Toeristentreinen 2020

Alles over reizigerstreinen in België.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door traxie »

260689 schreef:
Shrek schreef: 01 aug 2020, 14:39
LML schreef: 01 aug 2020, 12:06 Waarom rijden de meeste toeristentreinen richting Kust naar Oostende en Blankenberge? Om het volk te verspreiden, kunnen er ook ICT's naar De Panne en Knokke-Heist gestuurd worden (als L*pp*ns weer niet begint te mekkeren...)?
Waarom? Omdat de meeste mensen naar Oostende en Blankenberge willen gaan.
De NMBS volgt wat de reizigers willen, niet omgekeerd.
En als ik de beelden van gisteren zag in Oostende. Het leek wel oorlog maar dan zonder Corona. Ben zowiezo al niet voor de zee, en na gisteren nog minder. Ze zouden gewoon geen extra en toeristen treinen inleggen want iedereen hoort op dit moment gewoon zijn verstand te gebruiken en thuis te zijn!
Het probleem was dat er een hele tijd verkeer op enkel spoor was tussen brugge en oostende wat een reservering daar aan oplost is me een raadsel.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door jan_olieslagers »

wat een reservering daar aan oplost is me een raadsel.
ALS er een degelijk reservatiesysteem was DAN zouden de betreffende reizigers een bericht kunnen krijgen "het spijt ons zeer, uw trein E9999 heeft vertraging (minstens xx minuten) / is afgelast, kom aub NIET naar het station".
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door ianryckewaert13 »

jan_olieslagers schreef:
wat een reservering daar aan oplost is me een raadsel.
ALS er een degelijk reservatiesysteem was DAN zouden de betreffende reizigers een bericht kunnen krijgen "het spijt ons zeer, uw trein E9999 heeft vertraging (minstens xx minuten) / is afgelast, kom aub NIET naar het station".
De mensen met de tram of bussen naar Blankenberge of Brugge brengen of aanraden richting Blankenberge te gaan en daar de trein te nemen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door groentje »

Als al die reizigers dat hadden gedaan, was de kusttram totaal overrompeld geweest. Naar Oostende was het een optie, vanuit Oostende moest het verkeer vooral zo snel mogelijk terug kunnen beginnen rijden...
nick
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jun 2019, 16:58

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door nick »

jan_olieslagers schreef:
wat een reservering daar aan oplost is me een raadsel.
ALS er een degelijk reservatiesysteem was DAN zouden de betreffende reizigers een bericht kunnen krijgen "het spijt ons zeer, uw trein E9999 heeft vertraging (minstens xx minuten) / is afgelast, kom aub NIET naar het station".
En dat ga je dan doen met die mensen? Te voet naar huis?
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door rdv »

nick schreef:
jan_olieslagers schreef:
wat een reservering daar aan oplost is me een raadsel.
ALS er een degelijk reservatiesysteem was DAN zouden de betreffende reizigers een bericht kunnen krijgen "het spijt ons zeer, uw trein E9999 heeft vertraging (minstens xx minuten) / is afgelast, kom aub NIET naar het station".
En dat ga je dan doen met die mensen? Te voet naar huis?
Met reservatiesysteem had je de reizigers kunnen spreiden. Aankondigingen zoals: "Reizigers met een reservatie voor trein 541 kunnen nu de trein nemen op spoor 9
Deze trein zal vertrekken met een vertraging van 2u". Je vermijdt hiermee dat iedereen op de eerste de beste vertrekkende trein probeert te geraken. En als er dan perron- of deurcontrole door de THA hosts (of jobstudenten) gebeurt, dan kan je het ten minste proberen sturen. Het zal niet perfect zijn, maar wellicht beter dan nu.

Als er niet snel iets op poten wordt gezet, zou het wel eens gedaan kunnen zijn met de kusttreinen. De waarnemend houverneur heeft blijkbaar het probleem op de agenda van de komende veiligheidsraad gezet, als men de pers mag geloven.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door traxie »

We zouden dus om de drukte in het station te vermijden, want dat was het probleem, mensen laten reserveren voor de trein. Zodat je ze een sms kan sturen dat ze niet komen naar het station, ok, verwachten dat ze de app checken kan ook. Je moet die mensen daar weg krijgen met een minder aantal treinen, op treinen waar ook al op gereserveerd is. Wat als mensen hun reservering gemist hebben? Op welke trein mogen ze dan op welke niet, de treinbegeleider die in leuven die die trein doet weet niet wat er in oostende is omgeroepen, wat is het gevolg als ze er zonder aanmelding/reservering op zitten? Het probleem was dat er een storing was en dat er daardoor een massa stond te wachten. Die dachten er niet aan om weg te gaan terwijl het wel duidelijk was dat het niet ok was. Denken jullie nu echt dat die mensen wel bv een 1,5u gaan wachten met naar het station te komen, als er al terug treinen rijden, met een sms ofzo als ze nog niet het verstand hebben van gewoon weg te gaan in zo'n situaties, of niet te komen als er geen treinen rijden?

We kunnen de vraag ook anders stellen, wat is het plan van oostende in dit geval? Storing van het net 》meer volk rond station, dat viel te verwachten. Wat is hun plan als er op een openbare plek, rond het station veel volk wordt verwacht in deze tijd? De stad heeft ook zijn verantwoordelijkheid, die ze probeert af te schuiven op de nmbs.

De stigmatisatie van het ov uit politieke hoek is onrustwekkend ik hou mijn hart vast voor wat komt, het zou wel eens kunnen dat men denkt dat er nog geld te halen valt bij het ov.
Laatst gewijzigd door traxie op 03 aug 2020, 22:46, 2 keer totaal gewijzigd.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 03 aug 2020, 22:10
nick schreef:
jan_olieslagers schreef:
ALS er een degelijk reservatiesysteem was DAN zouden de betreffende reizigers een bericht kunnen krijgen "het spijt ons zeer, uw trein E9999 heeft vertraging (minstens xx minuten) / is afgelast, kom aub NIET naar het station".
En dat ga je dan doen met die mensen? Te voet naar huis?
Met reservatiesysteem had je de reizigers kunnen spreiden. Aankondigingen zoals: "Reizigers met een reservatie voor trein 541 kunnen nu de trein nemen op spoor 9
Deze trein zal vertrekken met een vertraging van 2u". Je vermijdt hiermee dat iedereen op de eerste de beste vertrekkende trein probeert te geraken. En als er dan perron- of deurcontrole door de THA hosts (of jobstudenten) gebeurt, dan kan je het ten minste proberen sturen. Het zal niet perfect zijn, maar wellicht beter dan nu.

Als er niet snel iets op poten wordt gezet, zou het wel eens gedaan kunnen zijn met de kusttreinen. De waarnemend houverneur heeft blijkbaar het probleem op de agenda van de komende veiligheidsraad gezet, als men de pers mag geloven.
Dat laatste is dan ook niet meer of minder dan sensatiejournalistiek/politiek...

Daarnaast ligt mijn visie toch ver verwijderd van die van sommigen:
Ik durf erom wedden dat als de dagtoeristen een SMS-bericht in die zin zouden krijgen er veel in paniek zouden geraken en daarom misschien nog sneller naar het station afzakken om een oplossing te zoeken, zoals proberen een trein vroeger te nemen. De realiteit is trouwens dat men zeer dikwijls helemaal niet weet hoeveel vertraging die trein zal oplopen, en al zeker niet op een moment vóór het geplande vertrek van die trein, waardoor alle reizigers al op het station staan te wachten.
Mijn mening blijft dat wat er vorige week gebeurd is een ongelukkige samenloop van omstandigheden was. De kans dat dit zich herhaalt, is uiterst klein. Zo'n reservatiesysteem is ook nefast voor de reizigers die per trein willen reizen en geen dagtoerist zijn.
En stel: het treinverkeer komt weer op gang na twee uur stilgelegen te hebben. Op dat moment kunnen ook alle treinen opeens weer gaan rijden, waardoor alsnog iedereen samen op het station zal samenkomen. Deze reizigers op afstand houden ergens in de stad en op het exacte moment naar het station laten afzakken, is een utopische gedachte. Daarenboven, mensen moeten afstand houden van elkaar in publieke ruimtes én hun mond en neus bedekken, want het is ook de verantwoordelijkheid van alle reizigers die deze richtlijnen niet gerespecteerd hebben. Uiteraard komt alle stront weer in de nek van dat ene bedrijf, dat ervoor heeft proberen te zorgen dat reizigers zoveel mogelijk gespreid zouden worden over de vele treinen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 03 aug 2020, 22:10 Met reservatiesysteem had je de reizigers kunnen spreiden. Aankondigingen zoals: "Reizigers met een reservatie voor trein 541 kunnen nu de trein nemen op spoor 9
Deze trein zal vertrekken met een vertraging van 2u". Je vermijdt hiermee dat iedereen op de eerste de beste vertrekkende trein probeert te geraken.
Theoretisch ja. Ik moet nog zien dat dat zelfs maar enigszins gaat werken én dat de NMBS het dan georganiseerd krijgt (daarvoor is een veel betere organisatie bij verstoringen nodig dan nu). Vooral 's avonds zijn mensen er sterk in geïnteresseerd om z.s.m. de terugreis te kunnen aanvatten. Ik weet niet of ze iets dergelijks bij Thalys ook doen/proberen maar bij sterk verstoorde situaties (bv. winterweer met veel uitval) wordt ook daar geregeld de TUP-methode gebruikt (*).
rdv schreef: 03 aug 2020, 22:10 Als er niet snel iets op poten wordt gezet, zou het wel eens gedaan kunnen zijn met de kusttreinen. De waarnemend houverneur heeft blijkbaar het probleem op de agenda van de komende veiligheidsraad gezet, als men de pers mag geloven.
Minder treinen naar de kust betekent per definitie meer reizigers per trein in de overgebleven treinen. En meer auto's op de weg - erg veilig allemaal.
Als Tommelein minder mensen in Oostende wil, dan moet hij voor de toegang tot Oostende een reserveringssysteem invoeren - en dat dan voor alle dagjesmensen, niet alleen voor degenen die met de trein komen. Als de kaartjes dan op zijn, dan zullen er ook daadwerkelijk minder mensen komen.

Groetjes,
Rian

(*) Trek Uw Plan
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door nighttrain »

Het is hier duidelijk een discussie tussen "conservatieve" en "moderne " visies , rond het organiseren van personentransport.
Tussen een vastgeroeste idee van NMBS werknemers (denk ik) en mensen die andere systemen kennen en die ook hier willen implenteren.
Die COVID19 crisis heeft in vele geledingen van de maatschappij nieuwe "modes operatoires" ingevoerd, uitgezonderd en jammer genoeg niet bij de NMBS.
Ik denk dat het TUG (turn up and go) zijn beperkingen heeft bloot gelegd bij de NMBS.
De "nieuwe" reizigers willen anders reizen. Verzekerd zijn van hun plaatsje , samen reizen, stipt reizen en geinformeerd worden in geval van incidenten via SMS/whatsapp/mail enz. De nieuwe pendelaars willen anders pendelen.
Hoe kan je tijdens die piekdagen een deftig vervoersplan op poten zetten ,als de ochtendcapaciteit sterk verschilt t.o.v. je avondcapaciteit.
Als in vele gevallen extra treinen afhangen van toevallig beschikbaar rollend materiaal en personneel om die te verzkeren in een bepaalde richting of bestemming.
Maar de NMBS loopt achter doordat er nog te veel conservatieve leiding gevenden rondlopen anno 2020.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door rvdborgt »

nighttrain schreef: 04 aug 2020, 07:01 Het is hier duidelijk een discussie tussen "conservatieve" en "moderne " visies , rond het organiseren van personentransport.
Tussen een vastgeroeste idee van NMBS werknemers (denk ik) en mensen die andere systemen kennen en die ook hier willen implenteren.
Die COVID19 crisis heeft in vele geledingen van de maatschappij nieuwe "modes operatoires" ingevoerd, uitgezonderd en jammer genoeg niet bij de NMBS.
Ik denk dat het TUG (turn up and go) zijn beperkingen heeft bloot gelegd bij de NMBS.
De "nieuwe" reizigers willen anders reizen. Verzekerd zijn van hun plaatsje , samen reizen, stipt reizen en geinformeerd worden in geval van incidenten via SMS/whatsapp/mail enz. De nieuwe pendelaars willen anders pendelen.
Niet alleen nieuwe reizigers willen worden geïnformeerd over problemen op het spoor. Dat willen alle reizigers. Haperende informatievoorziening is al tientallen jaren een van de grootste klachten. En om dat te verbeteren zijn er ook andere manieren dan verplichte reservering.
Ik ben wel benieuwd wie er van dan voor een verplichte reservering zou zijn te vinden. Misschien meer mensen dan vroeger maar hoeveel dan? Verplichte reservering was altijd een goede manier om reizigers weg te jagen (niet voor niets houdt DB op basis van reizigersonderzoek aan optionele reservering, behalve voor treinen naar bepaalde landen) en diende er meestal voor de winst te maximaliseren, met een zo hoog mogelijke bezetting (maar niet meer dan 100%).
Met optionele reservering is er daarentegen niks mis.

Groetjes,
Rian
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door traxie »


nighttrain schreef:Het is hier duidelijk een discussie tussen "conservatieve" en "moderne " visies , rond het organiseren van personentransport.
Tussen een vastgeroeste idee van NMBS werknemers (denk ik) en mensen die andere systemen kennen en die ook hier willen implenteren.
Die COVID19 crisis heeft in vele geledingen van de maatschappij nieuwe "modes operatoires" ingevoerd, uitgezonderd en jammer genoeg niet bij de NMBS.
Ik denk dat het TUG (turn up and go) zijn beperkingen heeft bloot gelegd bij de NMBS.
De "nieuwe" reizigers willen anders reizen. Verzekerd zijn van hun plaatsje , samen reizen, stipt reizen en geinformeerd worden in geval van incidenten via SMS/whatsapp/mail enz. De nieuwe pendelaars willen anders pendelen.
Hoe kan je tijdens die piekdagen een deftig vervoersplan op poten zetten ,als de ochtendcapaciteit sterk verschilt t.o.v. je avondcapaciteit.
Als in vele gevallen extra treinen afhangen van toevallig beschikbaar rollend materiaal en personneel om die te verzkeren in een bepaalde richting of bestemming.
Maar de NMBS loopt achter doordat er nog te veel conservatieve leiding gevenden rondlopen anno 2020.
Ik ben het eens met jou dat een reservering wel tegemoet zou komen aan de veranderende reis wens. Voor fietstransport had dat dan ook een veel betere optie geweest dan de huidige regeling. Maar een algehele reservering zou bij ernstige verstoring ook problemen veroorzaken. De capaciteit 's avonds en 's ochtends is vrij gelijk. Als door een grote storing er twee uur geen of weinig treinen rijden loopt dat in de soep.

De praktische regeling, waar is dat materieel wanneer het verkeer terug op gang komt, wanneer kan het in oostende zijn. Maar ook personeel, is er nog personeel om die trein met deze vertraging of de verwachte vertraging te verzekeren? Weinig is toeval bij het spoor ook die extra treinen komen niet uit de lucht vallen, maar veel is planning. Dus twee problemen, hoe zorg je dat de massa met hun reservering van geschrapte treinen in pakweg 15 min allemaal herboekt zijn, de ene gaat nog iets eten, de andere moet dringend naar huis, of hoe zorg je dat als je dat niet wil doen, dus alle treinen gewoon laten rijden met veel retard, dat ze rijden terwijl je personeel eigenlijk al 2 u verder moest zitten? Dus je moet dan misschien andere treinen afschaffen om je toeristentrein met 2u vertraging te laten rijden. Om nog maar te zwijgen van de capaciteit op het net dat voor nog extra vertraging zal zorgen.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door jan_olieslagers »

Ik heb wat zitten doordenken over reserveringssysteem, en de opmerkingen terzake. Met sommige ga ik akkoord:
* niet alle geesten zijn daar al rijp voor
* de reizigers zullen het niet goed aannemen, zeker in het begin; er zal dan ook stevig wat begeleiding nodig zijn
* het zal niet eenvoudig te implementeren zijn

Een eenvoudige implementatie kan zijn dat er op elk ticket een reservering bijvermeld is: treinnummer, van station, naar station. Wie met een ander vervoerbewijs reist, bv. abonnement, zou dan apart moeten reserveren; iet of wat web-applicatie moet dat voor een hele week gelijk kunnen, om maar iets te zeggen. Controle kan dan gebeuren precies zoals nu, alleen moet de applicatie in het kastje van de treinbegeleid(st)er worden aangepast.

Het belangrijkste effect zal wellicht nog zijn dat het heel wat lastiger wordt om treinen af te schaffen, en dat lijkt me een goede zaak: als men ook maar één reservatie heeft aangenomen voor een bepaalde trein, dan bestaat er een verplichting ze ook uit te voeren - of schadevergoeding te betalen. De claims worden nu plots heel eenvoudig en duidelijk.

Tenslotte: echt controleerbaar wordt zo'n reservatiesysteem in combinatie met toegangspoortjes aan de perrons - geen reservatie => poortje gaat niet open. Maar dat zal nog helemaal niet voor morgen zijn, of zelfs niet voor overmorgen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door benimmeg »

jan_olieslagers schreef: 04 aug 2020, 08:30 Tenslotte: echt controleerbaar wordt zo'n reservatiesysteem in combinatie met toegangspoortjes aan de perrons - geen reservatie => poortje gaat niet open. Maar dat zal nog helemaal niet voor morgen zijn, of zelfs niet voor overmorgen.
Ik ben even aan het dagdromen. Zou het niet relatief gemakkelijk moeten zijn om alleen in Oostende poortjes te zetten (zoals deze nu al bestaan in Brussels Airport Zaventem) die per perron maar een maximaal aantal reizigers toelaat in een trein? Geen echte reservatie, maar je gaat nooit overbevolking op de trein krijgen. Dit lost natuurlijk niet het probleem op van buiten het station met die massa.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 04 aug 2020, 08:30 Ik heb wat zitten doordenken over reserveringssysteem, en de opmerkingen terzake. Met sommige ga ik akkoord:
* niet alle geesten zijn daar al rijp voor
* de reizigers zullen het niet goed aannemen, zeker in het begin; er zal dan ook stevig wat begeleiding nodig zijn
* het zal niet eenvoudig te implementeren zijn

Een eenvoudige implementatie kan zijn dat er op elk ticket een reservering bijvermeld is: treinnummer, van station, naar station. Wie met een ander vervoerbewijs reist, bv. abonnement, zou dan apart moeten reserveren; iet of wat web-applicatie moet dat voor een hele week gelijk kunnen, om maar iets te zeggen. Controle kan dan gebeuren precies zoals nu, alleen moet de applicatie in het kastje van de treinbegeleid(st)er worden aangepast.

Het belangrijkste effect zal wellicht nog zijn dat het heel wat lastiger wordt om treinen af te schaffen, en dat lijkt me een goede zaak: als men ook maar één reservatie heeft aangenomen voor een bepaalde trein, dan bestaat er een verplichting ze ook uit te voeren - of schadevergoeding te betalen. De claims worden nu plots heel eenvoudig en duidelijk.

Tenslotte: echt controleerbaar wordt zo'n reservatiesysteem in combinatie met toegangspoortjes aan de perrons - geen reservatie => poortje gaat niet open. Maar dat zal nog helemaal niet voor morgen zijn, of zelfs niet voor overmorgen.
Uw samenvatting en analyse zijn correct. Ik meen te verstaan daaruit dat het grootste probleem tussen de (p oortjes zit van operator en gebruiker.
Ik ben 25 jaar lang Operations Duty manager geweest bij Eurotunnel. Daar moesten we ook op sommige dagen 14.000 reserveringen voor personnenwagens en 7000 boekingen voor vrachtwagens beheersen in normale omstandigheden maar ook bij incidenten. daarom hebben we ook afgezien in 1995 van het TUG systeem. En met de huidige informatica mogelijheden,heb je een goed overzicht wat de situatie is. Een goede samenwerking tussen Duty manager,zijn railway control center, terminal manager en Customer information officer is de sleutel tot alles , en de client vaart er wel bij. Dat laaste ontbreekt bij de NMBS denk ik?
Let wel als ik spreek van reservaties/bookings , dan bedoel ik op de treinen van de grote assen naar belangrijke eindstations en niet op de trein van Melle naar FGSP maar wel op de aansluiting FGSP naar bv.FSD.en terug.
Ander belangrijk probleem vandaag zijn volgens mij ook de niet geregistreerde biljetten op dag J. Zoals vrijbiljetten en andere zelf in te vullen kaarten.
Bv NMBS vrijbiljetten : 35.000 werknemers , 10000 gepensioneerden X2 (gezin)= +/- 90000 biljetten. laten we aannemen dat 1% ervan gebruikt maakt = 900 gebruikers....(Ikzelf heb ook vrijkaart en biljetten)
Plaats reactie