Toeristentreinen 2020

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door groentje »

Naar De Panne zijn er ook enkele zomertreinen, naar Knokke zou onze graaf wellicht een hartinfarct krijgen :P
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door Shrek »

LML schreef: 01 aug 2020, 12:06 Waarom rijden de meeste toeristentreinen richting Kust naar Oostende en Blankenberge? Om het volk te verspreiden, kunnen er ook ICT's naar De Panne en Knokke-Heist gestuurd worden (als L*pp*ns weer niet begint te mekkeren...)?
Waarom? Omdat de meeste mensen naar Oostende en Blankenberge willen gaan.
De NMBS volgt wat de reizigers willen, niet omgekeerd.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door 260689 »

Shrek schreef: 01 aug 2020, 14:39
LML schreef: 01 aug 2020, 12:06 Waarom rijden de meeste toeristentreinen richting Kust naar Oostende en Blankenberge? Om het volk te verspreiden, kunnen er ook ICT's naar De Panne en Knokke-Heist gestuurd worden (als L*pp*ns weer niet begint te mekkeren...)?
Waarom? Omdat de meeste mensen naar Oostende en Blankenberge willen gaan.
De NMBS volgt wat de reizigers willen, niet omgekeerd.
En als ik de beelden van gisteren zag in Oostende. Het leek wel oorlog maar dan zonder Corona. Ben zowiezo al niet voor de zee, en na gisteren nog minder. Ze zouden gewoon geen extra en toeristen treinen inleggen want iedereen hoort op dit moment gewoon zijn verstand te gebruiken en thuis te zijn!
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door jan_olieslagers »

De NMBS volgt wat de reizigers willen
Dan is er veel veranderd. Ik had altijd begrepen dat NMBS (evenals Infrabel, trouwens) doet wat de politiek wil ;)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door rdv »

260689 schreef:
Shrek schreef: 01 aug 2020, 14:39
LML schreef: 01 aug 2020, 12:06 Waarom rijden de meeste toeristentreinen richting Kust naar Oostende en Blankenberge? Om het volk te verspreiden, kunnen er ook ICT's naar De Panne en Knokke-Heist gestuurd worden (als L*pp*ns weer niet begint te mekkeren...)?
Waarom? Omdat de meeste mensen naar Oostende en Blankenberge willen gaan.
De NMBS volgt wat de reizigers willen, niet omgekeerd.
En als ik de beelden van gisteren zag in Oostende. Het leek wel oorlog maar dan zonder Corona. Ben zowiezo al niet voor de zee, en na gisteren nog minder. Ze zouden gewoon geen extra en toeristen treinen inleggen want iedereen hoort op dit moment gewoon zijn verstand te gebruiken en thuis te zijn!
Bart Tommelein heeft ook gevraagd om alle extra treinen af te schaffen, maar dat zou volgens mij zeer dom zijn. Quasi niemand gaat thuisblijven omdat er minder treinen zijn. Een reserveringssysteem zou logischer zijn, maar dan moet er aan iedere deur een tbg staan. Plus dat je niet alleen de kustgangers moet vragen om te reserveren, maar aan alle treinreizigers in België.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door jan_olieslagers »

Reserveringssysteem lijkt mij niet zo'n kwaad idee. En men kan toch de reserveringen checken op dezelfde manier en door dezelfde personen als de vervoerbewijzen? Eigenlijk is zo'n reservering niet veel meer dan een vervoerbewijs met wat bijkomende informatie.

Maar uiteraard zou het een hele uitdaging zijn om dit te implementeren voor het einde van de coronacrisis...
Bart Tommelein heeft ook gevraagd om alle extra treinen af te schaffen, maar dat zou volgens mij zeer dom zijn.
Inderdaad, nog maar eens een illustratie van het (gebrek aan) niveau van onze politici.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 01 aug 2020, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 01 aug 2020, 15:17
260689 schreef:En als ik de beelden van gisteren zag in Oostende. Het leek wel oorlog maar dan zonder Corona. Ben zowiezo al niet voor de zee, en na gisteren nog minder. Ze zouden gewoon geen extra en toeristen treinen inleggen want iedereen hoort op dit moment gewoon zijn verstand te gebruiken en thuis te zijn!
Bart Tommelein heeft ook gevraagd om alle extra treinen af te schaffen, maar dat zou volgens mij zeer dom zijn. Quasi niemand gaat thuisblijven omdat er minder treinen zijn. Een reserveringssysteem zou logischer zijn, maar dan moet er aan iedere deur een tbg staan. Plus dat je niet alleen de kustgangers moet vragen om te reserveren, maar aan alle treinreizigers in België.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Helemaal akkoord. Er zijn waarschijnlijk maximaal een honderdtal reizigers die naar zee zijn afgezakt omdat ze ergens hebben opgevangen dat er extra rijden werden ingezet. Het zou waarschijnlijk nog eens zo erg geweest zijn als er geen extra treinen zouden gereden hebben. Daarenboven werden er 'last minute' nog een of meerdere extra treinen richting Brussel ingelegd om iedereen zo snel mogelijk uit het station van Oostende weg te krijgen na de seinstoring te Jabbeke.
Toch wel vreemd dat men aan de kust er alles aan doet om zoveel mogelijk toeristen georganiseerd te ontvangen op de stranden (reservatiesysteem etc), maar dat men tegen extra treinen is die voor een betere spreiding tussen de reizigers zorgen...
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door LML »

Waarom m'n vraag: ik herinner me nog de ICT Neerpelt-De Panne (en terug) van destijds (Loc 51 met min. 7 M2-rijtuigen aan de haak), daarna Neerpelt-Blankenberge geworden. Ligt het ook niet aan het deels enkelspoor op lijn 73 in W-Vlaanderen?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door ianryckewaert13 »

Gewoon reserveren op aantal zitplaatsen en geen zitplaatS of rijtuig nummer bij zetten.
En als er geen zitplaatsen meer zijn niet toelaten.

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door trainlovertje »

LML schreef: 01 aug 2020, 15:30 Waarom m'n vraag: ik herinner me nog de ICT Neerpelt-De Panne (en terug) van destijds (Loc 51 met min. 7 M2-rijtuigen aan de haak), daarna Neerpelt-Blankenberge geworden. Ligt het ook niet aan het deels enkelspoor op lijn 73 in W-Vlaanderen?
Dat ook, maar er zijn nog andere redenen denk ik: dagjestoeristen stappen het liefst uit zo dicht mogelijk bij het strand bijvoorbeeld. In Adinkerke moet je nog de tram nemen naar De Panne.
Ook omdat de reistijd vanuit Gent nog een stuk langer is naar De Panne in vergelijking met die tot Oostende of Blankenberge.
Hetzelfde geldt min of meer ook voor Knokke trouwens.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door trainlovertje »

ianryckewaert13 schreef: 01 aug 2020, 15:35 Gewoon reserveren op aantal zitplaatsen en geen zitplaatS of rijtuig nummer bij zetten.
En als er geen zitplaatsen meer zijn niet toelaten.

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Dat kan je niet maken. Het gaat hier nog steeds om openbaar vervoer dat voor iedereen toegankelijk moet zijn. Als iemand hoogdringend naar Oostende moet en die reis per trein moet afleggen, zou dat op drukke zomerdagen onmogelijk zijn. Je gaat de drukke kuststeden dan voor een stuk afsluiten als het ware.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door jan_olieslagers »

Gewoon reserveren op aantal zitplaatsen en geen zitplaatS of rijtuig nummer bij zetten.
En als er geen zitplaatsen meer zijn niet toelaten.
Wat is daar "gewoon" aan? Het zou een heel nieuwe benadering zijn, iets wat nog nooit werd gedaan in binnenlands reizigersverkeer; en dus ook heel nieuwe informatica vereisen.

Men zou moeten lijsten bijhouden (tegenwoordig "database" genoemd :) ) van wie er gereserveerd heeft voor welk traject van welke trein op welke datum.
Moeten reservaties op naam zijn? Moet men dan authenticeren bv. met eiD? Zoniet kan eenieder reserveren op nam van Piet Paaltjens. Wat als de trein waarvoor men heeft gereserveerd wordt afgeschaft? Moet men dan maar halsoverkop een hotelkamer zoeken aan zee ipv naar huis terug te keren?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door ianryckewaert13 »

jan_olieslagers schreef:
Gewoon reserveren op aantal zitplaatsen en geen zitplaatS of rijtuig nummer bij zetten.
En als er geen zitplaatsen meer zijn niet toelaten.
Wat is daar "gewoon" aan? Het zou een heel nieuwe benadering zijn, iets wat nog nooit werd gedaan in binnenlands reizigersverkeer; en dus ook heel nieuwe informatica vereisen.

Men zou moeten lijsten bijhouden (tegenwoordig "database" genoemd :) ) van wie er gereserveerd heeft voor welk traject van welke trein op welke datum.
Moeten reservaties op naam zijn? Moet men dan authenticeren bv. met eiD? Zoniet kan eenieder reserveren op nam van Piet Paaltjens. Wat als de trein waarvoor men heeft gereserveerd wordt afgeschaft? Moet men dan maar halsoverkop een hotelkamer zoeken aan zee ipv naar huis terug te keren?
Ze kunnen ook de trein begeleiders laten door geven wat de bezetting graad is. en als het te hoog is, de trein niet aankondigen op het station.

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door Steve »

En wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van zo'n reserveringssysteem om de drukte in te schatten, nog los van de enorme praktische, logistieke, technische en juridische bezwaren? Het kleinste kind kan zo voorspellen dat er op een mooie zomerdag tussen 10 en 13 u enkele duizenden reizigers aankomen en tussen 17 en 20 u vertrekken in een stad als Oostende. Bekijk gewoon de dienstregeling, vermenigvuldig de maximumcapaciteit van elke trein in de drukke vakken met een bepaald percentage in functie van onder meer het weer (voor gisteren heb ik bezettingsgraden tussen 70 en 100% horen passeren in de media voor de drukste treinen) en je kunt behoorlijk nauwkeurig inschatten hoeveel volk er zal opdagen. Véél nauwkeuriger dan alles wat via de vele invalswegen met auto's en ander privaat vervoer komt - daar wordt zoals gewoonlijk weer met geen woord over gerept.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door HLE18 »

Er zijn nog stations aan de kust, een deel van de reizigers kon misschien makkelijk met de tram en/of bussen naar Blankenberge, Zeebrugge, De Panne, Knokke, Brugge. Maak een schatting van hoe lang de problemen nog gaan duren en zeg tegen de rest dat ze nog iets gaan drinken en binnen 1 of 2 uur terug komen. Geef prioriteit aan de mensen die van ver komen en stel ze gerust dat iedereen thuis zal geraken als het moet met bussen of taxi's. Zo moeilijk moet dat toch allemaal niet zijn...
Plaats reactie