AGV
AGV
Beste leden.
Weet iemand waar de AGV's worden ingezed? Of welke vervoerder ze hebben besteld? Ik weet enkel over Italië, maar meer niet. Zijn er ook plannen dat de SNCF ze zullen bestellen? Om ze in te zetten richting belgië?
Weet iemand waar de AGV's worden ingezed? Of welke vervoerder ze hebben besteld? Ik weet enkel over Italië, maar meer niet. Zijn er ook plannen dat de SNCF ze zullen bestellen? Om ze in te zetten richting belgië?
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: AGV
Kijk misschien eens op https://en.wikipedia.org/wiki/AGV_(train), al lijkt mij die pagina niet kakelvers.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: AGV
Daar had ik nog niet gezocht, enkel op het nederlandse versie. Daar lees ik nu dat de SNCF 100 treinstellen heeft besteld in 2018. En ook dat Amtrac treinstellen zou bestellen om de huidige Acela Express treinen te vervangen.jan_olieslagers schreef: ↑07 aug 2020, 17:27 Kijk misschien eens op https://en.wikipedia.org/wiki/AGV_(train), al lijkt mij die pagina niet kakelvers.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: AGV
(beetje nevenaf:) als het over wikipedia gaat dan blijf ik doorgaans liever weg van de NL-versie, wegens enigte dikke ego's die de zaak verpesten aldaar. En verkies dus dikwijks de EN-versie, waar het er weliswaar erg streng aan toe gaat gaat, maar meestal wel correct.
Maar inzake treinen, bijzonder in BE, lijkt dat ietwat omgekeerd te zijn.
Maar inzake treinen, bijzonder in BE, lijkt dat ietwat omgekeerd te zijn.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 08 aug 2020, 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: AGV
De bestelde treinen door Amtrak en SNCF zijn geen AGV's maar een ontwerp met rijtuigenstam ingesloten door 2 locomotieven met telkens 1 stuurpost (zoals de 'klassieke' TGV's dus). Deze worden in de markt gezet als Avelia (-familie). Het is een nieuw ontwerp met als meest opvallende eigenschap dat de locomotieven enkele meters korter zijn dan bij de vorige generaties. De technische ruimte in het midden van de duplex rijtuigenstammen komt ook te vervallen. Op een stel met een lengte van 200m levert dat dus heel wat extra plaatsen op.
Het feit dat Italo hun vloot uitbreidde met (goedkopere) Pendolino's doet mij vermoeden dat we de AGV als dood kunnen beschouwen wat nieuwe orders betreft. Dat betekent dat het bij die ene reeks van Italo zal blijven...
Het feit dat Italo hun vloot uitbreidde met (goedkopere) Pendolino's doet mij vermoeden dat we de AGV als dood kunnen beschouwen wat nieuwe orders betreft. Dat betekent dat het bij die ene reeks van Italo zal blijven...
Re: AGV
De huidige bestelling heeft geen 3kV, dus reken er maar niet op.
Anderzijds zal de SNCF toch iets moeten doen om hun TGV-R's te vervangen, vanaf december 2025 is het gedaan ermee.
Re: AGV
Met de TGV Résseuu's? Dat wist ik nog niet. Dus het zal ook gedaan zijn met de Thalys stellen (PBA, PBKA)?
Re: AGV
Eurostar heeft momenteel de E300 (van Alstom) en de E320 (van Siemens). Ik ben ook benieuwd tegen dat de Thalys-HST's aan vervanging toe zijn (treinen zijn ook een 24-tal jaar in dienst), wat er in de plaats gaat komen (Ook AGV's? Of iets anders van een andere fabrikant?)
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: AGV
Waarom is eigenlijk het levensduur van een HST zo weinig? Je spreekt nu over 24 jaar. De MS80 bijvoorbeeld rijdt nu al 40 jaar rond.LML schreef: ↑07 aug 2020, 23:21 Eurostar heeft momenteel de E300 (van Alstom) en de E320 (van Siemens). Ik ben ook benieuwd tegen dat de Thalys-HST's aan vervanging toe zijn (treinen zijn ook een 24-tal jaar in dienst), wat er in de plaats gaat komen (Ook AGV's? Of iets anders van een andere fabrikant?)
Re: AGV
De Thalys heeft wel ETCS, die mogen dus wel blijven rijden in België.4017-4018 schreef: ↑07 aug 2020, 23:03Met de TGV Résseuu's? Dat wist ik nog niet. Dus het zal ook gedaan zijn met de Thalys stellen (PBA, PBKA)?
Re: AGV
Een gemiddelde HST doet veel meer kilometers, onderhoud is een stuk intensiever en frequenter, en wisselstukken zijn ook een stuk duurder doordat ze voor die hoge snelheden geschikt moeten zijn. In principe kún je ze wel langer in dienst houden, maar op een gegeven moment worden de kosten zo hoog dat het interessanter wordt om naar nieuw materieel uit te kijken.4017-4018 schreef: ↑07 aug 2020, 23:28Waarom is eigenlijk het levensduur van een HST zo weinig? Je spreekt nu over 24 jaar. De MS80 bijvoorbeeld rijdt nu al 40 jaar rond.LML schreef: ↑07 aug 2020, 23:21 Eurostar heeft momenteel de E300 (van Alstom) en de E320 (van Siemens). Ik ben ook benieuwd tegen dat de Thalys-HST's aan vervanging toe zijn (treinen zijn ook een 24-tal jaar in dienst), wat er in de plaats gaat komen (Ook AGV's? Of iets anders van een andere fabrikant?)
Re: AGV
Ik denk THALYS het in de toekomts moeilijk gaat krijgen eens de open access operatoren de concurentie aangaan.
Trenitalia heeft weer 23 ETR 1000 besteld om in Spanje te gaan rijden tegen maart2022. Daarnaast hebben ze al 50+14 ETR 1100 stellen om oa met de TGV-Reseau Parijs-Milaan te concureren en mogelijk met Thalys op Brussel- Parijs.
Renfe heeft dan weer15+ 15 Talgo Avril S106 stellen besteld om de kosten per zitje te drukken om de concurentie in Spanje beterte kunnen aangaan nu de dochtermaatschapijen van SNCF en Treneitalia in Spanje gaan rijden.
De SNCF gaat immers ook met 9 Euroduplexen in Spanje rijden onder de naaam Rielsfera vanaf pasen 2021.
Mss woorden er in de toekomst nieuwe AGV Avelia Horizon dubbeldekkers uit het order van de SNCF aangekocht/verbouwd voor THALYS om ook in de toekomst de concurentie met andere operatoren aan te gaan en de prijs van een zitje goedkoper aan te kunnen bieden. Lyria heeft ook dit jaar dubbeldekkers van de SNCF gekocht en verbouwd ter vervaning van deTGV POS.
Trenitalia heeft weer 23 ETR 1000 besteld om in Spanje te gaan rijden tegen maart2022. Daarnaast hebben ze al 50+14 ETR 1100 stellen om oa met de TGV-Reseau Parijs-Milaan te concureren en mogelijk met Thalys op Brussel- Parijs.
Renfe heeft dan weer15+ 15 Talgo Avril S106 stellen besteld om de kosten per zitje te drukken om de concurentie in Spanje beterte kunnen aangaan nu de dochtermaatschapijen van SNCF en Treneitalia in Spanje gaan rijden.
De SNCF gaat immers ook met 9 Euroduplexen in Spanje rijden onder de naaam Rielsfera vanaf pasen 2021.
Mss woorden er in de toekomst nieuwe AGV Avelia Horizon dubbeldekkers uit het order van de SNCF aangekocht/verbouwd voor THALYS om ook in de toekomst de concurentie met andere operatoren aan te gaan en de prijs van een zitje goedkoper aan te kunnen bieden. Lyria heeft ook dit jaar dubbeldekkers van de SNCF gekocht en verbouwd ter vervaning van deTGV POS.