Toeristentreinen 2020

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door Steven »

Ik weet niet of reservaties helpen om die volkstoeloop aan het station tegen te gaan. Het basisprobleem is dat er treinen niet gereden hebben en er dus hoe dan ook mensen stonden. Als bij Thalys om welke reden dan ook treinen uitvallen staat er ook een hoop volk in het station te draaien en te keren ook daar hou je dat effect niet tegen. Mensen komen toch tegen het voorziene uur naar het station. Het enige wat je wel oplost is dat je weet wie welke trein neemt, maar of je de massa mensen onder controle hebt betwijfel ik voor zulke gevallen.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door jan_olieslagers »

Zoals reeds gesteld zal een reservatiesysteem de druk bij NMBS vergroten om treinen alsnog te laten rijden, zelfs met flink wat vertraging. Als de boel in het honderd loopt zuillen er altijd wel mensen zijn die het niet snappen en blindelings naar het station lopen, dat is zeker zo; maar als er goed wordt gecommuniceerd dan zouden de slimmeren rustig nog een terraske kunnen gaan doen en wachten op het uur van hun trein. Hopelijk wordt dat dan niet keer op keer verder achteruit geschoven ... De chaos in de stations zal men nooit helemaal kunnen vermijden, maar een reservatiesysteem met goede opvolging zou de chaos kunnen inperken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door Steven »

ok, maar willen we zoiets installeren voor dan max 3 maanden per jaar echt nuttig te zijn? ik vind het zot geld.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door nighttrain »

Steven schreef: 04 aug 2020, 11:02 ok, maar willen we zoiets installeren voor dan max 3 maanden per jaar echt nuttig te zijn? ik vind het zot geld.
Dat is conservatief denken! De poortjes op zich kosten peanuts en worden in no-time geinstalleerd. 2 weken volstaan op dit te doen met IT aansluitingen voor 8 sporen. Tuurlijk, studie/aanbestedingen/gepalaver kosten 2 jaar. Ook moet de nodige software en programmas aangeleverd worden of gekocht indien nodig.
Waarom 8 sporen in FSD? met 4 zal het ook gaan volgens het conservatieve denken. Waarom 10 toiletten ? met 4 zal ook gaan.
Die poortjes kunnen het gehele jaar hun diensten bewijzen....het is een investering die zichzelf terug betaalt.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door BlackEagle »

Sorry, maar ik zie echt niet in hoe een reservatiesysteem de situatie bij een calamiteit kan verbeteren.

- Een reservatiesysteem om 'de druk te vergroten' op de NMBS om treinen te laten rijden? Van schoolmeestermentaliteit gesproken... Nu komt een afgeschafte trein of een vertraging toch evengoed in de statistieken en in de evaluatie terecht? Ik denk niet dat dit ook maar één personeelslid gaat motiveren om meer te doen dan ze nu al doen. Natuurlijk moet je mensen motiveren en evalueren wat er misgaat in situaties en daar acties en verbeteringen aan koppelen, maar een reservatiesysteem gaat daar op zich niets aan veranderen.
- Een reservatiesysteem is absoluut niet flexibel en klantvriendelijk. Het is te verantwoorden voor sommige situaties, maar niet voor gewoon binnenlands verkeer. Klanten willen juist de vrijheid om een trein vroeger of later te nemen, zeker in geval van calamiteiten, en dat zou je willen afnemen?
- Door mensen voor een specifieke trein te laten reserveren, ga je de chaos juist verergeren bij een calamiteit, omdat ze het idee hebben dat ze énkel die trein kunnen nemen (ook al kan je dan communiceren dat ze ook een volgende moeten nemen).
- Communicatieproblemen los je niet op door een reservatiesysteem. Dat los je op door betere communicatie. Het is niet dat bij de invoering van een reservatiesysteem de communicatie plots veel beter zal zijn...

Wat een mogelijkheid kan zijn is om een communicatiekanaal op te zetten, bv. via de app, waarbij mensen notificaties krijgen als er problemen zijn en ze zich daarop kunnen voorbereiden, en ook expliciet alternatieven voor te stellen. De app lijkt mij trouwens het enige communicatiemiddel dat mensen kan bereiken voor ze in het station aankomen, dus daar meer op inzetten kan zeker helpen. Je zou je bijvoorbeeld kunnen 'abonneren' op de trein die je 's avonds zou nemen, zodat je een notificatie krijgt als er problemen zijn. Daar is geen reservatiesysteem voor nodig. En slimme mensen zullen ook nu gewoon op de app kijken en hun reisplannen daaraan aanpassen als er vertragingen zijn.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door jan_olieslagers »

De app lijkt mij trouwens het enige communicatiemiddel dat mensen kan bereiken voor ze in het station aankomen
Kom nu zeg. e-mail? sms? Nooit van gehoord? Telegram (nee, niet dat gedoe met morsecode, wel https://en.wikipedia.org/wiki/Telegram_(software) ) ?
Uw andere punten kan ik al evenmin ernstig nemen. Perfecte illustratie van een geest die er nog niet rijp voor is.

Wel graag akkoord dat communicatie sowieso belangrijk is, met een reservatiesysteem of zonder. Het idee van "abonnement" op een bepaalde trein voor een bepaalde datum lijkt me zeer haalbaar en nuttig. Bestaat er zo nog niks?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door nighttrain »

BlackEagle schreef: 04 aug 2020, 11:16 Sorry, maar ik zie echt niet in hoe een reservatiesysteem de situatie bij een calamiteit kan verbeteren.

- Een reservatiesysteem om 'de druk te vergroten' op de NMBS om treinen te laten rijden? Van schoolmeestermentaliteit gesproken... Nu komt een afgeschafte trein of een vertraging toch evengoed in de statistieken en in de evaluatie terecht? Ik denk niet dat dit ook maar één personeelslid gaat motiveren om meer te doen dan ze nu al doen. Natuurlijk moet je mensen motiveren en evalueren wat er misgaat in situaties en daar acties en verbeteringen aan koppelen, maar een reservatiesysteem gaat daar op zich niets aan veranderen.
- Een reservatiesysteem is absoluut niet flexibel en klantvriendelijk. Het is te verantwoorden voor sommige situaties, maar niet voor gewoon binnenlands verkeer. Klanten willen juist de vrijheid om een trein vroeger of later te nemen, zeker in geval van calamiteiten, en dat zou je willen afnemen?
- Door mensen voor een specifieke trein te laten reserveren, ga je de chaos juist verergeren bij een calamiteit, omdat ze het idee hebben dat ze énkel die trein kunnen nemen (ook al kan je dan communiceren dat ze ook een volgende moeten nemen).
- Communicatieproblemen los je niet op door een reservatiesysteem. Dat los je op door betere communicatie. Het is niet dat bij de invoering van een reservatiesysteem de communicatie plots veel beter zal zijn...

Wat een mogelijkheid kan zijn is om een communicatiekanaal op te zetten, bv. via de app, waarbij mensen notificaties krijgen als er problemen zijn en ze zich daarop kunnen voorbereiden, en ook expliciet alternatieven voor te stellen. De app lijkt mij trouwens het enige communicatiemiddel dat mensen kan bereiken voor ze in het station aankomen, dus daar meer op inzetten kan zeker helpen. Je zou je bijvoorbeeld kunnen 'abonneren' op de trein die je 's avonds zou nemen, zodat je een notificatie krijgt als er problemen zijn. Daar is geen reservatiesysteem voor nodig. En slimme mensen zullen ook nu gewoon op de app kijken en hun reisplannen daaraan aanpassen als er vertragingen zijn.
Beste, Als je als operator niet weet hoeveel mensen er al ingechekt zijn en nog moeten inchecken(per uur/per trein/per richting) dan werk je blind. En dat is niet goed voor een goed real-time managment.En als er geen enkele indikatie voorhanden is die u doet nadenken om het vervangen van afgeschafte capaciteit dan ben je verkeerd bezig. Als je geen objectieve indicatoren of documenten hebt kan je geen correct crowd managment uitvoeren of implenteren. mensen die slecht te been zijn of mindervaliden kunnen het helemaal vergeten , survival of the fittest is het ordewoord. maar nu is het de keuze gaan we mensen doen reizen of vervoeren? Op welke basis ga je cijfer doorgeven aan de hulpdiensten/alternatieve transportdiensten in geval van incidenten??
Ik wil niet "stoeferig overkomen" want het is hier Belgisch he, maar ik weet wel waarover ik spreek uit een rijke ervaring.En wat U schrijft geeft geen blijk van operationele ervaring , wat uw goed recht is natuurlijk. Vriendelijke groet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door Steven »

Maar dan nog, met al die oplossingen voorkom je nooit dat mensen samenkomen aan het station en er blijven wachten in het geval van calamiteiten. Laat dat nu net het probleem geweest zijn in Oostende. Je moet ze dus inderdaad gewoon vooraf beter kunnen informeren, app, sms, email, maakt al niet uit maar daar zou er winst kunnen gemaakt worden. je voorkomt dat ze aan het station in grote massa lang staan te wachten (al is het nooit 100% waterdicht). dat reserveren voelt eerder aan als een doekje tegen het bloeden, daar waar je eerst wil voorkomen dat er bloed is.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door jan_olieslagers »

Tsja, daar is wel iets van aan natuurlijk. Omgekeerd kan men stellen dat mensen die het niet op de zachte manier willen leren dan maar moeten met hun kop tegen de muur lopen - een uurtje tevergeefs staan wachten zou misschien enkele ogen kunnen openen ...
Wat men ook wijzigt aan de procedures, het zal moeite vereisen, en tijd, om algemeen aanvaard en gebruikeliijk te worden.
En inderdaad, geen enkele formule zal ooit 100% bevredigend zijn voor alle betrokkenen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door groentje »

Ik zie echt niet wat er zo aantrekkelijk is aan reserveringsplicht. Het is voor mij een reden om Franse TGV's te vermijden, en in andere landen met verplichting op te zien tegen een treinreis. En het gaat niet enkel om treinen afschaffen, maar ook om treinen laten wachten op aansluiting, immers, op de volgende trein heb hebben de reizigers geen reservatie... Bij grote ontreddering ga ik net nog vroeger naar het station, al helemaal bij een gereserveerde trein, want dan moet ik omgeboekt worden, en hoe sneller ik erbij ben, hoe sneller ik mag vertrekken. En ik ben duidelijk niet de enige...
Op de app kan je nu al 'abonnementen' instellen om grond te worden over eventuele vertragingen per trein, in het beginstation werken die echter niet zo goed, en dan moet je iemand hebben die het allemaal correct bijhoudt op de grafiek, wat niet altijd de prioriteit krijgt bij een grote verstoring.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door Paul »

Reserveren vind ik prima voor internationale lange afstandsreizen. Maar voor binnenlandse treinen? We moeten toch ook rekening houden met het feit dat de treinen die in Oostende en Blankenberge aankomen en vertrekken, niet alleen rijden voor kustgangers. De treinen uit Oostende rijden naar Brussel-Luik en verder of naar Gent-Antwerpen. Die uit Blankenberge naar Brussel en verder naar Limburg. Moet iemand die een van die treinen wil nemen om pakweg van Gent naar Brussel, van Leuven naar Hasselt of van Gent naar Antwerpen te reizen dan ook reserveren? Dan maken we het toch wel heel erg ingewikkeld en onaantrekkelijk.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door jan_olieslagers »

Dan maken we het toch wel heel erg ingewikkeld en onaantrekkelijk.
Zo voelt dat nu aan, beste @Paul, dat is begrijpelijk. Het is maar een kwestie van eraan wennen. Na een jaar, hooguit twee, weten we niet beter meer. En zoals @nighttrain heeft uiteengezet zijn de voordelen groot.

Ik denk nu pas aan een voordeel dat nog niet werd vernoemd: reizigerstellingen - die altijd maar héél indicatief waren - worden compleet overbodig, er is nu veel nauwkeuriger informatie beschikbaar.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door rdv »

Ik lees hier veel waardevolle reacties tegen de reservatieplicht. Deze reacties zouden relevant zijn in gewone tijden, maar niet ten tijde van de ergste en meest onvoorspelbare sanitaire noodtoestand sinds 75 jaar, die met wat tegenslag nog tot na de zomer van 2021 zal aanhouden.

Ondertussen zijn de meeste mensen wel gewoon van op de meest uiteenlopende plaatsen te reserveren (containerparken, bepaalde winkels, gemeentehuis, bank, museum, pretparken), dus hoop ik dat een reservatiesysteem op kusttreinen ook wel ingang zal vinden en op begrip zal rekenen. Akkoord, het zal geld kosten, maar in andere sectoren wordt er ook veel geïnvesteerd, in maatregelen die wellicht minder impact hebben. Of wordt er geïnvesteerd in maatregelen, om kort daarna toch dicht te moeten (cultuursector in Antwerpen bvb).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door Steven »

als de kustgemeenten nu gewoon wat minder volk toelaten voorkom je ook al een deel van het probleem natuurlijk. Maar daar moeten die gemeenten zelf iets aan doen en niet de spoorwegen.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door jan_olieslagers »

Inderdaad, @Steven, reeds een poos geleden ging het hier over een burgemeester die vond dat de NMBS het werk moest doen dat eigenlijk aan zijn eigen politiekorps toekwam. Men kan natuurlijk begrijpen dat zo'n dorpspotentaat zich niet antipathiek wil maken bij de plaatselijke middenstand, die hebben hem tenslotte verkozen... en dus is het makkelijker om de zwarte piet aan anderen door te schuiven - in dit geval de spoorwegen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie