Ik denk dat ze dat bedoelde voor reserveringen en voor normale tickets, al ben ik daar echt niet zeker van. Misschien eens via TTB aan NMBS navragen hoe dat zit? Ik ben natuurlijk zelf ook radicaal tegen de afschaffing van zulke diensten.
Blog: Treinen In Europa
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Blog: Treinen In Europa
Re: Blog: Treinen In Europa
De NMBS gooit natuurlijk ook z'n eigen ruiten in. Sinds de invoering van de boete die je moet betalen om aan het loket tickets te kopen, heb ik er niet één meer gekocht. Ook niet online trouwens (want de NMBS hanteert blijkbaar ook een onlineboete). Ik koop bij CFL, DB, SNCF, en vooral veel ter plekke (in Oost-Europa).
Als dan nu het aanbod van de NMBS enorm blijkt in te krimpen, is dat maar net waar ze met die belachelijke loketboete om gevraagd hebben.
Als dan nu het aanbod van de NMBS enorm blijkt in te krimpen, is dat maar net waar ze met die belachelijke loketboete om gevraagd hebben.
Re: Blog: Treinen In Europa
De online boete van de NMBS ("systeemkosten") zijn alleen van toepassing bij bepaalde tariefsoorten. Voornamelijk naar Nederland. Ik gebruik zelf de SNCF amper meer sinds je bij NMBS en NS ook het SNCF-assortiment kunt boeken (grotendeels toch) en omdat de SNCF-planner Kwalitatief Uitermate Teleurstellend is. Het loont verder ook de moeite om te vergelijken. Naar of via Duitsland boek ik vaak via DB omdat je daar bonuspunten krijgt en omdat je 2 via's kunt gebruiken om de gewenste route af te dwingen.jotie schreef: ↑13 dec 2017, 20:15De NMBS gooit natuurlijk ook z'n eigen ruiten in. Sinds de invoering van de boete die je moet betalen om aan het loket tickets te kopen, heb ik er niet één meer gekocht. Ook niet online trouwens (want de NMBS hanteert blijkbaar ook een onlineboete). Ik koop bij CFL, DB, SNCF, en vooral veel ter plekke (in Oost-Europa).
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Blog: Treinen In Europa
Nu ik vakantie heb, heb ik weer wat tijd kunnen vinden om nog wat te bloggen:
http://treinenineuropa.blogspot.com/201 ... -deel.html
Het 2e deel van mijn Interrailavontuur van vorig jaar. Veel leesplezier!
http://treinenineuropa.blogspot.com/201 ... -deel.html
Het 2e deel van mijn Interrailavontuur van vorig jaar. Veel leesplezier!
Re: Blog: Treinen In Europa
trainlovertje schreef: ↑29 nov 2017, 13:24Portbou schreef: ↑28 nov 2017, 22:04Dat zou ik niet zo snel concluderen. Op de Italiaanse wikipedia pagina over Gorizia wordt Sloveens wel degelijk vermeld als gesproken taal. En in Nova Gorica is Italiaans de meest gesproken tweede taal... (dat moet ook wel met al die casino's die iedere dag busladingen Italianen over de vloer krijgen).(Gorizia - Nova Gorica) ...maar wat me opviel: in het Italiaanse deel spreekt men enkel Italiaans en in het Sloveense deel enkel Sloveens. En ik vermoed ook dat niet veel Slovenen Italiaans konden en omgekeerd.Vond je de wandeling goed aangeduid ? Ik volgde enkele jaren geleden de bordjes 'Piazza Transalpina' maar die stonden niet aan elk kruispuntDe wandeling tussen beide stations duurde 45 minuten en ging recht door het stadscentrum van Gorizia.
Zo'n paar jaar voordat Google Maps bestond heb ik die route prima te voet afgelegd, stonden wat pijltjes en nog 2 of 3x onderweg even gevraagd of we nog juist aan het wandelen waren. En dat kon je in minstens 3 verschillende talen vragen en nog een juist antwoord krijgen ook. En ik zie dat dat plein nu (weer) een echt plein is, tijd om weer op bezoek te gaanWel, het kan zeker wel zijn dat ze Italiaans spreken in Nova Gorica, maar dan toch niet (of nauwelijks) in het station, wat de enige locatie is waar ik geweest ben in Nova Gorica.
In Gorizia dan heb ik niemand echt aangesproken, omdat ik zo snel mogelijk naar Nova Gorica wou om zeker op tijd te zijn voor mijn trein; ik had slechts anderhalf uur overstaptijd. Het kan dus hier ook wel zijn dat ze er Sloveens spreken, maar dat ik heb ik er niet gehoord.
Wat de wandeling betreft: Neen, dat was inderdaad helemaal niet goed aangegeven. Daarom heb ik deze hele wandeling afgelegd met m'n smartphone in de hand: Google Maps helpt je daar natuurlijk geweldig goed mee.

Je vroeg je af waarvoor die geasfalteerde koker in Chamartin is: als ik het me correct herinner metro lijn 14 (nu een bus). Die andere, zonder asfalt, is voor metrolijn 11. Toekomstmuziek, hoe concreet of dromerig de plannen zijn weet ik niet.
Net zoveel als het centraal station van de voormalige hoofdstad van Duitsland, dat nog kleiner oogt. De eerste keer dat ik daar kwam moest ik ook even goed kijken of ik wel juist was uitgestapt. Die pareltjes op Ferenciek die je ziet zijn de Klotild en Matild Palaces, de historiek ben ik alweer lang vergeten.Dit is het centrale station van de grootste stad van het land. Het station telt welgeteld 5 perronsporen.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Blog: Treinen In Europa
https://treinenineuropa.blogspot.com/20 ... -deel.html
Het derde en laatste deel van mijn Interrailtrip van mei 2017. Vooral Polen komt hier aan bod.
Ik hoop dat het volgende reisverslag iets sneller zal kunnen volgen...
Het derde en laatste deel van mijn Interrailtrip van mei 2017. Vooral Polen komt hier aan bod.
Ik hoop dat het volgende reisverslag iets sneller zal kunnen volgen...
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Blog: Treinen In Europa
https://treinenineuropa.blogspot.com/20 ... rains.html
Met dank aan de snelle verspreiding van Covid-19 heb ik weer tijd gevonden om te bloggen; veel van mijn gewoonlijke vrijetijdsbestedingen zijn dezer dagen gewoonweg illegaal, dus vandaar. Ook (trein)reizen naar het buitenland is momenteel niet toegestaan, dus gelukkig brengt het maken van deze blogberichten nog wel mooie herinneringen naar boven.
En hopelijk hebben jullie nu ook meer dan genoeg tijd om mijn blogbericht te lezen
Deze reis ging naar Schotland, vertrekkende met de Eurostar, waar mij al meteen iets uiterst bijzonders overkomt. Daarenboven komt er nog een extraatje bij: een korte treinreis in de Verenigde Staten.
Met dank aan de snelle verspreiding van Covid-19 heb ik weer tijd gevonden om te bloggen; veel van mijn gewoonlijke vrijetijdsbestedingen zijn dezer dagen gewoonweg illegaal, dus vandaar. Ook (trein)reizen naar het buitenland is momenteel niet toegestaan, dus gelukkig brengt het maken van deze blogberichten nog wel mooie herinneringen naar boven.
En hopelijk hebben jullie nu ook meer dan genoeg tijd om mijn blogbericht te lezen

Deze reis ging naar Schotland, vertrekkende met de Eurostar, waar mij al meteen iets uiterst bijzonders overkomt. Daarenboven komt er nog een extraatje bij: een korte treinreis in de Verenigde Staten.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Blog: Treinen In Europa
https://treinenineuropa.blogspot.com/20 ... onden.html
De crisis duurt voort, het bloggen ook.
Als ik van één blogbericht zou zeggen, dat je het MOET gelezen hebben, is het echt wel dit! Wat er me deze reis in Oost-Europa was overkomen, zal ik waarschijnlijk nooit meer meemaken. Een onvergetelijke ervaring was het alleszins, alleen heb ik er een nacht slaap voor moeten opgeven. Hint: er kwamen hulpdiensten bij te pas om onze trein in nood te 'bevrijden'. Zó veel vertraging had ik een trein ook nog nooit weten hebben.
De reis begon overigens in Noord-Friesland en ik test ook een volgende nachttrein van Zürich naar Praag met toch wel een opmerkelijke route.
Ik zal in de toekomst nooit dit bericht kunnen overtreffen wat de spanningsfactor betreft, geloof ik!
De crisis duurt voort, het bloggen ook.
Als ik van één blogbericht zou zeggen, dat je het MOET gelezen hebben, is het echt wel dit! Wat er me deze reis in Oost-Europa was overkomen, zal ik waarschijnlijk nooit meer meemaken. Een onvergetelijke ervaring was het alleszins, alleen heb ik er een nacht slaap voor moeten opgeven. Hint: er kwamen hulpdiensten bij te pas om onze trein in nood te 'bevrijden'. Zó veel vertraging had ik een trein ook nog nooit weten hebben.
De reis begon overigens in Noord-Friesland en ik test ook een volgende nachttrein van Zürich naar Praag met toch wel een opmerkelijke route.
Ik zal in de toekomst nooit dit bericht kunnen overtreffen wat de spanningsfactor betreft, geloof ik!

-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Blog: Treinen In Europa
https://treinenineuropa.blogspot.com/20 ... il-20.html
Het eerste deel van mijn tweede Interrail trip. Belgrado was de eerste grote tussenstop. Ik ging er heen met de nachttrein Zürich - Zagreb en aansluitend met de 'dagtrein' EuroNight 415 tot Belgrado. Na Belgrado reisde ik verder richting Scandinavië, via Tsjechië, Polen en Noord-Duitsland.
Veel leesplezier! Het volgende bericht zal heel waarschijnlijk langer op zich laten wachten wegens gebrek aan vrije tijd de komende weken.
Het eerste deel van mijn tweede Interrail trip. Belgrado was de eerste grote tussenstop. Ik ging er heen met de nachttrein Zürich - Zagreb en aansluitend met de 'dagtrein' EuroNight 415 tot Belgrado. Na Belgrado reisde ik verder richting Scandinavië, via Tsjechië, Polen en Noord-Duitsland.
Veel leesplezier! Het volgende bericht zal heel waarschijnlijk langer op zich laten wachten wegens gebrek aan vrije tijd de komende weken.
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05
Re: Blog: Treinen In Europa
Hoeveel vertraging had je met die nachttrein in noodtrainlovertje schreef:https://treinenineuropa.blogspot.com/20 ... onden.html
De crisis duurt voort, het bloggen ook.
Als ik van één blogbericht zou zeggen, dat je het MOET gelezen hebben, is het echt wel dit! Wat er me deze reis in Oost-Europa was overkomen, zal ik waarschijnlijk nooit meer meemaken. Een onvergetelijke ervaring was het alleszins, alleen heb ik er een nacht slaap voor moeten opgeven. Hint: er kwamen hulpdiensten bij te pas om onze trein in nood te 'bevrijden'. Zó veel vertraging had ik een trein ook nog nooit weten hebben.
De reis begon overigens in Noord-Friesland en ik test ook een volgende nachttrein van Zürich naar Praag met toch wel een opmerkelijke route.
Ik zal in de toekomst nooit dit bericht kunnen overtreffen wat de spanningsfactor betreft, geloof ik!
Ik heb namelijk op 5 februari 2020 de
NJ 457 Berlijn-wroclaw - budapest/Wenen genomen van wroclaw naar Wenen
In wroclaw aankomst om 00:45 (22:45 gepland) en vertrek om 01:11(23:15 gepland) en aankomst in Wenen om 7:00+17
Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Blog: Treinen In Europa
Die nachttrein in nood, was helemaal geen nachttrein in nood, maar de EC 173 Hamburg-Altona - Budapest-Keleti die door het stormweer pas de volgende ochtend in Boedapest aankwam. Zoals onderaan in het bericht staat, is de trein vermoedelijk daar met circa 9,5 uur vertraging aangekomen, zonder mij weliswaar...ianryckewaert13 schreef: ↑10 mei 2020, 21:51 Hoeveel vertraging had je met die nachttrein in nood
Ik heb namelijk op 5 februari 2020 de
NJ 457 Berlijn-wroclaw - budapest/Wenen genomen van wroclaw naar Wenen
In wroclaw aankomst om 00:45 (22:45 gepland) en vertrek om 01:11(23:15 gepland) en aankomst in Wenen om 7:00+17
Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Blog: Treinen In Europa
https://treinenineuropa.blogspot.com/20 ... 20_29.html
Meer dan 2 maanden na het eerste deel van mijn Interrailtrip uit 2018 verschijnt het tweede. Schrik dus niet als je foto's ziet met veel mensen die dicht op elkaar staan zonder masker...
Vooral Kopenhagen komt deze keer aan bod. De reis daarheen verloopt met een DSB IC3 en die doet velen (terecht) denken aan de MS96 van de NMBS. Ook over het traject naar Kopenhagen valt heel wat te zeggen: de toekomstige verbinding over - of beter gezegd onder - de Fehmarnbelt, de gigantische veerboot, ... Een vervoersbewijs in de eerste klasse in Denemarken heeft trouwens echt wel een meerwaarde! Meer daarover lees je in het verslag. Geniet van de reis!
Meer dan 2 maanden na het eerste deel van mijn Interrailtrip uit 2018 verschijnt het tweede. Schrik dus niet als je foto's ziet met veel mensen die dicht op elkaar staan zonder masker...
Vooral Kopenhagen komt deze keer aan bod. De reis daarheen verloopt met een DSB IC3 en die doet velen (terecht) denken aan de MS96 van de NMBS. Ook over het traject naar Kopenhagen valt heel wat te zeggen: de toekomstige verbinding over - of beter gezegd onder - de Fehmarnbelt, de gigantische veerboot, ... Een vervoersbewijs in de eerste klasse in Denemarken heeft trouwens echt wel een meerwaarde! Meer daarover lees je in het verslag. Geniet van de reis!