De uitspraken van Tommelein en vele pers- en facbookreacties getuigen van weinig inzicht. Ik sta versteld van de uitleg van de woordvoerder van de NMBS "we hebben ons noodplan uitgevoerd", dus er was geen probleem. Maar ik ben vooral ontgoocheld over de starre houding die uit sommige van de commentaren hier blijkt. Er worden allerlei problemen geformuleerd, die ervoor zouden zorgen dat er nauwelijks iets aan gedaan kan worden om te vermijden dat toestanden zoals in Oostende zich opnieuw voordoen. Ik apprecieer dat de problemen worden benoemd, maar om dan te concluderen dat er niets kan worden gedaan, is jammer. In deze crisis moeten we wat "out-of-the-box" denken, en dat lijkt toch moeilijk te zijn voor onze spoorwegmaatschappij. De kustgemeenten hebben dat wel gedaan, met hun strandplan, reservatiesysteem en inzet van stewards/security die de toegang tot het strand faciliteren.
Ik probeer hier een aantal voorbeelden aan te halen en te weerleggen of oplossingen te suggereren, maar heb niet de bedoeling om iemand met de vinger te wijzen.
4303 schreef: ↑01 aug 2020, 22:07
rdv schreef: ↑01 aug 2020, 19:03
Kan het personeel van THA en EUR dat nu technisch werkloos thuis zit, niet ingezet worden als Deurstewards op de kusttreinen?
Wie zegt dat we technisch werkloos thuis zitten? Depot Brussel (Eurostar) zit aan 80% van de diensten tov voor de crisis. Zelfs tijdens de crisis zijn we blijven werken...
Trouwens wij hebben geen bevoegdheid om tickets te controleren voor de NMBS.
Ik heb het niet nagekeken, maar ik heb de indruk dat toch nog 40% of meer van de THA en EUR niet rijden. Het is goed dat dit maar een beperkte impact heeft op de tewerkstelling. Ik had verwacht dat dit een grotere impact zou hebben. Maar mijn suggestie verwees niet zozeer naar de treinbegeleiders en bestuurders, maar naar de hosts en hostessen die de ticketcontrole aan de deur doen bij instap, het barpersoneel, en de hosts/hostessen die de catering doen in 1e. Of wordt dit uitbesteed?
In mijn idee is het ook niet de bedoeling om ticketcontrole te doen, maar wel om crowdcontrol te doen, en - in het geval het tot een reservatiesysteem zou komen - mensen te weigeren die niet gereserveerd hebben voor die trein, net zoals de hosts dat doen in de vertrekstations van de THA. En als het echt nodig is, kan de nodige wetgeving snel gemaakt worden om dit wel te regelen.
Men zou ook security of jobstudenten kunnen inhuren om deurcontrole te doen, maar door mensen van THA of EUR in te huren, geef je mensen uit je eigen sector werk, en heb je mensen die gewoon zijn om dit werk te doen.
nick schreef: ↑01 aug 2020, 21:37
rdv schreef:Kan het personeel van THA en EUR dat nu technisch werkloos thuis zit, niet ingezet worden als Deurstewards op de kusttreinen?
Ander bedrijf... Das zoals vragen dat ALDI medewerkers in de Lidl gaan helpen.
Dat is een non-argument: de security die kustgemeenten inhuren, is ook ander bedrijf. Als de politie moet inspringen, is dat ook een ander bedrijf.
Jouw voorbeeld van Lidl en Aldi is exact wat er gebeurt is tijdens het toppunt van de hamsterperiode: er was een akkoord tussen de warenhuizen om onderling personeel uit te wisselen, idem voor ziekenhuizen, en tussen ziekenhuizen en rusthuizen. THA en EUR zijn dan nog dochterbedrijven van de NMBS, je zou dan ook verwachten dat personeelsuitwisseling gemakkelijker gebeurt dan tussen keiharde concurrenten.
nighttrain schreef: ↑01 aug 2020, 17:23
Het is precies of dat de NMBS de eerste keer transport verzekerd op drukke dagen naar de kust.
Dus hebben hun diensten 300 dagen de tijd om een systeem uit te dokteren en de Belgische doorsnee treinreiziger op te voeden en hun te laten aanpassen aan een degelijk reserveringssysteem.
Eens en oneens - ik ben tegen een binnenlands reservatiesysteem, maar in deze tijden moeten we daar mss wel over kunnen nadenken. Ik ben het er mee eens dat zoiets er niet in 1-2-3 staat, maar het was in mei al duidelijk dat het een moeilijk zomer zou worden. Musea hebben halsoverkop reservatiesystemen opgezet (maar ik ben me bewust dat dat voor een museum eenvoudiger is dan voor treinen). NMBS heeft de kennis in huis voor buitenlandse boekingssystemen (en verhuurt haar systeem zelfs aan CFL, THA, etc.), dus men moet niet van nul beginnen. Er zijn ook reservatiesystemen op de markt, er is ervaring in landen als UK, Zwitserland, Frankrijk ... Een reservatie op stoelnummer is niet mogelijk met de mix aan materiaal die ingezet wordt (enkel I11 heeft stoelnummers), maar werken met een reservatie voor een bepaalde trein en wagon zou toch wel mogelijk moeten zijn. Men heeft het in het verleden nog gedaan met festivaltreinen.
Anderzijds: het probleem in Oostende zou zich ook hebben voorgedaan indien er wel een reservatiesysteem was geweest.
nighttrain schreef: ↑01 aug 2020, 17:23
Zoals T'éRER in Frankrijk , 5000 tickets per dag voor 8 bestemmingen.Aan te passen aan Belgische situatie (theoretische acceptabele capaciteit van bestemmings stations /aantal bestemmingen) Tickets: op is op!!
Misschien is dit de beste oplossing, stopzetten van alle promotietickets deze zomer (in heel België of enkel bestemming kust), en enkel aan volle prijs naar de kust. Wellicht dat er dan wel een significant deel van de reizigers gaan afzien van hun trip. Nadeel is dat dit sociaal niet wenselijk is, en dat dit wellicht veel problemen met grijsrijders zal opleveren (die wel gebruik maken van hun RailPass - uit onwetendheid of uit onwillendheid).
HLE18 schreef: ↑01 aug 2020, 16:55
Er zijn nog stations aan de kust, een deel van de reizigers kon misschien makkelijk met de tram en/of bussen naar Blankenberge, Zeebrugge, De Panne, Knokke, Brugge.
Zo makkelijk zal dat niet zijn. Het was een topdag aan de kust, dus ik vermoed dat de kusttram ook goed vol zat. Het zou onverantwoord geweest zijn een paar duizend extra reizigers op de kusttram te zetten. Shuttlebussen naar Brugge was wellicht de beste oplossing geweest, maar zoiets kan maar zelden op heel kort tijdspanne worden georganiseerd (tenzij De Lijn snel chauffeurs en bussen uit stelplaats Oostende kon mobiliseren, wat misschien niet onmogelijk zou zijn geweest gezien het tijdstip - een moment dat redelijk wat bussen "binnenrijden").
jan_olieslagers schreef: ↑01 aug 2020, 15:43
Wat als de trein waarvoor men heeft gereserveerd wordt afgeschaft? Moet men dan maar halsoverkop een hotelkamer zoeken aan zee ipv naar huis terug te keren?
Ik vind dat probleem minder erg dan het probleem dat zich nu voorgedaan heeft. Dit kan opgelost worden door de andere treinen maar tot 90% te boeken, door reservetreinen achter de hand te houden, etc. Trouwens heeft de NMBS nu al de plicht om iedereen thuis te krijgen bij defecten: door bussen, taxi's of bijkomende treinen te voorzien. En als dat niet lukt, inderdaad een hotelkamer.
trainlovertje schreef: ↑01 aug 2020, 15:40
Als iemand hoogdringend naar Oostende moet en die reis per trein moet afleggen, zou dat op drukke zomerdagen onmogelijk zijn.
Nu gebeurt het ook dat treinen worden afgegrendeld wegens vol, en zonder dat dit op voorhand wordt aangekondigd (zie post hieronder). Dan heb ik liever dat de trein een dag op voorhand volgeboekt is, en dat dit duidelijk gecommuniceerd. Bij THA of EUR gebeurt het op topdagen ook dat quasi alle treinen vol zijn, en dat je dus niet meer meekan last minute. En als je echt niet een paar uur kan wachten om naar Oostende te gaan (het gaat hier om een piek die een drietal uren duurt), dan is de urgentie wellicht hoog genoeg om met een taxi of ander vervoersmiddel te gaan.
Tenslotte zitten we ook met het probleem dat de kusttreinen ook andere vervoersstromen ondersteunen: woon-werkverkeer tussen Brussel, Leuven, Hasselt en Luik bvb. Men moet vermijden dat mensen niet meer naar huis kunnen na het werk omdat hun trein "toevallig" van de kust komt.