Toeristentreinen 2020

Alles over reizigerstreinen in België.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door nighttrain »

Steve schreef: 01 aug 2020, 16:11 En wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van zo'n reserveringssysteem om de drukte in te schatten, nog los van de enorme praktische, logistieke, technische en juridische bezwaren? Het kleinste kind kan zo voorspellen dat er op een mooie zomerdag tussen 10 en 13 u enkele duizenden reizigers aankomen en tussen 17 en 20 u vertrekken in een stad als Oostende. Bekijk gewoon de dienstregeling, vermenigvuldig de maximumcapaciteit van elke trein in de drukke vakken met een bepaald percentage in functie van onder meer het weer (voor gisteren heb ik bezettingsgraden tussen 70 en 100% horen passeren in de media voor de drukste treinen) en je kunt behoorlijk nauwkeurig inschatten hoeveel volk er zal opdagen. Véél nauwkeuriger dan alles wat via de vele invalswegen met auto's en ander privaat vervoer komt - daar wordt zoals gewoonlijk weer met geen woord over gerept.
Het is precies of dat de NMBS de eerste keer transport verzekerd op drukke dagen naar de kust.
Dus hebben hun diensten 300 dagen de tijd om een systeem uit te dokteren en de Belgische doorsnee treinreiziger op te voeden en hun te laten aanpassen aan een degelijk reserveringssysteem.
Als U aanhaalt logistiekeproblemen, technische en Juridische bezwaren ! Wat zijn ze?? Indien die er zouden zijn hebben de "commercials "van de NMBS 300 dagen om die op te lossen. Het is niet de "gebruiker" die de "transporter" moet opvoeden. Voorbeeldje Zoals T'éRER in Frankrijk , 5000 tickets per dag voor 8 bestemmingen.Aan te passen aan Belgische situatie (theoretische acceptabele capaciteit van bestemmings stations /aantal bestemmingen) Tickets: op is op!!
De hedendaagse transport modus is te vergelijken met veevervoer.
Ik zeg niet dat we morgen de beschikbare oplossingen kunnen invoeren.
Tuurlijk moet de NMBS zelf beginnen, in hun organisatie met een discipline in te voeren en te respecteren. Identificatie van materieel , zitplaatsen en bijhorend reserveringssysteem.

De beelden van gisteren deden mij denken aan deze met de skater in Roeselare.
Stationspersonneel en veiligheidspersonneel zonder leiding en slechte of geen verbale communicatie, ontredderend, Idem voor de politie.
Beiden konden niet communiceren met anderstaligen en daaronder versta ik ook Vlaams.
Zoals ik ook al meerdere keren meegemaakt heb in West-Vlaanderen, is het Vlaams niet de voertaal van de Politie en NMBS werknemers ( uitzonderingen bevestigen de regel).
Jammer maar het is zo.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door rdv »

Kan het personeel van THA en EUR dat nu technisch werkloos thuis zit, niet ingezet worden als Deurstewards op de kusttreinen?

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

nick
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jun 2019, 16:58

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door nick »

ianryckewaert13 schreef:
jan_olieslagers schreef:
Gewoon reserveren op aantal zitplaatsen en geen zitplaatS of rijtuig nummer bij zetten.
En als er geen zitplaatsen meer zijn niet toelaten.
Wat is daar "gewoon" aan? Het zou een heel nieuwe benadering zijn, iets wat nog nooit werd gedaan in binnenlands reizigersverkeer; en dus ook heel nieuwe informatica vereisen.

Men zou moeten lijsten bijhouden (tegenwoordig "database" genoemd :) ) van wie er gereserveerd heeft voor welk traject van welke trein op welke datum.
Moeten reservaties op naam zijn? Moet men dan authenticeren bv. met eiD? Zoniet kan eenieder reserveren op nam van Piet Paaltjens. Wat als de trein waarvoor men heeft gereserveerd wordt afgeschaft? Moet men dan maar halsoverkop een hotelkamer zoeken aan zee ipv naar huis terug te keren?
Ze kunnen ook de trein begeleiders laten door geven wat de bezetting graad is. en als het te hoog is, de trein niet aankondigen op het station.

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Doen ze ook... Donderdag in Gent stond dit aangekondigd en aan de trappen stond securail en was alles afgezet met hekkens.
rdv schreef:Kan het personeel van THA en EUR dat nu technisch werkloos thuis zit, niet ingezet worden als Deurstewards op de kusttreinen?

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Ander bedrijf... Das zoals vragen dat ALDI medewerkers in de Lidl gaan helpen.AfbeeldingAfbeelding
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door 4303 »

rdv schreef: 01 aug 2020, 19:03 Kan het personeel van THA en EUR dat nu technisch werkloos thuis zit, niet ingezet worden als Deurstewards op de kusttreinen?

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Wie zegt dat we technisch werkloos thuis zitten? Depot Brussel (Eurostar) zit aan 80% van de diensten tov voor de crisis. Zelfs tijdens de crisis zijn we blijven werken...
Trouwens in Brussel zitten 15 bestuurders en 9 treinbegeleiders. Waarvan er er 3 in verlof zijn. Dus dan blijven er 12 en 6 over... we gaan veel deuren kunnen bewaken. Trouwens wij hebben geen bevoegdheid om tickets te controleren voor de NMBS.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door jens123 »

Er mag dan wel een reserveringssysteem zijn de vraag is hoe zal je dat handhaven en controleren als solitaire tbg bij enorme drukte en verstoord verkeer.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door rdv »

De uitspraken van Tommelein en vele pers- en facbookreacties getuigen van weinig inzicht. Ik sta versteld van de uitleg van de woordvoerder van de NMBS "we hebben ons noodplan uitgevoerd", dus er was geen probleem. Maar ik ben vooral ontgoocheld over de starre houding die uit sommige van de commentaren hier blijkt. Er worden allerlei problemen geformuleerd, die ervoor zouden zorgen dat er nauwelijks iets aan gedaan kan worden om te vermijden dat toestanden zoals in Oostende zich opnieuw voordoen. Ik apprecieer dat de problemen worden benoemd, maar om dan te concluderen dat er niets kan worden gedaan, is jammer. In deze crisis moeten we wat "out-of-the-box" denken, en dat lijkt toch moeilijk te zijn voor onze spoorwegmaatschappij. De kustgemeenten hebben dat wel gedaan, met hun strandplan, reservatiesysteem en inzet van stewards/security die de toegang tot het strand faciliteren.

Ik probeer hier een aantal voorbeelden aan te halen en te weerleggen of oplossingen te suggereren, maar heb niet de bedoeling om iemand met de vinger te wijzen.
4303 schreef: 01 aug 2020, 22:07
rdv schreef: 01 aug 2020, 19:03 Kan het personeel van THA en EUR dat nu technisch werkloos thuis zit, niet ingezet worden als Deurstewards op de kusttreinen?
Wie zegt dat we technisch werkloos thuis zitten? Depot Brussel (Eurostar) zit aan 80% van de diensten tov voor de crisis. Zelfs tijdens de crisis zijn we blijven werken...
Trouwens wij hebben geen bevoegdheid om tickets te controleren voor de NMBS.
Ik heb het niet nagekeken, maar ik heb de indruk dat toch nog 40% of meer van de THA en EUR niet rijden. Het is goed dat dit maar een beperkte impact heeft op de tewerkstelling. Ik had verwacht dat dit een grotere impact zou hebben. Maar mijn suggestie verwees niet zozeer naar de treinbegeleiders en bestuurders, maar naar de hosts en hostessen die de ticketcontrole aan de deur doen bij instap, het barpersoneel, en de hosts/hostessen die de catering doen in 1e. Of wordt dit uitbesteed?

In mijn idee is het ook niet de bedoeling om ticketcontrole te doen, maar wel om crowdcontrol te doen, en - in het geval het tot een reservatiesysteem zou komen - mensen te weigeren die niet gereserveerd hebben voor die trein, net zoals de hosts dat doen in de vertrekstations van de THA. En als het echt nodig is, kan de nodige wetgeving snel gemaakt worden om dit wel te regelen.

Men zou ook security of jobstudenten kunnen inhuren om deurcontrole te doen, maar door mensen van THA of EUR in te huren, geef je mensen uit je eigen sector werk, en heb je mensen die gewoon zijn om dit werk te doen.
nick schreef: 01 aug 2020, 21:37
rdv schreef:Kan het personeel van THA en EUR dat nu technisch werkloos thuis zit, niet ingezet worden als Deurstewards op de kusttreinen?
Ander bedrijf... Das zoals vragen dat ALDI medewerkers in de Lidl gaan helpen.
Dat is een non-argument: de security die kustgemeenten inhuren, is ook ander bedrijf. Als de politie moet inspringen, is dat ook een ander bedrijf.
Jouw voorbeeld van Lidl en Aldi is exact wat er gebeurt is tijdens het toppunt van de hamsterperiode: er was een akkoord tussen de warenhuizen om onderling personeel uit te wisselen, idem voor ziekenhuizen, en tussen ziekenhuizen en rusthuizen. THA en EUR zijn dan nog dochterbedrijven van de NMBS, je zou dan ook verwachten dat personeelsuitwisseling gemakkelijker gebeurt dan tussen keiharde concurrenten.
nighttrain schreef: 01 aug 2020, 17:23 Het is precies of dat de NMBS de eerste keer transport verzekerd op drukke dagen naar de kust.
Dus hebben hun diensten 300 dagen de tijd om een systeem uit te dokteren en de Belgische doorsnee treinreiziger op te voeden en hun te laten aanpassen aan een degelijk reserveringssysteem.
Eens en oneens - ik ben tegen een binnenlands reservatiesysteem, maar in deze tijden moeten we daar mss wel over kunnen nadenken. Ik ben het er mee eens dat zoiets er niet in 1-2-3 staat, maar het was in mei al duidelijk dat het een moeilijk zomer zou worden. Musea hebben halsoverkop reservatiesystemen opgezet (maar ik ben me bewust dat dat voor een museum eenvoudiger is dan voor treinen). NMBS heeft de kennis in huis voor buitenlandse boekingssystemen (en verhuurt haar systeem zelfs aan CFL, THA, etc.), dus men moet niet van nul beginnen. Er zijn ook reservatiesystemen op de markt, er is ervaring in landen als UK, Zwitserland, Frankrijk ... Een reservatie op stoelnummer is niet mogelijk met de mix aan materiaal die ingezet wordt (enkel I11 heeft stoelnummers), maar werken met een reservatie voor een bepaalde trein en wagon zou toch wel mogelijk moeten zijn. Men heeft het in het verleden nog gedaan met festivaltreinen.

Anderzijds: het probleem in Oostende zou zich ook hebben voorgedaan indien er wel een reservatiesysteem was geweest.
nighttrain schreef: 01 aug 2020, 17:23 Zoals T'éRER in Frankrijk , 5000 tickets per dag voor 8 bestemmingen.Aan te passen aan Belgische situatie (theoretische acceptabele capaciteit van bestemmings stations /aantal bestemmingen) Tickets: op is op!!
Misschien is dit de beste oplossing, stopzetten van alle promotietickets deze zomer (in heel België of enkel bestemming kust), en enkel aan volle prijs naar de kust. Wellicht dat er dan wel een significant deel van de reizigers gaan afzien van hun trip. Nadeel is dat dit sociaal niet wenselijk is, en dat dit wellicht veel problemen met grijsrijders zal opleveren (die wel gebruik maken van hun RailPass - uit onwetendheid of uit onwillendheid).
HLE18 schreef: 01 aug 2020, 16:55 Er zijn nog stations aan de kust, een deel van de reizigers kon misschien makkelijk met de tram en/of bussen naar Blankenberge, Zeebrugge, De Panne, Knokke, Brugge.
Zo makkelijk zal dat niet zijn. Het was een topdag aan de kust, dus ik vermoed dat de kusttram ook goed vol zat. Het zou onverantwoord geweest zijn een paar duizend extra reizigers op de kusttram te zetten. Shuttlebussen naar Brugge was wellicht de beste oplossing geweest, maar zoiets kan maar zelden op heel kort tijdspanne worden georganiseerd (tenzij De Lijn snel chauffeurs en bussen uit stelplaats Oostende kon mobiliseren, wat misschien niet onmogelijk zou zijn geweest gezien het tijdstip - een moment dat redelijk wat bussen "binnenrijden").
jan_olieslagers schreef: 01 aug 2020, 15:43 Wat als de trein waarvoor men heeft gereserveerd wordt afgeschaft? Moet men dan maar halsoverkop een hotelkamer zoeken aan zee ipv naar huis terug te keren?
Ik vind dat probleem minder erg dan het probleem dat zich nu voorgedaan heeft. Dit kan opgelost worden door de andere treinen maar tot 90% te boeken, door reservetreinen achter de hand te houden, etc. Trouwens heeft de NMBS nu al de plicht om iedereen thuis te krijgen bij defecten: door bussen, taxi's of bijkomende treinen te voorzien. En als dat niet lukt, inderdaad een hotelkamer.
trainlovertje schreef: 01 aug 2020, 15:40 Als iemand hoogdringend naar Oostende moet en die reis per trein moet afleggen, zou dat op drukke zomerdagen onmogelijk zijn.
Nu gebeurt het ook dat treinen worden afgegrendeld wegens vol, en zonder dat dit op voorhand wordt aangekondigd (zie post hieronder). Dan heb ik liever dat de trein een dag op voorhand volgeboekt is, en dat dit duidelijk gecommuniceerd. Bij THA of EUR gebeurt het op topdagen ook dat quasi alle treinen vol zijn, en dat je dus niet meer meekan last minute. En als je echt niet een paar uur kan wachten om naar Oostende te gaan (het gaat hier om een piek die een drietal uren duurt), dan is de urgentie wellicht hoog genoeg om met een taxi of ander vervoersmiddel te gaan.

Tenslotte zitten we ook met het probleem dat de kusttreinen ook andere vervoersstromen ondersteunen: woon-werkverkeer tussen Brussel, Leuven, Hasselt en Luik bvb. Men moet vermijden dat mensen niet meer naar huis kunnen na het werk omdat hun trein "toevallig" van de kust komt.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 02 aug 2020, 10:57
trainlovertje schreef: 01 aug 2020, 15:40 Als iemand hoogdringend naar Oostende moet en die reis per trein moet afleggen, zou dat op drukke zomerdagen onmogelijk zijn.
Nu gebeurt het ook dat treinen worden afgegrendeld wegens vol, en zonder dat dit op voorhand wordt aangekondigd (zie post hieronder). Dan heb ik liever dat de trein een dag op voorhand volgeboekt is, en dat dit duidelijk gecommuniceerd. Bij THA of EUR gebeurt het op topdagen ook dat quasi alle treinen vol zijn, en dat je dus niet meer meekan last minute. En als je echt niet een paar uur kan wachten om naar Oostende te gaan (het gaat hier om een piek die een drietal uren duurt), dan is de urgentie wellicht hoog genoeg om met een taxi of ander vervoersmiddel te gaan.
Maar een reservatie voor een HST valt hier toch moeilijk te vergelijken. Er zijn mensen die dagelijks moeten pendelen tussen Oostende en Brugge en die zouden dan ook moeten reserveren, elke drukke zomerdag opnieuw. En als je werkrooster dan verandert en je geen reservatie te pakken hebt, ben je eraan voor de moeite.
Dat is waarschijnlijk één van de redenen waarom het HST/lange afstandsverkeer in de meeste landen minder door de overheid uit gestuurd wordt dan het 'regionale' verkeer.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door nighttrain »

trainlovertje schreef: 02 aug 2020, 12:49
rdv schreef: 02 aug 2020, 10:57
trainlovertje schreef: 01 aug 2020, 15:40 Als iemand hoogdringend naar Oostende moet en die reis per trein moet afleggen, zou dat op drukke zomerdagen onmogelijk zijn.
Nu gebeurt het ook dat treinen worden afgegrendeld wegens vol, en zonder dat dit op voorhand wordt aangekondigd (zie post hieronder). Dan heb ik liever dat de trein een dag op voorhand volgeboekt is, en dat dit duidelijk gecommuniceerd. Bij THA of EUR gebeurt het op topdagen ook dat quasi alle treinen vol zijn, en dat je dus niet meer meekan last minute. En als je echt niet een paar uur kan wachten om naar Oostende te gaan (het gaat hier om een piek die een drietal uren duurt), dan is de urgentie wellicht hoog genoeg om met een taxi of ander vervoersmiddel te gaan.
Maar een reservatie voor een HST valt hier toch moeilijk te vergelijken. Er zijn mensen die dagelijks moeten pendelen tussen Oostende en Brugge en die zouden dan ook moeten reserveren, elke drukke zomerdag opnieuw. En als je werkrooster dan verandert en je geen reservatie te pakken hebt, ben je eraan voor de moeite.
Dat is waarschijnlijk één van de redenen waarom het HST/lange afstandsverkeer in de meeste landen minder door de overheid uit gestuurd wordt dan het 'regionale' verkeer.
Vreemde quote: U begint met "tussen Brugge en Oostende" en eindigt met HST lange afstand" .
Het zou toch prachtig zijn moest een pendelaar via zijn abonnement hetzelfde zitje zou hebben tussen bv Oostend en Brussel centraal op een bepaalde trein met een ingebouwde mogelijkheid om van trein te switchen tot 30 Min voor het vertrek ervan. systeem dat al bestaat in ontwikkelde landen.
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door 4303 »

rdv schreef: 02 aug 2020, 10:57 De uitspraken van Tommelein en vele pers- en facbookreacties getuigen van weinig inzicht. Ik sta versteld van de uitleg van de woordvoerder van de NMBS "we hebben ons noodplan uitgevoerd", dus er was geen probleem. Maar ik ben vooral ontgoocheld over de starre houding die uit sommige van de commentaren hier blijkt. Er worden allerlei problemen geformuleerd, die ervoor zouden zorgen dat er nauwelijks iets aan gedaan kan worden om te vermijden dat toestanden zoals in Oostende zich opnieuw voordoen. Ik apprecieer dat de problemen worden benoemd, maar om dan te concluderen dat er niets kan worden gedaan, is jammer. In deze crisis moeten we wat "out-of-the-box" denken, en dat lijkt toch moeilijk te zijn voor onze spoorwegmaatschappij. De kustgemeenten hebben dat wel gedaan, met hun strandplan, reservatiesysteem en inzet van stewards/security die de toegang tot het strand faciliteren.

Ik probeer hier een aantal voorbeelden aan te halen en te weerleggen of oplossingen te suggereren, maar heb niet de

Ik heb het niet nagekeken, maar ik heb de indruk dat toch nog 40% of meer van de THA en EUR niet rijden. Het is goed dat dit maar een beperkte impact heeft op de tewerkstelling. Ik had verwacht dat dit een grotere impact zou hebben. Maar mijn suggestie verwees niet zozeer naar de treinbegeleiders en bestuurders, maar naar de hosts en hostessen die de ticketcontrole aan de deur doen bij instap, het barpersoneel, en de hosts/hostessen die de catering doen in 1e. Of wordt dit uitbesteed?

In mijn idee is het ook niet de bedoeling om ticketcontrole te doen, maar wel om crowdcontrol te doen, en - in het geval het tot een reservatiesysteem zou komen - mensen te weigeren die niet gereserveerd hebben voor die trein, net zoals de hosts dat doen in de vertrekstations van de THA. En als het echt nodig is, kan de nodige wetgeving snel gemaakt worden om dit wel te regelen.

Men zou ook security of jobstudenten kunnen inhuren om deurcontrole te doen, maar door mensen van THA of EUR in te huren, geef je mensen uit je eigen sector werk, en heb je mensen die gewoon zijn om dit werk te doen.
nick schreef: 01 aug 2020, 21:37
rdv schreef:Kan het personeel van THA en EUR dat nu technisch werkloos thuis zit, niet ingezet worden als Deurstewards op de kusttreinen?
Ander bedrijf... Das zoals vragen dat ALDI medewerkers in de Lidl gaan helpen.

Het catering personeel is inderdaad uitbesteed. Die hebben, buiten hun uniform, niets met Eurostar te maken. Ze krijgen zelfs geen verkeersvoordelen.
Ik denk dat er in totaal 150 hosts en hostessen zijn. 50 bij Eurostar en 100 bij Thalys (ruwe schatting). En hoe ga je die dan inzetten? In elk station van België een paar? Op elke trein naar de kust een aan elke deur? Dan komen we er niet met 150 man. Om nog maar te zwijgen van het kostenplaatje. Mooi in theorie, maar niet uitvoerbaar in de praktijk.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door LML »

trainlovertje schreef: 01 aug 2020, 15:37
LML schreef: 01 aug 2020, 15:30 Waarom m'n vraag: ik herinner me nog de ICT Neerpelt-De Panne (en terug) van destijds (Loc 51 met min. 7 M2-rijtuigen aan de haak), daarna Neerpelt-Blankenberge geworden. Ligt het ook niet aan het deels enkelspoor op lijn 73 in W-Vlaanderen?
Dat ook, maar er zijn nog andere redenen denk ik: dagjestoeristen stappen het liefst uit zo dicht mogelijk bij het strand bijvoorbeeld. In Adinkerke moet je nog de tram nemen naar De Panne.
Ook omdat de reistijd vanuit Gent nog een stuk langer is naar De Panne in vergelijking met die tot Oostende of Blankenberge.
Hetzelfde geldt min of meer ook voor Knokke trouwens.
Ten tijden van de Neerpelt-De Panne zaten er in deze trein ook veel (dagjes)mensen met bestemming Meli-park (nu Plopsaland), ook mensen richting Frans-Vlaanderen (Bray-Dunes, Zuidkote, Dunkerque) toen er op deze lijn gependeld werd in het hoogseizoen (niet zozeer vanuit de Kempen). Maar ja, vergane glorie, wat wel jammer is.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door Steve »

Ik denk wel dat je de drukte in Oostende en Blankenberge juist artificieel groter maakt door nagenoeg alles in te zetten op die twee bestemmingen. Ik denk dat veel toeristen niet per se malen om enige extra reistijd als ze daarmee misschien in een iets rustigere omgeving terechtkomen. Tot niet heel lang geleden waren er er heel wat toeristentreinen naar De Panne (ik herinner me vanuit Antwerpen met lange M6-stammen, een Luxemburg - Brussel die doorgetrokken werd naar De Panne, een ICT vanuit Charleroi en Bergen...) en die zaten op mooie dagen altijd goed vol. Voor Knokke begrijp ik de uitdunning van het aanbod ook niet goed - ze gaat al veel verder terug dan de recente caca nerveux van Lippens - want de reistijd tot de eerste kustbestemming Heist is vergelijkbaar met die naar Blankenberge, en met Heist+Duinbergen+Knokke heb je een vrij grote zone om toeristen enigszins te kunnen spreiden, in tegenstelling tot Blankenberge waar ze allemaal in een rechte lijn het centrum in duiken. In het geval van De Panne is de afhankelijkheid van de Kusttram op dit moment wel een argument, niet zozeer door de extra reistijd maar door het opeenpakken van mensen als zo'n volle toeristentrein aankomt en op de klaarstaande tram stormt.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door jan_olieslagers »

Ik denk dat veel toeristen niet per se malen om enige extra reistijd als ze daarmee misschien in een iets rustigere omgeving terechtkomen.
Veralgememen is natuurlijk gevaarlijk, is eigenlijk intrinsiek fout. Toch:

In mijn indruk is de Belgische kust vooral aantrekkelijk voor lieden die het niet erg vinden om gelijk mieren op een hoop te zitten, misschien zelfs integendeel. Getuige ook de eeuwige files op zondagavond op de snelweg Oostende-binnenland: men neemt dat er gewoon bij, of vindt het zelfs (misschien stiekem) aangenaam.

Wie een rustige omgeving zoekt die gaat fietsen langs de Kempische kanalen of over een Ravel, of wandelen in de Hoge Venen of de (Vlaamse) Ardennen. De weinigen die het rustig willen maar toch de zee willen zien, die trekken naar Zeeland of naar de Opaalkust.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 03 aug 2020, 12:51
Ik denk dat veel toeristen niet per se malen om enige extra reistijd als ze daarmee misschien in een iets rustigere omgeving terechtkomen.
Veralgememen is natuurlijk gevaarlijk, is eigenlijk intrinsiek fout. Toch:

In mijn indruk is de Belgische kust vooral aantrekkelijk voor lieden die het niet erg vinden om gelijk mieren op een hoop te zitten, misschien zelfs integendeel. Getuige ook de eeuwige files op zondagavond op de snelweg Oostende-binnenland: men neemt dat er gewoon bij, of vindt het zelfs (misschien stiekem) aangenaam.

Wie een rustige omgeving zoekt die gaat fietsen langs de Kempische kanalen of over een Ravel, of wandelen in de Hoge Venen of de (Vlaamse) Ardennen. De weinigen die het rustig willen maar toch de zee willen zien, die trekken naar Zeeland of naar de Opaalkust.
Ik denk dat U een vertekend beeld hebt van de situatie.. Vooreerst doen de meeste files zich voor vanaf Aalter waar je in feite 3 autowegen(niet enkel Oostende -binnenland) samen komen vanaf de west,oost en middenkust.
Dus een trechter van een toeristisch gebied van ongeveer +/-600 Vierkante km zonder het verkeer te rekenen vanuit Frankrijk en UK.
De rustige fiets omgevingen die U beschrijft in Limburg/De kempen die ga je ook vinden in deze regio.
De overvolle stranden van Oostende/Blankenberge/Knokke die U te zien krijgt op VRT/VTM zijn gelukkig niet representatief voor het totale plaatje.
Maar de zee is toch een aanlokkelijke bestemming voor als je de zon wilt zien ondergaan.
Tuurlijk les plages van de Cote d'Opale zijn het grootste en rustigst ! Moet je adresjes hebben??
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door jan_olieslagers »

Okee, s/Oostende-binnenland/Belgische kust-binnenland/g dan :) Dat verandert toch niets aan de essentie van het verhaal? De doorsnee-belgische-strandtoerist vindt het niet erg om op een hoop te zitten, noch aan het strand noch in de file noch op de trein.

En nee, ik ga niet voort op wat ik op TV zie, want zo'n ding is hier niet in huis.
En nee, aan de Opaalkust heb ik mijn adresjes wel, bedankt :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 03 aug 2020, 16:19 Okee, s/Oostende-binnenland/Belgische kust-binnenland/g dan :) Dat verandert toch niets aan de essentie van het verhaal? De doorsnee-belgische-strandtoerist vindt het niet erg om op een hoop te zitten, noch aan het strand noch in de file noch op de trein.

En nee, ik ga niet voort op wat ik op TV zie, want zo'n ding is hier niet in huis.
En nee, aan de Opaalkust heb ik mijn adresjes wel, bedankt :)
je moet geen TV hebben om VRT/VTM te bekijken
En zijn het wel de goede adresjes aan de Cote d'Opale, want daar zitten de Belgen ook "heel dicht"op elkaar? Het eerste is een grapje , he tweede deel is de realiteit.
Plaats reactie