Klopt, met Dloc type 55 - de blauw-gele, geschikt voor elektrisch verwarmen van rijtuigen tussen Maastricht en Luxembourg - en Nederlandse rijtuigen (ICR)
ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Waarom zou de NMBS zo'n treinen nodig hebben? Wij hebben daartegen meer dan voldoende M6/7 en I11/MS96 om alle IC-verbindingen comfortabel uit te voeren. Er is geen nood voor extra enkeldeks IC-materieel in België.FLV-FGSP schreef:Hebben de materieelmannen iets tegen de Coradia? Dat ding rijdt ook in Frankrijk en Luxemburg.
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Ik heb hem vermoedelijk enkele jaren later genomen, want toen had hij een HLE30 CFL. (Elektrische loc)
Was wel leuk. Je staat in Ettelbruck te wachten op de trein richting Luxemburg en verwacht een HLE30 met I10-rijtuigen. De loc klopte, maar daar achter bleken rijtuigen te hangen "uit de Benelux-trein". Ik meen me te herinneren dat hij trouwens ook een speciaal geel-blauw bagagerijtuig mee had. En nog een donkerblauw rijtuig (als mijn geheugen me niet in de steek laat, was dat de eerste klasse. Rijtuig dat normaal ingezet werd in de NS-slaaptreinen).
"Ardennen Express" heette die trein, als ik me niet vergis.
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Je maakt ons nieuwsgierig, Lynx! Hopelijk is er snel positief nieuws te melden.Lynx schreef: ↑15 aug 2020, 09:47
De reden dat NMBS geen treinen bestelt is omdat er niet meer treinen nodig voor het uitvoeren van het voorstel dat nu op tafel ligt. Sterker nog, een aantal van de bestelde ICNGB stellen zal verhuizen naar binnenlandse dienst omdat er minder ICNGB stellen nodig zijn voor de uitvoering met het huidige voorstel (en ik denk dat de knappe koppen op dit forum dan wel uit kunnen vogelen wat de reden daarvan is).
Wel zal NMBS een andere bijdrage gaan leveren aan het materieelpark voor de treindienst tussen Brussel en Nederland.
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Ik hoop het ook. Het laatste dat ik begreep was dat de kladovereenkomst ergens in de komende maand ondertekend zou moeten gaan worden, met de definitieve ergens eind dit jaar/begin volgend jaar.
Laatst gewijzigd door Lynx op 15 aug 2020, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Als dat met I11 zal zijn, dan moet er wel iets gedaan worden aan de capaciteit voor fietsen. 2 per trein, als er met stuurstand wordt gereden, die bovendien op de verkeerde plaats zitten (helemaal aan het einde) en waarvoor je personeel nodig hebt, is ontoereikend.
Groetjes,
Rian
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Ik weet niet of er met stuurstand of net als nu met twee locs gereden gaat worden (of dat het definitief ook echt I11 gaat worden. Voor hetzelfde geld veranderen de plannen weer en gaat er iets heel anders rijden).
Ik kan mij ook voorstellen dat fietsen alleen met de ICNGB treinserie mee mag gaan, die hebben wel voldoende capaciteit (uit mijn hoofd 16 fietsplekken).
Wel waren er enkele vragen over de veiligheidseisen op de Nederlandse HSL, maar ik begreep dat die al voldoende beantwoord zijn.
Ik kan mij ook voorstellen dat fietsen alleen met de ICNGB treinserie mee mag gaan, die hebben wel voldoende capaciteit (uit mijn hoofd 16 fietsplekken).
Wel waren er enkele vragen over de veiligheidseisen op de Nederlandse HSL, maar ik begreep dat die al voldoende beantwoord zijn.
Laatst gewijzigd door Lynx op 15 aug 2020, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
En er was de TEE Edelweiss, van Amsterdam via Brussel-Noord naar Luxemburg en verder naar Basel en Zürich.
Het kopmaken in Brussel-Noord duurde maar 3 à 4 minuten.
Dienstregeling 1958: Amsterdam 11:11 - Brussel-Noord 13:53/57 - Luxemburg 16:32
Luxemburg 16:37 - Brussel-Noord 19:06/09 - Amsterdam 21:48
In iets meer dan 5 u. van Amsterdam naar Luxemburg vv. Niet slecht, hé? Sneller dan vandaag met Thalys en IC...
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Die inkorten moet dan in België zijn, want in Nederland gaat de lijnvoering over de HSL op de schop met de instroom van ICNG, meer treinen en de verbouwing van Amsterdam Centraal. Vanaf Schiphol wordt er dan doorgereden naar Lelystad in plaats van Amsterdam Centraal.Terminus schreef: ↑15 aug 2020, 10:27Je maakt ons nieuwsgierig, Lynx! Hopelijk is er snel positief nieuws te melden.Lynx schreef: ↑15 aug 2020, 09:47
De reden dat NMBS geen treinen bestelt is omdat er niet meer treinen nodig voor het uitvoeren van het voorstel dat nu op tafel ligt. Sterker nog, een aantal van de bestelde ICNGB stellen zal verhuizen naar binnenlandse dienst omdat er minder ICNGB stellen nodig zijn voor de uitvoering met het huidige voorstel (en ik denk dat de knappe koppen op dit forum dan wel uit kunnen vogelen wat de reden daarvan is).
Wel zal NMBS een andere bijdrage gaan leveren aan het materieelpark voor de treindienst tussen Brussel en Nederland.
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Ook in Nederland wordt er iets ingekort, als ik het allemaal goed heb begrepen 

-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Een trein Amsterdam - Breda - Brussels Airport - Brussel-Schuman/-Luxemburg - Luxemburg kan toch niet zó een slecht idee zijn? Er zijn op de Benelux nauwelijks overstappers voor andere treinen in Brussel geloof ik: wie verder reist naar het zuiden met een HST, kan die tegenwoordig al in Nederland nemen (de TGV niet, maar ik veronderstel dat TGV reizigers een Thalys of Eurostar verkiezen boven de Benelux) en wie wil overstappen naar de andere grote steden in Vlaanderen, kan dat in Antwerpen doen. Op weekdagen bereik je Brussel trouwens nu al sneller met een overstap in Antwerpen.Steve schreef: ↑14 aug 2020, 20:56 En zoals hier niet zo lang geleden al eens gezegd: je kunt niet van Brussel-Zuid naar Luxemburg zonder een enorme omweg te volgen. Zoiets zou alleen maar efficiënt kunnen door Noord, Centraal én Zuid over te slaan en dat is echt wel het kind met het badwater weggooien.
Daarbij komt er een nieuwe rechtstreekse verbinding van Nederland naar Wallonië en de Europese wijk. Dan blijven over de reizigers die in de directe omgeving van één van de drie grote stations in de NZV moeten zijn (de overigen nemen de metro, die ook in Schuman komt) en de reizigers die écht een overstap in de NZV nodig hebben. En voor zij die echt niet graag zouden overstappen: de Thalys is er als alternatief direct naar Brussel-Zuid...
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Hehe, dat is lekker "out of the box" denken oftewel "durven buiten de lijntjes kleuren" Respect! Zomaar wat losse bedenkingen:Een trein Amsterdam - Breda - Brussels Airport - Brussel-Schuman/-Luxemburg - Luxemburg kan toch niet zó een slecht idee zijn?
* het gedeelte van Schuman tot Luxemburg bestaat nu al, maar dan als IC vanaf Brussel-Zuid
* zeker een goed idee om rechtstreekse dienst aan te bieden van/naar de luchthaven, bezuiden Namur; maar noordelijker dan dat zie ik niet veel Ardenners reizen; reizigers uit Arlon of Libramont of zo zullen meer hebben aan de huidige dienst naar de noord-zuidverbinding
* kopmaken in Breda zou wel flink wat tijd kosten, en zou het provinciestadje Breda nu zoveel reizigers toevoegen aan deze dienst? Voor mijn part hoeft Breda niet; wel een of twee stops in de randstad (Den Haag? Rotterdam?)
* Ik zou zelfs durven in vraag stellen of er in Mechelen wel moet gestopt worden, maar misschien zou dat amper tijd kosten omdat er toch binnen de kadans van het andere verkeer moet gewerkt worden
Mijn nederige 0,02€...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Het zou dan eerder uitdraaien op de huidige Benelux te koppelen aan de bestaande Brussel - Luxemburg. De Dinant - Brussels Airport zou dan weer door de NZV kunnen. Ach ja, ik hoop er niet op, maar geheel kansloos is deze verbinding naar mijn mening zeker niet...
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Vanuit pakweg Antwerpen en Mechelen zal er wel wat vraag zijn richting Namen en verder en dat kun je netjes opvangen door de huidige Dinant - luchthaven door te trekken. Vanuit Nederland zal die vraag ongetwijfeld een pak kleiner zijn, in ieder geval veel kleiner dan die voor een rechtstreekse verbinding naar centrum Brussel (zowel als bestemming als voor de overstappen), die op die manier helemaal verloren zou gaan. Dromen is mooi, maar de voetjes blijven best op de grond.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Misschien ook eens omgekeerd denken: er zitten anders veel Franstaligen op de BeneluxSteve schreef: ↑15 aug 2020, 16:27 Vanuit pakweg Antwerpen en Mechelen zal er wel wat vraag zijn richting Namen en verder en dat kun je netjes opvangen door de huidige Dinant - luchthaven door te trekken. Vanuit Nederland zal die vraag ongetwijfeld een pak kleiner zijn, in ieder geval veel kleiner dan die voor een rechtstreekse verbinding naar centrum Brussel (zowel als bestemming als voor de overstappen), die op die manier helemaal verloren zou gaan. Dromen is mooi, maar de voetjes blijven best op de grond.

En helemaal verloren kan je dat toch ook niet noemen? Brussel is meer dan enkel de vijfhoek, zoals de Europese wijk en andere 'centra'.