En toch doen ze moeilijk om ice passagiers mee te nemen (als ice vertraging heeft).Steven schreef: ↑18 aug 2020, 00:33 Niet iedereen wil Thalys. Laat deze crisis dat nu net heel duidelijk gemaakt hebben. Thalys heeft de afgelopen maanden richting Amsterdam vooral veel lucht vervoerd. Nu rijden haast alle 5 de treinen per dag met een dubbel stel. Maar vol zitten die niet en dat is nog maar de helft van de ritten die er waren. Het feit dat ze al die maanden geen bar/catering deden aan boord zegt veel (die dienstverlening herneemt pas in september), daar waar ICE en TGV wel een open bar hebben naar reizigers toe. Dus zo mooi is het Thalys verhaal niet op dit moment.
ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Als je oplossingen zoekt, is dit er een die je moet bekijken. Als het niet blijkt te passen, kun je er altijd nog van afzien. Mogelijke oplossingen afschieten door meteen mogelijke problemen op te werpen, is niet behulpzaam maar helaas wel de klassieke spoorweghouding.Shrek schreef: ↑18 aug 2020, 00:14 De capaciteit van de trein verhogen tot wat de vraag zou zijn indien dat de snelste verbinding wordt lijkt mij alvast niet mogelijk. Zoals gezegd zit je in de spits dan snel boven de 1000 zitplaatsen.
Bespaar ons aub van asymmetrische treinen, dat is capaciteit weggooien die we in België niet op overschot hebben.
Meer algemeen moet je ervoor zorgen dat je voor de Benelux een trein met voldoende capaciteit hebt rijden. Dat hoeft overigens niet per se asymmetrisch, afhankelijk van hoe je binnenlandse treindienst in elkaar zit.
De omweg over de luchthaven is een noodgreep die de NMBS operationeel toevallig goed uitkwam, niet iets wat vanuit een reizigerswens is geboren. Vandaar ook mijn eerdere vraag naar de belangstelling van internationale reizigers voor die stop. Want als die tegenvalt, ben je het aan je reizigers verplicht om betere oplossingen te zoeken.
Groetjes,
Rian
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Wat ik hier lees is vooral: hoe kunnen we de Benelux treinen zo oninteressant mogelijk maken voor binnenlandse reizigers.
Als internationale reiziger heb je dus nu de keuze:
* Thalys: niet flexibel voor dagelijkse pendel en last minute dagjestoeristen
* Benelux: opzettelijke omwegen zodat de binnenlandse reizigers deze zeker niet zouden nemen.
Als je de reiziger een dienst zou willen bewijzen, kan je ook opteren om van de nood een deugd te maken en de Benelux verbinding een soort "backbone functie" te geven in beide landen.
Bv. je laat elk half uur een trein rijden Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen-Brussel-Charleroi
Ik ga ervan uit dat op een groot gedeelte van het traject dubbeldekkers een goed idee zouden zijn.
Op het internationale deel zullen er nog wel wat zitplaatsen vrij zijn, maar met deze dienstregeling zie ik internationaal woon-werkverkeer toch wel sterk toenemen.
Ik denk dat velen hier niet beseffen hoeveel mensen vanuit de regio Rotterdam meerdere dagen per week met de wagen een woon-werkverplaatsing maken naar Brussel. Thalys is niet interessant wegens te inflexibel en de huidige Benelux is te traag.
Ik weet dat het materieel er nu niet is, maar de ICNG bestelling is in dit opzicht vooral een gemiste kans om grensoverschrijdend verkeer via de spoorwegen te versterken.
Maar we mogen er nu wel vanuit gaan dat het niet voor de eerstvolgende decennia gaat zijn...
Als internationale reiziger heb je dus nu de keuze:
* Thalys: niet flexibel voor dagelijkse pendel en last minute dagjestoeristen
* Benelux: opzettelijke omwegen zodat de binnenlandse reizigers deze zeker niet zouden nemen.
Als je de reiziger een dienst zou willen bewijzen, kan je ook opteren om van de nood een deugd te maken en de Benelux verbinding een soort "backbone functie" te geven in beide landen.
Bv. je laat elk half uur een trein rijden Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen-Brussel-Charleroi
Ik ga ervan uit dat op een groot gedeelte van het traject dubbeldekkers een goed idee zouden zijn.
Op het internationale deel zullen er nog wel wat zitplaatsen vrij zijn, maar met deze dienstregeling zie ik internationaal woon-werkverkeer toch wel sterk toenemen.
Ik denk dat velen hier niet beseffen hoeveel mensen vanuit de regio Rotterdam meerdere dagen per week met de wagen een woon-werkverplaatsing maken naar Brussel. Thalys is niet interessant wegens te inflexibel en de huidige Benelux is te traag.
Ik weet dat het materieel er nu niet is, maar de ICNG bestelling is in dit opzicht vooral een gemiste kans om grensoverschrijdend verkeer via de spoorwegen te versterken.
Maar we mogen er nu wel vanuit gaan dat het niet voor de eerstvolgende decennia gaat zijn...
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Heb ik voor die laatste ooit Eindhoven gehoord als Nederlands eindpunt ?
Met Nederlandse traxx en Belgische rijtuigen ?? de grijze Benelux van enkele jaren geleden ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Indien we gaan gokken 
Wetende dat er werd gewerkt aan twee treinen per uur die Noorderkempen aandoen "in samenwerking met NS":
IC Brussel-Amsterdam met haltes in Brussel-Zuid, Centraal, Noord, Airport, Mechelen, Berchem, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen, Rotterdam C, Schiphol, Amsterdam (met af en toe eens een afslag naar Den Haag) ICNG
IC Antwerpen - Noorderkempen - Breda met Traxx + I11
Ik vermoed dat Eindhoven geen optie is omdat NS verder wil evolueren naar rijden met enkel treinmaterieel dat vlot toegankelijk is voor personen met een beperkte mobiliteit. Ik vrees dat onze I11'en daar niet aan voldoen, en een rit tot "net over de grens" het hoogst haalbare is.

Wetende dat er werd gewerkt aan twee treinen per uur die Noorderkempen aandoen "in samenwerking met NS":
IC Brussel-Amsterdam met haltes in Brussel-Zuid, Centraal, Noord, Airport, Mechelen, Berchem, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen, Rotterdam C, Schiphol, Amsterdam (met af en toe eens een afslag naar Den Haag) ICNG
IC Antwerpen - Noorderkempen - Breda met Traxx + I11
Ik vermoed dat Eindhoven geen optie is omdat NS verder wil evolueren naar rijden met enkel treinmaterieel dat vlot toegankelijk is voor personen met een beperkte mobiliteit. Ik vrees dat onze I11'en daar niet aan voldoen, en een rit tot "net over de grens" het hoogst haalbare is.
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Elders op dit forum werd gesuggereerd dat de i11 zou worden ingezet tussen Oostende en Antwerpen, eenmaal de M7 geïntroduceerd.Terminus schreef: ↑18 aug 2020, 12:04 Indien we gaan gokken
Wetende dat er werd gewerkt aan twee treinen per uur die Noorderkempen aandoen "in samenwerking met NS":
IC Brussel-Amsterdam met haltes in Brussel-Zuid, Centraal, Noord, Airport, Mechelen, Berchem, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen, Rotterdam C, Schiphol, Amsterdam (met af en toe eens een afslag naar Den Haag) ICNG
IC Antwerpen - Noorderkempen - Breda met Traxx + I11
Ik vermoed dat Eindhoven geen optie is omdat NS verder wil evolueren naar rijden met enkel treinmaterieel dat vlot toegankelijk is voor personen met een beperkte mobiliteit. Ik vrees dat onze I11'en daar niet aan voldoen, en een rit tot "net over de grens" het hoogst haalbare is.
Zou het haalbaar en/of interessant zijn om er dan meteen een IC Oostende-Gent-Antwerpen-Noorderkempen-Breda van te maken? Zo heb je ook meteen een vlotte verbinding vanuit Gent en Brugge met Nederland.
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Dat klinkt alvast als een heel realistisch plan. Het stijgend aantal reizigers in Noorderkempen verantwoordt in ieder geval wel een verhoging van de bediening.Terminus schreef: ↑18 aug 2020, 12:04 Indien we gaan gokken
Wetende dat er werd gewerkt aan twee treinen per uur die Noorderkempen aandoen "in samenwerking met NS":
IC Brussel-Amsterdam met haltes in Brussel-Zuid, Centraal, Noord, Airport, Mechelen, Berchem, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen, Rotterdam C, Schiphol, Amsterdam (met af en toe eens een afslag naar Den Haag) ICNG
IC Antwerpen - Noorderkempen - Breda met Traxx + I11
Ik vermoed dat Eindhoven geen optie is omdat NS verder wil evolueren naar rijden met enkel treinmaterieel dat vlot toegankelijk is voor personen met een beperkte mobiliteit. Ik vrees dat onze I11'en daar niet aan voldoen, en een rit tot "net over de grens" het hoogst haalbare is.
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Maar enfin, denk jij nu echt dat er iemand zit te wachten op IC's Brussel-Antwerpen buiten cadans? in Mechelen en Berchem zijn de overstappen nu goed geregeld, dat moet je niet willen omzeep helpen voor een handvol Nederlanders.rvdborgt schreef: ↑18 aug 2020, 07:13 Als je oplossingen zoekt, is dit er een die je moet bekijken. Als het niet blijkt te passen, kun je er altijd nog van afzien. Mogelijke oplossingen afschieten door meteen mogelijke problemen op te werpen, is niet behulpzaam maar helaas wel de klassieke spoorweghouding.
Meer algemeen moet je ervoor zorgen dat je voor de Benelux een trein met voldoende capaciteit hebt rijden. Dat hoeft overigens niet per se asymmetrisch, afhankelijk van hoe je binnenlandse treindienst in elkaar zit.
De omweg over de luchthaven is een noodgreep die de NMBS operationeel toevallig goed uitkwam, niet iets wat vanuit een reizigerswens is geboren. Vandaar ook mijn eerdere vraag naar de belangstelling van internationale reizigers voor die stop. Want als die tegenvalt, ben je het aan je reizigers verplicht om betere oplossingen te zoeken.
Ik zie ook niet in waarom de NMBS verplicht is betere oplossingen te vinden. Mensen uit Oostende worden ook gepest met een stop in Brugge en Gent. Als je uit Herent komt moet je richting Brussel zelfs 8 keer nuttelloos stoppen voor je in Brussel-Noord bent, enkel maar omdat dat de NMBS toevallig beter uitkomt !
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Dat lijkt me een goed idee, maar misschien is die lijn al te lang en daarmee al te zeer gevoelig voor storingen/vertragingen.Zou het haalbaar en/of interessant zijn om er dan meteen een IC Oostende-Gent-Antwerpen-Noorderkempen-Breda van te maken?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Dat valt best mee denk ik; Oostende Antwerpen is een uur drie kwart rijden vandaag.jan_olieslagers schreef: ↑18 aug 2020, 14:13Dat lijkt me een goed idee, maar misschien is die lijn al te lang en daarmee al te zeer gevoelig voor storingen/vertragingen.Zou het haalbaar en/of interessant zijn om er dan meteen een IC Oostende-Gent-Antwerpen-Noorderkempen-Breda van te maken?
Een ander probleem: de capaciteit tussen Berchem en Centraal. Die treinen moeten dan steeds van spoor 7 naar 10 of van spoor 9 naar 6 (bekeken vanuit het perspectief van station Berchem) en blokkeren zo op dat moment het merendeel van het overige verkeer aldaar. Het gebeurt vandaag al door de Roosendaal/Essen - Puurs, maar de capaciteit is niet eindeloos...
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Dat is inderdaad het probleem, met de Essen-Puurs 2x per uur zit je eigenlijk al aan het maximum dat je over die wissels kan sturen zonder capaciteit op Antwerpen-Brussel te verliezen. Als je de Breda-Antwerpen echt wil verlengen na Antwerpen lijkt luchthaven-Hasselt mij een goede kanshebber, dan heb je meteen een mooie halfuursdienst op Noorderkempen-Luchthaven.trainlovertje schreef: ↑18 aug 2020, 14:18 Dat valt best mee denk ik; Oostende Antwerpen is een uur drie kwart rijden vandaag.
Een ander probleem: de capaciteit tussen Berchem en Centraal. Die treinen moeten dan steeds van spoor 7 naar 10 of van spoor 9 naar 6 (bekeken vanuit het perspectief van station Berchem) en blokkeren zo op dat moment het merendeel van het overige verkeer aldaar. Het gebeurt vandaag al door de Roosendaal/Essen - Puurs, maar de capaciteit is niet eindeloos...
Spoortechnisch zou één van de treinen richting Brussel ook perfect kunnen, maar daar is de capaciteit van de I11-en ontoereikend.
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Klopt , maar als het ter compensatie is van de inzet van de ICNG uit Nederland zal de I11 toch ook wat kilometers moeten maken over de grens omdat frekwentie dezelfde is... ongeveer afstand grens- Bruzu ?
Daarom zocht ik kilometers in Nederland.... Eindhoven, den Bosch, Utrecht ?
Daarom zocht ik kilometers in Nederland.... Eindhoven, den Bosch, Utrecht ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Dat moet niet persé in treinkm, er kan ook financieel gecompenseerd worden of in prestaties van personeel.dentheo schreef:Klopt , maar als het ter compensatie is van de inzet van de ICNG uit Nederland zal de I11 toch ook wat kilometers moeten maken over de grens omdat frekwentie dezelfde is... ongeveer afstand grens- Bruzu ?
Daarom zocht ik kilometers in Nederland.... Eindhoven, den Bosch, Utrecht ?
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Je kunt natuurlijk van iedere discussie een karikatuur maken als je dat wilt. Inhoudelijk discussiëren wordt dan helaas onmogelijk.Shrek schreef: ↑18 aug 2020, 13:47Maar enfin, denk jij nu echt dat er iemand zit te wachten op IC's Brussel-Antwerpen buiten cadans? in Mechelen en Berchem zijn de overstappen nu goed geregeld, dat moet je niet willen omzeep helpen voor een handvol Nederlanders.rvdborgt schreef: ↑18 aug 2020, 07:13 Als je oplossingen zoekt, is dit er een die je moet bekijken. Als het niet blijkt te passen, kun je er altijd nog van afzien. Mogelijke oplossingen afschieten door meteen mogelijke problemen op te werpen, is niet behulpzaam maar helaas wel de klassieke spoorweghouding.
Meer algemeen moet je ervoor zorgen dat je voor de Benelux een trein met voldoende capaciteit hebt rijden. Dat hoeft overigens niet per se asymmetrisch, afhankelijk van hoe je binnenlandse treindienst in elkaar zit.
De omweg over de luchthaven is een noodgreep die de NMBS operationeel toevallig goed uitkwam, niet iets wat vanuit een reizigerswens is geboren. Vandaar ook mijn eerdere vraag naar de belangstelling van internationale reizigers voor die stop. Want als die tegenvalt, ben je het aan je reizigers verplicht om betere oplossingen te zoeken.
Ik zie ook niet in waarom de NMBS verplicht is betere oplossingen te vinden. Mensen uit Oostende worden ook gepest met een stop in Brugge en Gent. Als je uit Herent komt moet je richting Brussel zelfs 8 keer nuttelloos stoppen voor je in Brussel-Noord bent, enkel maar omdat dat de NMBS toevallig beter uitkomt !
Groetjes,
Rian
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Ik zie niet in wat er karikaturaal is aan het idee dat niet-cadans treinen een heel slecht idee zijn. Maar ik zie dat je alvast geen argumenten meer hebt om zoiets toch te verdedigen, dus hoeven we het er ook niet meer over te hebben.