Mooiste/slechtste ervaringen met de trein.

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Mooiste/slechtste ervaringen met de trein.

Bericht door 4017-4018 »

Plaats hier u mooiste/slechtste ervaringen dat u heeft mee gemaakt in de trein.
Ciao Ciao
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Mooiste/slechtste ervaringen met de trein.

Bericht door Steven »

de mooiste? dat is eenvoudig. De glacier Express van Zermatt naar St. Moritz, dwars door de Zwitserse Alpen in panorama rijtuigen. Langs berg, dal, gletsjer en met lekker eten aan boord van de trein. Puur genieten.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Mooiste/slechtste ervaringen met de trein.

Bericht door stijn »

Top 3:

1 Van Puno naar Cuzco en verder naar Aguas Calientes (Machupicchu) door de Andes
2 Van Parma naar Lecce langs de Adriatische kust in het restaurantrijtuig
3 Van Parma naar Forte dei Marmi door de Apenijnen langs de oude bochtige lijn

The memories...
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Mooiste/slechtste ervaringen met de trein.

Bericht door HVHTB »

Als je in België een mooie treinrit wil maken, dan moet je de 7445 nemen. Dat is een P-trein die 's morgens komt uit Visé en tot Brussel-Zuid rijdt. Met de werken aan het zuidelijke wisselrooster van Brussel-Zuid had men die trein laten doorrijden tot 's Gravenbrakel. Daardoor kon hij na een frontkering in 's Gravenbrakel langs de zuidkant van Vorst de bundel in (waar de capaciteit hoger was). Maar ook na de werken blijft hij doorrijden tot 's Gravenbrakel! Die trein rijdt met 12 I11'en, en rijdt van Brussel-Zuid tot 's Gravenbrakel zo goed als leeg. Dus je zit dan in een privé I11-rijtuig en rijdt aan 160 km/h over een klassieke lijn (lijn 96 ten zuiden van Halle) doorheen een heel mooi landschap. Op zich is de trein niet zo bijzonder, maar wel tof om eens met mee te rijden. Hij rijdt maar 1 keer per dag, je kan helemaal rustig zitten, je kan genieten van de zonsopkomst in een mooi landschap, hij rijdt aan volle snelheid door best grote stations (Tubize en Halle),...

Over het buitenland zal ik korter zijn. Treinen die ik zelf goed vind zijn Thalys, OBB EC en Railjet, SNCF Baleines,... En tegenvallers zijn treinen van de SBB, SNCF Régio2N en de Benelux.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Mooiste/slechtste ervaringen met de trein.

Bericht door groentje »

Zo zie je maar, qua smaak en kleuren... Ik mis zonwering op de Benelux, maar verder ben ik grote fan van het Nederlandse materieel. Zeker in eerste klasse zijn de zetels top, de belichting fijn en de verdere inrichting aangenaam. Voor SBB IC's geldt grotendeels hetzelfde, met dat voordeel dat die treinen ook nog eens een restauratierijtuig aan boord hebben. Schitterend, gewoon. Dat geldt ook voor de IC's van ÖBB, en zelfs de CityJets (hun Desirovariant, ingezet op S en IR) zijn zeer aangenaam, een voorbeeld van wat er ook mogelijk is met dat platform..
De Franse Baleines hebben dan weer schitterende grote ramen, maar zijn voor de rest rammelbakken die veel te weinig ruimte bieden, en afhankelijk van de regio, niet eens een tafeltje hebben. RailJet in tweede klasse vind ik wat te somber, eerste klasse is wel goed. De Tsjechische variant is iets helderder van kleur, met de blauwe zetels ipv dat donkergroen... De stoelen zijn ook behoorlijk laag, ik had anderen er behoorlijk lyrisch over horen doen, maar was dus zelf toch wat teleurgesteld. Thalys is goed in eerste klasse. Tweede zit het er op Franse wijze behoorlijk krap, naar mijn goesting. Régio2N is ook niet mijn ding.
Een van mijn favoriete ervaringen moet de eerste keer naar Bergen zijn geweest. In maart, dus nog volop sneeuw terwijl je over de Hardangervidda rijdt, met een bistrowagen, waar je iets te eten of te drinken kan krijgen, terwijl de indrukwekkende Noorse landschappen voorbijglijden. Zalig, gewoon. Nog zo'n blijvende herinnering was de eerste CM-reis naar Zwitserland, met een charter van Gent naar Chur, waar we op zo'n rood bergtreintje mochten naar St-Moritz, en dan nog een hele busrit naar Maloja. Het was de eerste keer dat ik de bergen zag, en mijn liefde voor de trein zich begon te ontwikkelen.
Een van de slechtste ervaringen (maar het lag aan mezelf, ik had het kunnen opzoeken), was toen ik van Koper naar Rijeka wou per trein. Dat zijn enkele indrukwekkende trajecten, maar ik was er net dat jaar dat een zware ijsstorm niet alleen de helft van de bomen had gehalveerd, maar ook de bovenleiding zo'n beetje in heel West-Slovenië en -Kroatie had doen afknappen. Mijn treinreis werd dus een aaneenschakeling van vervangbussen... Ik ben de dag erop teruggereisd vanuit Rijeka naar Triëste, ipv de 7u vervangbus of zo, was het nog goed anderhalf uur met een directe lijnbus..
In eigen land blijven de Ardennen de absolute topper. Zijn de Athus-Meuse en de Amblèvelijn nét dat tikkeltje indrukwekkender wat mij betreft dan de lijn 162, de hoofdlijn naar Luxemburg, met die laatste reis je met deftig IC-materieel door bos en dal, ipv een Desiro. Verder nog fijn zijn de lijn 37 langs de Vesder, de lijn 21 door de lentebloesems, de lijn 94 langs enkele mooie stations en een mooi glooiend landschap, of nog de lijn 54, voor liefhebbers van water en bruggen.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Mooiste/slechtste ervaringen met de trein.

Bericht door b-loc »

groentje schreef: 18 jul 2020, 02:18 Nog zo'n blijvende herinnering was de eerste CM-reis naar Zwitserland, met een charter van Gent naar Chur, waar we op zo'n rood bergtreintje mochten naar St-Moritz, en dan nog een hele busrit naar Maloja. Het was de eerste keer dat ik de bergen zag, en mijn liefde voor de trein zich begon te ontwikkelen.
Dit kan ik enkel beamen. Ook ik heb deze rit op 14 jarige leeftijd gedaan.
Vertrokken vanaf Dendermonde iets na 6:00 in de ochtend via L60 naar L161 en L162. Met als ik het me goed herinner nog een stop in Marloie.
Daarna richting Luxemburg waar er kop werd gemaakt om vervolgens naar (Frankrijk?) te rijden.
Aan het eerste station in Zwitserland, ik vermoed Basel was er een lange administratieve stop.
Aankomst in Maloja was rond 23:00 a 23:30.
Toen heb ik mijn ogen opengetrokken, wat een prachtige rit.
De terugrit vertrok 10 dagen later in de namiddag. De avond viel in de trein van Chur naar België waar we wakker werden in dit landje.
Foto van mijn terugrit, aankomst in Dendermonde +-8:00 Afbeelding Nog een bonte verzameling van I10'en in C1 en new-look livrei. Ook zat er minstens 1 I6B rijtuig in de heenrit bij.
2006 was het laatste jaar dat de CM gebruik maakte van deze treinen.

Hedendaags hou ik van de EC-trein Munchen - Verona via de Brennerroute in couchetterijtuigen.
Prachtig om zo door de Alpen te kronkelen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Mooiste/slechtste ervaringen met de trein.

Bericht door Dieselfreak »

Steven schreef: 17 jul 2020, 06:26 de mooiste? dat is eenvoudig. De glacier Express van Zermatt naar St. Moritz, dwars door de Zwitserse Alpen in panorama rijtuigen. Langs berg, dal, gletsjer en met lekker eten aan boord van de trein. Puur genieten.
De Glacier Express heb ik nog niet gedaan, maar ik vond de Wengernalpbahn en de aansluitende Jungfraubahn wel ongeveer het mooiste traject dat ik in mijn leven heb gedaan.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Mooiste/slechtste ervaringen met de trein.

Bericht door dekooiker »

Klotten (nabij Cochem)-Ediger-Eller: 8 minuten rijden om daarna de Calmont Klettersteig aan te vatten. Inbegrepen in de treinreis: zicht op de Moezel en een tunnel van meer dan 4 kilometer.
Klotten-Ediger met de wagen: een half uur.
Geen reden om de trein te laten :wink:
De trein.
Alleen voor durvers.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Mooiste/slechtste ervaringen met de trein.

Bericht door Terminus »

Leuke ervaringen die ik me nog herinner:
- Jaaaren geleden. Een treinrit met een Eurocity van Inssbruck naar Wörgl. In een Italiaans rijtuig zowaar, met coupeetjes. Combineer dat met het goed gevoel na een deugddoende wandeling, en een lichte regenbui. En dan door dat prachtige landschap. Zalig!
- Wat ik sowieso ook elke keer weer zalig vind, is het moment dat de avond (of nacht) begint te vallen en je bent aan boord van een slaaptrein. Dan naar buiten kunnen kijken...
- De route tussen Keulen en Frankfurt, langs de Moezel. We hebben toen de namen genoteerd van enkele stations/dorpjes die we ooit wilden bezoeken omdat het er zo mooi uitzag. Is er helaas nog altijd niet van gekomen.
- De Eurostar nemen vind ik ook nog steeds een speciale en leuke ervaring. Van de check-in tot de aankomst in Londen.

Minder leuke ervarigen (eigenlijk beperkt) die ik me herinner:
- Een rit van Clervaux naar Ettelbruck rond 2000. Locomotief type 30 met Luxemburgse Wegmann-rijtuigen. Het was krokusvakantie, maar de verwarming stond echt te warm. We waren geroosterd toen we in Ettelbruck (eigenlijk gingen we naar Luxemburg) afstapten..
- Enkeltreinbegeleiders van de MOB in Zwitserland vielen ons (was in 2005) echt op door hun onbeleefdheid. Ook met de treinbegeleiders van de Rhätische Bahn heb ik geen goeie ervaring, al moet ik daar wel bij zeggen dat ik de Rhb-treinen genomen als monitor van Intersoc (met een groep kinderen dus). En het is/was daar publiek geheim dat ze die Intersoc-groepen niet graag in hun trein zagen (zien?)..
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Mooiste/slechtste ervaringen met de trein.

Bericht door rvdborgt »

Terminus schreef: 06 aug 2020, 13:27 - De route tussen Keulen en Frankfurt, langs de Moezel. We hebben toen de namen genoteerd van enkele stations/dorpjes die we ooit wilden bezoeken omdat het er zo mooi uitzag. Is er helaas nog altijd niet van gekomen.
Als je die dorpjes dan langs de Rijn zoekt, dan zul je ze sneller vinden :)
Terminus schreef: 06 aug 2020, 13:27 Minder leuke ervarigen (eigenlijk beperkt) die ik me herinner:
- Enkeltreinbegeleiders van de MOB in Zwitserland vielen ons (was in 2005) echt op door hun onbeleefdheid. Ook met de treinbegeleiders van de Rhätische Bahn heb ik geen goeie ervaring, al moet ik daar wel bij zeggen dat ik de Rhb-treinen genomen als monitor van Intersoc (met een groep kinderen dus). En het is/was daar publiek geheim dat ze die Intersoc-groepen niet graag in hun trein zagen (zien?)..
Ik ben in Zwitserland nog nooit onbeleefd personeel tegengekomen. Maar ik reis hoogstens met enkele vrienden.

Groetjes,
Rian
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Mooiste/slechtste ervaringen met de trein.

Bericht door Terminus »

rvdborgt schreef: 06 aug 2020, 18:21
Terminus schreef: 06 aug 2020, 13:27 - De route tussen Keulen en Frankfurt, langs de Moezel. We hebben toen de namen genoteerd van enkele stations/dorpjes die we ooit wilden bezoeken omdat het er zo mooi uitzag. Is er helaas nog altijd niet van gekomen.
Als je die dorpjes dan langs de Rijn zoekt, dan zul je ze sneller vinden :)
Inderdaad :) Komt waarschijnlijk omdat we net een vakantie in de Moezelstreek geannuleerd hebben :)
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Mooiste/slechtste ervaringen met de trein.

Bericht door rdv »

Mooiste ervaringen: veel, zoals
- een driedaagse treinsafari in Zwitserland, langs Lac de Neuchatel, Meer van Genève, Montreux, Gstaad, Zweisimmen, Spiez, Kandersteg, Visp, Zermatt, Brig, Domodossola, Centivalli lijn, Locarno, Wasssen, Fluëlen, Andermatt, Chur, Tirano, Klosters, Landquart, en Zürich.
- genieten van de catering in 1e klasse op de TGV Lyria, met fantastische zichten op het landschap tussen Genève en Bellegarde (en verder)
- lokale trein Barcelona - Tour de Carol (ES/FR)
- Brenner pass, zowel overdekt met sneew als in de volle zon, is altijd genieten; idem voor de lijn Salzburg - Villach-
- ondanks een aankomst met 6u vertraging in Milaan met de Thello (en het afschaffen van de verdere rit richting Firenze), een super-efficiënte opvang door TrenItalia (waardoor we binnen het uur na aankomst in Milaan op een hst naar Firenze zaten, met voedsel- en drankenpakket).

slechtste ervaringen
- verstoring tussen Düren en Aachen (door persoonsongeval), waar de ene na de andere trein zijn reizigers afzette in Langerwehe en er - na lang wachten - maar één vervangbus opdaagde. Geen DB personeel ter plaatse.
- verstoring in Beveren (persoonsongeval) waardoor de laatste trein strande in Beveren, en we twee uren hebben zitten wachten op vervangbussen, die nooit gekomen zijn. Omdat de tbg toevallig ook naar Dendermonde moest, gelukkig nog thuisgeraakt.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Mooiste/slechtste ervaringen met de trein.

Bericht door LML »

Als overweger van 'geraak ik er met het openbaar vervoer of niet?' heb ik - samen met het gezin of ikzelf alleen onderweg - vrij weinig slechte ervaringen per trein. Tja, hier en daar 'ns een vertraging of trein afgeschaft. Omdat we op dat ogenblik zelden ergens 'moesten' zijn op een bepaald uur, was het op het moment zelf efkens vloeken op de vertraging of afgeschafte trein. Dan namen we gewoon de volgende trein richting bestemming en vulden we de te wachten tijd (iets gaan drinken, iets gaan bezoeken, korte wandeling als de kinderen erbij waren of naar een speelpleintje vlakbij station/stopplaats,...)
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Mooiste/slechtste ervaringen met de trein.

Bericht door overweg13 »

Ik stel vast dat het bij mij in de eerste plaats om eerste ervaringen gaat: een eerste rit in een M2 met een stoptrein tussen Halle en Beert-Bellingen op een moment dat je daar nog even goed een GCI-rijtuig kon hebben, mijn eerste rit in een break tussen Libramont en Jemelle.
Maar er zijn ook negatieve: mijn eerste rit in een M5, in een duikbril, in een Desiro. Hooggespannen verwachtingen die absoluut niet worden ingelost. En bijna elke modernisering (M4, vierledige, breaks...) vind ik miskleunen, al went het wel na een tijdje. Overigens zijn de gemoderniseerde duikbrillen in hun nieuwe plunje erg mooi.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Mooiste/slechtste ervaringen met de trein.

Bericht door jan_olieslagers »

Mooie ervaring temidden ellende: de hele NZ-verbinding overhoop, door ik-weet-niet-meer welk incident, uiteindelijk daagt er toch een stam M5 (of M6?) op die van Brussel-Noord recht naar Mechelen zou stomen; met een klein hartje sprak ik de treinbegeleidster aan met de vraag of een tussenstop in Vilvoorde zou kunnen geritseld worden. De dame keek even nadenkend, nam toen haar telefoon, en na een minuutje bevestigde ze dat het zou gebeuren. Die heeft nog altijd een klapzoen van me tegoed!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie