1 stam: dag 1 vertrek in Binche en stop in Turnhout; dag 2 vertrek in Turnhout en stop in Binche; dag 3 opnieuw pendelen tussen Charleroi en Antwerpen. Als een stam aankomt in Turnhout, zijn er verder geen lege ritten meer. Dus een stam die 's avonds eindigt in Turnhout, begint de volgende dag ook sowieso in Turnhout. Tussen Binche/La Louvière en Châtelet zijn er wel redelijk veel lege ritten. Die lege ritten dienen dan om het materiaal van Turnhout - Binche op de Antwerpen - Charleroi te krijgen.
Nogmaals, dit is de situatie van vorig jaar, maar ik vermoed dat de omlopen niet veranderd zijn.
In 2019 was het zo dat er inderdaad 2 stammen M6 een omloop hadden op Turnhout - Binche. 1 stam vertrok in Binche of La Louvière, en de andere in Turnhout. Eigenlijk zijn dat stammen die het grootste deel van de tijd pendelen tussen Charleroi en Antwerpen, en dan telkens voor 2 dagen Turnhout - Binche deden. Er werd gewerkt met een doorschuifsysteem. Hier een voorbeeld van 1 stam: dag 1 vertrek in Binche en stop in Turnhout; dag 2 vertrek in Turnhout en stop in Binche; dag 3 opnieuw pendelen tussen Charleroi en Antwerpen. Als een stam aankomt in Turnhout, zijn er verder geen lege ritten meer. Dus een stam die 's avonds eindigt in Turnhout, begint de volgende dag ook sowieso in Turnhout. Tussen Binche/La Louvière en Châtelet zijn er wel redelijk veel lege ritten. Die lege ritten dienen dan om het materiaal van Turnhout - Binche op de Antwerpen - Charleroi te krijgen.
Nogmaals, dit is de situatie van vorig jaar, maar ik vermoed dat de omlopen niet veranderd zijn.
Re: Train circulation NMBS
Je hebt het goed gezegd!trainlovertje schreef: ↑28 jul 2020, 09:39Zij die meer weten over de omloopschema's mogen me altijd verbeteren.
Misschien wel een kleine aanvulling: sinds vorig jaar lopen de omlopen van de IC Blankenberge - Genk en Gent - Tongeren wat door elkaar. Op beide verbindingen kan je zowel 19 + 9*M6 vinden als 19 + 5*M6 + 19 + 5*M6. Dit komt omdat de delen van Knokke en Blankenberge niet meer in Brugge aan elkaar moeten gekoppeld worden.
Re: Train circulation NMBS
Oh ok, thank you so much for your answers!
How many different home depots are there for the trains? Do for example the IC trains Brussels AIrport-Mons/Tournai also belong to Châtelet, or do they have their own depot somewhere else?
Do trains never stay in Binche overnight? I saw on Google Maps that the parking area is very small.
How many different home depots are there for the trains? Do for example the IC trains Brussels AIrport-Mons/Tournai also belong to Châtelet, or do they have their own depot somewhere else?
Do trains never stay in Binche overnight? I saw on Google Maps that the parking area is very small.
Re: Train circulation NMBS
Oh interesting! I checked beluxtrains and saw that the M6 trains with 8 cars Binche-Turnhout and Charleroi-Antwerp usually have the opposite direction. On Binche-Turnhout, the locomotive is usually in the front, while on Charleroi-Antwerp it's usually in the back. How does that happen? When driving empty from Binche to Châtelet, they have to reverse direction in La Louvière, right? So nomally the direction should be the same I think.HVHTB schreef: ↑28 jul 2020, 11:40 Ik woon tussen Herentals en Lier. Hier rijdt de IC Turnhout - Binche dus voorbij. Toen er bestickerde 18'en reden op deze verbinding, heb ik mij verdiept in de omlopen in de hoop om die bijzondere locs te kunnen fotograferen. Mijn informatie dateert nog wel van vorig jaar, maar ik denk niet dat er veel veranderd is in de tussentijd.
In 2019 was het zo dat er inderdaad 2 stammen M6 een omloop hadden op Turnhout - Binche. 1 stam vertrok in Binche of La Louvière, en de andere in Turnhout. Eigenlijk zijn dat stammen die het grootste deel van de tijd pendelen tussen Charleroi en Antwerpen, en dan telkens voor 2 dagen Turnhout - Binche deden. Er werd gewerkt met een doorschuifsysteem. Hier een voorbeeld van 1 stam: dag 1 vertrek in Binche en stop in Turnhout; dag 2 vertrek in Turnhout en stop in Binche; dag 3 opnieuw pendelen tussen Charleroi en Antwerpen. Als een stam aankomt in Turnhout, zijn er verder geen lege ritten meer. Dus een stam die 's avonds eindigt in Turnhout, begint de volgende dag ook sowieso in Turnhout. Tussen Binche/La Louvière en Châtelet zijn er wel redelijk veel lege ritten. Die lege ritten dienen dan om het materiaal van Turnhout - Binche op de Antwerpen - Charleroi te krijgen.
Nogmaals, dit is de situatie van vorig jaar, maar ik vermoed dat de omlopen niet veranderd zijn.
Re: Train circulation NMBS
I don't think trains stay in Binche at night. However, I never visited Binche. I'm not familiar with the specific situation over there. Thus, I don't know the answer for sure.
Beluxtrains is a very useful website. Although, it often contains errors. When I see IC trains of both Antwerpen - Charleroi and Turnhout - Binche, they mostly have their locomotive facing "south" (the side of Charleroi or Binche). Of course, some trains are reversed, but that is rather exceptional.xvieri33 schreef: ↑28 jul 2020, 12:35Oh interesting! I checked beluxtrains and saw that the M6 trains with 8 cars Binche-Turnhout and Charleroi-Antwerp usually have the opposite direction. On Binche-Turnhout, the locomotive is usually in the front, while on Charleroi-Antwerp it's usually in the back. How does that happen? When driving empty from Binche to Châtelet, they have to reverse direction in La Louvière, right? So nomally the direction should be the same I think.HVHTB schreef: ↑28 jul 2020, 11:40In 2019 was het zo dat er inderdaad 2 stammen M6 een omloop hadden op Turnhout - Binche. 1 stam vertrok in Binche of La Louvière, en de andere in Turnhout. Eigenlijk zijn dat stammen die het grootste deel van de tijd pendelen tussen Charleroi en Antwerpen, en dan telkens voor 2 dagen Turnhout - Binche deden. Er werd gewerkt met een doorschuifsysteem. Hier een voorbeeld van 1 stam: dag 1 vertrek in Binche en stop in Turnhout; dag 2 vertrek in Turnhout en stop in Binche; dag 3 opnieuw pendelen tussen Charleroi en Antwerpen. Als een stam aankomt in Turnhout, zijn er verder geen lege ritten meer. Dus een stam die 's avonds eindigt in Turnhout, begint de volgende dag ook sowieso in Turnhout. Tussen Binche/La Louvière en Châtelet zijn er wel redelijk veel lege ritten. Die lege ritten dienen dan om het materiaal van Turnhout - Binche op de Antwerpen - Charleroi te krijgen.
Re: Train circulation NMBS
Oh, interesting. Even with the M6 trains Turnhout-Binche?HVHTB schreef: ↑28 jul 2020, 13:26 Beluxtrains is a very useful website. Although, it often contains errors. When I see IC trains of both Antwerpen - Charleroi and Turnhout - Binche, they mostly have their locomotive facing "south" (the side of Charleroi or Binche). Of course, some trains are reversed, but that is rather exceptional.
I've also noticed that sometimes the same train can be reversed from one day to another, so maybe it's very irregular.
Re: Train circulation NMBS
Kan er ook geen uitwisseling gebeuren via de IC Antwerpen - Turnhout? Daar zat (of zit) in de vroege namiddag ook een rit met M6-stam in richting Turnhout.
Re: Train circulation NMBS
Bij mijn weten worden er geen stammen M6 gewisseld via Antwerpen - Turnhout. In de voormiddag rijden de 4209 en 4231 met M6, maar daar zit geen uitwisseling van materiaal aan gekoppeld denk ik. En voor de namiddag heb ik geen weet van ritten M6 op Antwerpen - Turnhout.
Re: Train circulation NMBS
Die M6-stammen zijn absoluut niet nodig op Antwerpen - Turnhout. Ze rijden er toch dus het voelt aan als een gemiste kans om die ritten niet voor uitwisseling te gebruiken, maar ik zit er natuurlijk niet bovenop.
-
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Train circulation NMBS
Je hebt Antwerpen-Noord, Charleroi, Hasselt, Kinkempois (Liège), Melle (Gent), Oostende en Schaarbeek (Brussel). Als ik het goed heb zijn dit alle grote werkplaatsen die "hun eigen" rollend materieel en bijgevolg ciruclaties/rotaties van dit materieel kennen. Uiteraard heb je nog andere, grotere werkplaatsen (Mechelen, Salzinnes, ...), maar als treinen daarheen moeten, worden ze voor een bepaalde tijd volledig uit circulatie gehaald, wat niet nodig is voor klein en middelgroot onderhoud dat in de 'plaatselijke' tractiewerkplaats gebeurt.
Uiteraard kan het zijn dat er 's nachts een trein van Antwerpen-Noord overnacht in pakweg één of andere bundel te Oostende. Dat maakt het ook zo moeilijk om die exacte materieelrotaties te achterhalen als buitenstaander.
Re: Train circulation NMBS
Hallo,de treinen die naar binche rijden savonds overnachten in la Louvière en als ik mij niet vergis wordt er ook m6 omgewisseld met de Oostende en in de zomermaanden de m6 die tussen Blankenberge en Turnhout rijdt worden de zaterdag en zondag omgewisseld met de Blankenberge- Charleroi
Re: Train circulation NMBS
Nu er toch over de hle 19 met de M6 gesproken werd heb ik toch een vraag: mag de hle 19 eigenlijk over de HSL? Ik bedoel dat het meestal (en nu bedoel ik de ic-treinen Oostende-Eupen, Kortrijk-Welkenraedt) hle 18 is.
Ciao Ciao