Maar die hebben ze dan ook he, Knokke-Brugge-Brussel-Luchthaven-Leuven-Aarschot-Hasselt wordt dan het traject.
ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Het is dan wel te hopen dat er niet te veel Knokse frigoboxtoeristen naar onze prachtige Dijlestad komen!
De verbinding met Breda zou natuurlijk ook vanuit historisch oogpunt prachtig zijn. ICNG-stellen bestickerd met beelden van historische stadscentra als Leuven, [eventueel Brussel-dorp], Mechelen, Antwerpen en Breda. Met wat goede wil zou je dit de Hertogdom Brabant-lijn kunnen noemen, een treinverbinding tussen de kenniscentra van de Lage Landen. Helemaal ideaal wordt de lijn doorgetrokken naar 's Hertogenbosch, dat verzusterd is met Leuven. PR-gewijs zit hier zeker wat in. Ook qua toerisme.
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Volgens mij is er helemaal geen inzet van I11 of Traxx nodig.
NS heeft twintig België-geschikte ICNG's besteld. Voor de Benelux van vandaag de dag worden er 11 zevendelige ICRmh-stammen gebruikt (inclusief reserve). Als je het ICR 1-op-1 zou vervangen en daarbij dezelfde reserves aanhoudt, blijf je dan alsnog met een surplus van 9 ICNG-B's zitten.
Een IC Breda-Noorderkempen-Antwerpen-Mechelen-Brussels Airport-Leuven zou dit traject kunnen afleggen in 1u24 (2u48 retour), rekenende met een stop van 3 minuten in de luchthaven en uitgaande van Vmax 160 km/u. Met ICNG dat 200 km/u haalt zou dit nog iets sneller moeten kunnen.
Afhankelijk van hoe je de kering in Breda en Leuven wil hebben heb je voor deze IC slechts 3 (kort) of 4 (lang) treinstellen nodig. Die zouden volgens mij wel beschikbaar moeten zijn.
De bijdrage van NMBS aan deze verbinding zou dan financieel en operationeel van aard kunnen zijn. Bijvoorbeeld dat de trein wordt gereden door NMBS-personeel.
NS heeft twintig België-geschikte ICNG's besteld. Voor de Benelux van vandaag de dag worden er 11 zevendelige ICRmh-stammen gebruikt (inclusief reserve). Als je het ICR 1-op-1 zou vervangen en daarbij dezelfde reserves aanhoudt, blijf je dan alsnog met een surplus van 9 ICNG-B's zitten.
Een IC Breda-Noorderkempen-Antwerpen-Mechelen-Brussels Airport-Leuven zou dit traject kunnen afleggen in 1u24 (2u48 retour), rekenende met een stop van 3 minuten in de luchthaven en uitgaande van Vmax 160 km/u. Met ICNG dat 200 km/u haalt zou dit nog iets sneller moeten kunnen.
Afhankelijk van hoe je de kering in Breda en Leuven wil hebben heb je voor deze IC slechts 3 (kort) of 4 (lang) treinstellen nodig. Die zouden volgens mij wel beschikbaar moeten zijn.
De bijdrage van NMBS aan deze verbinding zou dan financieel en operationeel van aard kunnen zijn. Bijvoorbeeld dat de trein wordt gereden door NMBS-personeel.
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Die 9 stellen ICNG dat op overschot zijn richting Leuven in te zetten zou geen slecht plan zijn.AlexNL schreef: ↑22 aug 2020, 02:09 Volgens mij is er helemaal geen inzet van I11 of Traxx nodig.
NS heeft twintig België-geschikte ICNG's besteld. Voor de Benelux van vandaag de dag worden er 11 zevendelige ICRmh-stammen gebruikt (inclusief reserve). Als je het ICR 1-op-1 zou vervangen en daarbij dezelfde reserves aanhoudt, blijf je dan alsnog met een surplus van 9 ICNG-B's zitten.
Een IC Breda-Noorderkempen-Antwerpen-Mechelen-Brussels Airport-Leuven zou dit traject kunnen afleggen in 1u24 (2u48 retour), rekenende met een stop van 3 minuten in de luchthaven en uitgaande van Vmax 160 km/u. Met ICNG dat 200 km/u haalt zou dit nog iets sneller moeten kunnen.
Afhankelijk van hoe je de kering in Breda en Leuven wil hebben heb je voor deze IC slechts 3 (kort) of 4 (lang) treinstellen nodig. Die zouden volgens mij wel beschikbaar moeten zijn.
De bijdrage van NMBS aan deze verbinding zou dan financieel en operationeel van aard kunnen zijn. Bijvoorbeeld dat de trein wordt gereden door NMBS-personeel.
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Misschien kunnen ze dan direct doorrijden tot Luik over lijn 2. Dan heeft Luik eindelijk een rechtstreekse verbinding met de Luchthaven en Antwerpen.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Of als expresslijn naar Waver - Ottignies - Fleurus - Charleroi. Dan komt er 'directe' verbinding van onder meer Antwerpen naar het toekomstige station van de luchthaven van Charleroi, zijnde Fleurus. Maar rond dat project hoor je ook al even niets meer...
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Dat met het doortrekken naar Luik is ook een goed plan.
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Zie enkele pagina's eerder. Er ligt een plan op tafel waarbij NMBS ook voor een deel van het materieel voor de verbinding tussen België en Nederland zou zorgen. Het heeft ook al de vakliteratuur gehaald dat NS door de Corona-crisis de aankoop/inzet van de ICNG-vloot wou herbekijken.
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Hebben de ICNG's evenveel zitplaatsen als de huidige ICRmh stammen met telkens 7 rijtuigen?AlexNL schreef: ↑22 aug 2020, 02:09 NS heeft twintig België-geschikte ICNG's besteld. Voor de Benelux van vandaag de dag worden er 11 zevendelige ICRmh-stammen gebruikt (inclusief reserve). Als je het ICR 1-op-1 zou vervangen en daarbij dezelfde reserves aanhoudt, blijf je dan alsnog met een surplus van 9 ICNG-B's zitten.
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Nee, de ICNG (8 delig) heeft er 417.pietje schreef: ↑22 aug 2020, 22:38Hebben de ICNG's evenveel zitplaatsen als de huidige ICRmh stammen met telkens 7 rijtuigen?AlexNL schreef: ↑22 aug 2020, 02:09 NS heeft twintig België-geschikte ICNG's besteld. Voor de Benelux van vandaag de dag worden er 11 zevendelige ICRmh-stammen gebruikt (inclusief reserve). Als je het ICR 1-op-1 zou vervangen en daarbij dezelfde reserves aanhoudt, blijf je dan alsnog met een surplus van 9 ICNG-B's zitten.
Een ICRM eerste klas heeft 50 zitplaatsen, en een tweede klas heeft 80 zitplaatsen.
Dus voor een stam van 7 rijtuigen (2 eerste klas en 5 tweede klas rijtuigen) is het 500 zitplaatsen.
Laatst gewijzigd door 4017-4018 op 23 aug 2020, 01:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Je bedoelt 500 zitplaatsen. 
Overigens hoeft een geringere capaciteit per treinstel niet zo zeer een probleem te zijn voor de bediening over de grens: als er 2×/u een IC bij Meer/Hazeldonk de grens over gaat wordt er per saldo meer capaciteit geboden.

Overigens hoeft een geringere capaciteit per treinstel niet zo zeer een probleem te zijn voor de bediening over de grens: als er 2×/u een IC bij Meer/Hazeldonk de grens over gaat wordt er per saldo meer capaciteit geboden.
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Dat is inderdaad niet erg in dat geval, zolang je er maar voor zorgt dat je geen massa's binnenlandse reizigers aantrekt. Voor een halfuurdienst die via de luchthaven rijdt is 500 perfectAlexNL schreef:Je bedoelt 500 zitplaatsen.
Overigens hoeft een geringere capaciteit per treinstel niet zo zeer een probleem te zijn voor de bediening over de grens: als er 2×/u een IC bij Meer/Hazeldonk de grens over gaat wordt er per saldo meer capaciteit geboden.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
De ICRm's met fietsplaatsen hebben volgens mij minder zitplaatsen, al vind ik niet direct hoeveel dan. Een Benelux-stam heeft 1 of 2 van deze rijtuigen.
Groetjes,
Rian