
Toeristentreinen 2020
Re: Toeristen treinen 2020
Naar De Panne zijn er ook enkele zomertreinen, naar Knokke zou onze graaf wellicht een hartinfarct krijgen 

Re: Toeristen treinen 2020
Waarom? Omdat de meeste mensen naar Oostende en Blankenberge willen gaan.
De NMBS volgt wat de reizigers willen, niet omgekeerd.
Re: Toeristen treinen 2020
En als ik de beelden van gisteren zag in Oostende. Het leek wel oorlog maar dan zonder Corona. Ben zowiezo al niet voor de zee, en na gisteren nog minder. Ze zouden gewoon geen extra en toeristen treinen inleggen want iedereen hoort op dit moment gewoon zijn verstand te gebruiken en thuis te zijn!
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Toeristen treinen 2020
Dan is er veel veranderd. Ik had altijd begrepen dat NMBS (evenals Infrabel, trouwens) doet wat de politiek wil ;)De NMBS volgt wat de reizigers willen
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Toeristen treinen 2020
Bart Tommelein heeft ook gevraagd om alle extra treinen af te schaffen, maar dat zou volgens mij zeer dom zijn. Quasi niemand gaat thuisblijven omdat er minder treinen zijn. Een reserveringssysteem zou logischer zijn, maar dan moet er aan iedere deur een tbg staan. Plus dat je niet alleen de kustgangers moet vragen om te reserveren, maar aan alle treinreizigers in België.260689 schreef:En als ik de beelden van gisteren zag in Oostende. Het leek wel oorlog maar dan zonder Corona. Ben zowiezo al niet voor de zee, en na gisteren nog minder. Ze zouden gewoon geen extra en toeristen treinen inleggen want iedereen hoort op dit moment gewoon zijn verstand te gebruiken en thuis te zijn!
Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Toeristen treinen 2020
Reserveringssysteem lijkt mij niet zo'n kwaad idee. En men kan toch de reserveringen checken op dezelfde manier en door dezelfde personen als de vervoerbewijzen? Eigenlijk is zo'n reservering niet veel meer dan een vervoerbewijs met wat bijkomende informatie.
Maar uiteraard zou het een hele uitdaging zijn om dit te implementeren voor het einde van de coronacrisis...
Maar uiteraard zou het een hele uitdaging zijn om dit te implementeren voor het einde van de coronacrisis...
Inderdaad, nog maar eens een illustratie van het (gebrek aan) niveau van onze politici.Bart Tommelein heeft ook gevraagd om alle extra treinen af te schaffen, maar dat zou volgens mij zeer dom zijn.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 01 aug 2020, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Toeristen treinen 2020
Helemaal akkoord. Er zijn waarschijnlijk maximaal een honderdtal reizigers die naar zee zijn afgezakt omdat ze ergens hebben opgevangen dat er extra rijden werden ingezet. Het zou waarschijnlijk nog eens zo erg geweest zijn als er geen extra treinen zouden gereden hebben. Daarenboven werden er 'last minute' nog een of meerdere extra treinen richting Brussel ingelegd om iedereen zo snel mogelijk uit het station van Oostende weg te krijgen na de seinstoring te Jabbeke.rdv schreef: ↑01 aug 2020, 15:17Bart Tommelein heeft ook gevraagd om alle extra treinen af te schaffen, maar dat zou volgens mij zeer dom zijn. Quasi niemand gaat thuisblijven omdat er minder treinen zijn. Een reserveringssysteem zou logischer zijn, maar dan moet er aan iedere deur een tbg staan. Plus dat je niet alleen de kustgangers moet vragen om te reserveren, maar aan alle treinreizigers in België.260689 schreef:En als ik de beelden van gisteren zag in Oostende. Het leek wel oorlog maar dan zonder Corona. Ben zowiezo al niet voor de zee, en na gisteren nog minder. Ze zouden gewoon geen extra en toeristen treinen inleggen want iedereen hoort op dit moment gewoon zijn verstand te gebruiken en thuis te zijn!
Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Toch wel vreemd dat men aan de kust er alles aan doet om zoveel mogelijk toeristen georganiseerd te ontvangen op de stranden (reservatiesysteem etc), maar dat men tegen extra treinen is die voor een betere spreiding tussen de reizigers zorgen...
Re: Toeristen treinen 2020
Waarom m'n vraag: ik herinner me nog de ICT Neerpelt-De Panne (en terug) van destijds (Loc 51 met min. 7 M2-rijtuigen aan de haak), daarna Neerpelt-Blankenberge geworden. Ligt het ook niet aan het deels enkelspoor op lijn 73 in W-Vlaanderen?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05
Re: Toeristen treinen 2020
Gewoon reserveren op aantal zitplaatsen en geen zitplaatS of rijtuig nummer bij zetten.
En als er geen zitplaatsen meer zijn niet toelaten.
Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
En als er geen zitplaatsen meer zijn niet toelaten.
Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Toeristen treinen 2020
Dat ook, maar er zijn nog andere redenen denk ik: dagjestoeristen stappen het liefst uit zo dicht mogelijk bij het strand bijvoorbeeld. In Adinkerke moet je nog de tram nemen naar De Panne.
Ook omdat de reistijd vanuit Gent nog een stuk langer is naar De Panne in vergelijking met die tot Oostende of Blankenberge.
Hetzelfde geldt min of meer ook voor Knokke trouwens.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Toeristen treinen 2020
Dat kan je niet maken. Het gaat hier nog steeds om openbaar vervoer dat voor iedereen toegankelijk moet zijn. Als iemand hoogdringend naar Oostende moet en die reis per trein moet afleggen, zou dat op drukke zomerdagen onmogelijk zijn. Je gaat de drukke kuststeden dan voor een stuk afsluiten als het ware.ianryckewaert13 schreef: ↑01 aug 2020, 15:35 Gewoon reserveren op aantal zitplaatsen en geen zitplaatS of rijtuig nummer bij zetten.
En als er geen zitplaatsen meer zijn niet toelaten.
Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Toeristen treinen 2020
Wat is daar "gewoon" aan? Het zou een heel nieuwe benadering zijn, iets wat nog nooit werd gedaan in binnenlands reizigersverkeer; en dus ook heel nieuwe informatica vereisen.Gewoon reserveren op aantal zitplaatsen en geen zitplaatS of rijtuig nummer bij zetten.
En als er geen zitplaatsen meer zijn niet toelaten.
Men zou moeten lijsten bijhouden (tegenwoordig "database" genoemd :) ) van wie er gereserveerd heeft voor welk traject van welke trein op welke datum.
Moeten reservaties op naam zijn? Moet men dan authenticeren bv. met eiD? Zoniet kan eenieder reserveren op nam van Piet Paaltjens. Wat als de trein waarvoor men heeft gereserveerd wordt afgeschaft? Moet men dan maar halsoverkop een hotelkamer zoeken aan zee ipv naar huis terug te keren?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05
Re: Toeristen treinen 2020
Ze kunnen ook de trein begeleiders laten door geven wat de bezetting graad is. en als het te hoog is, de trein niet aankondigen op het station.jan_olieslagers schreef:Wat is daar "gewoon" aan? Het zou een heel nieuwe benadering zijn, iets wat nog nooit werd gedaan in binnenlands reizigersverkeer; en dus ook heel nieuwe informatica vereisen.Gewoon reserveren op aantal zitplaatsen en geen zitplaatS of rijtuig nummer bij zetten.
En als er geen zitplaatsen meer zijn niet toelaten.
Men zou moeten lijsten bijhouden (tegenwoordig "database" genoemd) van wie er gereserveerd heeft voor welk traject van welke trein op welke datum.
Moeten reservaties op naam zijn? Moet men dan authenticeren bv. met eiD? Zoniet kan eenieder reserveren op nam van Piet Paaltjens. Wat als de trein waarvoor men heeft gereserveerd wordt afgeschaft? Moet men dan maar halsoverkop een hotelkamer zoeken aan zee ipv naar huis terug te keren?
Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Re: Toeristen treinen 2020
En wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van zo'n reserveringssysteem om de drukte in te schatten, nog los van de enorme praktische, logistieke, technische en juridische bezwaren? Het kleinste kind kan zo voorspellen dat er op een mooie zomerdag tussen 10 en 13 u enkele duizenden reizigers aankomen en tussen 17 en 20 u vertrekken in een stad als Oostende. Bekijk gewoon de dienstregeling, vermenigvuldig de maximumcapaciteit van elke trein in de drukke vakken met een bepaald percentage in functie van onder meer het weer (voor gisteren heb ik bezettingsgraden tussen 70 en 100% horen passeren in de media voor de drukste treinen) en je kunt behoorlijk nauwkeurig inschatten hoeveel volk er zal opdagen. Véél nauwkeuriger dan alles wat via de vele invalswegen met auto's en ander privaat vervoer komt - daar wordt zoals gewoonlijk weer met geen woord over gerept.
Re: Toeristen treinen 2020
Er zijn nog stations aan de kust, een deel van de reizigers kon misschien makkelijk met de tram en/of bussen naar Blankenberge, Zeebrugge, De Panne, Knokke, Brugge. Maak een schatting van hoe lang de problemen nog gaan duren en zeg tegen de rest dat ze nog iets gaan drinken en binnen 1 of 2 uur terug komen. Geef prioriteit aan de mensen die van ver komen en stel ze gerust dat iedereen thuis zal geraken als het moet met bussen of taxi's. Zo moeilijk moet dat toch allemaal niet zijn...